Jag är ganska nöjd med serien i sin helhet, det var en väldigt trevlig resa. Trevliga resor brukar tyvärr ha några få negativa aspekter. (Är det inte dålig mat är det kackerlackor på rummet....) Jag tyckte dock den var lite för episodisk stundtals. De hade gärna fått släppa lite på sin formula med att första halvan skulle vara i skolan och andra halvan i "Zero Time". Karaktärerna hade sin charm men samtidigt tyckte jag att de alla föll ganska platt. Tafatta försök att tillsätta ett icke-existerande djup via tillbakablickar och barndomsminnen är något jag är relativt trött på dessutom. Skurkar är alltid viktigt och Kiraboshi som organisation var en bra sådan, däremot var Head rätt tråkig när allt kom till kritan. Det var samma gamla visa som man redan sett så många gånger.
De senare avsnitten och genom seriens gång fick jag hela tiden känslan av att fler frågor dök upp varje gång något skulle förklaras. Samma sak hände mig i sista avsnittet, så här följer lite frågor och kanske spekulationer. Som ni gärna får svara på.
över 9000 frågor
"Zero Time" och Cybodies
Fick man någon gång under serien reda på syftet med dessa 'robotar'? Varför var dom på jorden, och mer specifikt, vad gjorde deras "skal" i underjorden på ön? (Om inte "skalen" bara var där för att länkas med den elektriska lådan...)
Var det de observerande utomjordningarna som låst in alla Cybodies i "Zero Time" och isåfall satt igång hela systemet med de olika jungfruarna? Hur kom det sig då att
Head etc.
Hur höll han sig ung? (Har en liten spekulation på detta)
Varför var hans kompis så lojal mot honom? Trots att ha fått sin flickvän stulen och att han antagligen visste om Heads "end game" om vi kan kalla det så.
Jag undrar också hur Head kunde sitta inne med så mycket information.
Vet inte om jag missade det eller inte, men hade han något märke? eller var märket han fick av sin kompis the one and only?
Kiraboshi
Något jag kan ha missat, men vad hade organisationen för mål efter att de förstört den södra jungfruns märke och fört alla Cybodies in i femte fasen?
Spekulation
Något som jag också funderade över. Kan det ha varit så att Head faktiskt lyckats genomföra detta en gång innan och att det är anledningen till att han är ung och uppenbareligen sitter på en massa information. Han har som han sa, åkt tillbaka i tiden för att återuppleva gamla minnen. Är det även därför han var uttråkad större delen av tiden i början av serien? Han verkade också tröttna på kvinnor som ville ha hans uppmärksamhet väldigt fort.
Antar att vissa frågor kan anses dumma ur ett berättarperspektiv. Sedan tycker jag att inte heller att man behöver eller skall veta exakt allt, men just nu är allt lite snurrigt för mig.
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om serien, och därmed ge den ett rättvist betyg. Kortfattat så gillade jag början mest, mitten kändes som en evig repetition, och slutet var visserligen inte dåligt men väldigt oklart (Jag återkommer till detta under en spoilertag längre ned). Karaktärerna var som Saya skrev enkla att ta sig till med tillräckligt djup för att inte vara ointressanta. Däremot så tycker jag inte alla karaktärernas närvaro fick sin förklaring eller tillräckligt med scentid. Till exempel "Fish Girl", aka North maiden (Sakana?) och Sarina Endō framförallt. Nu kan jag mycket väl ha missat nåt, men det mer spoiler innefattande tar jag upp nedan. Jag förväntade mig ett tillkännagivande av en OVA eller film i slutet av sista avsnittet speciellt eftersom epilogen var frånvarande.
spoiler
I slutet så omnämndes absolut ingenting om aliens, t.ex. Sarina Endō (Teaterklubbledaren) och räven verkar ju antingen vara Aliens eller ha väldigt väldigt mycket kännedom om dem, men de verkar inte bry sig så mycket om saker och ting, jordens undergång äh skitsamma. Det är nog egentligen detta som stör mig mest, den totala ignoreringen av aliens i det stora hela stör mig väldigt mycket. Sam bläckfisk-spettsaren kändes först väldigt relevant för serien, likadant med skådespelet, men i slutändan blev det inte mer än en känsla av att det borde vara eller varit mer relevant. Den bästa jämförelsen är väl att spilla flickans röda blod är jämför bart med att bryta tempelmöernas sigil för att kunna ta samekh för att ge sig ut på sin resa (tidsresa), men ja den känns lite långsökt speciellt då Head inte insåg att han hela tiden varit i "galaxen", kan förvisso varit Fish girls sätt att försöka få honom att inse att han borde leva i nuet istället för att eftersträva det som varit eftersom hon trots allt älskade honom. Hade gärna sett mer av Fish Girl för den delen, för hon var den som sjöng bäst av alla jungrur.
Gravskopan:
Angående Heads evigaungdom så var det väl för att en del av honom var fast i "zero time", eller ja snarare hans hjärta. Och det är av den anledningen han är uttråkad och mer eller mindre ignorerar tjejer. Hur den delen av honom fastnade förblir en gåta för mig däremot.
Kiraboshi skapades för att de ville ha världsherravälde, har för mig att de sa det någon gång.
Head hade så vitt jag minns inget märke från början, först fick han från enögat, sen fick han ett nytt från han som låg i koma eller nåt. Eventuellt att han hade ett, men förlorade det till Takuto kan vara så en del av honom fastnade kanske? Men jo det är onekligen märkligt att Head har så pass mycket kännedom om allt. Speciellt i slutet "Det var min masterplan att skaffa detta tecknet för då kan jag kontrollera andra cybodys". Kändes dessutom väldigt skumt att han kunde ta fram en annan cybodys stjärnsvärd, Diamant tillhörde hans första och Turquoise hans "nya".
Wall of text, orkar inte skriva mer, är säker på att jag missat något. Men kortfattat, jag uppskattade serien, även om den var väldigt repetitiv och slutet lämnade väldigt många frågor obesvarade.
Anime: Legend of condor hero s3, Gundam Unicorn, Break Blade, Baka to Test to Shokanju Ni, Ao no Exorcist, Sacred Seven. Blood-C Manga: Berserk, Bleach, Naruto, Fairy Tail, Until death do us part, Id, Claymore, Hajime no ippo, Break Blade, Nononono, Karate Shoukoushi Kohinata Minoru, Nurarihyon no Mago
Kollade klart på sista avsnittet igår. jag gillade serien men även jag tyckte att den var lite för episodisk. De första avsnitten har ju en tendens att fungera så men att samma bas följde med i 25 avsnitt blev jag lite förvånad över. Fast å andra sidan gillade jag avsnitten de innehöll lite av allt möjligt och sen avslutades det men en robotstrid. Fungerade bra när man kollade på ett nytt avsnitt varje vecka men jag kan tänka mig att det blir lite för repetitivt om man skulle se allt i en följd. Jag får även känslan att de kunde fått till historian bättre men att de bara lämnade vissa saker som de var. Ni andra tog upp det bättre än jag så jag skippar att skriva mer om det.
"Zero Time" och Cybodies
Fick man någon gång under serien reda på syftet med dessa 'robotar'? Varför var dom på jorden, och mer specifikt, vad gjorde deras "skal" i underjorden på ön? (Om inte "skalen" bara var där för att länkas med den elektriska lådan...)
Var det de observerande utomjordningarna som låst in alla Cybodies i "Zero Time" och isåfall satt igång hela systemet med de olika jungfruarna?
Spoilers för hela serien.
Jag tror att nån gång i förhistorien så kom utomjordingar dit med en enorm mecha-rymdfarkost. Mer som en mellanlandning än ett slutmål. De små robotarna följde också med, men snarare som resenärer (eller, ja, föremål med på resan). Saker hände (pjäsen) och jätteroboten blev förseglad; de små blev också förseglade, men inte lika kraftigt. Av berättelserna skulle jag nästan tro att det var självförvållat av utomjordingarna (Sugatas rollfigur förseglade fartyget), men vid något tillfälle borde människor ha kommit in i leken och bildat Tauburn, människornas första egen cybody. Observatörerna sade sig ju i pjäsen inte kunna påverka något för att de inte kunde magi, så Tauburn och jungfrusystemet borde vara människornas.
Gravskopan skrev den 03 april 2011 - 22:32:
över 9000 frågor
Head etc.
Hur höll han sig ung? (Har en liten spekulation på detta)
Varför var hans kompis så lojal mot honom? Trots att ha fått sin flickvän stulen och att han antagligen visste om Heads "end game" om vi kan kalla det så.
Jag undrar också hur Head kunde sitta inne med så mycket information.
Vet inte om jag missade det eller inte, men hade han något märke? eller var märket han fick av sin kompis the one and only?
Jag vill minnas att Takutos farfar såg till att Takuto fick deras släkts märke istället för Tokio.
över 9000 frågor
Kiraboshi
Något jag kan ha missat, men vad hade organisationen för mål efter att de förstört den södra jungfruns märke och fört alla Cybodies in i femte fasen?
Rymdresor, uppfattade jag det som. Rymdresor och, för vissa av dem, världsherravälde.
över 9000 frågor
Spekulation
Något som jag också funderade över. Kan det ha varit så att Head faktiskt lyckats genomföra detta en gång innan och att det är anledningen till att han är ung och uppenbareligen sitter på en massa information. Han har som han sa, åkt tillbaka i tiden för att återuppleva gamla minnen. Är det även därför han var uttråkad större delen av tiden i början av serien? Han verkade också tröttna på kvinnor som ville ha hans uppmärksamhet väldigt fort.
Möjligt. Eller så kanske han bara lyckats till hälften och hamnat delvis i Nolltiden, som Dread skrev.
Det kanske är det som är temat: ungdomar får inte förhala sin utveckling och låsa in sig där tiden står stilla, för då blir de läskiga freeter-gubbar som mest går runt och ältar sig över tider som flytt!
"Jag vill vara fri från den jag älskar för att kunna fortsätta älska henne."
det kom ingen text i slutet med "STAR DRIVER THE MOVIE, PREMIÄR HÖSTEN 2012" eller nåt sånt.
Så verkar det vara en Star Driver produktion på gång för hösten, i form av en film. Om filmen kommer vara en sammanslagning av serien eller inte finns det väl inga direkt ordentliga uppgifter kring.
Anime News Network sade:
Seiji Takeda, the chief producer for anime projects at the television station MBS, said at the "Anime Business Forum+ 2012" event at Tokyo's Digital Hollywood University on Monday that plans for a film version of the Star Driver television anime series are in the works.
Går väl iofs att anta att "film version" antyder att det blir en recap, men jag tänker lämna saken låta saken ligga öppen tills mer information kommer ut. Snackas om release i november enligt en snabb översättning från en vän, här, om jag nu fick saken rätt för mig!