Studio: Shaft
Regissör: Shin Ōnuma
Karaktärsdesign: Nobuhiko Sugiyama
Musik: Tenmon
Originalsändning: 7 okt-23 dec 2007.
För några år sedan skrev jag ett inlägg i identifikationstråden där Orrin på två röda gav mig titeln på spelet med ett fantastiskt intro, ef ~a fairy tale of the two~. Introt är animerat av Makoto Shinkai, någon annan anledning behöver ni inte för att se den.
Vi har alltså den unge mangakan Hiro Hirono som en julafton blir bestulen på sin cykel av Miyako Miyamura, som i sin tur förföljde tjuven av hennes handväska. Men cykeln går isär, och efter att ha blivit liggandes en stund början hon att prata med Hiro, vilket leder till att när det visar sig att hennes nycklar var i handväskan så följer hon med honom och börjar så småningom att umgås.
Kei Shindou har ett förhållande till Hiro väldigt lik det av Mana till Yorito i sola. Vi har även den lätt feminine aspirerande författaren Renji Asou som på en öde järnvägsstation träffar Chihiro Shindou, Keis syster. Chihiro lever tillsammans med Yu Himura (som känner Renji) i en kyrka, samma kyrka där Hiro en sen kväll träffar Yuko Amamiya. Både Yu och Yuko säger sig vid olika tillfällen "vänta på någon". Krångligt värre.

Både till handlingen och utseendet skulle jag främst jämföra ef med sola.
Musiken är komponerad av Tenmon (Hoshi no koe, The Place Promised in our Early Days, 5 Centimeters per Second) så vi får mycket violinsolon, piano och stämningsfull klassisk musik. Något jag är särskilt förtjust i är Shafts lite egna stil som ibland används i en del scener, ofta i gråskala utan bakgrunder och överflödigt krafs.
ef ~a tale of memories~ följdes upp precis ett år senare av ef ~a tale of melodies~.

När de sista tonerna av det nästan fem minuter långa avslutande outrot tystnade hade jag fortfarande inte hunnit smälta manusets genialiska sammanvävning av a tale of melodies, a tale of memories och a fairy tale of the two. Sedan kom insikten om hur allt hänger ihop, hur troget man har följt originalverket, hur enskilda handlingar och deras konsekvenser var så välplanerade och samtidigt så fjärran varandra.
Fler exempelbilder?