Hoppa till innehåll

Higurashi no Naku Koro ni

• Du kan inte svara i detta ämne
120 svar

#41 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 30 september 2006 - 10:23

Sagara sade:

Jag blir mer illamående av att läsa vad folk har att säga om Higurashi än att se serien.

Nån jeppe börjar lipa för att en tecknad figur torteras, en annan blir illamående av tecknad tortyr.... Fjollor kallas de visst.

Geez, kanske dags att gå ut och skaffa sig lite perspektiv på världen?
Haha, du var mig en dryg jävel. :) Om du själv kan försöka tänka lite utöver din trångsynthet, så kan vi göra jämförelsen med... tja, vad fan som helst inom film. Är det illa att bli spänd när man ser och lever sig in i en action? Är det så jävla farligt att bli skrämd ur vettet när man ser och lever sig in i en rysare? Är det illa att tycka vissa romantiska historier är rörande? För vad då, det är ju inte verkligt. Det är bara skådespelare som visar oss en lögn. Och animation är väl ännu värre att leva sig in i, vare sig det är skratt eller gråt, för vafan... det finns ju inte ens. (Och böcker, herregud, där får man väl inte ens dra på mungipan -- det är ju bara text!)

Om du är konsekvent måste du alltså tycka att man inte bör leva sig in i någon som helst sorts film, utan bara se dem i objektivt betraktande. Och är du inkonsekvent, och tycker att lidande är "en annan sak", så är inte dina skitlöjliga små yttringar väsentliga, inte för fem öre. Och då är du en hycklare. ^_^

Och om du blir illamående av att läsa vad folk skriver på ett forum är det kanske du som borde skaffa dig perspektiv på världen. Kanske?

(Personligen ser jag det som ett hälsotecken att bli lite illa till mods av att höra torterade kvinnoskrik -- om än spelade sådana.)
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#42 flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 30 september 2006 - 10:29

Sceleris, ignorera honom. Har inte vi någon regel på forumet för forumstroll?
Dock var det bra argumenterat, jag hoppar på ditt tåg :>

#43 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 30 september 2006 - 10:46

flaskis sade:

Sceleris, ignorera honom.
Jag gillar forumgräl. :|
(Och ogillar hycklare.)

#44 Orrin

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 041 inlägg
  • PlatsÖrebro

Postad 30 september 2006 - 12:20

Allt du säger Sagara är bara din personliga åsikter, jag förstår inte varför nån överhuvudtaget skulle bry sig. Visst personliga åsikter är bra att ha, men det är när man försöker tvinga på andra dom som man bara framstår som omogen och korkad. Men det kanske stämmer in ganska bra med tanke på ditt uppenbara desperata behov av att bevisa din såkallade "manlighet", vad det nu än är för nått. Antagligen ett larvigt påhittat ord av folk som är rädda för andra som inte har samma åsikter som dom.

Tror det var Family guy som hade ett bra exempel på detta, Peter övertygar kongressen att börja ett krig genom att säga "everyone that doesn't want to go to war is gay".

Själv så ser jag det bara som en stor fördel om man kan leva sig in i en påhittad historia, man får ju ut så mycket mer av den då.

Nu så ska jag nog sluta mata trollet...
「過去と他人は変えられないが、未来と自分は変えられる」

#45 Sagara

• Medlemmar
  • PipPip
  • 120 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 30 september 2006 - 17:52

Jag har mer manlighet i mitt skägg än vad ni tre kan sammla ihop under ett liv.

Filmer är bara skådisar som matar oss med lögner, det är inte på riktigt, därför kan jag inte heller känna medlidande med overkliga figurer. Böcker är en annan femma, då är det jag som skapar filmen i mitt huvud, utan skådespelare som får lön för att spela en roll. Karaktärerna blir verkliga på ett helt annat sätt (Också en anledning till varför böcker är bättre än filmer) See the diffrence?

Visst uppskattar jag filmer och anime som alla andra, men jag ser det fortfarande för vad det är. Nog kan det kännas lite vemodigt när en bra serie tar slut, men inte skulle jag komma på tanken att gråta över det.

Jag skulle inte heller äcklas av att se tecknat blod. Jag menar, kom igen. Det är tecknat.
Being to good isn't as great as it seems - Yakushi Kabuto

#46 flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 30 september 2006 - 18:13

Återigen är det där bara dina personliga åsikter. Du säger bara vad du själv tycker.

Citat

Filmer är bara skådisar som matar oss med lögner, det är inte på riktigt, därför kan jag inte heller känna medlidande med overkliga figurer
Nåväl, du tycker så. Jag tycker själv att leva in i filmer/anime ger så mycket mer, och jag säger inget om vad du tycker eftersom det är din personliga åsikt.
Jag har sedan tidig ålder lärt mig att man aldrig ska säga "xx grejen är dålig!" utan istället säga "jag tycker att xx grejen är dålig". Ser du skillnaden? Du blir bemött med större respekt om du respekterar andra.

Jag vill inte diskutera detta längre än såhär, eftersom jag har något personlig emot att någon som du klampar in i tråden, indirekt skriver "fyfan vad jag blir spyfärdig på era mesar, lär er att kolla på film så som jag gör!".

#47 Sagara

• Medlemmar
  • PipPip
  • 120 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 30 september 2006 - 19:40

Vem tror du skapade den här tråden till att börja med?
Being to good isn't as great as it seems - Yakushi Kabuto

#48 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 30 september 2006 - 19:43

Sagara sade:

Hahaha, ska du inte utmana oss på kukmätartävling också? :D De av oss som däremot är äkta män har tillräckligt med självförtroende för att inte behöva hävda oss inför främlingar på Internetforum.

Sagara sade:

Filmer är bara skådisar som matar oss med lögner, det är inte på riktigt, därför kan jag inte heller känna medlidande med overkliga figurer. Böcker är en annan femma, då är det jag som skapar filmen i mitt huvud, utan skådespelare som får lön för att spela en roll. Karaktärerna blir verkliga på ett helt annat sätt (Också en anledning till varför böcker är bättre än filmer) See the diffrence?
"Figurer i böcker är mer äkta för att jag själv hittar på dem"? :)
Du griper ju bara efter halmstrån för att försöka berättiga dina vinklade åsikter. Filmer och böcker är exakt samma sak - ingen av människorna existerar, och borde alltså inte heller åtnjuta någon medkänsla från din sida. Det kommer du inte ifrån. Om du kan känna något för böcker du läser är det bara din egen förutfattade inställning som hindrar dig från att känna något för filmer. Och tills dess att du inser din egen ensidiga argumentation är du en hycklare.

(Det finns förresten inget som gör böcker som medium bättre - eller sämre - än filmer. Det är två helt olika konstformer som fungerar på helt olika sätt och har helt olika verktyg för att föra fram handling och budskap.)

Sagara sade:

Visst uppskattar jag filmer och anime som alla andra, men jag ser det fortfarande för vad det är.
Men varför? Utan inlevelse så är det väl inte spännande, sorgligt, rörande, eller glädjande? För inlevelse kan du ju inte ha, det är ju omanligt. Det säger ju sig självt.

Sagara sade:

Jag skulle inte heller äcklas av att se tecknat blod. Jag menar, kom igen. Det är tecknat.
Du verkar inte förstå hur det här med "inlevelse" fungerar. Det har inte med den egentliga bilden vi ser att göra, utan empati och föreställningsförmåga. Om du har sett scenerna i fråga kanske du kan erinra dig om att de inte alls var blodiga. Det har aldrig handlat om bilden av blod - scener med uppskurna magar och inälvorna dragna ut ur kroppen har också varit med, utan att väcka äckel. Vad det handlar om är att man har inlevelse med eller/och empati för en figur (genom att lämna tanken på att denne inte finns), och att denne sedan råkar ut för otäckheter.

#49 flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 30 september 2006 - 20:23

Argument med spoilers

Varför då förneka detta och säga att det är omanligt att påverkas? Geez, kanske dags att gå ut och skaffa sig lite perspektiv på världen?

sagara sade:

Vem tror du skapade den här tråden till att börja med?
Bli moderator då.

Sagara du får nog lägga ner innan du sjunker ännu lägre. Du har redan styrt denna tråd lagom offtopic. Gör det inte värre tack.

#50 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 30 september 2006 - 20:26

flaskis, raring, vad sägs om en Hide-tag? ^_^

#51 Orrin

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 041 inlägg
  • PlatsÖrebro

Postad 30 september 2006 - 20:26

Sagara sade:

Precis detta jag menar med att du uppenbarligen känner ett behov i att bevisa din manlighet, det jag säger att jag tvivlar på att någon bryr sig om eftersom det ändå bara är en gammaldags påhittad värdering. Tycker själv att det är ganska skrattretande när personer tar till den värderingen, det kan vara ett av dom mest korkade argumenten.

Tvivlar på att något mer behöver sägas inom ämnet eftersom du uppenbarligen inte kan komma med några vettiga argument. Tvivlar på att det ens existerar några eftersom du ganska uppenbart "stängde in dig" när du började argumentera för att dina åsikter skulle vara någonting i stil med universella eller bättre. Tycker dock synd om dig som inte kan leva dig in i fiktionella historier, som Sceleris säger dom blir bättre då.

#52 flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 30 september 2006 - 20:31

Sceleris sade:

flaskis, raring, vad sägs om en Hide-tag? :)
Tycker det är onödigt med spoiler-tags när avsnitten man pratar om redan har sänds och finns tillgängliga med undertexter, men sure ;>

#53 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 30 september 2006 - 20:34

flaskis sade:

Tycker det är onödigt med spoiler-tags när avsnitten man pratar om redan har sänds och finns tillgängliga med undertexter, men sure ;>
Tja, det är sant, men jag tänkte att diskussionen blev så pass allmänt intressant att även de som inte ser serien [ännu] skulle kunna kika in i tråden. :]

#54 flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 30 september 2006 - 20:40

True true.
Hmm skulle nog ta och fortsätta kolla på denna serie. 5 avsnitt får man allt ta och kräla sig igenom :>

#55 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 01 oktober 2006 - 01:47

Higurashi no Naku Koro ni. Förutom den originella handlingen var det egentligen inte något speciellt, men det är väl just handlingen som är poängen med en sådan här sorts serie. Därför är det lite synd att det inte heller blev allt det hade kunnat bli på den fronten, även om den är helt okej. Lite ouppfylld potential, bara. Men några spännande delar och starka scener av en sort man sällan ser i anime gör den åtminstone till något mer än bara vilken serie som helst. 7/10.

#56 Noctune

• Medlemmar
  • PipPip
  • 267 inlägg
  • PlatsLinköping

Postad 24 oktober 2006 - 22:56

Jag står i valet och kvalet om jag ska se denna anime, för den verkar onekligen intressant, men samtidigt är jag inte så mycket för skräck och de få scenerna jag sett (det första jag såg var början av ep 5 och sen har jag sett början av ep 1) har avskräckt mig lite... (verkar påminna lite om 24 hours i första volymen av serien Sandman, om nån läst den, och den gillar jag verkligen inte, och vill inte gärna utsätta mig för nåt sådant, iaf inte utan sällskap...)

Hur är den egentligen? Är den riktigt psykologiskt otäck, eller bara lite?
Ett klick för skogen, rädda en bit gammelskog med ett klick helt gratis

#57 Orrin

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 041 inlägg
  • PlatsÖrebro

Postad 24 oktober 2006 - 23:53

Jag tyckte mest att det första "arcen" var obehaglig samt scenen du nämnde i avsnitt 5, sen så var resten av det jag har sett inte så farligt (en bit in på tredje arcen).

Hagurashi inriktar sig mer på mysteriet och inte så mycket på skräck, visst finns det en del lite obehagliga scener även senare men det är långt ifrån samma kvävande känsla som i början.

#58 JockeII

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 3 625 inlägg
  • PlatsLidköping

Postad 31 oktober 2006 - 05:00

Såg precis klart den, var en väldigt annorlunda men mycket bra anime, även om vissa kapitel var mer ointressanta än andra.

Så, vad är era slutgiltga teorier? För det är egentligen vad man får kalla dom, tycker inte sista avsnittet gav tillräckligt med svar på allt. Jag kände också genom hela serien att första kapitlet inte passade in någonstans alls eftersom alla andra hängde ihop på sätt och vis, men nu i sista kapitlet förklarades det ju.

Spoiler

Just nu är jag för trött för att reflektera mer över det men skriv gärna eran "conclusion" av det hela. :)

edit:

Spoiler

Xbox Live ID: Hentaidesu
Playstation Network ID: Yurisuki

If you meet the Buddha, kill the Buddha. If you meet your father, kill your father. Free of everything, not bound by anything. Live your life just as it is.

#59 JockeII

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 3 625 inlägg
  • PlatsLidköping

Postad 02 november 2006 - 04:58

Hellu? ;_;
Xbox Live ID: Hentaidesu
Playstation Network ID: Yurisuki

If you meet the Buddha, kill the Buddha. If you meet your father, kill your father. Free of everything, not bound by anything. Live your life just as it is.

#60 Falco

Novis

• Medlemmar
  • Pip
  • 3 inlägg

Postad 02 november 2006 - 23:08

Hitils har jag sett nitton episoder, och enligt mig är den väldigt bra. Fantastiskt bra, faktiskt. Kan inte låta bli att rysa när någon av karaktärerna "goes psycho"..... o.O

Vet ni föressten att jag är med och gör en svensk fandub av just denna anime? xD *garvar åt de vackra rösterna* Jag är Rena :'3
"I wanna take you home" - Rena, Higurashi no naku koro ni
"Pipirupiru pipiru pi" - Dokuro, Bokuhatsu tenshi Dokuro-chan
"I am justice!" Light, Death Note.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar