Redline
Vi får följa ett par extremt passionerade racingförare vars mål är att vinna "Redline". Egentligen påminner racingen mycket om den "pod racing" som George Lucas hade med i sin Star Wars Episode I: The Phantom Menace - det är livsfarligt, det satsas mycket pengar på det, lagens långa arm verkar inte vara helt förtjust i tävlingarna, det är fritt fram att använda egna fordon bestyckade efter eget tycke och smak och det verkar i princip inte finnas några regler.
Det finns egentligen ingen handling att tala om. Vi får följa en manlig protagonist, en kvinnlig huvudroll dyker naturligtvis upp inom kort och filmen handlar om racingtävlingen och det tillhörande kvalet. Jag kan varken uttala mig negativt eller positivt om filmens handling eller karaktärer, fokuset ligger nästan uteslutande på hysterisk action i hög hastighet och hög kvalitet. Lite karaktärsinteraktion hinner man ändå med, även om det bara används för att sätta tonen för filmen snarare än för att utveckla karaktärerna (något man ändå sällan hinner med särskilt bra i en fristående film). Madhouse ligger bakom animationerna och det mest iögonfallande med produktionen (enligt mig) är att man INTE har använt sig av 3DCG, ett enormt plus i kanten i min bok, framför allt då det rör sig om just racing och därmed "fordon".
Är du ute efter något som ger ett bestående intryck? Se något annat. Har du en och en halv timme över och känner dig sugen på ren "balls to the wall"-action? Då har du kommit helt rätt.
5/10 ["Bra!"] - Innehållet i sig förtjänar egentligen inte detta betyg men filmens animationer och actionscener håller en så pass hög kvalitet att det totala underhållningsvärdet når denna nivå. Har du möjligheten att se filmen i full-HD på en bra hemmabioanläggning? Bra, gör som filmens karaktärer och kör så det ryker...

Detta ämne är låst