Hoppa till innehåll

Star Driver

• Logga in för att svara
25 svar

#1 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 06 oktober 2010 - 19:32

Postad bild

"En pojke som kastats i land på en söderhavsö en natt när himlen är så full av stjärnor att det känns som att den skulle kunna falla ner -- det är ett riktigt romantiskt sätt att börja på. För mig är den sortens romantik så som den jag kände för animé i 'animéns gryning'."
--Enokido

Postad bild

Star Driver: skimrande Takuto är en TV-serie som började sändas i oktober 2010. Serien utspelar sig på ön Södra korset, en mycket riktig korsformad ö i södra Japan. Vår huvudperson Takuto -- en lång, rödhårig optimistisk ung pojke -- har kommit till skådeplatsen för sitt nya liv. På Södra korset och dess skola planerar han att leva ut sitt rosiga gymnasieliv. Hans första vänner på ön blir Sugata, barn till en av öns rika familjer, och Wako, en av öns fyra tempelmöer.

Djupt nere i öns mystiska inre figurerar dock det mystiska Glittrande korssällskapet, vars maskerade medlemmar laborerar med Nolltiden, ett slags parallell värld med en tidsaxel helt frånkopplad vår egen. Med hjälp av en kidnappad Wako tänker de bryta Nolltidens förseglingar för att föra över de enorma Cybody-robotarna till vår egen värld -- något som måste förhindras för att undvika en katastrof... och Takuto är just mannen att göra det.

Okej, vad är det för speciellt med det här då? Det här låter väl som vilken klyschig post-Evangelion-serie som helst? Det är gymnasieungdomar, robotar och mystiska halvreligiösa komplotter. Tja, det som i mina ögon ger Star Driver en viss potential är två namn: Takuya Igarashi och Yoji Enokido. Eller, ja, tre namn om man räknar Bones.

"Nu kommer jag säkert att reta robotfansen, men för mig är robotserier på sätt och vis som serier om magiska flickor. Alltså, robotarnas själva existens -- som de robotar vi såg som barn -- är som magi, eller hur?"
--Igarashi

Takuya Igarashi har mestadels jobbat som fast anställd regissör och storyboardtecknare åt den mycket aktiva animationsstudion Toei. Till skillnad från studior med lägre eller mer ojämn produktionstakt ser Toei till att ha arbetare tillgängliga vid behov, istället för att anlita frilansare som kan vara upptagna när de väl behövs. Det hade ju inte varit speciellt elegant om de skulle behöva göra uppehåll en vecka för att de inte hittar en regissör till senaste avsnittet av One Piece, eller hur?

När då Toei ofta producerar långkörare får fler personer chans att få erfarenhet och öva upp sig under mer rutinerade arbetares vingar. Detta gäller både animatörer och regissörer och andra yrkesroller. Under serieregissör Jun'ichi Satou fick Igarashi börja regissera avsnitt av Guldfiskvarning och de olika Sailor Moon-serierna. Efter Satou blev Ikuhara Kunihiko serieregissör, och efter honom fick äntligen Igarashi basa över Sailor Stars, den sista säsongen av Sailor Moon. Efter det chefade han bland annat över ännu fler magiska flickor i några av Ojamajo Doremi-serierna, innan han blev frilansarbetare.

Anlitad av uppskattade studio Bones blev han regissör över gymnasiekomedin Ourangymnasiets värdklubb, där han visade (eller fortsatte att visa?) en förmåga att presentera älskvärda figurer och komiska situationer. Åter anlitad, nu för att bestämma över Soul Eater, gav han oss dynamiska actionscener (snabbt valt exempel som innehåller spoilers) och ännu knäppare humor. Min favorit är när perfektionisten Death the Kid ska skriva ett prov...

"Jag tror att folket omkring oss var ganska skeptiska till vad jag och Enokido hade tänkt oss. Typ 'vad i hela friden tänker ni med?!' Jag tror att det kommer att ta ett tag innan de förstår vad vi försöker göra."
--Igarashi

Youji Enokido är däremot manusförfattare, även han med rötter i Toei och Sailor Moon, där han förmodligen lärde känna Igarashi. Enokido var mer frilans från start, och skrev exempelvis för Gainax till Evangelion. Tillsammans med sin gamla gymnasiekompis Ikuhara Kunihiko fick han 1997 utforma och skriva manus till Revolutionsflickan Utena. Robotserier har han skrivit i form av tidigare nämnda Evangelion samt RahXephon och Sikta mot toppen 2: Diebuster. Enokido ligger även bakom den nya hyllade filmen Redline, och arbetade med Igarashi på Ouran.

Enokido kan lätt ses som en experimentell författare. Utena handlar om en tjej som, i strävan efter att bli som den prins som räddade henne som barn, dras in i de mystiska maskinerier som omger hennes gymnasieskola. Serien är en symbolladdad allegori om könsroller, adolescens och sexualitet, representerad av dess slogan "bryt igenom världens skal!". I Enokido och Gainax (med Kazuya Tsurumaki i spetsen) energiska FLCL följer vi en ung pojke vars inträde i puberteten sammanfaller med mötet med en helt urflippad kvinna. Vad tror ni möjligen att hornet som börjar växa ur pannan på honom kan betyda? I Diebuster, den fristående uppföljaren till 1988 års Gunbuster, berättar Enokido (och Tsurumaki/Gainax) i stället om lämnandet av ungdomen, genom den klassiska berättelsen om tonårsflickor i jätterobotar som slåss mot rymdmonster. Och vad i hela helsefyr hans TV-serie Glömskans melodi har för budskap ska vi inte ge oss in på nu!

"Jag ska absolut köra hejdlöst. Denna gång håller jag inte tillbaka, inget hindrar mig nu. Jag ska köra hejdlöst, så det handlar inte om vad ni har att se fram emot, det handlar om vad ni måste förbereda er för."
--Enokido

Vad vi har är alltså en talangfull regissör med mycket mer erfarenhet inom flickserier fyllda med magi än robotar, och en manusförfattare med förkärlek för ungdomlig utveckling och sexualitet och en hälsosam dos surrealism, kopplat med en helt gedigen animationsstudio med populära och lyckade verk som RahXephon, Fullmetal Alchemist-serierna, Eureka Seven, Ouran, Soul Eater, Darker than Black och Tokyo Magnitude 8.0 i sin meritlista.

Ni kan ju själva räkna ut varför detta är en serie att hålla utkik efter.

"Eftersom detta är min första robotanimé -- eller snarare skolrobotanimé -- så har jag nog gett mig in i okända farvatten. Jag har liksom tagit mig förbi den tid jag tyckte att jag borde ge upp med tanke på min personlighet. Det är inte samma sak som Enokidos hejdlöshet, det är snarare så att jag tänkte att 'jag kanske också kan prova en mer vuxen framtoning?' Det är den sorts serie jag tror det är."
--Igarashi

Postad bild

F-F-FABULÖS!

"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#2 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 10 oktober 2010 - 19:56

Tänkte kasta ut några tankar före innan jag ser andra avsnittet.

Första avsnittet.

Ändrat av Sceleris, 12 oktober 2010 - 20:28.
Tack för inget, zimeon.

#3 zimeon

zimeon

Gammal get

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 506 inlägg
  • Platsar inte in

Postad 13 oktober 2010 - 10:21

Det roligaste var att mitt inlägg inte _raderades_ utan flyttades till "meningslösa fakta för folket". Det tar jag som en komplimang :)

Star Driver är givetvis något jag ska kolla på, men jag har inte kommit igång än. Måste lida klart med de där gymnasiezombierna först.

Apropå inget, betyder inte タクト "taktpinne"? Det borde vara en glimrande taktpinne. okej att han keter Taktuo, men... tänker bara på det där Zelda-spelet till GC.
Hänger även på: BoardGameGeek

#4 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 13 oktober 2010 - 11:58

Ja, jag är inte så fåfäng att jag måste censurera dem som påpekar mina fel, men när man lägger ned tid och energi på att skriva så känns det trist att enda responsen gäller en grammatisk rättning. Jag kräver givetvis inte medhåll, men till och med ingenting alls är bättre än något som bara fungerar som en distraktion från ämnet. Vidare off-topic flyttas.

Det ligger mycket i namnen, så det ska jag återkomma till. Nu: skola.

#5 zimeon

zimeon

Gammal get

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 506 inlägg
  • Platsar inte in

Postad 13 oktober 2010 - 17:26

Det har jag full förståelse för; jag bara väntade mig att posten skulle raderas, inte flyttas.

Nu har jag själv sett första avsnittet, och intrycket jag fick var
kompakt laddning av äg

#6 Klona

Klona

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 019 inlägg
  • PlatsI den andra delen av Köping

Postad 21 oktober 2010 - 06:24

Se inläggzimeon skrev den 13 oktober 2010 - 17:26:

Nu har jag själv sett första avsnittet, och intrycket jag fick var
kompakt laddning av äg
Håller med, fick exakt samma känsla.
Nå? Vad skulle du ha gjort?
Min animélista

#7 Volbla

Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 811 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 25 oktober 2010 - 15:38

Så efter tre avsnitt...

#8 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 25 oktober 2010 - 18:37

Namn och avsnitt 2-4.

#9 Hampe

Hampe

Mechafantast

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 740 inlägg
  • PlatsUppsala

Postad 01 november 2010 - 18:02

Avsnitt 5

Ah~

#10 Gravskopan

Gravskopan

Analvibrator

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 845 inlägg
  • PlatsGöteborg

Postad 03 november 2010 - 10:02

Nu lackar jag ur. Läste att låten "Monochrome" som spelas varje gång det är dags att hoppa in i roboten inte släpps förrens i Januari.
ANAL VIBRATOR!

#11 Dread

Dread

Lord Dragon

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 4 299 inlägg
  • PlatsKarlskrona

Postad 03 november 2010 - 17:22

Se inläggGravskopan skrev den 03 november 2010 - 10:02:

Nu lackar jag ur. Läste att låten "Monochrome" som spelas varje gång det är dags att hoppa in i roboten inte släpps förrens i Januari.

Crap den är nästan det enda som gör det värt att se serien just nu :/
Anime: Legend of condor hero s3, Gundam Unicorn, Break Blade, Baka to Test to Shokanju Ni, Ao no Exorcist, Sacred Seven. Blood-C
Manga: Berserk, Bleach, Naruto, Fairy Tail, Until death do us part, Id, Claymore, Hajime no ippo, Break Blade, Nononono, Karate Shoukoushi Kohinata Minoru, Nurarihyon no Mago  

Who are these fish people?

#12 zimeon

zimeon

Gammal get

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 506 inlägg
  • Platsar inte in

Postad 03 december 2010 - 21:56

Har inte så mycket att lägga till här egentligen; om man bortser från att det här lätt är det bästa jag sett på sistone, mest på grund av att det för en gångs skull känns som det som _jag_  känner är en "animé". Jag tänker inte försöka sätta något exakt definition på vad just jag läser in i ordet "animé" i just den här bemärkelsen, men det kan väl något fluffigt beskrivas som "en tecknad TV-serie som finns till för sin egen jävla skull och inte för att sälja leksaker eller figuriner eller porriga planscher". Glimrande Taktpinne ger mig känslan av att kolla på typ Escaflowne eller något; en tecknad TV-serie helt för sin egen skull, som förvisso bygger på tidigare verk, men är helt frikopplad från både flagrant fanservice som Strike Witches eller Milky Holmes, och lika frikopplad från de där löjliga lättromansjargongerna som jag tycker att fanservicen via meta-otakuism är.

Paradoxalt nog innebär detta inte att det är Glimrande Taktpinne jag ser på helst av allt – i och med att den ger mig samma sinnesstämning som de jag fastnade för en gång i tiden (fast i modern tappning), så sätter den igång för många animénerver och gör mig väldigt utmattad. Jag minns för mycket, och sörjer för mycket den tid som flytt, och det blir därför ibland jobbigt att se på den när jag märker att min processorhastighet inte är lika hög som förut.

Det jag tänkte säga var något så mundant som att jag undrar om inte Monochrome är en Vocaloid i förklädnad. Jag gillar i och för sig hur mekaniskt det låter, det gör jag absolut. Men om det där inte är justerat på något vis så är det en väldigt konstig sångerska med i bilden.

#13 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 04 december 2010 - 16:18

Apropå "viljandet att se serien", så att säga... Tittarsiffrorna i Kanto-regionen (serien sänds söndagar 17:00 på TBS) har legat på 1,2 % för avsnitt ett, 1,7 % för avsnitt två, 3,2 % för avsnitt tre, 2,9 % för avsnitt fyra och 3,6 % för avsnitt fem. 1-2 % är ganska fattigt, men 3,6 är väl hyfsat. Code Geass R2 i samma tid och kanal låg mestadels kring 1,5-3,0 %, och Gundam 00 på kring 4-5 %. Jag var lite orolig för att den skulle vara för excentrisk för publiken -- men kanske inte, trots allt?

När det som zimeon säger kommer animé för animéns skull, så tycker jag att det hade varit synd om ingen tittade.

#14 zimeon

zimeon

Gammal get

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 506 inlägg
  • Platsar inte in

Postad 13 december 2010 - 23:57

Jag har inte möjlighet att kolla alla avsnitt så tidigt, och jag orkar inte hålla på och skriva kommentarer om något jag inte analyserat klart, och vill inte läsa några heller.

Men fy fan vad den här är så jävla bäst. Jag baxnar i min stol. Den här är värd all tid jag lagt på animé det senaste åren (vilket är alldeles för lite). Jag måste nästan köpa det här, fast jag är pank. Historiskt. Pretto utav bara helvete, men fy satan vad bra.

#15 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 14 december 2010 - 00:11

Mjao, det känns rätt lönlöst att analysera detaljer i nuläget. Man behöver nog mer av en helhetssyn.

Däremot kan man spekulera i vad som komma skall. T.ex., tror ni att serien blir mindre episodisk snart? Jag tycker att de har presenterat tillräckligt av miljön och figurerna för att kunna berätta något som inte blir överstökat i samma avsnitt. :d

#16 Hampe

Hampe

Mechafantast

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 740 inlägg
  • PlatsUppsala

Postad 01 mars 2011 - 00:55

Eftersom det inte skrivits något här på en ganska lång tid tänkte jag ta och dra lite tankar efter att ha sett avsnitt 13 till 21 ikväll.

Avsnitt 13-21 bör ses innan detta läses, typ, eller nåt

#17 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 07 mars 2011 - 01:35

I avsnitt 22 började man ju att få lite ordentligt med kött på benen till spekulationer om vad som hänt, händer och kommer att hända.

Avsnitt 22.

PS: Avsnittets "Hana" spelades av Umiko Kawashima (född 1994), som är med i gruppen som sjunger öppningslåten. Hon är skådespelare, men inte röstskådespelare -- och visst märks det? :happydrop:

#18 Hampe

Hampe

Mechafantast

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 740 inlägg
  • PlatsUppsala

Postad 07 mars 2011 - 14:54

Avsnitt 22

#19 Hampe

Hampe

Mechafantast

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 740 inlägg
  • PlatsUppsala

Postad 03 april 2011 - 15:18

Star Driver: Kagayaki no Takuto
Okej, en serie jag till och börja med följde intensivt, sedan tappade greppet om, återkom för att inse vilken otrolig charm den hade och sedan bli lite lätt förtrollad av slutet. Det skulle väl kunna summera min upplevelse i en mening.

Det kanske är lite dumt att skriva en text om en anime precis när man sett klart den utan att egentligen lägga någon vidare tid till att analysera saker och ting. Serien har definitivt haft sina för- och nackdelar, men i slutändan lyser nog fördelarna igenom nackdelarna.

Jag börjar nog med...
Postad bild

Vidare; Serien följer en strikt formula. Det är nog här många antingen väljer att gilla den eller att ogilla den. Vill man vara elak så liknar man den vid en valfri shounen (förutom att här sker allting mycket fortare), vill man vara snäll så säger man kanske att det är ett "intressant koncept som faktiskt funkar". Jag har velat fram och tillbaka under seriens gång och vet nog fortfarande inte riktigt vad jag tycker om formulan MEN; innehållet i konceptet överraskade. Karaktärerna är enkla att tycka om och är inte direkt svåra eller obegripliga men fyller ändå kraven för att vara tillräckligt intressanta, storyn är intressant och "djup" men samtidigt lättillgänglig, musiken varierande men ändå familjär vid stunder.

Serien är ett virrvarr av känslor. Vilket nog är seriens största grej. Seriens trio och alla andra karaktärers relationer till varandra är nog den viktigaste delen för mig som tittare. Syskonrelationer, kärlek, vänskap. Serien är självklart inte felfri. Men den levererade på de planen jag hoppades på.

Och då har jag inte ens pratat om min robotfetisch.

#20 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 03 april 2011 - 15:49

Jag gjorde också slut på serien, och jag fick inte mina "värsta" farhågor uppfyllda: det kom ingen text i slutet med "STAR DRIVER THE MOVIE, PREMIÄR HÖSTEN 2012" eller nåt sånt. Nu hade inte en filmuppföljare varit så dålig i sig, jag gillar bara tanken på serier som är självständig och planerad från avsnitt ett att avslutas på avsnitt 24-25-26 eller hur lång nu serien blir.

Att jag ens behövde frukta en filmversion var väl i sig ett tecken på en bristfällighet: om det är något klagomål jag har på serien så är det upplägget, att den mest stod och stampade i över 20 avsnitt. Jag kände inte heller att de akter som avverkades (som de olika tempelmöerna) hjälpte till att bygga upp mot slutet. De var mer punkter att bocka för och säga "det var det".

Nu låter det kanske för negativt -- jag tyckte trots allt mestadels om att se dessa över 20 avsnitt. Figurerna och deras relationer var helt klart hyfsade, det var lättsam humor och lättsam romantik, och en del (repetativ) action, och serien var onekligen väldigt spektakuääär, så... kompromiss, 7/10 i slutbetyg?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar