"En pojke som kastats i land på en söderhavsö en natt när himlen är så full av stjärnor att det känns som att den skulle kunna falla ner -- det är ett riktigt romantiskt sätt att börja på. För mig är den sortens romantik så som den jag kände för animé i 'animéns gryning'."
--Enokido

Star Driver: skimrande Takuto är en TV-serie som började sändas i oktober 2010. Serien utspelar sig på ön Södra korset, en mycket riktig korsformad ö i södra Japan. Vår huvudperson Takuto -- en lång, rödhårig optimistisk ung pojke -- har kommit till skådeplatsen för sitt nya liv. På Södra korset och dess skola planerar han att leva ut sitt rosiga gymnasieliv. Hans första vänner på ön blir Sugata, barn till en av öns rika familjer, och Wako, en av öns fyra tempelmöer.
Djupt nere i öns mystiska inre figurerar dock det mystiska Glittrande korssällskapet, vars maskerade medlemmar laborerar med Nolltiden, ett slags parallell värld med en tidsaxel helt frånkopplad vår egen. Med hjälp av en kidnappad Wako tänker de bryta Nolltidens förseglingar för att föra över de enorma Cybody-robotarna till vår egen värld -- något som måste förhindras för att undvika en katastrof... och Takuto är just mannen att göra det.
Okej, vad är det för speciellt med det här då? Det här låter väl som vilken klyschig post-Evangelion-serie som helst? Det är gymnasieungdomar, robotar och mystiska halvreligiösa komplotter. Tja, det som i mina ögon ger Star Driver en viss potential är två namn: Takuya Igarashi och Yoji Enokido. Eller, ja, tre namn om man räknar Bones.
"Nu kommer jag säkert att reta robotfansen, men för mig är robotserier på sätt och vis som serier om magiska flickor. Alltså, robotarnas själva existens -- som de robotar vi såg som barn -- är som magi, eller hur?"
--Igarashi
När då Toei ofta producerar långkörare får fler personer chans att få erfarenhet och öva upp sig under mer rutinerade arbetares vingar. Detta gäller både animatörer och regissörer och andra yrkesroller. Under serieregissör Jun'ichi Satou fick Igarashi börja regissera avsnitt av Guldfiskvarning och de olika Sailor Moon-serierna. Efter Satou blev Ikuhara Kunihiko serieregissör, och efter honom fick äntligen Igarashi basa över Sailor Stars, den sista säsongen av Sailor Moon. Efter det chefade han bland annat över ännu fler magiska flickor i några av Ojamajo Doremi-serierna, innan han blev frilansarbetare.
Anlitad av uppskattade studio Bones blev han regissör över gymnasiekomedin Ourangymnasiets värdklubb, där han visade (eller fortsatte att visa?) en förmåga att presentera älskvärda figurer och komiska situationer. Åter anlitad, nu för att bestämma över Soul Eater, gav han oss dynamiska actionscener (snabbt valt exempel som innehåller spoilers) och ännu knäppare humor. Min favorit är när perfektionisten Death the Kid ska skriva ett prov...
"Jag tror att folket omkring oss var ganska skeptiska till vad jag och Enokido hade tänkt oss. Typ 'vad i hela friden tänker ni med?!' Jag tror att det kommer att ta ett tag innan de förstår vad vi försöker göra."
--Igarashi
Enokido kan lätt ses som en experimentell författare. Utena handlar om en tjej som, i strävan efter att bli som den prins som räddade henne som barn, dras in i de mystiska maskinerier som omger hennes gymnasieskola. Serien är en symbolladdad allegori om könsroller, adolescens och sexualitet, representerad av dess slogan "bryt igenom världens skal!". I Enokido och Gainax (med Kazuya Tsurumaki i spetsen) energiska FLCL följer vi en ung pojke vars inträde i puberteten sammanfaller med mötet med en helt urflippad kvinna. Vad tror ni möjligen att hornet som börjar växa ur pannan på honom kan betyda? I Diebuster, den fristående uppföljaren till 1988 års Gunbuster, berättar Enokido (och Tsurumaki/Gainax) i stället om lämnandet av ungdomen, genom den klassiska berättelsen om tonårsflickor i jätterobotar som slåss mot rymdmonster. Och vad i hela helsefyr hans TV-serie Glömskans melodi har för budskap ska vi inte ge oss in på nu!
"Jag ska absolut köra hejdlöst. Denna gång håller jag inte tillbaka, inget hindrar mig nu. Jag ska köra hejdlöst, så det handlar inte om vad ni har att se fram emot, det handlar om vad ni måste förbereda er för."
--Enokido
Ni kan ju själva räkna ut varför detta är en serie att hålla utkik efter.
"Eftersom detta är min första robotanimé -- eller snarare skolrobotanimé -- så har jag nog gett mig in i okända farvatten. Jag har liksom tagit mig förbi den tid jag tyckte att jag borde ge upp med tanke på min personlighet. Det är inte samma sak som Enokidos hejdlöshet, det är snarare så att jag tänkte att 'jag kanske också kan prova en mer vuxen framtoning?' Det är den sorts serie jag tror det är."
--Igarashi

F-F-FABULÖS!