Hoppa till innehåll

Stålalkemisten: Brödraskap

• Logga in för att svara
41 svar

#1 Hikari no Hohenheim

Hikari no Hohenheim

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 051 inlägg
  • PlatsÖsmo - en station från världens ände

Postad 18 maj 2009 - 16:03

Postad bild Postad bild

Nu har det äntligen hänt. Serien som man aldrig trodde skulle se dagens ljus har börjat sändas: en omversion av det ack så klassiska Stålalkemisten, Fullmetal Alchemist: Brotherhood. Den här gången ska originalmaterialet följas, lovar skaparna, och eftersom mangan i min mening på alla sätt mer klockren än animen kunde jag inte göra annat än att hoppa av lycka.

Sju avsnitt har kommit ut i dagsläget, och här är mina intryck
För de som inte vill använda fansubbar finns avsnitten nu tillgängliga lagligt utan europeisk regionslås på Youtube, med undertexter på samtliga europeiska språk. Dock har de använt sig av det minst sagt underliga översättningsvalet att använda de engelska titlarna; när de på japanska på säger "Hagane no Renkinjutsushi ka?" står det i texten "är det du som är Fullmetal Alchemist?" För bättre svenska finns dock en svensk amatöröversättargrupp, för den som orkar leta reda på den.

Nedan följer direktlänkar till varje avsnitt på Youtube, med avsnittstitlar skrivna i vit färg för att undvika spoilers. Markera dem för att läsa deras namn.
Spoiler

Ändrat av Sceleris, 21 december 2011 - 00:50.
Länkar till YouTube-avsnitten.

#2 Gravskopan

Gravskopan

Analvibrator

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 845 inlägg
  • PlatsGöteborg

Postad 18 maj 2009 - 16:06

Antagligen kommer det mera "flashbacks" en bit längre fram. I övrigt är tempot mycket bättre i denna än så länge. Kanske inte så konstigt då den iallafall, avsnitt 3 täcker mangans motsvarighet riktigt riktigt bra. Har faktiskt inte orkat se mer än 3 avsnitt, så jag får väl återkomma.
ANAL VIBRATOR!

#3 Volbla

Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 811 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 18 maj 2009 - 16:10

Det enda jag riktigt hört är att första avsnittet trots hela meningen var original content...

Gillade aldrig riktigt FMA, men har hört att mangan var bättre på många sätt, så den här suklle man kanske kunna uppskatta. Fast publiceras inte mangan fortfarande? Hur ska det då bli i slutet av serien? o.o

#4 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 18 maj 2009 - 16:19

Volbla sade:

Fast publiceras inte mangan fortfarande? Hur ska det då bli i slutet av serien? o.o
Mangan börjar närma sig sitt slut. Någonstans hade jag hört att den var tänkt att bli 100 kapitel (95 är senaste, ett kapitel i månaden), men jag tycker nästan att det känns lite lite. Hur som helst är det inte konstigt om animéproducenterna försöker tajma in slutet på mangan.
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#5 Klona

Klona

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 019 inlägg
  • PlatsI den andra delen av Köping

Postad 18 maj 2009 - 17:09

Jag har sett sex avsnitt än så länge och det enda avsnittet som var dåligt var faktiskt det första som faktiskt dödade min lilla hajp över serien. Lyckligtvis började den följa original materialet efter det avsnittet och sen dess har i alla fall jag varit nöjd.

Hittills har serien varit väldigt lik den äldre serien med lite skillnader men annars är det ingen större skillnad mellan serierna enligt mig. Möjligtvis kommer ändringarna lite senare i serien då jag hörde att den första halvan av serien följde mangan relativt mycket.

Förhoppningsvis blir den nya serien lika bra eller bättre än den första animen men just nu är det fortfarande för tidigt att hoppas.
Nå? Vad skulle du ha gjort?
Min animélista

#6 Pthia

Pthia
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 383 inlägg
  • PlatsMalmö

Postad 18 maj 2009 - 17:38

Nu har jag inte läst mangan så kan inte reletera till den men jag är iaf inte besviken än så länge på den. Tempot är bättre än i första serien men jag håller med om att det gick helt för snabbt när de skulle bunta ihop deras barndom och hela det köret i ett avsnitt, var nog det ända jag reagerat på direkt än så länge.
Även om jag inte vet hur mkt som tas upp i mangan och hur lång den delen är så kändes det som att det gick förbi helt för snabbt.
- I Reject Your Reality And Substitute My Own -
- Long Live The Jjaro -
- Anime - Manga - Visual Novels

#7 Klibbnisse

Klibbnisse

Väderballong

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 2 159 inlägg
  • PlatsOtakuland

Postad 18 maj 2009 - 18:38

Har inte heller läst mangan så jag kan inte direkt bry mig så mycket om det. Skulle man istället jämföra med första serien ser jag detta som lite mer av det goda, med lite annorlunda tillvägagångssätt kanske...

Tycker dock ändå att första serien är bättre hittils, kan iofs bero på att man inte riktigt sett hela nya än... men ändå.

Jag vet inte vad skall skriva, jag bara fyller ut min bloggpost så att den ser lite längre ut än bekvämt att läsa.
Jag har en lampa. Den symboliserar min utstrålning — notera att den faktiskt är släckt.

Gillar du vad du ser? Klicka på det gröna plusset till höger!

#8 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 18 maj 2009 - 23:35

Klibbnisse sade:

Jag vet inte vad skall skriva, jag bara fyller ut min bloggpost så att den ser lite längre ut än bekvämt att läsa.
Bloggpost?

#9 Klibbnisse

Klibbnisse

Väderballong

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 2 159 inlägg
  • PlatsOtakuland

Postad 19 maj 2009 - 02:26

Sceleris sade:

Klibbnisse sade:

Bloggpost?

Whops, se där! Forumpost ska det ju naturligtvis vara, yrkesskada ^^;
Jag har en lampa. Den symboliserar min utstrålning — notera att den faktiskt är släckt.

#10 Hampe

Hampe

Mechafantast

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 740 inlägg
  • PlatsUppsala

Postad 19 maj 2009 - 10:17

Nu har jag iofs inte sett avsnitt 6 och 7, men hittills verkar ju nyversionen följa mangan punkt-till-pricka (?). Började nyligen läsa mangan och jag måste säga att jag gillar den mycket bättre än den först animen so far, så jag tror på Brödraskap faktiskt.

Och sedan gillar jag stilen mer än originalets stil hittils.

#11 Hikari no Hohenheim

Hikari no Hohenheim

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 051 inlägg

Postad 19 maj 2009 - 11:19

Hampe sade:

Nu har jag iofs inte sett avsnitt 6 och 7, men hittills verkar ju nyversionen följa mangan punkt-till-pricka (?).
Tyvärr gör den inte det. Kapitlen i mangan är såpass långa (4 kapitel på en bok) att de lätt skulle kunnat köra ett avsnitt per kapitel, men nu har de vid flera tillfällen klumpat ihop två eller flera kapitel till ett avsnitt, vilket innebär att mycket av det som utgjorde en sådan perfekt balans i mangan nu går förlorad. Och det första avsnittet fanns som sagt inte i källmaterialet alls.

Stilen tycker inte det är något direkt fel på, men ibland känns det som de har lagt ett komiskt lager där det inte passar, till exempel
För att inte tala om pratbubblorna som dyker upp ibland. I övrigt reagerade jag lite på hur de har designat städerna, som känns aningen mer nutida än förr.

#12 Dread

Dread

Lord Dragon

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 4 299 inlägg
  • PlatsKarlskrona

Postad 19 maj 2009 - 12:16

Om jag ska vara ärlig så tycker jag det är rätt skönt att de lägger till sin egen stil till animen, det gör att jag kan se den. Skulle den vara helt identiskt med mangan skulle den vara tråkig att se. för jag läser redan mangan redan och ja skillnaden blir helt enkelt för liten annars.
Kan hålla med om att det blir lite mycket komiska inslag här och där, men överlag så tycker jag de har lyckats helt okej.

Än så länge är jag väldigt nöjd med serien, men det kan bero på att jag inte hade några som helst förväntningar av den, ja menar den skulle ju slaviskt följa mangan som jag redan läst/läser. Men som de är nu så följer jag den och den är klart sevärd.

Men jag kan hålla med Hikari no Hohenheim att de går lite för snabbt framåt ibland, vissa scener/kapitel känns de som de bara flyger igenom, fast de egentligen skulle ha förtjänat mer. Men det finns nog inga manga-> anime versioner som man inte kan gnälla på.
Anime: Legend of condor hero s3, Gundam Unicorn, Break Blade, Baka to Test to Shokanju Ni, Ao no Exorcist, Sacred Seven. Blood-C
Manga: Berserk, Bleach, Naruto, Fairy Tail, Until death do us part, Id, Claymore, Hajime no ippo, Break Blade, Nononono, Karate Shoukoushi Kohinata Minoru, Nurarihyon no Mago  

Who are these fish people?

#13 Voltaire

Voltaire
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 137 inlägg
  • PlatsSöder om Stockholm

Postad 20 maj 2009 - 20:22

Själv känns nya FMA som den försöker hinna med all möjligen terräng som den tidigare serien gjorde med snabb hastighet, men det ar hel del mangamaterial som man struntat i t.ex när Al och Ed besöker gruvstaden och tar bort den inkompente befälhavaren. Tittar jag så ser jag att den gamla serien var delvis långsam, men samtidigt mera koncentread att berätta om alla karaktärer medans nya är som ett lokomotiv som ångar på utan alltför länge ge alltför mycket bakgrund och istället ge action och komedi. Ett ganska vinnade koncept hittills, men man får se hur man kommer tackla den del av mangan som ännu blivit animerat.
Voltaire は 私の名前! おべて下さい!
日本!!!!
Blicken går till Öst, men hjärtat är kvar i Japan

Ser just nu: Dance in The Vampire Bund, Full Metal Alchemist 2, Gintama, Omamori Himari, Sora no Woto. Valkyria Chronicles

#14 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 20 maj 2009 - 21:53

ジャ& sade:

det ar hel del mangamaterial som man struntat i t.ex när Al och Ed besöker gruvstaden och tar bort den inkompente befälhavaren.
Lite intressant, för den befälhavaren är ju med ganska mycket senare. Kanske inte direkt omöjlig att ersätta, men onödig att ersätta.

#15 kakan

kakan

Veteran

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 496 inlägg
  • PlatsStockholm - Haninge

Postad 22 maj 2009 - 18:51

Är väldigt förtjust i omversionen såsom den hittills har skridit. Har visserligen aldrig läst något ur mangan men jag håller med om att det känns som om vissa berättelser går lite fort. Däremot tycker jag att miniarket med Shou Tucker är minst lika bra och sorgligt som i första animen.

Och så tycker jag nog att det är lika roligt idag med Hughes och Armstrong! Hur kan man inte älska dessa två karaktärer? :3
Mathematical!

#16 Klibbnisse

Klibbnisse

Väderballong

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 2 159 inlägg
  • PlatsOtakuland

Postad 27 maj 2009 - 00:26

Bara jag som tycker det är skönt att få se lite mer utav Winry? =3

#17 Klona

Klona

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 019 inlägg
  • PlatsI den andra delen av Köping

Postad 04 juni 2009 - 13:03

En rolig detalj från avsnitt 9

Nå? Vad skulle du ha gjort?
Min animélista

#18 Hikari no Hohenheim

Hikari no Hohenheim

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 051 inlägg

Postad 04 juni 2009 - 14:54

Klona sade:

En rolig detalj från avsnitt 9
Jag tror man skymtar dem även i den gamla animen, och i mangan likaså. En kul detalj, helt klart.

För övrigt måste jag säga att jag faktiskt stör mig på den komiska undertonen de har lagt till i den här versionen. exempel från avsnitt 5 och 9
Man får inte precis in den tunga känslan när det serien inte tar sig självt visuellt på allvar; visserligen var det en hel del sånt i mangan också, men den behöll en bra balans och sabbade aldrig nyckelscenerna.

Man skulle kunna säga att mangan har samma härliga atmosfär som den tidigare animen, men har en bättre historia; eftersom den nya animen inte kan likna den gamla alltför mycket var de därför tvungna att skapa en egen stil till den, och resultatet har än så länge inte lyckats göra serien rättvisa.

#19 mossarelli

mossarelli
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 87 inlägg
  • PlatsSkåne

Postad 11 september 2009 - 12:51

Dags att vakna, denna veckas avsnitt är nummer 22.

Nästa vecka så är en speciell gäst med och dirigerar avsnittet med fighten mellan två speciella karaktärer.

Hikari borde uppdatera sig lite och verkligen följa med från avsnitt 9 och framåt. Mycket har hunnit hända och den här serien har redan nu tagit sig långt längre fram än vad förra serien gjorde.

Glöm inte HD-avsnitt.
盗み受けることが出来ない
    悪いのは、誰?

#20 flaskis

flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 11 september 2009 - 12:57

Shit, jag såg bara två avsnitt av den nya serien. Är totaltrött på hela FMA-hypen överallt, och sen tyckte jag inte att den nya serien hade något av högre värde. Men det kanske bara är jag D:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar