Hoppa till innehåll

Tokyo Magnitude 8.0

• Logga in för att svara
24 svar

#21 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 20 september 2009 - 22:07

mossarelli sade:

Någonting som slår Legend of the Galactic fags åtminstonde.
INGET slår Legenden om galaxbögarna!

Hell kejsar Reinhard! .o/
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#22 mossarelli

mossarelli
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 87 inlägg
  • PlatsSkåne

Postad 21 september 2009 - 00:19

Motiveringen till att titta på serien när man ser den där blonda snubben, ah shit, maskerade rosen.
盗み受けることが出来ない
    悪いのは、誰?

#23 Volbla

Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 811 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 21 september 2009 - 13:06

9

Återkommen (hela serien)

#24 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 14 augusti 2011 - 04:16

Så här efter jordbävningen i mars kändes det som att det låg i tiden att äntligen se Tokyo Magnitude 8.0: i och med seriens ämnesval sätter den något av ett ansikte på katastrofen, och verkligheten gör i sin tur sagan lättare att svälja.

Jag kan föreställa mig att tokyoiter och de som levt där får en alldeles speciell inlevelse när de bekanta miljöerna besöks i sitt förfall, men för mig personligen kan jag inte kalla det för en överväldigande serie. Jag har för det dock inget att direkt klaga på. Ett ord jag brukar falla tillbaka på vid tillfällen som detta är "gedigen". Visst, figurdesignen var simpel -- om än behaglig enligt mig, och med färgsättningen därtill gavs berättelsen en viss oskyldighet -- och man kompenserade inte direkt med mycket fantastisk karaktärsanimation, men det var en gedigen serie. Den var lite spännande där den ville vara det, lite rolig där det behövdes, och hjärtskärande utan att bli överdrivet tårdrypande sentimental.

Jag gillade syskonen och de olika godhjärtade människor de stötte på under resans gång. En solklar favorit var förstås Mari, vars surrogatmodersliknande gestalt gavs extra trovärdighet av Yuuko Kaidas härligt klara och förtroendeingivande röst. Mari kändes som en modern Balsa (från Andens beskyddare) när hon tog sin samhälleliga plikt ett extra steg för att se till att barnen skulle ta sig hem de 10-15 kilometer de hade att gå. Med hennes namn kanske producenterna ville visa på människans inre godhet -- Mari (真理) betyder "sanning".

För något ville de förmedla med serien, som delar med sig av en del livsläxor. För många år sen, när Tokyo Magnitude 8.0 just hade utannonserats, spekulerade jag i att serien skulle kunna vara bara ett spektakel som drar nytta av tokyobornas underliggande rädsla just för ett "stora kantojordbävningen"-scenario. Det tror jag inte nu. Med vår hjältinna Mirai (未来, "framtid") och hennes bror Yuuki (homonymt med det japanska ordet för "mod") vill de visa oss värdet inte bara av att uppskatta våra fredliga vardagar och inte bråka över småsaker, utan också att det finns ett ljus i slutet av tunneln, att vi måste kunna leva våra liv vidare fastän vi är ledsna över dem vi förlorat.

Så länge vi har mod att fortsätta gå så har vi en framtid.

PS: Angående vissa detaljer fram till och med avsnitt 11.

"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#25 Ebhen

Ebhen
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 173 inlägg
  • PlatsGävle

Postad 28 oktober 2011 - 22:23

Jag kan bara glatt hålla med dig i din analys av serien. Såg den också nu i skuggan av jordbävningen i Japan i våras. Man får helt klart ett nytt perspektiv på serien då när man vet vilka effekter verkligheten kan ge.
Serien var inte överväldigande på något vis men mycket välgjord och som du säger "gedigen". Den hamnar klart på plus-sidan i min bok.

Gällande Yuuki
Spoiler

"I've looked at the world for quite a few years now,
and I've found that if I don't laugh, I'll probably end up crying."
http://www.anime-pla...ers/Ebhen/anime

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar