Sceleris skrev den 17 april 2011 - 23:54:
Se det här!
Postad 18 april 2011 - 00:03
Postad 18 april 2011 - 00:22
för att kunna fortsätta älska henne."
[ Avatar | Min animélista ]
Postad 19 april 2011 - 22:40
Hardan skrev den 04 april 2011 - 12:10:
Jag kan tyvärr inte hitta den här serien med fungerande ljud någonstans och jag tvivlar på att jag kan köpa den någonstans nu då den är typ 200 år gammal :D
Du får gärna beordra något annat alt. pma mig om var jag kan se den med ljud och sub.
Postad 20 april 2011 - 00:29
Misho skrev den 19 april 2011 - 22:40:
Postad 20 april 2011 - 08:50
Postad 20 april 2011 - 15:07
Semonthy skrev den 20 april 2011 - 08:51:
Äh, jag försökte mig på ett par streams då nedladdningen skulle ta flera veckor men det är skitsamma nu, jag följer Sceleris link och köper grisen i säcken !
Postad 26 april 2011 - 23:10
Semonthy skrev den 03 april 2011 - 18:51:
Paradise Kiss är inget som Nana. Serien är regisserad av Osamu Kobayashi, knasbollen som ligger bakom Beck, men också avsnitt fyra av Gurren Lagann (det som kritiserades för sin animationsstil) och avsnitt 5B av Panty & Stocking (det om en helt annorlunda tecknad kontorsarbetare). Och nog fasen sätter Osamu sin prägel här. Serien, och nästan varje avsnitt så här långt, börjar med en liten sekvens där tjejröst har en monolog till brusiga stadsbilder (fotografier) där små hemliga, "cartoon"-tecknade monster knallar och flyger runt.
Mitt andra intryck var hur mycket det stred emot mina förväntningar -- jag hade ju kanske inte direkt väntat mig att det skulle se ut precis som den stiliserade animéversionen av föregångaren Gokinjo Monogatari, men det var mycket mer realistiskt än jag trodde att det skulle vara (dock utan att tappa sin omisskännliga Yazawa-stil). Just den realistiska karaktärsdesignen gör seriens superdeformeringar ännu mer kufiska -- de spelas nämligen nästan helt allvarligt, utan stark avgränsning från de realistiska delarna. Att den håller kvar tonläget trots stiländringarna känns helt enkelt egendomligt. Jäkla Osamu.
Som grädde på moset har de satt brus på bilden. Det är ju en digitalt animerad serie, och då handlar det ju mer om att rendera bildrutor i en dator än att fota fysiska målade celler i en analog process som medför ett visst brus i bilden. Med artificiellt brus ökar cellkänslan något, med effekten att bilden (paradoxalt nog) känns mindre artificiell, och "varmare". (För att få denna värme i Evangelion:1.11 på DVD/BD så gick man ju så långt att man tryckte upp biofilmrullar som man sedan fotade av till datorn, bara för att få äkta filmbrus i en annars helt digital film.)
Jag har egentligen mycket mer att säga om serien, men jag får nog spara på det tills jag faktiskt sett klart hela. Det kanske dröjer ett tag, för jag älskar verkligen att slå på ett avsnitt och njuta av ett så väl sammansatt paket att jag vill dra ut på det lite. Ett starkt betyg på 8/10 nu när jag har sett 6/12 avsnitt.
Voffe skrev den 17 april 2011 - 22:29:
Jag ser att du har sett och uppskattat flera Macross-serier... men är det inte något du har missat? Nej, inte M7, den är det nog bara Meatrose som är galen nog att se. Min order till dig är att se Macross Plus, enligt mig och många andra det bästa verket i Macross-sagan. Lämplig längd också.
Verkställ, soldat!
Så, nu är jag öppen måltavla! Gör ert värsta! (Eller bästa. Helst bästa.)
Postad 01 maj 2011 - 17:21
flaskis skrev den 09 oktober 2010 - 15:14:
Jag tänkte nästan få Sceleris att se på Digimon, men den är så lång så den får du ta dig ann för eget bevåg. Istället beordrar jag dig att se en av mina favoriter: Ghost Hunt. Sex avsnitt är sammanträffande nog vad jag själv skulle rekommendera innan man bestämmer sig för om man ska se hela eller inte. Då får du de två första arcen, för det allra första är nog det sämsta.
Postad 02 juli 2011 - 04:43
Som tack för Ghost Hunt så säger jag åt Volbla att se några avsnitt av Tatami Galaxy. Jag är inte så bergsäker i denna order, men han uppskattade Mononoke (som jag inte sett) som en karaktärsstudie, och vad är väl Tatami Galaxy om inte en karaktärsstudie? Gemensamt är också att de båda är visuellt (och narrativt) okonventionella.
Postad 02 juli 2011 - 13:47
Sceleris skrev den 26 april 2011 - 23:10:
Menige Voffe är tillbaks från fältet, efter några (många) kafferaster på vägen tillbaks, och har en rapport. Jag har tittat på Macross Plus, och jag gillar't. Jag förstår varför det kan tyckas som det bästa inom Macross-franchisen. Den innehåller färgstarka och välskrivna karaktärer med synbara styrkor och svagheter, snygg animation med balla strider, bra musik (som förväntat) och en mörkare ton i handlingen, om än lite generisk och klichéartad (från nutidens perspektiv). Det kändes helt enkelt som en mognare "what if" version baserat på tidigare karaktärer i Macross, de växte upp och sattes i den här sitsen. Därför tycker jag det är en bra utbyggnad för Macross-serien i sig, men är man ny inom området är nog lite exposition i form av tidigare verk rekommenderat.
Sådär, nu jävlar. Mer knäpp animation ska beordras. Sceleris ska titta på Kemonozume, vilket också är något man skulle kunna kalla en karaktärsstudie. Fast mer hur man fastställer vad som gör en mänsklig och vad inte. Medan den utforskar det mänskliga psyket styrd av en stark handlng med våld och sex kombinerat med ett väldigt unikt sinne för humor.
Lånar Youtube-klippet från IRC
Och nu är jag en öppen måltavla.
Postad 13 juli 2011 - 23:35
Postad 13 juli 2011 - 23:52
Manga: Berserk, Bleach, Naruto, Fairy Tail, Until death do us part, Id, Claymore, Hajime no ippo, Break Blade, Nononono, Karate Shoukoushi Kohinata Minoru, Nurarihyon no Mago
Who are these fish people?
Postad 29 juli 2011 - 22:43
Postad 01 januari 2012 - 21:19
Öppningslåten var nog det enda jag gillade. Förstår mig inte riktigt på de här figurerna med sådan fullkomlig flipflop-karaktär, det tar liksom död på spänningen när man inte kan uppbringa några bryderier överhuvudtaget. Kanske försöker se färdigt hela serien förr eller senare, men det här får räcka för nu.
Anime World Order
Fast Karate For The Gentleman
Lyssna på Animéradion
Postad 18 mars 2012 - 22:46
Anime World Order
Fast Karate For The Gentleman
Lyssna på Animéradion
Postad 19 mars 2012 - 22:46
Negi → My: Odin
wilfried → idrougge: Lovely Complex
McDunk → wilfried: Mamoru-kun ni Megami no Shukufuku wo
Amarda → Boda: Gintama
Amarda → Hikari no Hohenheim: Berserk
Runsi → Amarda: Biohunter
Negi → Runsi: Wicked City
Båtsman → flaskis: Battle Programmer Shirase
Najica → Båtsman: Battle Athletes OVA
doppler → Negi: Planetes
Kenzoku → Genma: Gurren Lagann
IJK → Kenzoku: Code Geass
Misho → IJK: Wolf & Spice
Hardan → Misho: Initial D
Olji → Hardan: Darker than Black 2
Semonthy → Olji: Escaflowne
Saya → Semonthy: Ef: A Tale of Melodies
Voffe → Saya: Gintama
Sceleris → Volbla: Tatami Galaxy
Voffe → Sceleris: Kemonozume
doppler → Dread: Bubblegum Crisis Tokyo 2040
Najica → Voffe: Dennou Coil
Det här är tråden så här långt, på formen "beordrare → ordermottagare: order". Alla vi i röd text har alltså inte redogjort våra upplevelser här i tråden. Om ni vet med er att ni har redogjort, men någon annanstans, påminn mig. :P
Och förresten, kom ihåg att man behöver bara se maximalt sex avsnitt eller tre timmar av det verk man fått i hemläxa! Man får se mer om man vill, förstås, men man måste inte.
Ändrat av Sceleris, 25 mars 2012 - 12:08.
Postad 20 mars 2012 - 04:34
Postad 23 mars 2012 - 17:47
Det är en ganska underhållande att se Kintaro vinna över folk med sina små tal här och där (de blir tyvärr lite tradiga i längden och förmedlar inte den styrka som siktas på) och överskugga sina rivaler. Det är inga djupgående relationer utan är mycket överdrivna och lämnar en med en känsla av ytlighet, det slutar dock ofta i vuxna män som gråter -- som sagt; underhållande. Mycket fokus på drama (mer än förväntat) och lite komik slängs in här och där. Då jag drog som mest på smilbanden var när Kintaro gjorde sin grej och folk hejade på honom. Det var ett bra tempo och jag blev inte uttråkad, därav lyckades jag få in 20 avsnitt på två dagar, dvs 10 avsnitt per dag. Musiken har jag inget att säga om eftersom jag inte ens kommer ihåg den och animationen är inget att skryta om.
Jag har egentligen inget ont att säga, jag tyckte om den. Smått besviken på det abrupta slutet som lämnar tittaren med känsla av hunger för mer; men inte stark nog för att göra något åt. Något att rekommendera till folk som redan sett en del (typ, mig).
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar