Hoppa till innehåll

Higurashi no Naku Koro ni

120 svar

#1 Sagara

• Medlemmar
  • PipPip
  • 120 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 02 maj 2006 - 00:45

Någon som sett den här animen? Riktigt härligt stämningsfull och det bästa jag sett 2006
Being to good isn't as great as it seems - Yakushi Kabuto

#2 Orrin

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 041 inlägg
  • PlatsÖrebro

Postad 02 maj 2006 - 00:53

Jag ska titta på den när den har gått klart, verkar vara en serie som kan vara mycket irriterande att bara se ett avsnitt i veckan av. Men det är en av dom serierna jag ser mest fram imot under året tillsammans med utawarerumono och Kanon remaken.

Förövrigt så kan jag säga att jag älskar intro låten, den är riktigt stämningsfull.
「過去と他人は変えられないが、未来と自分は変えられる」

#3 Vicke

• Medlemmar
  • PipPip
  • 139 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 02 maj 2006 - 12:49

Jag följer den här serien. Första animén som lyckats skrämt mig XD Rena är riktigt creepy. Efter att ha sett 1-4 så löper teorierna amok, längtar verkligen tills ep5.

#4 DB

Fotsoldat

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 261 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 02 maj 2006 - 12:56

Jag såg första avsnittet och tyckte bra om det. Men jag tänker vänta med att se resten tills jag har spelat klart det. Vilket borde bli i september någon gång.

Hemsida för animen, och för 07th Expansion (doujin-cirkeln som gör spelet).
fun ^ 10 x int ^ 40 = Ir2

#5 flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 02 maj 2006 - 13:47

Jag kollade på första avsnittet, blev rätt så freaked-out, men sen efter andra avsnittet blev det klart intressant. Detta är nog en av dem (måånga) måste-se titlarna 2006 :)

#6 CarrierZ

• Medlemmar
  • PipPip
  • 25 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 02 maj 2006 - 15:31

Jajamensan. Såg alla fyra avsnitten för två dagar sedan. Det fjärde avsnittet var verkligen något intressant...

Är en riktigt bra serie!

#7 Boda

Trådkaparen

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 399 inlägg
  • PlatsStockholm - Nynäshamn Världens ände

Postad 02 maj 2006 - 16:25

mm denna serie är verkligen spännande alltså... Mycket skrämande :)
<~avathar|laptop> shit...jag e fan nörd om jag associerar det direkt...shit...jag e fan otaku...inte märkt det förrän nu.

MyAnimeList den är ouppdaterad än en gång ;_;

#8 JockeII

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 3 625 inlägg
  • PlatsLidköping

Postad 02 maj 2006 - 16:34

Verkar mycket intressant :D
Skulle ni klassa den som skräck eller?
Xbox Live ID: Hentaidesu
Playstation Network ID: Yurisuki

If you meet the Buddha, kill the Buddha. If you meet your father, kill your father. Free of everything, not bound by anything. Live your life just as it is.

#9 DB

Fotsoldat

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 261 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 02 maj 2006 - 16:55

skräck/psycho-thriller/suspension
Eller något åt det hållet.

#10 flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 02 maj 2006 - 17:53

DB sade:

skräck/psycho-thriller/suspension
Eller något åt det hållet.
Med betoning på skräck. speciellt efter fjärde avsnittet.

#11 JockeII

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 3 625 inlägg
  • PlatsLidköping

Postad 02 maj 2006 - 18:50

Trevligt trevligt, listan blir bara längre och längre på animes som jag väntar på att dom ska bli klara ^^
Xbox Live ID: Hentaidesu
Playstation Network ID: Yurisuki

If you meet the Buddha, kill the Buddha. If you meet your father, kill your father. Free of everything, not bound by anything. Live your life just as it is.

#12 Sagara

• Medlemmar
  • PipPip
  • 120 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 04 maj 2006 - 18:50

Lätt den bästa animen som kommit i år när det kommer till stämmning/atmosfär.

och ja, introt är bäst ;P

Postad bild
Being to good isn't as great as it seems - Yakushi Kabuto

#13 flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 04 maj 2006 - 19:24

Introt ger mig gåshud. Klart stämningsfullt, kan inte vänta på OP releasen :)

#14 Boda

Trådkaparen

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 399 inlägg
  • PlatsStockholm - Nynäshamn Världens ände

Postad 15 maj 2006 - 12:19

hmm vad tycker ni om serien nu när man trode att man hade förstått serien...

Spoiler:

Citat

Om det bara handlar om hur han blir mördad och om den så kallad Förbannelsen.

Inte för att jag inte direkt har nåt imot det för den är fortfarande pännande som fan:wink:
<~avathar|laptop> shit...jag e fan nörd om jag associerar det direkt...shit...jag e fan otaku...inte märkt det förrän nu.

MyAnimeList den är ouppdaterad än en gång ;_;

#15 Orrin

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 041 inlägg
  • PlatsÖrebro

Postad 15 maj 2006 - 14:34

Jag har sett 5 avsnitt än så länge och jag gillar den skarpt, det är nog den serien jag ser mest fram imot att se fler avsnitt av. Även om just avsnitt 5 var ganska dåligt så kan man ju inte hjälpa att bli nyfiken på öppnings scenen.

Jag gillar den vägen som serien har tagit, tycker det är roligt att få fundera och hitta på teorier om hur allting ligger till egentligen. Sen så tvivlar jag inte en sekund på att den fortfarande kommer vara lika obehaglig att titta på :)

#16 flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 15 maj 2006 - 17:39

Ok, snackar vi spekulationer?

Citat

Vad jag tror hittills är att vi får alternativa historier beroende på vad Keiichi gör, och vem han blir mest bekant med. I de fyra första avsnitten hänger han mer med Rena. Nu i avsnitt 5 och 6 umgås han mer med Mion (och Shion) och man fick då i början av avsnitt 5 se Rika banka in sitt huvud mot en kniv *ryser*. Precis som man i början av första avsnittet får se Keiichi döda Mion och Rena med ett baseballträ.

#17 Vicke

• Medlemmar
  • PipPip
  • 139 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 15 maj 2006 - 19:49

Animén är ju uppbyggd på samma sätt som spelet där varje chapter berättar samma historia med en alternativ väg(precis som du sa) så det behöver du nog inte spekulera om :) .

ep.6

Citat

Intressant episod, mycket information och dialog. Mion är arvstagaren till Sonzaki's maffia imperium, undrar om det är någon sorts makt kamp mellan Mion och Shion. Festivalens ursprung? Ta ur ullen ur futonen symboliserar slita ur inälvorna, Rika's verktyg under ritualen är ett uppsprättar instrument? Usch :surprised: . Förvirrande med att Mion och Shion är tvillingar, man vet ju inte riktigt om de bytt plats med varandra någon gång under episoden.

#18 Orrin

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 041 inlägg
  • PlatsÖrebro

Postad 15 maj 2006 - 21:06

Mina spekulationer efter 5 episoder.

Citat

Jag tror så att det inte är Rena, Mion eller någon annan som är särskillt galen utan jag misstänker att felet ligger hos Keiichi. Om ni minns så fick han en spruta i början av avsnitt 3, det var efter detta som serien började bli riktigt skum. Nålen i maten är en annan sak som intresserar mig, jag misstänker att det inte fanns någon nål där från första början utan det var bara någonting som Keiichi föreställde sig, det som stödjer den teorin är att Keiichi inte kunde hitta nålen senare när han pratade med polisen på telefon.

Vad jag minns så är allt som Rena och Mion säger ganska normala saker, som DB nämnde så är allting subjektivt och vi får bara se hur Keiichi upplever det. Dom enda konversationerna som var någolunda skumma var när Mion sa att hon borde ha dödat polisen och den innan Keiichi slog ihjäl Rena och Mion. Jag tycker snarare att det verkar som om hela staden arbetar för någon form av maffia (nämns i ett skämt i episod 4), detta skulle förklara Rena och Mions skumma dialoger.

Om jag går tillbaka till sprutan så tror jag att Keiichi fick någon form av drog på sjukhuset (tänk på hur fotografen och senare Keiichi dog). Jag tror att sprutan som Rena och Mion försökte ge honom kan ha varit något form av botemedel, visst så fanns det inget kvar i sprutan när vi fick se den under mordscenen men den kan lika gärna ha blivit tömnd av olyckshändelse när vi inte fick se.

Det vart en ganska lång förklaring, om någon orkar läsa igenom den så kom gärna med invändningar om ni har några. Det vorde roligt att få igång en story diskussion.

#19 flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 15 maj 2006 - 21:11

Citat

Jag tror inte sprutan är något botemedel. Det är precis som det är menat att vara ett "straff". Fotografen tog nog några bilder från skrinet under den "första" festivalen som han inte borde ha gjort. Keiichi blev bara straffad för sin nyfikenhet och de snacken han hade tagit med polisen. Tydligen verkar hela byn veta exakt vad som händer inom bygränserna, vilket man helatiden märker när "demonsidan" i Rena och Mion vaknar till.

#20 DB

Fotsoldat

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 261 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 15 maj 2006 - 21:14

Måste...motstå...att...läsa..denna..tråd...innan...jag...spelat...klart.

Känns riktigt hårt med tanke på hur stor aktivetet Higurashi skapar på flera forum. Men nu har jag bestämt för att vänta tills sista 'kai' kapitlet har kommit.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar