Hoppa till innehåll

In memoriam: Zmanga

• Logga in för att svara
24 svar

#1 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 11 augusti 2010 - 18:45

Postad bild

Det är med ett tungt hjärta som jag tvingas meddela att Zmanga.se, Anime.se:s ett par år äldre kusin, har lämnat oss efter en längre tids sjukdom. Många av oss trodde att det ännu fanns ork kvar i den gamle, men det verkar som tiden till slut hann ifatt.

I och med det vill jag viga en tyst sekund åt denna forna webbportal tillägnad japansk populärkultur, och det första animéforum jag gick med. Alla minnen...

För er andra som också vill minnas Zmanga återfinnes ögonblicksbilder av sidan i sin barndom här. (Och här är en alldeles nyfödd Anime.se. Så söt!)

Jag vill avsluta med att försäkra er om att Anime.se är i så god hälsa som någonsin, ständigt med någon spännande plan i bakhuvudet!

(Nu kommer nog samlarvärdet på min aldrig använda Zmanga-tröja att skjuta i höjden...)
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#2 doppler

doppler

Yrkesmördare

• Medlemmar
  • PipPip
  • 389 inlägg
  • PlatsAvesta

Postad 11 augusti 2010 - 19:04

Sceleris sade:

... det första animéforum jag gick med i.

Samma.

Jag borde sparat Zimeons lysande get-post någonstans, och tråden där jag för första gången läste om moé.
"The great thing about Golgo 13 is that it's not even introspective, there is no excuse given for his behaviour. He's just like, a dick."
Anime World Order
Fast Karate For The Gentleman
Lyssna på Animéradion

#3 Avathar

Avathar

Tentakelmonster

• Administratörer
  • 908 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 11 augusti 2010 - 21:40

Synd bara att vi inte kan spara forumet som ett låst arkiv eller något, skulle inte ha något emot det alls att bara låta det köras på våran server här. :/

Så om någon har databasen eller liknande, let me know och så skapar jag någon subdomän med låst forum så det kan fortsätta existera som ett arkiv åtmonstonde.
du klarar inte av att vara avathar-elak sceleris
han är ondskan själv och flaskis är hans profet

#4 Klibbnisse

Klibbnisse

Väderballong

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 2 159 inlägg
  • PlatsOtakuland

Postad 12 augusti 2010 - 00:09

Avathar, man kan ju alltid backa upp det som ett read-only-forum på någon subdomäna om inte annat, för sakens skull.

Personligen har jag inte några större kopplingar till zmanga, vill minnas att jag kikade på det ungefär i samma veva jag reggade mig här, men inget som intresserade mig nämnvärt dock... kan iofs också bero på namnet, jag läste knappt manga då. Reggade mig dock ganska nyligen, kände dock att det inte var någonting speciellt därborta (mer än svenska-referenser-tråden) som inte diskuterades här, fast i något mer lättsam version.

I vilket fall, vila i frid! Om det finns intresse för ännu en backuppare så anmäler även jag mig frivilligt.
Jag har en lampa. Den symboliserar min utstrålning — notera att den faktiskt är släckt.

Gillar du vad du ser? Klicka på det gröna plusset till höger!

#5 BillyBigBurger

BillyBigBurger

Novis

• Medlemmar
  • Pip
  • 15 inlägg
  • PlatsLund

Postad 12 augusti 2010 - 09:42

Jag kommer att komma ihåg Zmanga som det första forum jag någonsin gick med i och läste ända fram till igår fortfarande aktivt i trådarna,(även om själva forumet inte varit aktivt på många år) men hade sällan något att tillföra till diskussionerna på senare år.

Då jag känner zmanga-tomten (träffar honom ibland när jag är ute och köper tidningen) har jag en hälsning till gamla zmangaiter från honom också:

Tomten sade:

Tack alla ni som har ställt upp och gjort "Årets Nisse" på Zmanga till en mysig tradition som vi firat varje jul sedan 2003. Ni är alla värdiga nissar och genom er kan den sanna Nisse-andan spridas vidare. God Jul på er!
Postad bild

"Top of Locker ,Top of Locker" Jo tack men hur fasen kommer man upp dit!?

#6 Genma

Genma

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 639 inlägg
  • PlatsUppsala

Postad 12 augusti 2010 - 12:34

BillyBigBurger:
Hälsa Tomten att jag ska förvalta min Årets Nisse-titel med den ära och glans den förtjänar. Och tacka honom för hans årliga insats att leda omröstningen av densamma.

Vila i frid, Zmanga. En stor del av mitt Internetbefinnande genom åren.

#7 Ashaz

Ashaz

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 973 inlägg
  • PlatsSveriges blindtarm

Postad 12 augusti 2010 - 17:34

Jag kommer sörja 15-minuters-hentai tråden  :blush:
(Animé|Manga|Blogg)
DO YOU LIVE
IN THE REAL WORLD?

#8 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 12 augusti 2010 - 17:54

Ashaz sade:

Jag kommer sörja 15-minuters-hentai tråden  :blush:
Inte jag, det besparade mig kanske böter. ;)

#9 larsleo

larsleo
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 70 inlägg
  • PlatsBoden...

Postad 15 augusti 2010 - 18:14

mm det är synd att Zmanga gått i graven
Blev medlem där 2002 och hann med att se båda forumets och sidans höjdpunkt och det långsamma förfallet.. efter 2007 var det väl igentligen inget snack.. många av de äldre och aktiva medlemmarna försvann... alla artiklar och recensioner försvann... dom senaste åren levde mer eller mindre
sidan pga hjärt och lugnräddning..tyvärr

Men det var roligt så länge det varade och framförallt då sidan gick på högtryck runt 2003-2005 var det mkt givande att vara medlem där

#10 Freiztan

Freiztan
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 445 inlägg
  • PlatsNeo-Huddinge

Postad 15 augusti 2010 - 20:19

Den nya versionen av Zmanga som lanserades runt 2007 var ett stort misstag, och dödade nog sett såhär i efterhand det forumet.

#11 Tsukasa-san

Tsukasa-san

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 796 inlägg
  • PlatsVästerås

Postad 15 augusti 2010 - 20:54

När föddes anime.se?
Min animelista: リストはこちらへ
PSN id: Mckote

#12 Avathar

Avathar

Tentakelmonster

• Administratörer
  • 908 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 16 augusti 2010 - 14:44

Tsukasa-san sade:

När föddes anime.se?

Ugh...moddade min regdate annars hade vi kunnat kolla där. :P

2004 ser det dock ut som, kommer inte ihåg exakt... kan säkert gå in i databasen och kolla men känns inte så aktuellt just nu. :P
du klarar inte av att vara avathar-elak sceleris
han är ondskan själv och flaskis är hans profet

#13 wilfried

wilfried

Gubbe

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 041 inlägg
  • PlatsSkåne-land

Postad 16 augusti 2010 - 14:51

Domänen anime.se registrerades 2001-08-03
No sappy lines allowed! | Animelista | Mangalista | Figurer
No "my, my, my's" allowed!
No "hee-hee-hee's" allowed either!
Not allowed! Not allowed!

#14 riyu

riyu

アイドルヲタ

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 817 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 16 augusti 2010 - 14:51

Instämmer om att det var den nya versionen av Zmanga som dödade forumet. Redan väldigt tidigt lämnade många forumet, däribland jag, pga av att gränssnittet var så omständigt, ofunktionerligt och bökigt, så det var väntat att Zmanga skulle läggas ned förr eller senare.

#15 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 16 augusti 2010 - 15:21

Avathar sade:

Tsukasa-san sade:

När föddes anime.se?

Ugh...moddade min regdate annars hade vi kunnat kolla där. :P

2004 ser det dock ut som, kommer inte ihåg exakt... kan säkert gå in i databasen och kolla men känns inte så aktuellt just nu. :P
Själva sidan verkar ha kommit igång i maj 2004 eller därikring. Före det var det ett par år av "snart börjar vi"-väntskyltar. ;)

#16 zimeon

zimeon

Gammal get

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 506 inlägg
  • Platsar inte in

Postad 03 september 2010 - 08:00

doppler sade:

Jag borde sparat Zimeons lysande get-post någonstans, och tråden där jag för första gången läste om moé.
Wow, den skulle jag vilja läsa också. Vad var det för något?
Hänger även på: BoardGameGeek

#17 larsleo

larsleo
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 70 inlägg
  • PlatsBoden...

Postad 20 februari 2011 - 20:05

Btw.. ingen som kan lägga upp Zmanga forumet som nån nämde "read only". En slags minnensten över en svunnen tid(fan vad man låter gammal då)
"Ernest Hemingway once wrote, 'The world is a fine place and worth fighting for.' I agree with the second part."

#18 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 21 februari 2011 - 00:26

Se inlägglarsleo skrev den 20 februari 2011 - 20:05:

Btw.. ingen som kan lägga upp Zmanga forumet som nån nämde "read only". En slags minnensten över en svunnen tid(fan vad man låter gammal då)
Om du hör med Bison om han har nån backup så kan vi på Anime.se stå för husrum.

#19 PPia

PPia
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 51 inlägg

Postad 21 februari 2011 - 01:26

Var aldrig på zmanga supermycket men jag kommer ihåg sidan. Nu verkar det som att animanga också lagt ned. Och detta forum är inte direkt superaktivt. Håller Japan och japanska på att bli mindre populärt efter en "fluga" under mitten av 00-talet?
醜いは見にくいです。

#20 Klibbnisse

Klibbnisse

Väderballong

• VIP
  • PipPipPipPipPip
  • 2 159 inlägg
  • PlatsOtakuland

Postad 21 februari 2011 - 14:09

Se inläggPPia skrev den 21 februari 2011 - 01:26:

Var aldrig på zmanga supermycket men jag kommer ihåg sidan. Nu verkar det som att animanga också lagt ned. Och detta forum är inte direkt superaktivt. Håller Japan och japanska på att bli mindre populärt efter en "fluga" under mitten av 00-talet?

Jag kan tänka mig att anime och manga blir allt mer populärt, frågan är dock om det inte börjar uppfattas som så mainstream att man helt enkelt inte bryr sig så mycket... man pratar med sina kompisar istället för på forum, och så vidare. Annars kan det vara så att folkmassorna helt enkelt flyttar sig till andra forum med tiden, vill gärna tro att det finns andra "mer aktiva" svenska forum därute.

Anledningen till detta kan dels vara bristande aktivitet, eller att ett forum blivit så gammalt att det bara består av "de dryga gamla rävarna" att nya medlemmar helt enkelt inte känner att de är en del utav forumet.

Bara ett par reflektioner från min sida... det kanske är så att anime och manga blir mindre populärt, även om jag har svårt att tro det. Men visst, man kan ju tro att vi hade vår pik under 2007 när SVT satsade hårt på anime och serietidningarna frodades, nu verkar det vara lite "meh"...¨

Kanske kan "internationalismen" ha lite med det att göra... svenskar kanske sitter och trycker på de stora internationella sidorna istället för de svenska?
Jag har en lampa. Den symboliserar min utstrålning — notera att den faktiskt är släckt.

Gillar du vad du ser? Klicka på det gröna plusset till höger!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar