UN-GO

Första avsnittet av UN-GO var ruskigt svagt och lämnade verkligen en bitter eftersmak. Andra avsnittet lämnade en lika bitter eftersmak. Men vid tredje så... lämnade serien en bitter eftersmak. Den här serien kunde inte ha börjat sämre och det dröjde innan serien kom igång någorlunda. Inget kändes inspirerat och man förstod knappt varför man valt att göra en sådan intetsägande serie. Vad exakt sträva man efter? för "fallen" som man visade upp i början var verkligen platta och själva detektiv aspekten var inte synerlig överhuvudtaget.
Men man ryckte upp sig en aning mot mitten och det hela vart ändå till viss del intressant, även fast karaktärerna inte direkt övertygade i sina resonemang eller handlingar. Huvudpersonen Shinjuurou hade verkligen lyst med sin frånvaro och inte mycket ställdes faktsikt till rätta mot slutet. Inga, seriens demoniska karaktär saknade allt kändes det som då man inte fick mycket klart för sig om vad han/hon var för någon/något.
Ja, var det något som var bra med serien då? Jovisst. De sista avsnitten av serien vart ändå rätt så underhållande och ställde en hel del frågor till tittaren. Men frågan man själv kan ställa sig till serien är, var detta verkligen en detektiv-serie? De ville envisas om det hela tiden själva men man fick aldrig riktigt den känslan av det. Utan istället så löstes fallen oftast av att Inga ställde en fråga och så kunde Shinjuurou utgå efter den hur saker och ting hade gått till väga. Vilket tog bort väldigt mycket kring mystiken kring många av fallen och gjorde att man som tittare inte alls kände sig speciellt involverad i det hela och man brydde sig knappt om skurkarnas motiv, som för den delen oftast också var väldigt bleka.
Det har tydligen också kommit en film till serien som ska berätta om hur Inga och Shinjuurou träffades och hur allting börja, detta om något intresserar mig faktiskt då inget av de hela förklardes speciellt bra under serien.
5/10 Mäktar jag med att ge serien ändå. Den hade sina stunder mot slutet och trotts allt jag klagat på så kunde jag för det kolla vidare och till och med avsluta serien. Får hoppa att filmen förklarar saker bättre så kanske serien i sig blir mer begriplig.