Året 2008 är förbi och kommer aldrig åter. Har det varit ett bra år? Den frågan kan omöjligen besvaras här, men något vi faktiskt kan göra är en utvärdering av det gångna årets animeskörd. Det har med andra ord blivit dags att dra igång Anime.se Anime Awards 2008.
De som hann läsa rubriken reagerade säkert på ordet "nomineringsfas". För att fatta mig kort - det har tillkommit en ny fas i år, nämligen en nomineringsfas. Tanken är att folk genom denna ska kunna komma med tips på filmer eller serier som man med fördel kan ta sig en titt på inför själva omröstningsfasen.
Schema för A3 2008:
- Nomineringsfas - första till och med sista januari
- Omröstningsfas med diskussion - första till och med sista februari
- Presentation av vinnare - första mars
Som ni ser blir årets upplaga av A3 en längre process. De som vill vara med och tycka till får på så sätt mer tid på sig att skapa sig en uppfattning om "deltagarna" och nomineringsfasen hjälper dessutom till med något som kan liknas vid en första gallring. Jag kommer i dagsläget inte gå in alltför mycket på de kommande faserna då jag definitivt inte vill tråka ut er med allt för mycket text såhär dagen efter nyårsafton. Vad som gäller för denna idag inledda fas är däremot information av mer aktuell natur.
Vilka titlar får vara med och tävla i A3 2008? Förra årets regler var en aning invecklade, vilket de som deltog kanske minns. I år blir det däremot lättare. Alla serier som avslutats under 2008 får vara med och tävla. Detta innebär att även en långkörare som D.Gray-man får ta plats vid startlinjen. För biofilmer räknar vi datumet då köpversionen släpptes. Att uppleva dessa filmer sittandes i en japansk biosalong är trots allt få svenska animefans förunnat.
Förra året fick serier som visat minst hälften av sitt material under aktuellt år vara med och tävla i alla kategorier utom "Bästa Anime". Så blir det följaktligen inte i år och för att kompensera för det har det tillkommit en ny kategori; "Bästa Nykomling". Här får då serier som exempelvis Clannad ~After Story~ och Toradora vara med och tävla, ja alla serier som börjat under 2008 men som ej än har avslutats.
Något annat som är nytt för i år är bonuskategorin "Sämsta Anime". Det här var något som undertecknad funderade på att ha med förra året men den tog aldrig det magiska steget från idé till realitet. Många tycker nog liksom jag att det inte bara är intressant att se vad någon gillade bäst under året, utan även vad samma person tyckte var sämst.
Avslutningsvis kanske jag ska säga något om hur själva nomineringen går till. Det hela är tämligen enkelt då vi använder oss av fri nominering. Nämn helt enkelt titlar som föll dig i smaken. Ett av syftena med denna fas är ju att andra användare ska få upp ögonen för filmer eller serier som kan vara värda en närmare titt inför nästkommande fas. De olika kategorierna presenteras nedan och med dessa i bakhuvudet blir det lättare att nämna titlar som man kanske själv funderar på att belöna med ens egna omröstningspoäng.
Kategorier i A3 2008:
- Bästa Komik
- Bästa Action
- Bästa Drama/Romantik
- Bästa Handling
- Bästa Manliga Karaktär
- Bästa Kvinnliga Karaktär
- Bästa Röstskådespelare
- Bästa OP/ED
- Bästa Ljudspår
- Bästa Visuella Prestation
- Bästa Produktion & Regi
- Bästa Studio
- Bästa Karaktärsdesign
- Bästa Nykomling
- Bästa Anime
- Sämsta Anime (Bonuskategori)
Tveka inte att fråga om det är något ni undrar över. Det går alldeles utmärkt att fråga här i tråden men ni kan även vända er direkt till mig (eller Sceleris) via PM, MSN och IRC (#anime.se @ Rizon). Mycket nöje!
Att registrera sig på forumet är lika lätt som det är snabbt avklarat. Både du och dina åsikter om animeåret 2008 är hjärtligt välkomna.

Detta ämne är låst