Sceleris skrev den 26 juli 2011 - 22:32:
Nichijou
Postad 27 juli 2011 - 15:27
Postad 01 augusti 2011 - 09:21
Postad 01 augusti 2011 - 13:52
Officiell översättning, besserwisser-san.
för att kunna fortsätta älska henne."
[ Avatar | Min animélista ]
Postad 16 augusti 2011 - 22:28
Avsnitt 20, anmärkning 2: Nu fick vi minsann se hur det såg ut hemma hos Maja, och mycket riktigt satt hon ensam med sin hund. Hon har i alla fall lyse och TV, men var är hennes föräldrar?
Postad 17 augusti 2011 - 21:50
Hikari no Hohenheim skrev den 16 augusti 2011 - 22:28:

Redan tidigare hade Mais förhållande till sin far varit ansträngt; Mais mor, Mei Nakamura (flicknamn: Minakami) var så ytterst fäst vid sin dotter att Akira blev undermedvetet avundsjuk, och han kände sig samtidigt besviken över att han inte fick en son och hotad av Mais höga intellekt. Han, som hade växt upp i ett konservativt överklasshushåll, hade väldigt svårt för tanken att bli utklassad av en liten flicka, och hon fick honom att se det värsta med sig själv. Men schismen mellan dem nådde kulmen när Mai var tio år...
Det var sommar när Mei tog med sin dotter till Daifuku, Meis hemstad. Hon hade inte varit tillbaka sedan hon gift sig... Akira kunde inte följa med dem; trots att det var sommar hade en politisk kris gjort honom oumbärlig i huvudstaden. Så de reste bara mor och dotter.
Daifuku var en fantastisk scen för Mai, som växt upp i den grå metropolen. Människorna verkade varmare, folk log. Parkerna och träden och vinden var så ren. Hon kunde sitta en hel kväll och bara blicka ut över kanalen och njuta. Men då kom den olycksdigra dagen då hon skulle gå tillbaka till hotellet. (Meis egna föräldrar hade båda hunnit gå bort när Mai var mycket liten.) Hon hörde ett gnyande. Några småpojkar, lite yngre än hon själv, plågade en liten hundvalp genom att jaga efter och slå mot den med små pinnar; valpen hade gömt sig under en bänk när Mai kom till undsättning, för hon kunde ju inte överge den. En liten smocka var ett pris hon var villig att betala för att hålla sitt samvete rent. Pojkarna sprang lipande därifrån... men hunden vågade ändå inte komma fram. Hon stod på huk och höll ut sin hand och lockade på den.

Samtidigt började Mei tycka att det blev sent, och ville gå hem med sin dotter. Hon gick till kanalen där Mai tidigare varit -- men flickan lyste med sin frånvaro. Hon började bli orolig -- hon blev snabbt orolig när det gällde Mai -- och började ropa efter henne.
Borta vid bänken hörde Mai sin mors rop, och ropade tillbaka. Den lilla valpen blev rädd, och sprang undan. Mai följde efter, och Mei efter dem båda. Valpen gjorde det som få valpar lyckas göra och komma undan med livet i behåll: den flydde ut i trafiken. Givetvis, som ödet ofta vill att det ska ske, framför en ankommande lastbil, med Mai tätt bakom. Hon hann knappt plocka upp valpen innan hon lade märke till strålkastarna, vars ljus omförslöt henne som i en dröm. Hon var ju en klipsk flicka redan då, och hon hann precis tänka "det är slut" -- innan en kraft kastade henne åt sidan.

Vad som hände är något hon brukar hålla för sig själv. Hon intalar sig själv att hon inte minns, men det gör hon. Hennes mor som skrek "Mai". Ett dovt dunsande. Ljudet av lastbilen som bromsar. Blodet. Ibland när hon sluter sina ögon ser hon fortfarande blodet...
Akira kunde bara skylla på Mai för sin hustrus död. På begravningen brast han ut i en anklagan om skuld som satte sig djupt i Mais själ. Hon är ju så smart, varför visste hon inte bättre än att springa ut i trafiken? Mai kunde inte försvara sig. Hon höll ju med. Hon borde inte ha sprungit ut i trafiken. Hon borde inte ha skrämt valpen. Allt som hon hade kunnat göra annorlunda... Hon kunde inte annat än känna att det var hennes eget fel. Tårarna vätte hennes svarta klänning medan hennes far stormade ut. Det var senaste gången de träffades.

Efter det höll de kontakt endast genom husan som han anställde att se efter henne. Av någon anledning ville hon vara kvar i Daifuku, och han såg inget skäl att inte låta henne. Ärligt talat gav han blanka fan i var hon höll hus, så länge han slapp se henne, så om hon ville bo i staden där Mei dog så kunde det anordnas. Hon ville också ta sin mors efternamn. Kör i vind. Han hade ändå aldrig förstått sig på den där flickan...
Att Mai höll sig kvar i staden betydde inte att hon accepterat vad som hänt eller något sådant. Det var inte att staden uppfyllde henne med några som helst positiva känslor. Tvärtom. Mai tog det på sig som sin personliga skärseld. Hon skulle bo här och konfronteras med skulden för sin mors död i varje dag av resten av sitt liv. Det var det enda sätt hon kunde göra bot på. Det var också därför hon tagit in valpen. Ännu en symbol för blodet på hennes händer. Blodet som inte går att tvätta bort.
Och så levde hon, i tystnad och ensamhet, på pengar från en fader som avskyr henne och kärlek från en hund som inte vet bättre. Hon skyllde inte på hunden i sig, den hade inte gjort något fel. Hundvalpar vet inte bättre, det visste hon. Men hon visste inte om hon kunde älska hunden tillbaka. Hon visste inte om hon kunde känna något annat än skuld igen.
Det var först när hon börjat gymnasiet och lärt känna två konstiga tjejer som något började förändras inom henne. De säger att Mai är deras vän, och hon börjar tro på dem. Men vad är en vän? Vad gör vänner? Mai förstår inte längre. Men hon försöker. Hon misslyckas ofta att glädja sina vänner, men hon försöker. Mänskliga relationer är komplicerade, mycket svårare än den till en hund.

Men hon försöker.
I nästa avsnitt får vi reda på varför Professorn bor ensam.
Ändrat av Sceleris, 19 augusti 2011 - 01:43.
Nu med bilder.
Postad 19 augusti 2011 - 01:41
Hikari no Hohenheim skrev den 18 augusti 2011 - 10:03:
Åsså lade jag till några bilder, kolla gärna in inlägget ovan igen.
Postad 26 augusti 2011 - 15:05
Postad 26 augusti 2011 - 17:20
Åsså skrev jag berättelsen om Nano och Professorn på MyAnimeLists forum, på engelska. (Även i samma tråd: en smått reviderad version av den första.)
Postad 26 augusti 2011 - 21:03
Och Sceleris: ännu en härligt mörk och bitterljuv bakgrundshistoria! Alltid lika roligt att se folk när folk tar canon i egna händer och hittar på något kreativt!
Men vadå "dumt att lägga till djup i en knasig komedi"? Det är ju bland det roligaste som finns!
Postad 27 augusti 2011 - 01:05
Hikari no Hohenheim skrev den 26 augusti 2011 - 21:03:
Nu gör jag skillnad på att försöka tillföra djup och att leta djup: kritik och analys av även något så ihåligt som Vardagsliv kan vara roligt och givande, men det bör åtminstone vara kopplat till vad man kan se. Till exempel så kan man ju teoretisera om vad för slags personlighet och känsloliv Mai har och basera argument på episoder ur serien och kanske t.ex. beteendevetenskapliga teorier, men förklaringar som bara sprungit ur min fantasi är desto mindre användbara.
Postad 28 augusti 2011 - 11:26
Angående avsnitt 22:
*Majan har TVÅ hundar! Hon kanske en dag tröttnade på att bo ensam med den hund som skar hennes samvete, och bestämde sig för att skaffa en till för att jämna ut det.
*Stakars Sakamoto. Han borde ju för sjutton dött av det där repet. Lustigt att Professorn som är smart nog att bygga en robot och översättningshalsduk inte vet hur en vanlig kattsele funkar; kopplet är fäst vid magen, inte halsen.
*Hade en dröm inatt att Professorn byggde en riktig människokropp, av kött och blod, och förde över Nanos medvetande till den, men så hände visst inte i det här avsnittet. Attans.
Om KyoAnis trend håller sig även i Vardagsliv blir det nog 24 avsnitt, vilket betyder bara två veckor kvar. Synd, jag som börjat gilla serien.
Postad 28 augusti 2011 - 21:45
Det var då hon fick lära sig om hundkoppel -- och kastrering.
Så nu är väl frågan vad som hänt i tuppkam-Tsuyoshis förflutna som gjort honom så envis att han måste motbevisa spöken, exorcister och spåtanter... ;-)
Postad 30 augusti 2011 - 13:54
Postad 06 september 2011 - 21:36
Segmentet med Mio och hennes syster var en sämre upprepning av systerns shogipjäs-sabotage, men jag gillade när livet passerade revy framför hennes ögon, för att man såg deras mor. Då tänkte jag att "äsch, hon lever" -- sen kom jag på att hon kanske inte lever längre... Hö hö hö...
Jag gillade delen med syskonen Sakurai, för att hon studsade roligt, och så såg de så förlägna ut. Gillar röstisarna, speciellt Mami Kosuge som är perfekt i rollen. Och eftersom fröken Sakurai bor med fader och broder, verkar ha något av en modersroll för sin lillebror, och har ett sånt där minnesaltare med tänd rökelse i vardagsrummet... så drar jag slutsatsen att deras mor är död.
Ja: min bild av serien är att det är som i Evangelion. Allas mammor är döda. Utom Yuukos mamma, som istället verkar vara en föredetta fribrottare...
Och apropå min bild av serien... Efter de där inte-direkt-seriösa fanfic-grejerna så kan jag inte lägga bort bilden av Mai som något slags tragiskt missanpassad figur. Hennes vänner visste inte att det var hennes hundar, så de kan inte ha hälsat på henne, och hennes försök till att be om ursäkt är så konstiga. Tidigare i serien har man ju trott att hon var världens jäkla skämtare/troll med stenansikte som presenterar religiösa träsniderier när hennes vänner vill ha hjälp, men nu presenterar hon dem för att be om ursäkt till ett barn -- och blir överraskad när barnet inte gillar det. Hon är verkligen missanpassad!
Och... det gör henne oväntat nog till en någorlunda sympatisk person. :x
Postad 12 september 2011 - 10:49
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar