Hoppa till innehåll

Anime.se Anime Awards 2009: Nomineringsfas

• Detta ämne är låst Detta ämne är låst
21 svar

#1 Meatrose

Meatrose

Antihjälte

• Team Anime.se
  • PipPipPipPip
  • 1 759 inlägg
  • PlatsArea 11

Postad 01 januari 2010 - 22:02

Postad bild

Gott nytt år!

Vi har stapplat in i 2010 och lämnat 2009 bakom oss. Hoppas att alla som läser detta fick ett bra slut på året. Nu är det ändå som så att trots att vi i kalendern har lämnat 2009 har vi en del saker kvar att göra. Att blicka framåt är alltid bra men enligt mig är det hög tid att vi även blickar tillbaka och utvärderar animeåret 2009. Ni som har varit med förr vet vad det handlar om men för att tala klarspråk; det har blivit dags att dra igång Anime.se Anime Awards 2009, eller "A3 2009".

Till förra årets upplaga av A3 gjorde vi en del ändringar i upplägget. Vi tyckte att A3 2008 fungerade väldigt bra och det verkade på er som om ni höll med. Det kändes därför överflödigt att introducera några större förändringar. Varför ändra på ett vinnande koncept?
Liksom förra året inleds nu den första fasen - nomineringsfasen. Den kommer fungera likadant i år och precis som i fjol pågår den under hela januari månad. Den här tråden är till för att man ska kunna nominera titlar som fallit en i smaken, samt för att man naturligtvis ska kunna få en massa tips på serier, filmer och OVAs som man har missat under 2009. Trots att jag hade sett väldigt mycket inför förra upplagan av A3 fick jag genom nomineringsfasen hjälp att hitta ett par titlar som jag i slutändan faktiskt röstade på.

För att nominera en eller ett gäng titlar behöver man inte göra något invecklat. Det räcker med att nämna titeln i den här tråden och ni behöver alltså inte ställa upp något pretentiöst som liknar ett nomineringsformulär. Man nominerar inte en viss serie till en viss kategori, nämner man seriens namn i den här tråden så hamnar den i omröstningsdatabasen lagom till omröstningsfasen. Tillhörande karaktärer, japanska röstskådespelare och produktionsbolag hänger med automatiskt och kommer därmed kunna röstas på i kategorier som Bästa Manliga/Kvinnliga Karaktär, Bästa Röstskådespelare och Bästa Studio. Seriernas namn räcker med andra ord.

Dessa är de aktuella kategorierna:

• Bästa Komik
  • Bästa Action
  • Bästa Drama/Romantik
  • Bästa Handling
  • Bästa Manliga Karaktär
  • Bästa Kvinnliga Karaktär
  • Bästa Röstskådespelare
  • Bästa OP/ED
  • Bästa Ljudspår
  • Bästa Visuella Prestation
  • Bästa Produktion & Regi
  • Bästa Studio
  • Bästa Karaktärsdesign
  • Bästa Nykomling
  • Bästa Anime

Kom ihåg att ni inte behöver nominera vissa titlar till vissa kategorier. Är en anime nämnd i tråden, med andra ord nominerad, så ligger den i databasen när det blir dags för omröstning.

Vilka titlar får vara med och tävla?

Reglerna är tämligen enkla. De ändrades inför förra årets upplaga av A3 och vi har inte kunnat komma på något som skulle kunna förbättras och/eller förenklas. Det som krävs för att en titel ska få vara med och tävla i A3 2009 är att den kom till sitt slut någon gång under aktuellt år. Det spelar ingen roll vilket år utgivningen inleddes. Kom det sista avsnittet under 2009? Bra, då får den vara med. En enkel tumregel.

• Om det rör sig om en TV-sänd serie gäller det att sista avsnittet verkligen gick i TV under 2009.

• Rör det sig om en OVA gäller det att den avslutande DVD/BD-volymen släpptes under 2009.

• Rör det sig om en webbdistribuerad titel (exempelvis Suzumiya Haruhi-chan no Yuuutsu) gäller det att sista avsnittet gjordes tillgängligt under 2009.

• Rör det sig om en biofilm gäller datumet då filmen lanserades på DVD och Blu-Ray då det är först i det stadiet som vi generellt sett kan ta del av materialet. Detta är ett svenskt community och extremt få av oss är så pass lyckligt lottade att vi har möjlighet att se någon av dessa filmer i en japansk biosalong.

• För kategorin Bästa Nykomling gäller det dock att utgivningen inletts under 2009 och att serien inte avslutades under samma år.

Jag hoppas att reglerna uppfattas som klara och tydliga. Vi kan ta ett exempel, nämligen en serie som ligger och släpar i något som kan uppfattas som en gråzon - Bakemonogatari. Seriens 12 första avsnitt visades i japansk TV under 2009 men de tre sista avsnitten distribueras digitalt via Internet. De två sista avsnitten släpps under 2010 och Bakemonogatari kan därför endast tävla i kategorin "Bästa Nykomling". Hade de tre sista avsnitten varit som en OVA(ONA) hade det rört sig om en separat titel och då hade de tolv TV-avsnitten räknats som en separat serie varpå dessa hade fått tävla i samtliga kategorier som vilken 2009-serie som helst. Så är dock inte fallet, seriens sista "arc" består nämligen av fem delar; avsnitt 11-15.

Om ni har några frågor går det bra att ställa dem här i tråden. Liksom förra året är det jag och Sceleris som anordnar A3 och skulle ni känna för att ställa någon fråga till oss utan att posta den här i tråden går det även bra att kontakta oss via MSN, mIRC (#anime.se @ Rizon) eller PM-funktionen här på anime.se. Tänk dock på att andra personer kan gå i samma tankar som just du och därför kan det vara bäst att ställa frågan direkt i tråden varpå svaret blir tillgängligt för alla.

Mycket nöje!

Att registrera sig på forumet är lika lätt som det är snabbt avklarat. Både du och dina åsikter om animeåret 2009 är hjärtligt välkomna.
"That is why we must embrace carnage. In order to not waste the blood that has already been shed we have no choice but to shed even more."
- Lelouch vi Britannia

Meatrose's Anime List

#2 wilfried

wilfried

Gubbe

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 041 inlägg
  • PlatsSkåne-land

Postad 01 januari 2010 - 22:26

Maria-sama ga Miteru Season 4
Kemono no Souja Erin
Hetalia Axis Powers 1
Ristorante Paradiso
Higashi no Eden (Eden of The East)
Aoi Hana (Sweet Blue Flowers)
Zan Sayonara Zetsubou Sensei
Spice and Wolf II
Tokyo Magnitude 8.0
Aoi Bungaku (Blue Literature)
Kuchu Buranko (Trapeze)
No sappy lines allowed! | Animelista | Mangalista | Figurer
No "my, my, my's" allowed!
No "hee-hee-hee's" allowed either!
Not allowed! Not allowed!

#3 Saya

Saya

Misantrop

• Moderatorer
  • 2 100 inlägg
  • PlatsBorås

Postad 01 januari 2010 - 23:26

Tsubasa -RESERVoir CHRoNiCLE- Shunraiki
Eureka Seven - Pocketful of Rainbows
Sora o Kakeru Shoujo
With tedium, with ambiguity, with mundanity, with harsh and implacable reality.
/Animelista

#4 Anonym2

Anonym2
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 379 inlägg

Postad 02 januari 2010 - 00:46

Gake no ue no Ponyo (崖の上のポニョ; bio 2008, VHS/DVD/Blu-Ray 2009)

Ska man nominera figurer och röstskådespelare också?

#5 Voffe

Voffe

Allätare

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 062 inlägg
  • PlatsUmeå.

Postad 02 januari 2010 - 01:19

Avslutade:

Basquash!
CANAAN
Cencoroll
Darker than BLACK - Ryuusei no Gemini
Dogs: Bullets & Carnage
Hatsukoi Limited
K-ON!
Pandora Hearts
Phantom ~Requiem for the Phantom~
Valkyria Chronicles
White Album

Nykomlingar:

Fullmetal Alchemist: Brotherhood
Letter Bee

Smak är framför allt en avsmak för andra människors smak.
~ Animélista ~ Mangalista ~

#6 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 02 januari 2010 - 02:08

Anonym2 sade:

Ska man nominera figurer och röstskådespelare också?
Vi kan säga så här:
Nominera en animé, så kommer du att kunna rösta på de viktigaste rollfigurerna (huvudrollerna samt ett urval av birollerna) i den animén. Varje direkt eller indirekt nominering av en rollfigur leder till att dennes röstskådespelare blir nominerad (men inte vice versa). Och varje nominering av en animé leder till att dess produktionsstudio blir nominerad (men inte vice versa).

Alltså, det kan räcka med att nominera bara animéer. Vi kan emellertid komma att missa någon eller något -- det rör sig om ganska mycket manuellt datasamlingsarbete --, så den som vill vara säker på att favoriterna kommer med får gärna nominera dem här. Om det senare skulle saknas någon viktig rollfigur, röstskådespelare eller produktionsstudio under omröstningsperioden så kan man kontakta oss, så kan vi lägga till dem då.
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#7 Gravskopan

Gravskopan

Analvibrator

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 845 inlägg
  • PlatsGöteborg

Postad 02 januari 2010 - 02:52

Förra året nominerade väl du alla serier som sänts under det gågna året? Är det inte bara att rulla i samma liga detta året? För jag kände att jag la ner onödigt mycket tid på en grej som inte spelade någon roll.
ANAL VIBRATOR!

#8 Tsukasa-san

Tsukasa-san

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 796 inlägg
  • PlatsVästerås

Postad 02 januari 2010 - 03:51

Rideback
Min animelista: リストはこちらへ
PSN id: Mckote

#9 Dread

Dread

Lord Dragon

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 4 299 inlägg
  • PlatsKarlskrona

Postad 02 januari 2010 - 07:32

Avslutade
Kemono no souja erin
Phantom ~Requiem for the Phantom~
Darker than BLACK - Ryuusei no Gemini
CANAAN
K-ON!
Pandora Hearts

nykomling:
Isekai no Seikishi Monogatari

Ska man uppdatera sitt inlägg om man kommer på fler eller ska man posta ett nytt? vad blir enklast för administrationen?
Anime: Legend of condor hero s3, Gundam Unicorn, Break Blade, Baka to Test to Shokanju Ni, Ao no Exorcist, Sacred Seven. Blood-C
Manga: Berserk, Bleach, Naruto, Fairy Tail, Until death do us part, Id, Claymore, Hajime no ippo, Break Blade, Nononono, Karate Shoukoushi Kohinata Minoru, Nurarihyon no Mago  

Who are these fish people?

#10 wilfried

wilfried

Gubbe

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 041 inlägg
  • PlatsSkåne-land

Postad 02 januari 2010 - 08:18

xxxHOLiC Shunmuki
Clannad ~After Story~
Toradora!

Nykomling:
Cross Game
No sappy lines allowed! | Animelista | Mangalista | Figurer
No "my, my, my's" allowed!
No "hee-hee-hee's" allowed either!
Not allowed! Not allowed!

#11 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 02 januari 2010 - 12:11

Gravskopan sade:

Förra året nominerade väl du alla serier som sänts under det gågna året? Är det inte bara att rulla i samma liga detta året? För jag kände att jag la ner onödigt mycket tid på en grej som inte spelade någon roll.
Jag sammanställde en lista på allt som var giltigt, men jag nominerade dem inte. Men jag nominerade typ allt jag var ens lite intresserad av, vilket jag inte har tänkt göra i år eftersom det blev så jäkla mycket extraarbete att samla ihop rollfigurer och röstskådespelare -- tänka sig att det är flera tusen aktiva röstskådespelare varje år. :P

Animéer som ni kan nominera.

Dread sade:

Ska man uppdatera sitt inlägg om man kommer på fler eller ska man posta ett nytt? vad blir enklast för administrationen?
Vilket som.

#12 My

My

Mangatant

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 174 inlägg
  • PlatsGbg

Postad 02 januari 2010 - 14:35

Jag har sett väldigt lite anime i år, även om jag har läst många av ursprungsserierna till de serier som går/har gått på TV. Här är dock ett gäng serier som jag såg och tycker är värda att nomineras:

Kuroshitsuji
Pandora Hearts
Soul Eater
Zoku Natsume Yuujinchou
Mangalista | Mangablogg | Avatar: Random chick

#13 Scab

Scab

Stamgäst

• Team Anime.se
  • PipPipPip
  • 700 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 04 januari 2010 - 04:24

Något nedkortad efter mycket stönande från Sceleris. ;)

Aoi Bungaku Series
Aoi Hana
Canaan
Casshern Sins
Cencoroll
Chi's Sweet Home: Atarashii Ouchi
Clannad After Story
Eve no Jikan
Gekijouban Kara no Kyoukai: The Garden of Sinners
Genji Monogatari Sennenki
Hajime no Ippo: The Fighting - New Challenger
Higashi no Eden
Kemono no Souja Erin
K-On!
Kuuchuu Buranko
Michiko to Hatchin
Nodame Cantabile OVA
Nyan Koi!
Nyoroon Churuya-san
One Outs
Ookami to Koushinryou II
Princess Lover!
Ride Back
Ristorante Paradiso
Sasameki Koto
Seitokai no Ichizon
Sengoku Basara
Senjou no Valkyria: Valkyria Chronicles
Skip Beat!
Sora no Manimani
Soul Eater
Souten Kouro
Summer Wars
Suzumiya Haruhi no Yuuutsu (2009)
Taishou Yakyuu Musume
Tentai Senshi Sunred
Tokyo Magnitude 8.0
Toradora!
Zoku Natsume Yuujinchou

Bakemonogatari
Cross Game
Denpa Teki na Kanojo
Kaidan Restaurant
Kimi ni Todoke
Tentai Senshi Sunred 2

#14 flaskis

flaskis

Loli Sensei

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 3 991 inlägg
  • PlatsSolna, Stockholm

Postad 04 januari 2010 - 09:42

Något nedkortad? :surprised:
Då kan man lika gärna skippa nomineringen och köra på att alla får rösta på allt? :S

#15 Ashaz

Ashaz

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 973 inlägg
  • PlatsSveriges blindtarm

Postad 04 januari 2010 - 09:43

Efter vad som sades i chatten här om dagen nominerar jag
Kara no kyoukai / The garden of sinners.

Det påpekades att serien var med förra året med enskilda avsnitt, vilket försatte den i ett rejält underläge då rösterna spreds på avsnitten.
Förslaget var alltså att i år, då serien slutligen kommit ut i sin helhet, skulle betraktas som EN serie och itne separata OVAs.
Detta är alltså vad jag förespråkar.
Detta guldkorn förtjänar en rättvis chans.
(Animé|Manga|Blogg)
DO YOU LIVE
IN THE REAL WORLD?

#16 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 04 januari 2010 - 10:23

flaskis sade:

Då kan man lika gärna skippa nomineringen och köra på att alla får rösta på allt? :?
Gud nej! 47 är fortfarande en hel del kortare än 247.

#17 Blå

Blå

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 832 inlägg
  • PlatsStockholm/Väsby

Postad 04 januari 2010 - 21:18

Tar väl de serier jag sett på och tycker verkar vara intressanta inför det här.

Lista

#18 Volbla

Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 811 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 04 januari 2010 - 22:16

Candy Boy

#19 Klona

Klona