Hoppa till innehåll

Mera meningslösa fakta åt folket! (2.0)

1754 svar

#1741 Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 807 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 11 mars 2012 - 21:16

Jag tycker den här illustrationen om olika sorters kärlekshistorier i anime och manga var smålustig.

Postad bild

#1742 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 11 mars 2012 - 22:26

Se inläggVolbla skrev den 11 mars 2012 - 21:16:

Jag tycker den här illustrationen om olika sorters kärlekshistorier i anime och manga var smålustig.
Död direktlänk... :p
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#1743 Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 807 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 12 mars 2012 - 01:02

Vad hände nu då. Aldrig kan man lite på internet. *suck*

Postad bild

#1744 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 12 mars 2012 - 01:21

Sunohara... :manlytears:

#1745 Meatrose

Antihjälte

• Team Anime.se
  • PipPipPipPip
  • 1 759 inlägg
  • PlatsArea 11

Postad 12 mars 2012 - 02:50

Just det där med "Romance" tycker jag är lite... fel. I de fall där det bara finns ett alternativ, där den manliga huvudrollen väljer den kvinnliga huvudrollen (och vice versa), så är just romantiken sällan särskilt definierande för serien. Det jag menar är att i de fall där serien fokuserar på romans så är det alltid™ någon sorts knut på tråden.

Men ja, Sunohara... :P
"That is why we must embrace carnage. In order to not waste the blood that has already been shed we have no choice but to shed even more."
- Lelouch vi Britannia

Meatrose's Anime List

#1746 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 13 mars 2012 - 22:42

Postad bild

Forever Sunohara

Se inläggMeatrose skrev den 12 mars 2012 - 02:50:

Det jag menar är att i de fall där serien fokuserar på romans så är det alltid™ någon sorts knut på tråden.
Ja, visst är det det, men det är väl inget fel på diagrammet för det? Inte om diagrammet visar "vem gillar/ska gilla vem". :)

#1747 Hikari no Hohenheim

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 051 inlägg
  • PlatsÖsmo - en station från världens ände

Postad 15 mars 2012 - 20:54

För de som nyfikna om var jag bor är här en liten video. Varning för skakig kamera.

#1748 Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 807 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 20 mars 2012 - 19:03

Thanks for your order, Daniel

Order Total: GBP 79.08

Foundation (The Foundation Series)
Foundation and Empire (Book Two of The Foundation Series)
Second Foundation (Book Three of The Foundation Series)
Foundation's Edge
Foundation and Earth
Prelude to Foundation (The Foundation Series)
Sherlock - Original Television Soundtrack Music From Series Two
Yotsuba&! Vol 10
Battle Angel Alita: Last Order, Volume 15
Attack The Block - Double Play (Blu-ray + DVD)
True Grit [Blu-ray] [2011][Region Free]

Thank you for shopping with us.
Amazon.co.uk

Jag var nära på att köpa på mig en massa 20th Century Boys också, men det låter trots allt bäst att vänta med det tills den är helt utgiven, vilket enligt amazon kommer bli i augusti.

#1749 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 25 mars 2012 - 16:09

Härom dagen diskuterade vi i chattkanalen hur långa böcker är, i ord räknat. Sagan om ringen-trilogin hamnar på 473 000 ord. Bokserien Sagan om Drakens återkomst (Wheel of Time) uppskattas till kring 4 403 000 ord. "Vår tids På spaning", skämtar idrougge. Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt (1913-1927) är en roman i sju delar som ofta brukar ses som en tungviktare med sina 1,5 miljoner ord, och en av den moderna litteraturens allra främsta verk.

idrougge funderade sedermera över vad Horisonten i ingenstans skulle hamna på, och diskussionen kom över till ordräkning på japanska, eller snarare svårigheterna med ordräkning på japanska. idrougge förklarade nämligen att definitionen på ord är diffus, om inte helt meningslös, i synnerhet vad gäller mellanrumslösa språk som japanska. Istället får man räkna tecken.

Om vi inte kan räkna japanska böckers ord för att jämföra med exempelvis de i första stycket, så kan vi göra andra slags uppskattningar. Om man jämför antalet tecken i en japanskspråkig bok med antalet ord i en engelskspråkig bok, så kan man få fram ett rimligt genomsnitt på "hur många engelska ord en japansk bok skulle bli".

Natsume Sôsekis Kokoro är på omkring 158 000 tecken på japanska, och omkring 75 500 ord på engelska (i en viss översättning). Sisådär 0,478 engelska ord per japanskt tecken, alltså.

Då tänkte jag, hur långa är egentligen lättromaner? De ska väl vara lättlästa? Bakemonogatari, första boken, har 297 000 tecken på 433 sidor. Och inga bilder. Då skulle den bli nästan 142 000 ord på engelska. Med ett rimligt genomsnitt på 350 ord per sida så skulle "Ghostory" bli 406 sidor ren text! Om man trycker den i ungdomslitteraturformat med närmare 250 ord per sida så blir det 568 sidor! Jag har verkligen underskattat lättromaner!

Förutom att Bakemonogatari kanske inte är en lättroman. Den är ju så lång, och har inga bilder. Shakugan no Shana av Yashichirô Takahashi känns mer representativ. Shana bok 6 börjar på sida 11, slutar på sida 257 och har 10 helsidesbilder. Texten är 122 000 tecken lång; på engelska torde det enligt samma metod bli omkring 58 300 ord. I lättläst ungdomsformat motsvarar det 234 sidor text (och 10 bildsidor). Helt rimligt för lite skräplitteratur!

Men Shakugan no Shana blev ju 25 böcker; sista boken kom i höstas eller i vintras nån gång. Om alla är lika långa så betyder det att hela bokserien på engelska skulle ligga på ungefär 1,5 miljoner ord, samma som På spaning efter den tid som flytt! Det finns alltså bara en slutsats att dra:

Yashichirô Takahashi är vår tids Marcel Proust!

#1750 wilfried

Gubbe

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 038 inlägg
  • PlatsSkåne-land

Postad 03 april 2012 - 18:52

Kopierade några stora filer över nätverket hemma och undrade just varför det gick så långsamt - ca 25 MB/s bara.
Kom på att jag spelade musik samtidigt. Nyare windows är ju så smarta att dom skruvar ner nätverksprio när man spelar musik / tittar på video.
Stängde foobar2k och hastigheten gick genast upp till mer normala 85 MB/s ...
No sappy lines allowed! | Animelista | Mangalista | Figurer
No "my, my, my's" allowed!
No "hee-hee-hee's" allowed either!
Not allowed! Not allowed!

#1751 Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 807 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 27 april 2012 - 20:23

Jag kom precis hem från att se The Avengers. Det var kanske inte den bästa actionfilm någonsin, men den tävlar om platsen som den bästa NERDGASM OH MY FUCKING HAXX AWESOME-film. Snygg koreografi och kinematografi. Jättebra balans mellan fokusen på karaktärerna. Helt ok karaktärsutveckling och handling. Den lever upp till hypen som följer av dess fem föregångare.

Jag är glad nu.

#1752 Vivi_mage

• Medlemmar
  • PipPip
  • 53 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 08 maj 2012 - 10:09

Vet inte hur menings"löst" detta är, det kan likväl vara meningsfullt!

Postad bild

Norrländska ä ett trevligt... "språk" :]
14:00 <@Najica> Säg bara "gnu" till dom
14:00 <@Najica> så får dom fundera lite :>

#1753 Grevinnan

• Medlemmar
  • PipPip
  • 38 inlägg
  • PlatsLinköping

Postad 08 maj 2012 - 21:56

Se inläggVivi_mage skrev den 08 maj 2012 - 10:09:

Vet inte hur menings"löst" detta är, det kan likväl vara meningsfullt!

Mmmm vad jag alltid har sagt: murbruk är den bästa ingrediensen i glass. Mycket meningsfullt!
Och Jox är ett mycket användbart ord. :>

#1754 Moontoon

• Medlemmar
  • PipPip
  • 136 inlägg
  • PlatsUddevalla

Postad 09 maj 2012 - 12:02

Haha ja den var skön :D
"Farewell my shadow. You, who stand at the end of the path I chose not to follow"

#1755 RainyDay

• Medlemmar
  • PipPip
  • 65 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 09 maj 2012 - 14:00

Blev precis uppringd på jobbet av en säljare som ville sälja lasertoner, har haft med dem att göra tidigare och störde mig på deras fula säljteknik. Så bestämde mig för att googla dem, ganska kul vad man hittar:

http://www.christerh...puter-services/

Ibland måste man bara älska internet och google =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar