Hoppa till innehåll

Rebuild of Evangelion

• Logga in för att svara
136 svar

#121 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 08 juni 2011 - 16:55

Se inläggSceleris skrev den 29 november 2010 - 21:40:

Och angående biopremiär för Eva:3.0... inget ord. En del har till och med tappat hoppet om att den hinner komma ut under 2011.
Mycket riktigt tveksamt: på IRC länkar hampe till en nylig intervju med Gainax animatör Fumio Iida som säger att de fortfarande arbetar med förproduktionen, eller rent ut sagt för-förproduktionen, vilket jag tar som att de inte ännu har skrivit klart manus. De kanske inte ens vet vad som ska hända.

I några månader har jag utgått från att de satsar på att få ut den sommaren 2012, men jag måste ju undra om de kommer att hinna om de inte ens är nära produktionsfasen ännu.

Red.: Jag har läst några intervjuer med Anno om utvecklingsarbetet bakom filmerna, och det var otroligt mycket fram-och-tillbaka med manuset. Till Eva:2.0 genomgick det ändringar så sent som bara fem månader före premiärdagen. Och då ska de för ändringarna hinna teckna bildmanus, spela in dialog, skapa CG-modeller och animera, för att inte gå in på hela distributionsbiten med att trycka upp biorullar och sånt.

Med
Eva:3.0/FINAL känns det inte otänkbart att de fortfarande rycker sitt hår över filmens dramatiska presentation, hur de ska infria sina löften, hur de ska använda Mari och hur det ska bli en kassako.

I en nylig NewType-intervju bad Anno filmernas fans att "vänta lite till" -- detta skulle kunna betyda "vi vill bli helt färdiga med manus (åtminstone få ett jäkligt bra utkast) innan produktionen drar igång, men det dröjer nog inte så länge till; håll ut!"

"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#122 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 02 juli 2011 - 14:28

3 juli 2009 så sändes TV-versionen av Evangelion:1.0, uppenbarligen kopplad till premiären av Evangelion:2.0 den 27 juni. TV-versionen var i princip samma som köpversionen, fast med lite annorlunda text i öppningen och med uppdaterad animation i förhandstitten i slutet.

Nu ska de visa Evangelion:2.0 på TV den 27 augusti. Jag kan knappast tänka mig att det är i anslutning till något slags hemlig sommarpremiär av Evangelion:3.0, men som med TV-sändningen av ettan så blir vi tillsagda att se ända till slutet, så det vankas ju något nytt (eller uppdaterat) igen.

#123 Freiztan

Freiztan
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 445 inlägg
  • PlatsNeo-Huddinge

Postad 21 juli 2011 - 11:33

Wevangeliwon 2.0 var så bedrövlig (eller, det fanns bitar av den som var lite ball, men sista halvtimmen var riktigt undermålig) att jag och Mechagodzilla var tvungna att skölja ögonen med ett avsnitt Casshan - Neoandroiden. Helt allvarligt, Gainax, gör endera en fristående parallell-Eva fullt ut om ni så gärna vill ha en Gundam-franchise. Den skapelse som man åstadkommit nu varken står på egna ben som en begriplig film för den som inte sett serien, eller är särskilt upphetsande annat än rent visuellt. En halvmesyr i alla avseenden. (Fast vi uppskattade stort de cirka tre sekunderna där Pen^2 träffar sina artfränder.)

#124 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 23 juli 2011 - 00:11

Se inläggFreiztan skrev den 21 juli 2011 - 11:33:

Wevangeliwon 2.0 [står inte] på egna ben som en begriplig film för den som inte sett serien
Jag har hört flera personer säga det -- men lustigt nog är det bara personer som har sett originalet. Nykomlingarna verkar inte förvirrade, och personligen tror jag att det handlar om en överskattning av hur mycket filmerna förlitar sig på kännedomen av serien.

#125 Cactus

Cactus

Novis

• Medlemmar
  • Pip
  • 14 inlägg
  • PlatsÖrebro

Postad 23 juli 2011 - 11:40

Se inläggSceleris skrev den 23 juli 2011 - 00:11:

Jag har hört flera personer säga det -- men lustigt nog är det bara personer som har sett originalet. Nykomlingarna verkar inte förvirrade, och personligen tror jag att det handlar om en överskattning av hur mycket filmerna förlitar sig på kännedomen av serien.

Jag såg till runt avsnitt 10 av originalserien nån gång för 10-12 år sen, sen rann det ut i sanden. Sen har jag inte sett något EVA innan de nya filmerna, och min reaktion på film 2 var att det var väldigt lite handling som förs framåt. En transportsträcka som hade kunnat kapas ner drastiskt, kanske till 45 minuter eller så.

Med andra ord inte alls svårt att följa, snarare tvärtom.

#126 Freiztan

Freiztan
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 445 inlägg
  • PlatsNeo-Huddinge

Postad 23 juli 2011 - 12:40

Att stå på egna ben är inte endast en fråga om begriplighet. När man gör en film får man ta och döda sina älsklingar. Det duger inte att vräka på med ett gytter av ovidkommande detaljer bara för att dessa detaljer har betydelse i en tv-serie om 26 avsnitt.

#127 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 23 juli 2011 - 18:09

Jag ser inte hur Eva:2.0 skulle ha transportsträckor som skulle kunna kortas ner, mer än vad man skulle kunna säga om nästan alla filmer. Det är klart, det beror väl på vad man anser är filmens essens, men det slutgiltiga manuset kom av femton månader av balansarbete och omskrivningar, så för Anno och de andra handlar det knappast om vaddering. (Om något så tycker jag att den hade kunnat vara längre, främst för utvecklingen av Asuka.)

Och vilka av seriens detaljer som förekommer i filmen utan att spela roll i de nya filmerna vet jag inte heller vilka det är. Visst finns det en aspekt av "minns ni det här i originalet?", men att förneka Evangelion en sådan fan-vänlighet -- t.ex. Maris roll i andra filmen som till stor del var resultatet av hur tittarna tog emot henne i förhandstitten i slutet av ettan -- är ju att förneka Evangelions karaktär. Andra detaljer (som SDAT-spelaren) fyller narrativa funktioner som både liknar och skiljer sig de från TV-serien.

#128 Freiztan

Freiztan
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 445 inlägg
  • PlatsNeo-Huddinge

Postad 23 juli 2011 - 19:02

Filmens har ingen särskild essens annat än att det är coolt med robotar som slåss mot någon suggestiv fiende. Tempot är för framhastat för att det ska bli något annat än ett staplande av osammanhängande scener. Om man ska göra film med en tredjedel av löptiden relativt förlagan, måste man döda älsklingar betydligt bättre än GAINAX har gjort i Wevangeliwon.

#129 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 24 juli 2011 - 04:28

Action, mysterier, tjejer och humor är ju även seriens essens fram till slutet, så det känns lite förhastat att döma ut projektet innan sista filmen kommit, åtminstone på en analys av handlingen (om vad som är ovidkommande). Speciellt eftersom filmerna, likt TV-serien, skrivs i takt med att de kommer ut, endast löst enligt en varierbar ramhandling. Jag menar alltså att det nu som då finns element som kanske inte har någon innebörd förrän i efterhand.

Det är förvisso sant att en film inte har råd att förlita sig på att en uppföljare ska ställa saker till rätta, i synnerhet när det dröjer 2-3 år, men jag kan inte känna igen beskrivningen av filmen som ett staplande av osammanhängande scener. Visst, det följer inte något slags strikt aristoteliskt dramaturgikrav om orsak och verkan i och med exempelvis änglarnas godtyckliga anfall, men nog tycker jag att scenerna både har sina motivationer (etablera och utveckla karaktärer och miljö, bidra med exposition, ge komisk lättnad samt rafflande action) och är välbalanserat utplacerade för att hålla en jämn stämningen. För, tja, åtminstone jag blev överväldigad av den. Det var helt enkelt en visuellt storslagen, effektfull och medryckande scifi-actionrulle. :happy:

#130 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 26 augusti 2011 - 18:05

Se inläggSceleris skrev den 02 juli 2011 - 14:28:

3 juli 2009 så sändes TV-versionen av Evangelion:1.0, uppenbarligen kopplad till premiären av Evangelion:2.0 den 27 juni. TV-versionen var i princip samma som köpversionen, fast med lite annorlunda text i öppningen och med uppdaterad animation i förhandstitten i slutet.

Nu ska de visa Evangelion:2.0 på TV den 27 augusti. Jag kan knappast tänka mig att det är i anslutning till något slags hemlig sommarpremiär av Evangelion:3.0, men som med TV-sändningen av ettan så blir vi tillsagda att se ända till slutet, så det vankas ju något nytt (eller uppdaterat) igen.
Mycket riktigt: en uppdaterad förhandstitt, med ett löfte om premiär hösten 2012!

Vad Kotono Mitsuishi säger.

#131 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 31 december 2011 - 17:14

En sen julklapp från Studio Khara: det blir fyra separata fullängdsbiofilmer, inte tre! Jag trodde ju att 3.0 och FINAL (typ "4.0") skulle bli två 45-minutersfilmer, som "avsnitt 25' och avsnitt 26'" i End of Evangelion.

Evangelion:3.0 YOU CAN (NOT) REDO kommer, som vi tidigare hört, hösten 2012, medan Evangelion:FINAL kommer någon gång 2013.

Och för den som undrar vilken riktning 3.0 kan ta...
Spoiler

#132 Hardan

Hardan
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 121 inlägg
  • PlatsVästerås

Postad 01 januari 2012 - 22:40

Spoiler

http://markusruth.se - uppdaterar något snart :[

#133 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 03 januari 2012 - 01:28

Se inläggHardan skrev den 01 januari 2012 - 22:40:

Vad tror ni? Har detta diskuteras?
Hm, vet inte, åtminstone inte utförligt.

Personligen tror jag inte på det, av ett antal anledningar. Spoiler för TV-serien, End of Evangelion, Evangelion:1.0 och Evangelion:2.0:

Spoiler

#134 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 25 april 2012 - 19:55

Medan animatörerna arbetar för fullt, arbetar också reklamlaget.

Översättning via MAL:

Översättning via MAL:

#135 hillster

hillster

Novis

• Medlemmar
  • Pip
  • 15 inlägg
  • PlatsNorge

Postad 06 maj 2012 - 11:00

Se inläggSceleris skrev den 31 december 2011 - 17:14:

Spoiler

Min kropp är redo.

Ändrat av Sceleris, 06 maj 2012 - 11:04.

#136 hillster

hillster

Novis

• Medlemmar
  • Pip
  • 15 inlägg
  • PlatsNorge

Postad 06 maj 2012 - 11:09

He he, du hann före :happydrop:

#137 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 06 maj 2012 - 19:32

Jag är snabbare är blixten serru. :cool: Om man vill ta med något som ingår i någon annans inlägg, så kan man trycka på "Svara"-knappen. Då får man med allt innehåll i sin egen skrivruta (och kan man trimma bort allt överflödigt).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar