Hoppa till innehåll

Anime.se Anime Awards 2007

20 svar

#1 Meatrose

Antihjälte

• Team Anime.se
  • PipPipPipPip
  • 1 759 inlägg
  • PlatsArea 11

Postad 24 januari 2008 - 21:39

Postad bild

Som de flesta förhoppningsvis vet så har vi lämnat 2007 bakom oss, och vad passar väl då bättre än en utvärdering av det gångna årets animeskörd?

De bästa prestationerna ska belönas och det i ett flertal olika kategorier i vilka man som forumist har tre röster att disponera. #1 tilldelas 3 poäng, #2 tilldelas 2 poäng och #3 tilldelas 1 poäng. Röstar gör man i Vallokalen som slår upp portarna måndagen den 28:e januari och håller öppet, dygnet runt, till och med Alla Hjärtans Dag (14:e februari). Har ni någon serie från 2007 som ni har tänkt se så finns det tid till både det samt till att fundera över hur man ska rösta. Naturligtvis kommer resultaten presenteras, och förhoppningsvis kan dessa stimulera besökare och forumister till att se något som de kanske försakat under året?

För att en titel ska få vara med och tävla så måste den uppfylla diverse krav. Minst hälften av innehållet måste ligga inom ramarna för animeåret 2007. För tävlande i den mest prestigefulla av kategorier, Bästa Anime, ställs dessutom kravet att serien har gått klart. För ytterligare information om dessa regler och krav hänvisar jag till den översta posten i Vallokalen där bland annat "Regler/Krav" står att finna i grön text.

Så var det med det. Det återstår inte mycket mer än att presentera just kategorierna:

Bästa Komik

Rösta på de tre titlar som enligt dig var roligast, oavsett genretillhörighet.

Bästa Action

Rösta på de tre titlar som enligt dig innehöll bäst action.

Bästa Drama/Romantik

Rösta på de tre titlar som enligt dig bjöd på bäst drama/romantik.

Bästa Handling

Rösta på de tre titlar vars handling tilltalade dig bäst.

Bästa Manliga Karaktär

Rösta på de tre manliga karaktärerna du gillade bäst.

Bästa Kvinnliga Karaktär

Rösta på de tre kvinnliga karaktärerna du gillade bäst.

Bästa Röstskådespelare

Rösta på de tre röstskådespelare som enligt dig har presterat bäst.

Bästa OP/ED

Rösta på de tre serier som bjudit på bäst OP och/eller ED. Du får naturligtvis rösta på ett specifikt OP eller ED till den aktuella serien, men det är serien som tilldelas poäng.

Bästa Visuella Prestation

Rösta på de tre titlar som enligt dig presterade bäst rent visuellt.

Bästa Produktion & Regi

Rösta på de tre titlar som i dina ögon bjöd på bäst produktion och regi.

Bästa Studio

Rösta på de tre studios som enligt dig har producerat bäst material under året.

Bästa Ljudspår

Rösta på de tre titlar som bjöd på bäst musik (OBS, ej OP/ED)

Bästa Karaktärsdesign

Rösta på de tre titlar vars karaktärer stoltserade med bäst design.

Bästa Anime

Rösta på de tre bästa titlarna från 2007!

Därmed blåser jag igång Anime.se Anime Awards 2007! Hugg tag i något kallt och gott att dricka. Luta dig sedan tillbaka och rannsaka ditt inre. Mycket nöje, och jag hoppas att ni alla har haft en lika angenäm start på det nya året som jag.

Att registrera sig på forumet är lika lätt som det är snabbt avklarat. Både du och dina åsikter om animeåret 2007 är hjärtligt välkomna.

Postad bild

#2 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 25 januari 2008 - 00:38

Tur vi har hjälplig betänketid, jag har många verk osett.

Nu skall årsskörden bedömas med kritiskt öga! >:D
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#3 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 25 januari 2008 - 02:40

Lista på titlar som släppts 50-100% under 2007.
Lista på titlar som släppts 0-49% under 2007 (och resten 2006 eller 2008).
Observera att, som Meatrose skriver i reglerna i omröstningstråden, det inte kommer vara absolut benhårda krav på att minst hälften av verken sänts/släppts 2007. Men personligen kommer jag gå efter denna lista.

#4 induce

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 711 inlägg
  • PlatsUlricehamn

Postad 25 januari 2008 - 03:03

Underbart initiativ Meatrose! Jag ser fram emot att lägga mina röster även om jag inte har sett så fasligt mycket från 2007. Det roliga är att man inte har saker och ting klart för sig innan man noggrant granskar varje kategori och tänker efter. Skall bli spännande detta!

Jag kommer använda listan för 50-100% 2007, som Sceleris postade ovan, när jag väljer ut mina anime-serier för röstning.
Mvh, Michael Claesson (hemsida)

#5 Mellow

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 979 inlägg
  • PlatsUddevalla

Postad 25 januari 2008 - 06:40

Synd att man ser så förbenat lite japantecknat nu för tiden. Hade varit grymt kul att få medverka i detta. Tummen upp!
Alla solens barn, nu skall nysta livets garn. Söka äventyr innan morgondagen gryr. Och från bergets topp våga djärva höga hopp. Livets lycka kan ju va', de gåtfulla guldstäderna...

#6 Qvarfordt

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 555 inlägg
  • PlatsSkogen.

Postad 25 januari 2008 - 09:10

Mellow sade:

Synd att man ser så förbenat lite japantecknat nu för tiden. Hade varit grymt kul att få medverka i detta. Tummen upp!

Du kan ju rösta på dom du sett, om det är något som du gillade som sänts under 2007.

Kul att det kom upp en sådan här grej, ska bli riktigt intressant att se vad man gått miste om under året som gått, måste börja intensivtitta på dom serier jag vill se som sänts under 2007 som jag inte kollat på än ;) .

#7 Meatrose

Antihjälte

• Team Anime.se
  • PipPipPipPip
  • 1 759 inlägg
  • PlatsArea 11

Postad 25 januari 2008 - 12:17

Klockrena listor Sceleris! De kommer garanterat till användning.

Mellow sade:

Även om man bara har sett en eller ett par serier från 2007 så kan man vara med och säga sitt.

Vallokalen sade:

Du måste naturligtvis inte rösta i alla kategorier om du inte kan eller vill. Det är helt upp till dig. Du behöver inte heller skriva 3 titlar eller namn under varje kategori som du röstar i. Har du bara sett en serie med ett minnesvärt ljudspår under året och känner för att rösta på den så är det fritt fram, den kommer få sina 3 poäng oavsett om den följs av två ytterligare titlar eller ej. Med andra ord; du deltar i precis den utsträckning du känner för.

Fråga om det är något ni undrar över. Förklaringar och motiveringar till regler och tillvägagångssätt står skrivna i de tre hjälpavsnitten i botten av den översta posten i Vallokalen, men om man undrar över något som inte står där så är det som sagt bara att fråga.
"That is why we must embrace carnage. In order to not waste the blood that has already been shed we have no choice but to shed even more."
- Lelouch vi Britannia

Meatrose's Anime List

#8 Erkefiende

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 929 inlägg
  • PlatsSlalom

Postad 25 januari 2008 - 21:05

Bäst initiativ, det ska bli intressant att se vad man själv egentligen tycker.
Bra lista det där också, nu slipper man vara osäker.

År 2007. Postad bild
Such a lonely day
Should be banned
This day that I can't stand

#9 Meatrose

Antihjälte

• Team Anime.se
  • PipPipPipPip
  • 1 759 inlägg
  • PlatsArea 11

Postad 26 januari 2008 - 02:04

Ja, just det där med vad man själv tycker är inte alltid så självklart. Jag trodde att jag visste precis vad jag tyckte... tills dess att jag satt och skrev kategorierna. Då började jag fundera över hur jag kommer rösta, och insåg snabbt att det faktiskt kan vara jäkligt svårt att bestämma sig. ;)

Och by the way... man behöver ju inte vänta till sista dagen med att lägga upp sin ifyllda valsedel i rösttråden. Visst, det är en post per person som gäller där, men man får ju naturligtvis uppdatera sin röstpost hur många gånger man vill fram tills dess att vallokalen bommar igen.
"That is why we must embrace carnage. In order to not waste the blood that has already been shed we have no choice but to shed even more."
- Lelouch vi Britannia

Meatrose's Anime List

#10 Mellow

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 979 inlägg
  • PlatsUddevalla

Postad 26 januari 2008 - 10:14

Qvarfordt sade:

Mellow sade:

Du kan ju rösta på dom du sett, om det är något som du gillade som sänts under 2007.

Meatrose sade:

Klockrena listor Sceleris! De kommer garanterat till användning.

Mellow sade:

Även om man bara har sett en eller ett par serier från 2007 så kan man vara med och säga sitt.

Grejen är ju den att jag inte tror att jag sett något från 20007, knappt något från 2006. De senaste nyaste serierna jag sett är Haruhi och Kanon 2006. Men jag har ju fortfarande tid att komplettera =)
Alla solens barn, nu skall nysta livets garn. Söka äventyr innan morgondagen gryr. Och från bergets topp våga djärva höga hopp. Livets lycka kan ju va', de gåtfulla guldstäderna...

#11 Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 527 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 26 januari 2008 - 11:44

Svårt att bestämma er var ni ska börja? Kanske kan denna lista vara en startpunkt för att komplettera ert tittande för år 2007.

Lista på titlar med bra betyg.

#12 Meatrose

Antihjälte

• Team Anime.se
  • PipPipPipPip
  • 1 759 inlägg
  • PlatsArea 11

Postad 28 januari 2008 - 18:06

Jaha, då var vallokalen öppen, och rösterna har börjat trilla in. Det går som sagt jättebra att editera sin "valsedel" fram tills dess att vallokalen stänger, så man måste definitivt inte ha tänkt färdigt för att posta. Personligen så kommer jag nog vänta lite med att lägga upp min valsedel eftersom jag har ett par titlar kvar från 2007 som jag hade tänkt se innan jag röstar.

Vissa kategorier känns väldigt "svåra" också. Den jag troligtvis har mest problem med är "Bästa Produktion & Regi". Sjuk beslutsångest. :rolleyes:
- Lelouch vi Britannia

Meatrose's Anime List

#13 Dread

Lord Dragon

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 4 297 inlägg
  • PlatsKarlskrona

Postad 10 februari 2008 - 10:04

Jag tycker då att Kanon 2006 inte räknas som en serie från 2007, av två anledningar dels namnet, och sen att det var mindre än hälften som sändes 2007. Tycker bara de ser fel ut i en omröstning för 2007 års anime. Men men... kanske bara är jag?
Anime: Legend of condor hero s3, Gundam Unicorn, Break Blade, Baka to Test to Shokanju Ni, Ao no Exorcist, Sacred Seven. Blood-C
Manga: Berserk, Bleach, Naruto, Fairy Tail, Until death do us part, Id, Claymore, Hajime no ippo, Break Blade, Nononono, Karate Shoukoushi Kohinata Minoru, Nurarihyon no Mago

Who are these fish people?

#14 Mellow

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 979 inlägg
  • PlatsUddevalla

Postad 10 februari 2008 - 11:58

Dread sade:

Jag tycker då att Kanon 2006 inte räknas som en serie från 2007, av två anledningar dels namnet, och sen att det var mindre än hälften som sändes 2007. Tycker bara de ser fel ut i en omröstning för 2007 års anime. Men men... kanske bara är jag?

Det är ett mycket svårt område. Förstår dig helt och ska försöka dra en liknelse.

Oldboy kom 2003 i sydkorea, 2005 vann den bästa film (eller kom topp-5) i filmtidningen Ingmar. Det berodde på att filmen antagligen släpptes i Europa då. Men vi mäter inte efter när en serie släpps i USA, och vissa serier varar ju i mången år, så då står det antagligen mellan det året den började eller det året den slutade. Vid mindre serier som påbörjas år 1 och avslutas år 2 så kanske man kan ta det år majoriteten av avsnitten släpps. Kanske?

#15 Meatrose

Antihjälte

• Team Anime.se
  • PipPipPipPip
  • 1 759 inlägg
  • PlatsArea 11

Postad 10 februari 2008 - 14:39

Tja, seriens namn är ju Kanon. Det där med 2006 är ett tillägg för att skilja mellan de båda versionerna. Toei's version kallades inte för Kanon 2002 under de fyra år det tog innan KyoAni's version började sändas.

Och KyoAni's Kanon är en 2 cour anime. Cour 1 gick 2006 och cour 2 gick 2007. Att första avsnittet av cour 2 råkade gå 3 dagar före nyårsafton tyckte inte jag spelade någon roll, och jag har inte lyckats hitta någon liknande tillställning på nätet som inte räknar Kanon till 2007. Eller ja, amerikanska anime awards skulle det vara då, men där tävlar Fullmetal Alchemist och Suzumiya Haruhi för 2007. ;)

Screenshots från andra anime awards (2007)

- Lelouch vi Britannia

Meatrose's Anime List

#16 Meatrose

Antihjälte

• Team Anime.se
  • PipPipPipPip
  • 1 759 inlägg
  • PlatsArea 11

Postad 14 februari 2008 - 17:47

Jag tänkte bara påminna om att det snart bara är sex timmar kvar tills dess att Vallokalen stänger.

Som ni ser så behöver man absolut inte ha sett en massa olika titlar för att vara med och rösta. Var och en röstar i de kategorier som känns aktuella, och man behöver inte heller lista tre namn/titlar i de kategorier man väljer att rösta i. Idag är sista chansen att vara med, så se till att hugga tag i en valsedel och dela med dig av Din syn på årsskörden.
- Lelouch vi Britannia

Meatrose's Anime List

#17 Erkefiende

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 929 inlägg
  • PlatsSlalom

Postad 15 februari 2008 - 14:58

Äsch, här satt man och glömde bort sig.
Such a lonely day
Should be banned
This day that I can't stand

#18 Ashaz

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 973 inlägg
  • PlatsSveriges blindtarm

Postad 16 februari 2008 - 02:28

"Det sökta ämnet existerar inte."

resultat? :)
(Animé|Manga|Blogg)
DO YOU LIVE
IN THE REAL WORLD?

#19 Dread

Lord Dragon

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 4 297 inlägg
  • PlatsKarlskrona

Postad 16 februari 2008 - 10:40

Under uträkning, bestämdes så för att hålla det till en lite överraskning för majoriteten av invånarna på anime.se.
Anime: Legend of condor hero s3, Gundam Unicorn, Break Blade, Baka to Test to Shokanju Ni, Ao no Exorcist, Sacred Seven. Blood-C
Manga: Berserk, Bleach, Naruto, Fairy Tail, Until death do us part, Id, Claymore, Hajime no ippo, Break Blade, Nononono, Karate Shoukoushi Kohinata Minoru, Nurarihyon no Mago

Who are these fish people?

#20 Negi

TBA

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 290 inlägg
  • PlatsNågonstans i Ingenstans

Postad 19 februari 2008 - 10:02

Dread sade:

Under uträkning, bestämdes så för att hålla det till en lite överraskning för majoriteten av invånarna på anime.se.
Men hur hade ni tänkt med "poängen" då? De flesta listade serierna som 1-3, blir en tredjeplats 1 poäng och en första plats 3 poäng då eller? Ni kanske hade tänkt er något helt annat :/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar