Hoppa till innehåll

Mahou Shoujo Madoka Magica

• Logga in för att svara
27 svar

#1 DB

DB

Fotsoldat

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 261 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 15 januari 2011 - 21:51

Postad bild

Hemsida

Postad bild Postad bild
Postad bild Postad bild
Postad bild

Var ju ett tag sedan jag skrev något här, men den här serien är värd det.

En liten notis innan det börjar; jag har flera gånger önskat mig, eller mer utan större förhoppningar hoppats på en anime av Saya no Uta gjord av Shaft. Mest för att Shaft är min favoritstudio, särskilt när Akiyuki Shimbo sitter vid rodret. Nu är väl detta ganska osannolikt, men det har kommit något som nästan är lika bra.

Den här animen har flera intresseanta nyckelpersoner. Den görs av Shaft med Akiyuki vid rodret. Manuset är skrivet av Gen Urobuchi som skrev texten till Saya no Uta och för musiken står ingen annan än Yuki Kajiura.
Så på sätt och vis har jag nästan fått vad jag på lite halvt allvar hoppats på.

Serien som sådan är i grundtanken en vanlig Magiska Flickor-serie. Men med den manusförfattaren och studion blir det allt annat än vanligt.

Det hela börjar med hur Madoka springer igenom en "shaftig" byggnad (dvs abstrakt arkitektur och mönster) och kommer till en förstörd stad där hon ser en annan flicka slåss mot någonting och träffar på en talande hundin (blandning mellan hund och kanin). Efter det vaknar hon upp och man följer Madokas vardag.

Väl på skolan så visar det sig att en ny person börjat i hennes klass. Någon som hon sett förut någonstans...

Jag tänker inte posta några skärmdumpar eller liknande eftersom det grafiska är en stor del av upplevelsen i sig. Även om man inte känner att det låter som en serie man normalt gillar är det ändå något man borde se för att se något verkligen surrealistiskt i visuell väg.

Sen kommer detta ju inte på något sätt vara ens i närheten av en normal Magiska flickor-serie, inte med Gen Urobuchi som skrivit manuset.

Jag har sett de två första avsnitten nu, och bland det som dragit igång nu i januari är detta klart den serien jag förväntar mig mest av.

Roller:

Madoka Kaname - Aoi Yuki
Homura Akemi -  Chiwa Saito
Sayaka Miki - Eri Kitamura
Mami Tomoe - Kaori Muzuhashi
fun ^ 10 x int ^ 40 = Ir2

#2 Orrin

Orrin

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 041 inlägg
  • PlatsÖrebro

Postad 15 januari 2011 - 22:48

Rekommenderar också att ge denna ett försök, precis som DB skriver så är Urobuchi/Shinbo kombinationen något jag har villat sett ett bra tag och jag gillar det jag har sett under de två första avsnitten.

För att minnas, när Urobuchi skrev att han ville göra ett romantiskt drama så kom det till en historia om kannibalism och sjukheter. Nu går väl iof inte detta att göra i en TV anime, men vem vet vad Madoka kan sluta som...
「過去と他人は変えられないが、未来と自分は変えられる」

#3 idrougge

idrougge

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 625 inlägg
  • PlatsGamla stan

Postad 16 januari 2011 - 03:26

Jag gillade inte Madoka något vidare. Formspråket var för medvetet tillkrånglat, omgivningarna liknade en bostadsutställning och den i grund och botten bra charadesignen lämpar sig inget vidare för en rosa, spetsförsedd genre som magiska flickor. Berättandet borde också ha varit mer rakt på sak, om en serie innehåller "mahô shôjo" i titeln förväntar jag mig minst en grann förvandlingsscen.
Animéradion — ett radioprogram om manga och animé.
Det heter faktiskt mangafilm — en blogg om manga och animé.

#4 Saya

Saya

Misantrop

• Moderatorer
  • 2 100 inlägg
  • PlatsBorås

Postad 16 januari 2011 - 06:59

Jag gillar Shaft, jag gillar Saya no Uta och Yuki Kajiura är bland de bästa. Gör mig inte besviken nu.
With tedium, with ambiguity, with mundanity, with harsh and implacable reality.
/Animelista

#5 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 17 januari 2011 - 21:17

Häxattacken i första avsnittet var rätt häftig, klingade så väl med Kajiuras beat. De visuella knasigheterna kändes inte så otroligt annorlunda från vad man sett i exempelvis Farväl magister Förtvivlan och Bakemonogatari, men i kombination med magiska flickor-delen av det kändes det lite fräschare.

Apropå det så är, som många påpekat, likheterna mellan attacken och en av Magister Förtvivlan-öppningsvinjetterna slående i den använda kollagetekniken, så först funderade jag om det kunde vara något slags metaserie, vilket väckte ett intresse av att se vad det är för "backstory" i serien, men i och med andra avsnittet känns det mer som att det helt enkelt handlar om Shinbos/Shafts stil. Är väl nu inte så mycket "backstory" som en nyfikenhet över var Urobuchi har tänkt ta det, som driver mig att se vidare.

Med lite tur så blir Madoka vad jag ville att Nanoha skulle vara.
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#6 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 21 januari 2011 - 21:07

Nu börjar vi ju komma igång. :cool:

Avsnitt tre.

#7 Orrin

Orrin

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 041 inlägg
  • PlatsÖrebro

Postad 21 januari 2011 - 22:10

Ja nu börjar det onekligen se ut som något.

Avsnitt 3

#8 DB

DB

Fotsoldat

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 261 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 21 januari 2011 - 22:21

Avsnitt tre.

fun ^ 10 x int ^ 40 = Ir2

#9 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 23 januari 2011 - 23:24

Madoka avsnitt 3.

#10 Orrin

Orrin

Sensei

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 041 inlägg
  • PlatsÖrebro

Postad 28 januari 2011 - 01:25

Avsnitt 4

#11 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 03 februari 2011 - 18:37

http://www.japanator...cat-18441.phtml

Hihi.

Kommer inte nästa avsnitt snaaart~...

#12 Negi

Negi

TBA

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 292 inlägg
  • PlatsNågonstans i Ingenstans

Postad 12 februari 2011 - 22:08

Sex

#13 Saya

Saya

Misantrop

• Moderatorer
  • 2 100 inlägg
  • PlatsBorås

Postad 15 februari 2011 - 13:35

Madoka Magica 1-5

Precis som jag hoppades ovan går serien hem hos mig i de flesta kategorierna. Shafts kreativa stil passar häxornas psykadeliska världar utmärkt och även Madokas riktiga hemstad har en lite kuslig stämning. Jag avundades hennes skola i all dess bländande ordning och renlighet. Det verkar dock ineffektivt att ha en massa vindkraftverk på havsnivå mitt i en stad. Något som slog mig var denna likhet mellan Shaft och Shaft.

Yuki Kajiuras musik är underbar både i förvandlings- och stridsscenerna samt som alltjämt närvarande hotfull bakgrund i övriga scener.

Med Saya no uta i åtanke var Gen Urobuchis hyss inte så överraskande, jag har ändå konstant blivit road och tror hejvilt att denna kan vara en av årets bästa serier.

Spoiler

With tedium, with ambiguity, with mundanity, with harsh and implacable reality.
/Animelista

#14 Klona

Klona

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 019 inlägg
  • PlatsI den andra delen av Köping

Postad 23 februari 2011 - 23:07

Började titta på den för någon dag sen och hade inga förväntningar. Blev väldigt positivt överaskad och den har bara blivit bättre med avsnitten (tvisten i avsnitt 3 var riktigt bra). Gillar förövrig både öppnings och avslutningslåten(väldigt ovanligt av mig att ägna mer än ett par sekunder på avslutningslåten). Ser fram emot nästa avsnitt.  :colonthree:
Nå? Vad skulle du ha gjort?
Min animélista

#15 soleher

soleher

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 916 inlägg
  • PlatsOskarshamn

Postad 07 mars 2011 - 23:21

Även jag har nu snappat upp denna serie. Började kolla på den utan några förväntningar och kan säga nu efter första avsnittet att jag kommer sitta och streckkolla inatt. Musiken av Yuki Kajiura är underbar som vanligt.

Har ni saknat mig förresten?  :widegrin:

#16 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 23 mars 2011 - 19:23

MAL skriver:

According to the official website, the TV airing and the online streaming of Mahou Shoujo Madoka★Magica were announced to be suspended for an indefinite period. [...] According to the official twitter, the producers will keep on working hard to air the remaining two episodes by the end of April.

:ssad:

#17 Klona

Klona

Otaku

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 019 inlägg
  • PlatsI den andra delen av Köping

Postad 23 mars 2011 - 19:37

Var när där att jag tryckte på minuset men sen kom jag på att man inte ska skjuta budbäraren. Tråkiga nyheter men hoppas att de åtminstone släpps då det är en riktig kanonserie.
Nå? Vad skulle du ha gjort?
Min animélista

#18 Anonym2

Anonym2
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 379 inlägg

Postad 31 mars 2011 - 21:48

Det är tydligen inte bara filmversionen som är försenad: jag har idag fått post från boklådan där jag brukar köpa mina japanska serier om att två serievolymer har blivit uppskjutna på obestämd tid.

Citat

ご予約商品としてご注文をいただいた下記の手配につきまして、ご連絡がございます。

-------------------------------------
注文番号:[beställningsnummer censurerat]
商品名:『魔法少女おりこ☆マギカ 1』『魔法少女まどか☆マギカ 3』
-------------------------------------

上記商品につきまして、出版社より発売が延期された旨報告が参りましたが、新たな発売日は現在のところ未定とのことでございます。
恐れ入りますが、何とぞご了承ください。
Kort sagt: det var sagt att "Mahō shōjo Oriko ☆ magika" volym 1 och "Mahō shōjo Madoka ☆ magika" volym 3 skulle utkomma snart men att förlaget har meddelat att de skjuts upp på obestämd tid: "De nya utgivningsdatumen är för närvarande okända". Från Amazon, som inte ännu har uppdaterats med avseende på denna försening, kan man utläsa att det ursprungligen var tänkt att båda skulle utkomma den 12 april.

#19 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 01 april 2011 - 12:55

Det gick ju som det gick med Madoka Magica, men Shaft verkar vilja gottgöra det med en ny animerad serie: Mahou Shoujo Sonica Magica. MyAnimeList rapporterar:

According to the official website, a new Mahou Shoujo TV anime series produced by Shaft and directed by Shinbou Akiyuki has been announced, entitled "Mahou Shoujo Sonico★Magica." In addition, the opening animation to the new series has been released on their official youtube channel. More details are expected to be announced.

(April april!)

#20 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 549 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 10 april 2011 - 13:05

Till skillnad från det ovanstående är detta inte ett skämt: de sista två avsnitten kommer att sändas 21 april.

\o/

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar