Nej, nu ska jag rycka mig i kragen och titta i kapp lite aktuell animé. Såg om första avsnittet Fate: Zero, "innanföljaren" till Fate: Stay Night. Detta första dubbellängdsavsnitt (en mycket attraktiv produktion av Ufotable) ger ju mest en introduktion till figurerna och världen (storyn i korthet är att ett mystiskt magiskt artefakt, Graalen, har utvalt några magiker att medelst magiska frammanade historiska hjältar bedriva magisk strid mot varandra, där vinnaren får en önskan uppfylld; olika maktfaktorer är katolska kyrkan, magiska samfund, olika trollkarlars ätter samt några oberoende kämpar), så det är mycket snack och lite verkstad, men jag uppskattar att det är gravallvarligt -- en välkommen omväxling till allt flams jag annars ser --, och jag tyckte om scenen där prästen Kotomine och trollkarlsmördaren Kiritsugu på olika platser samtidigt begrundar varandra som farliga: Kotomine förstår sig inte på den risktagande Kiritsugu, och Kiritsugu förstår sig inte på den kallsinnade Kotomine. Jag tyckte att det var en ganska bra uppläggning som lockar mig mer än något annat i avsnittet: hur kommer dessa två män att drabba samman? Vad driver dem, och vad måste de offra?