Hemsida

Var ju ett tag sedan jag skrev något här, men den här serien är värd det.
En liten notis innan det börjar; jag har flera gånger önskat mig, eller mer utan större förhoppningar hoppats på en anime av Saya no Uta gjord av Shaft. Mest för att Shaft är min favoritstudio, särskilt när Akiyuki Shimbo sitter vid rodret. Nu är väl detta ganska osannolikt, men det har kommit något som nästan är lika bra.
Den här animen har flera intresseanta nyckelpersoner. Den görs av Shaft med Akiyuki vid rodret. Manuset är skrivet av Gen Urobuchi som skrev texten till Saya no Uta och för musiken står ingen annan än Yuki Kajiura.
Så på sätt och vis har jag nästan fått vad jag på lite halvt allvar hoppats på.
Serien som sådan är i grundtanken en vanlig Magiska Flickor-serie. Men med den manusförfattaren och studion blir det allt annat än vanligt.
Det hela börjar med hur Madoka springer igenom en "shaftig" byggnad (dvs abstrakt arkitektur och mönster) och kommer till en förstörd stad där hon ser en annan flicka slåss mot någonting och träffar på en talande hundin (blandning mellan hund och kanin). Efter det vaknar hon upp och man följer Madokas vardag.
Väl på skolan så visar det sig att en ny person börjat i hennes klass. Någon som hon sett förut någonstans...
Jag tänker inte posta några skärmdumpar eller liknande eftersom det grafiska är en stor del av upplevelsen i sig. Även om man inte känner att det låter som en serie man normalt gillar är det ändå något man borde se för att se något verkligen surrealistiskt i visuell väg.
Sen kommer detta ju inte på något sätt vara ens i närheten av en normal Magiska flickor-serie, inte med Gen Urobuchi som skrivit manuset.
Jag har sett de två första avsnitten nu, och bland det som dragit igång nu i januari är detta klart den serien jag förväntar mig mest av.
Roller:
Madoka Kaname - Aoi Yuki
Homura Akemi - Chiwa Saito
Sayaka Miki - Eri Kitamura
Mami Tomoe - Kaori Muzuhashi