En av få serier som jag vet att jag kommer att följa till hösten. Serien är en adaption på en manga som började 2006 och avslutades förra året och blev 12 volymer lång. En OVA på seriens första volym kom även förra året men som fungerade mera som en sammanfattning som sagt. Man behöver dock som nykomling till denna serie inte vara bekant med OVAn då denna serie börjar om från början. Asread är studion som ska ta hand om den här serien och man har sen tidigare en ganska så mager meritlista med serier som Shuffle!, Kiddie Grade, Minami-ke samt Gai-rei:Zero.Jag är dock förhoppningsfull då jag tycker att man har en bra story att bygga något bra utav.
Röstskådespelarna som är med blandas med erfarna personer som Norio Wakamoto som tar sig an guden Deus Ex Machina samt nykomlingen Misuzu Togashi som huvudpersonen Amano. Vissa kanske kommer att känna igen Togashi då hon senast var med och röstade Mai i Nichijou.
Handling då?
Yukiteru Amano anser sig själv bara vara en slags statist i världen och observerar andra vid sidan om. Han skriver ner och uppdaterar allt som kan tänkas i sin mobildagbok där han nästan gör en ny uppdatering varje minut som går. Amano kommer i kontakt med Deus Ex Machina som ger Amanos mobil "kraften" att se in i framtiden. Allt verkar bra till en början tills dess att Amono ser sin egen död. Det visar sig sen tillslut att Deus Ex Machina som är guden av tid och rum är ute efter en som kan ersätta honom som gud. Spelet kan börja och bland de tio som deltar finns det bara en vinnare.
Serien skulle kunna liknas med Higashi no Eden som även den tar hjälp av mobiltelefoner i ett spel på liv och död. Mirai Nikki är dock lite mörkare och det skulle kanske inte förvåna mig om man även censurerar en del från mangas blodiga innehåll. Jag hoppas dock verkligen på att den här serien blir bra och den har alla förutsättningar för att bli det också, låt oss hoppas att inte Asread inte slarvar bort det bara.
Start: 20111009