Hoppa till innehåll

Sverige och svenska i anime

• Logga in för att svara
25 svar

#1 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 550 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 21 december 2011 - 15:11

Detta är en lista över anime som innehåller referenser och kopplingar till Sverige, svenska, svenskar och sverigerelaterade ting. För att bidraga, skriv ett inlägg med namnet på den film eller serie som borde vara med samt, om möjligt, en spoilerfri beskrivning av referensen.

Ah! Megamisama: Sorezore no Tsubasa: I ett avsnitt är huvudpersonerna strandsatta någonstans och fantiserar om att äta surströmming.
Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai: En av kompisgängets muggar har en svensk flagga som motiv.

Beck: I första avsnittet ser man bland annat en svensk flagga skjutas ut ur en skämtpistol.

Chiisana Viking Vicke: Baseras på svenska Runer Jonssons barnböcker om Vicke Viking.

Detroit Metal City: Negishi ville egentligen spela svensk popmusik i stället för death metal.
Di Gi Charat Nyo: Första öppningslåten, Heartbeat, framförd av tjejpopgruppen Prière, är en cover på Friendslåten Lyssna till ditt hjärta som i engelskspråkig version kom femma i Eurovision Song Contest 2001.
Digimon Savers: Thomas H. Norstein är inte svensk, men gick ut ett visst kungligt universitet i Stockholm som 13-åring.
Divergence Eve: En rymd-/mechaserie med piloter från olika nationaliteter, bland annat en forskare från "Konungariket Sverige".

G Gundam: Allenby Beardsley är en pilot från Neo-Sverige. Hennes robot kallas "Nobel Gundam" (men ser mest Sailor Moon-inspirerad ut...).

Hetalia Axis Powers (etc): Sverige är en av karaktärerna i denna "länder som människor"-serie.
Higurashi ni Naku Koro ni Kai: I ett avsnitt har en ung karaktär en flaggsamling som representerar de internationella maträtter hon ätit, och i samlingen ingår Sveriges flagga.

Lucky Star: Yutaka håller i en svensk festflagga i ett avsnitt.
Lupin Sansei: Cagliostro no Shiro (Slottet i Cagliostro): Lupin ger Clarisse en blomma där det hänger bland annat en svensk flagga.

Majo no Takkyûbin (Kikis expressbud): Utspelar sig i en stad inspirerad av Visby och Stockholm, särskilt Gamla stan.
Mawaru Penguindrum: I avsnitt 9 ser man Olivier Charles bidrag till en arkitekturtävling som gick ut på att designa Stockholms stadsbibliotek.
Moyashimon: I ett avsnitt äter man surströmming -- eller försöker -- och diskuterar även uttalet.

Negima!?: Takamichi proväter nikuman (köttfyllda ångkokta degklumpar) från all världens hörn, inklusive Sverige.
Nils no Fushigi na Tabi: Baseras på Selma Lagerlöfs roman Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.

Rave Master: I ett avsnitt syns i bakgrunden en butik med skyltningen "Bjurbäckdalens Hundvänner Technical Manuals".
Rinne no Lagrange: Öppningslåten (musiken) är skriven av svenske Rasmus Faber.

School Rumble: På badhuset säger Eri Sawachika till en "friare" att hennes mor driver ett företag i Sverige.

Tide-Line Blue: I denna postapokalyptiska serie återanvänds ett svenskt fartyg, kryssaren Gotland (design av Visbyklassens korvetter men namn av en ubåtsklass). även fartyget Tre Krenor (sic) förekommer.
Tokimeki Memorial: Only Love: I avsnitt 5 utövas svensk stafett, vilket är när medlemmarna i fyrmannalag springer 100 meter, 200 meter, 400 meter respektive 500 meter.

Versailles no Bara: Den verklighetsbaserade svenska karaktären Hans Axel von Fersen spelar en stor roll.

Yû-Gi-Ô 5D's: I ett avsnitt syns ett flygplan med nationalsymbolen Tre kronor, närmare bestämt ett Saab 21. Ej bekräftat, men kanske kommer även Team Ragnarök från Sverige.
Yûkan Club: Bidô Granmarie ("Granmanie"?) är son till till den svenska ambassadören Villon Granmarie.
"Jag vill vara fri från den jag älskar
för att kunna fortsätta älska henne."

[ Avatar | Min animélista ]

#2 Saya

Saya

Misantrop

• Moderatorer
  • 2 100 inlägg
  • PlatsBorås

Postad 21 december 2011 - 15:15

Detroit Metal City: Negishi ville egentligen spela svensk popmusik i stället för death metal.
With tedium, with ambiguity, with mundanity, with harsh and implacable reality.
/Animelista

#3 Anonym2

Anonym2
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 379 inlägg

Postad 21 december 2011 - 15:31

Majo no takkyūbin: svenska byggnader i bakgrunden vid flera tillfällen.
Hetaria
Berusaiyu no bara (två olika med samma titel)

#4 Negi

Negi

TBA

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 292 inlägg
  • PlatsNågonstans i Ingenstans

Postad 21 december 2011 - 15:32

Saxar lite influenser från en gamal tråd i den döda "Swedes of MAL"-klubben.

Kinnikuman Nisei - Har en svensk vid namn Nils.
http://en.wikipedia..../Barrierfreeman

G Gundam - karaktären Allenby Beardsley är från "Neo-Sweden".
http://en.wikipedia....lenby_Beardsley

Digimon Data Squad - En karaktär fick nobelpriset i Stockholm(!!).
http://en.wikipedia....mas_H._Norstein

Vicke Viking - Antar att det är svenska vikingar med tanke på ursprunget?
http://en.wikipedia....icky_the_Viking

Axis Powers Hetalia - Sverige personifierat.

Tide-Line Blue - "Finns fartyg, ett som heter Gotland och ett annat som heter "Tre Krenor" som är baserat på de nya stealthkorvetterna av Visbyklass."

Sen lite (mer eller mindre) lösryckta skärmdumpar med svenska/skandinaviska influenser.
http://myanimelist.n...ictures&id=4514

#5 Anonym2

Anonym2
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 379 inlägg

Postad 21 december 2011 - 15:45

Nirusu no fushigi na tabi (med tillhörande långfilm).

#6 Volbla

Volbla

Fysikstudent

• Medlemmar
  • PipPipPipPip
  • 1 811 inlägg
  • PlatsKarlstad

Postad 21 december 2011 - 16:36

Kikis Expressbud: Staden i vilken filmen utspelar sig är starkt inspirerad av Visby.

#7 idrougge

idrougge

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 625 inlägg
  • PlatsGamla stan

Postad 21 december 2011 - 21:58

Se inläggNegi skrev den 21 december 2011 - 15:32:

Tide-Line Blue - "Finns fartyg, ett som heter Gotland och ett annat som heter "Tre Krenor" som är baserat på de nya stealthkorvetterna av Visbyklass."

Pfft, Gotland är ju en ubåtsklass.
Animéradion — ett radioprogram om manga och animé.
Det heter faktiskt mangafilm — en blogg om manga och animé.

#8 MathJuice

MathJuice
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 25 inlägg
  • PlatsKalix

Postad 22 december 2011 - 10:17

Divergence Eve - En framtids rymd/mechaserie med piloter från olika nationaliteter, bland annat en forskare från "Kingdom of Sweden". Fastnade aldrig för serien i sig dock...

#9 Negi

Negi

TBA

• Medlemmar
  • PipPipPipPipPip
  • 2 292 inlägg
  • PlatsNågonstans i Ingenstans

Postad 23 december 2011 - 11:43

Vore det inte en god idé att dela upp kategorierna med vad de gäller? Sånt här med flaskor känns knappast lika relevant som faktiska svenska karaktärer eller att Sverige är skådeplatsen i någon scen. Och på tal om flaggor:

Ano Hi Mita Hana no Namae o Bokutachi wa Mada Shiranai - har en svensk flagga på en kopp.
http://i.imgur.com/8OtEv.jpg

Se inläggidrougge skrev den 21 december 2011 - 21:58:

Pfft, Gotland är ju en ubåtsklass.
Som sagt bara saxat från en gamal tråd, tyvärr brister mina ubåts-kunskaper ganska rejält.

#10 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 550 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 23 december 2011 - 19:20

Se inläggNegi skrev den 23 december 2011 - 11:43:

Vore det inte en god idé att dela upp kategorierna med vad de gäller?
Kanske om det blir oproportionerligt många "flaggor" jämfört med andra referenser, typ 9:1, annars gör det väl inte så mycket. De "riktiga" referenserna har inte blivit översvämmade ännu. ('-')

#11 riyu

riyu

アイドルヲタ

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 817 inlägg
  • PlatsStockholm

Postad 23 december 2011 - 23:40

Gäller det bara anime? Annars handlar mangan Vinland Saga om vikingar, även om just Sverige inte är med som roll.

#12 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 550 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 24 december 2011 - 01:58

Se inläggriyu skrev den 23 december 2011 - 23:40:

Gäller det bara anime? Annars handlar mangan Vinland Saga om vikingar, även om just Sverige inte är med som roll.
Jag tänkte inte ha med referenser till Skandinavien eller Norden i allmänhet, och manga finns i en egen tråd.

#13 Meatrose

Meatrose

Antihjälte

• Team Anime.se
  • PipPipPipPip
  • 1 759 inlägg
  • PlatsArea 11

Postad 25 december 2011 - 01:31

Kul initiativ. Jag tycker alltid att det är lite extra roligt när det dyker upp en referens till Sverige i anime. När jag såg trådens titel så tänkte jag direkt på en serie men tog för givet att Sceleris hade tagit upp den redan och mycket riktigt, Moyashimon stod redan med i öppningsposten. Surströmmingsavsnittet fick mitt svenska blod att pumpa lite hårdare än vanligt. Kul var det i varje fall. =)
"That is why we must embrace carnage. In order to not waste the blood that has already been shed we have no choice but to shed even more."
- Lelouch vi Britannia

Meatrose's Anime List

#14 FrisseFrissén

FrisseFrissén
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 148 inlägg

Postad 29 december 2011 - 21:32

I Yu-Gi-Oh 5D's ska, enligt en inofficiell wikipedia-sida, medlemmarna i Team Ragnarök komma från Sverige. Om det stämmer vet jag inte, men i ett avsnitt kan man se ett flygplan med Tre kronor, så de kör åtminstone svensktillverkade plan.
Postad bild

#15 Marbil

Marbil

Novis

• Medlemmar
  • Pip
  • 7 inlägg

Postad 04 januari 2012 - 00:36

I sista avsnittet av Higurashi no naku koro ni kai finns den svenska flaggan med i [person]:s flaggsamling. Varje flagga representerar en internationell måltid som [person] har ätit när hon var ung.

Postad bild

#16 idrougge

idrougge

Stamgäst

• Medlemmar
  • PipPipPip
  • 625 inlägg
  • PlatsGamla stan

Postad 08 januari 2012 - 04:41

Den kvinnliga huvudpersonen i Highschool DxD "sägs vara från Skandinavien".
Animéradion — ett radioprogram om manga och animé.
Det heter faktiskt mangafilm — en blogg om manga och animé.

#17 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 550 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 08 januari 2012 - 10:26

Hm, ska "Skandinavien" räcka tycker ni?

#18 Anonym2

Anonym2
  • Medlemmar
  • PipPip
  • 379 inlägg

Postad 08 januari 2012 - 11:42

Se inläggSceleris skrev den 08 januari 2012 - 10:26:

Hm, ska "Skandinavien" räcka tycker ni?
I så fall kan man ta med vikingaserier som t.ex. Vinland saga (där det, om jag minns rätt, inte framgår var vikingarna kommer ifrån), men Rotte no omocha räcker inte (eftersom alla isländska anslag och liknande talar om att det inte utspelar sig i Sverige). "Skandinavien" låter för vagt.

#19 Sceleris

Sceleris

Konsternerad

• Administratörer
  • 8 550 inlägg
  • PlatsEn ödevärld

Postad 08 januari 2012 - 12:49

Jag är ganska säker på att Thorfinn är isländare och Askeladds gäng kommer från Danmark, men jag har inte läst så långt på Vinland Saga. Det kanske kommer in något som har med Sverige att göra senare? Det får Vinland Saga-läsarna tipsa om då.

Nåja, Skandinavien-referenser får väl nöja sig att bara omnämnas i tråden istället för förstainlägget.

#20 Avi

Avi

Novis

• Medlemmar
  • Pip
  • 8 inlägg
  • PlatsMinsk

Postad 08 januari 2012 - 13:30

Hetalia.