Från vänster till höger: Saorin, Makoto, Nitorin, Sasa, Yoshino, Chizuru, Momo.
"Jag blev utskrattad. För att jag såg ut som en tjej."
Vandrande son (Hourou Musuko) handlar om en söt och försiktig pojke, Shuuichi Nitori (smeknamn: Shuu eller Nitorin), som börjar sjunde klass. Med sig har han några av sina gamla klasskamrater, däribland hans forna tjejkompisar Yoshino Takatsuki, en lång, stilig flicka som delat en hemlighet med honom -- Shuuichi önskar att han var tjej, medan Yoshino önskar att hon var kille -- och den svåra och tillbakadragna Saori.
Vad hände med den vänskap som växte och prövades i de motgångar som barn med -- och utan -- könsidentitetsproblem möter i dagens samhälle? Problem som mobbing och oförstående. Förvirring över pubertet och kroppens förändringar. Kärlek. Bråk. Hat.
Kan de bli som förut?
"Han är ju en fjolla. Äckligt."
Från att ha varit optimistisk över att Takako Shimuras (skapare av bland annat mangan och animén Aoi Hana) förtjusande originalmanga skulle bli animerad -- även om jag förvisso inte kände till mangan i förväg -- till viss besvikelse över val av en omärkvärdig regissör och en karaktärsdesign som verkade ha tappat udden, så har jag återfått hoppet främst i och med den fantastiska andra reklamfilmen.
Vad som är verkligen underbart med Shimuras original är att det är en respektfull (men inte gravallvarlig) och medkännande berättelse, understödd av bedårande teckningar och vackra vattenfärger. Vad reklamfilmen visade för mig var en förmåga och vilja till att göra en lika respektabel TV-version. Rent visuellt har de tydligen gått mot Shimuras vattenfärgsstil, och de har lagt känslor i animationen. Huvudskådespelare är två nybörjare: Shuuichi spelas av Kosuke Hatakeyama (14 år lagom till seriens premiär) medan Asami Seto (17 år) gör Yoshino. Att gå denna väg, och ta in unga debutanter istället för veteraner (som de gjort med resten) fastän det kan vara krävande roller, visar också på en vilja att ta det extra steget för att göra något bra.
Om det är något som jag fortfarande är osäker på, är det att originalserien inte bara fortfarande pågår, utan även i mitt tycke saknar några riktiga milstolpar som gör det naturligt att basera en serie på, speciellt när serien antagligen ska sändas i endast 11 avsnitt, som de flesta andra serier som visas i sändningstiden som kallas Noitamina.
Men jag har gott hopp om att det åtminstone blir 11 fina avsnitt.
-- Se den lagligt fr.o.m. den 13 januari 2010 klockan 19:00!(Och gratis fr.o.m. den 20 januari. Nya avsnitt samma tid varje torsdag.)
Addendum: Karaktärsgalleriet i korthet.
Jag hade inte tänkt skriva någon, men eftersom TV-serien har fått lite kritik för en viss oklarhet, kan det vara användbart med en kort orientation i de första avsnittens karaktärer.

Shuuichi Nitori (Nitorin), en feminin och försiktig pojke som vill vara flicka. Huvudperson.
Yoshino Takatsuki, en lång och stilig flicka som vill vara pojke. Nitorins vän för vad de har gemensamt.
Saori Chiba (Saorin), en attraktiv och känslig men aggressiv och tillbakadragen flicka som tidigt fick intresse för Nitorin.

Kanako Sasa, en munter och vänlig flicka som vill att alla ska komma överens. Yoshinos barndomskamrat och Saoris vän.
Makoto Ariga (Mako), en resonlig men passiv pojke som likt sin vän Nitorin också vill vara flicka.

Maho Nitori, Nitorins bångstyriga storasyster vars förmåga att snabbt byta ut sin ofta sura min mot ett leende är henne till hjälp som modell.
Anna Suehiro, Mahos modellkompis. Intresserad av Mahos lillebror.
Riku Seya, Mahos klasskamrat som, efter att ha jagat efter Mahos "lillasyster" fick upp ögonen för henne istället.

Chizuru Sarashina (Chi), en stilig, lång tjej vars impulsivitet och obundenhet ger henne en viss ryktbarhet.
Momoko Shirai (Momo), Chizurus barndomsvän som alltid tar Chizuru i försvar och blir avundsjuk på den som vinner hennes intresse.

Fumiya Ninomiya, pratglad kille som utnämnt sig själv till Saoris vän. De träffades i kyrkan.
Hiroyuki Yoshida (Yuki), Nitorin och Takatsukis vuxna vän, som med sin erfarenhet kommer med rådgivning åt de unga.