Hoppa till innehåll

Lucky Star

146 svar

#141 Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 807 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 02 april 2009 - 21:45

Hikari, jag snokade lite på din blog, och jag bara känner för att kommentera lite :)

Hikari no Hohenheim sade:

this dub kicks the crap out of the original Japanese [...] because it takes away the unnecessary moé factor that made me lose interest in the first place.
För... jag ser det snarare tvärtom. Den överdrivna sötheten är egentligen det enda som gör att jag håller det japanska över det engelska i den här serien (av det lilla jag sett av dubsen). Lucky Star är väl på alla andra sätt en ren koncentration av söthet, så varför är det störande i just rösterna?

#142 Hikari no Hohenheim

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 051 inlägg
  • PlatsÖsmo - en station från världens ände

Postad 02 april 2009 - 22:32

Volbla sade:

För... jag ser det snarare tvärtom. Den överdrivna sötheten är egentligen det enda som gör att jag håller det japanska över det engelska i den här serien (av det lilla jag sett av dubsen). Lucky Star är väl på alla andra sätt en ren koncentration av söthet, så varför är det störande i just rösterna?
Tja, det beror väl mest på preferenser. Jag erkänner att jag gillar Aya Hirano's version av Konata bättre än Wendee Lee (med mycket liten marginal), men Emiri Katos Kagami gick inte hem för mig. Det är svårt att förklara, men hennes röst är för mörk och, tja, silkeslen, på ett jobbigt sätt; hon är inte alls en dålig röstskådespelare, men (alla fans kommer vilja lyncha mig nu) hon passar inte som Kagami. Kari Walhgren (för övrigt samma person som spelar Elika i Prince of Persia och Ashe i FFXII, tro det eller ej) gav henne ett högre tonfall och krispigare röst, vilket passade karaktären som en handske, och tog bort Tsundere-stämpeln. De två versionerna låter faktiskt så olika att jag fortfarande har svårt att koppla dem till en och samma person.

Det är mest hon som får mig att hylla dubben. Tsukasa är i mina ögon den svaga länken, och låter på vissa ställen tillgjord och inte alls lika söt som hon borde (hon funkar dock för det mesta). Miyuki är dock (faktiskt) mitt i prick, även om hon låter om möjligt ännu mer disträ än vanligt. Det bör också vara sagt att Yutakas engelska röst är fruktansvärt urgullig, i mitt tycke sötare än originalet. Misao låter så gott som exakt som den japanska varianten, kanske till och med spralligare.

Jag inser att jag förmodligen är ensam i världen att tycka som jag gör, men jag vill inte se Lucky Star som en koncentrerad boll av söthet (speciellt med tanke på att det finns så mycket bitterljuvt runt Kaggis), utan helt enkelt en serie om ett gäng flickor som tar sig igenom skolan i glada vänners lag. Ja, japanerna menande förmodligen serien att vara moécentrisk, men lite av det var tvungen att offras för att få rösterna att passa bättre in i västvärlden, och för det är jag tacksam.

Kul förresten att veta att folk faktiskt läser min nätjournal ^^

#143 Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 807 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 23 september 2009 - 22:21

För att prata om det här ännu en gång.

Hikari no Hohenheim sade:

KonaKaga
Jag tror jag kom på varför jag inte tror på det där. Det är för att jag inte vill tro på det. Jag vill inte ha något subtilt i Lucky Star. Varför? Your guess is as good as mine. Jag antar att jag inte ser det som något annat än en komedi. Fast det är väl ingen riktig ursäkt, men som sagt vet jag inte :|

#144 Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 807 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 09 september 2011 - 22:29

#145 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 10 september 2011 - 00:03

Det där såg ju inte ens jobbigt ut! :o~
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#146 Najica

Anime.se's Konata

• Medlemmar
  • PipPip
  • 415 inlägg
  • PlatsÖn

Postad 10 september 2011 - 14:48

Se inläggSceleris skrev den 10 september 2011 - 00:03:

Det där såg ju inte ens jobbigt ut! :o~
Inte så länge man har alla verktygen neh :P (så som matbredare, kon-sakerna osv)

Fast jag måste erkänna att jag blev sugen på att göra det. Synd bara att det skulle ta evigheter för mig att göra det, samt alla grejer som behövs heh.
Possibility, or what we refer to as Imagination, is 99% imitation. The real deal is only 1%. The problem is, this 1% is simultaneously referred to as Evil. -Kirima Seiichi (VS imaginator) (boogiepop)

#147 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 10 september 2011 - 14:50

De visade hur man kunde göra egna koner sist i videon.
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar