Så här efter jordbävningen i mars kändes det som att det låg i tiden att äntligen se
Tokyo Magnitude 8.0: i och med seriens ämnesval sätter den något av ett ansikte på katastrofen, och verkligheten gör i sin tur sagan lättare att svälja.
Jag kan föreställa mig att tokyoiter och de som levt där får en alldeles speciell inlevelse när de bekanta miljöerna besöks i sitt förfall, men för mig personligen kan jag inte kalla det för en överväldigande serie. Jag har för det dock inget att direkt
klaga på. Ett ord jag brukar falla tillbaka på vid tillfällen som detta är "gedigen". Visst, figurdesignen var simpel -- om än behaglig enligt mig, och med färgsättningen därtill gavs berättelsen en viss oskyldighet -- och man kompenserade inte direkt med mycket fantastisk karaktärsanimation, men det var en gedigen serie. Den var lite spännande där den ville vara det, lite rolig där det behövdes, och hjärtskärande utan att bli överdrivet tårdrypande sentimental.
Jag gillade syskonen och de olika godhjärtade människor de stötte på under resans gång. En solklar favorit var förstås Mari, vars surrogatmodersliknande gestalt gavs extra trovärdighet av Yuuko Kaidas härligt klara och förtroendeingivande röst. Mari kändes som en modern Balsa (från
Andens beskyddare) när hon tog sin samhälleliga plikt ett extra steg för att se till att barnen skulle ta sig hem de 10-15 kilometer de hade att gå. Med hennes namn kanske producenterna ville visa på människans inre godhet -- Mari (真理) betyder "sanning".
För något ville de förmedla med serien, som delar med sig av en del livsläxor. För många år sen, när
Tokyo Magnitude 8.0 just hade utannonserats, spekulerade jag i att serien skulle kunna vara bara ett spektakel som drar nytta av tokyobornas underliggande rädsla just för ett "stora kantojordbävningen"-scenario. Det tror jag inte nu. Med vår hjältinna Mirai (未来, "framtid") och hennes bror Yuuki (homonymt med det japanska ordet för "mod") vill de visa oss värdet inte bara av att uppskatta våra fredliga vardagar och inte bråka över småsaker, utan också att det finns ett ljus i slutet av tunneln, att vi måste kunna leva våra liv vidare fastän vi är ledsna över dem vi förlorat.
Så länge vi har mod att fortsätta gå så har vi en framtid.
PS: Angående vissa detaljer fram till och med avsnitt 11.