Hoppa till innehåll

All aktivitet

Denna ström uppdateras automatiskt     

  1. Igår
  2. MathJuice

    Gissa animen

  3. MathJuice

    Gissa animen

  4. Senaste veckan
  5. Man lär så länge man lever.

     

  6. Roswaal Roswaal då, den gamla clownen. Vad vet vi om Roswaal? Hans mål är att döda draken, säger han i första säsongen. För att döda draken vill han vinna tronkampen, alltså göra Emilia till “drakens prästinna”. Kanske vinnande prästinnan får träffa draken, och han vill på något sätt använda den träffen för att anfalla. Men varför just Emilia? Han borde kunna nästla sig in med någon annan av kandidaterna, men i snöfestivalfilmen ser man när slåss mot Puck efter att ha flygit till Emilias skog för att hämta henne. Kanske för att det står i hans profetiska bok att det måste vara hon, eller så är det hennes koppling till Satella som möjliggör en attack, t.ex. att manipulera henne så att hon blir galen när hon möter draken. (I så fall är det ju inte i Subarus intresse att låta henne vinna, åtminstone inte med Roswaal i närheten.) Han “förtrollades” av någons ögon för 400 år sedan. Vems? Min första tanke var på Echidna, för att han är herre över marken där hennes grav ligger, och går till hennes försvar (“Kalla henne inte för Girighetens häxa, det får henne att låta så ond” – fast han säger aldrig “Echidna-sama”, utan kallar henne vid namn direkt). Satella är också en kandidat: han vill döda draken som enligt historien besegrade Satella. Men kanske vill han döda draken Vulcanica som förstörde Echidnas kropp. Om det var Satella som förtrollat honom så tänker jag att han kanske skulle ha velat att Satella tog över Emilias kropp – men kanske det är något med draken som förhindrar det. Kanske det är draken som gör häxorna galna. Draken måste dö, sen kan Satella förkroppsligas igen. Eller Echidna och de andra. Vad är Roswaals ed? “Nå, i enlighet med min ed, ska vi talas vid, Natsuki Subaru?” säger Roswaal efter att ha dödat Garfiel, och “jag kan inte säga [varför jag gör så här], jag har svurit min egen ed”. Till vem har han svurit en ed? Det kan dock vara så att istället för “jag och en annan person har ett kontrakt”, kanske han menar “jag blev förälskad men den jag blev förälskad i råkade illa ut och jag svor en ed för mig själv att hjälpa den personen genom att döda draken”. Roswaal är 400 år gammal, alltså. I snöfestivalfilmen säger Ram att hon hört att Roswaals farmor var förtjust i sprit (de hittade spritflaskor under golvet); kanske det är en täckmantel. Han har låtsats att det är en långlivad ätt, Mathers, men det var bara han hela tiden. Vad är Roswaals plan för Subaru? För att döda draken måste Emilia vinna. För att Emilia ska vinna behövs Subaru. För att Subaru ska kunna leda Emilia till seger anser Roswaal att Subaru måste lära sig att kunna offra allt som inte är Emilia, och därför orsakar han omöjliga val för Subaru. Roswaal vet att Subaru kan “göra om, göra rätt”, men för Roswaal spelar det ingen roll att hans “olika jag”, alltså personligheter i olika möjligheter, inte lever vidare. Roswaal är den sortens person som i det filosofiska teleporteringsdilemmat (teleporteringsmaskin bryter ner dig i atomer på avsändarplatsen, och bygger upp dig på atomnivå på mottagarplatsen – men är det fortfarande “du” som kommer fram?) inte skulle bry sig alls. Subaru Det märks egentligen genom 2nd Season att Subaru inte är helad. Han rackar ned på sig själv, säger att han är patetisk, och skräp, och ska vara Emilias “köttsköld”. Men 2nd Season gör en stor poäng av att ändamålet inte helgar medlen. Subarus mamma säger: “Så länge du kan le efteråt så går allt bra. Det viktiga är inte hur du börjar eller vad som händer i mitten, utan hur det slutar.” “Du menar att så länge allt går väl så spelar inget annat någon roll?” “Det är inte så jag ville att du ta det. Du får det som hemläxa.” Det låter som “ändamålet helgar medlen”, och det är så Subaru fortsätter förstå sin situation – att det är okej att använda sitt eget liv hur som helst – men hon menade (som jag förstår det) att man inte ska haka upp sig på sina felsteg så länge man kan korrigera och komma rätt, men man ska inte korrigera på ett destruktivt sätt. Subaru börjar delvis internalisera detta. Han lämnar brev åt Emilia (vad hände med breven? Emilia fick dem inte, Roswaal tog dem inte – Garfiel? Varför?), även när han vet att tidslinjen är dömd (“Även om världen kommer att försvinna […] vill jag inte att Emilia ska vara ledsen.”), och vägrar låta Elsa döda Rem (“Även om världen inte kommer hålla, låter jag henne inte skada Rem!”). Problemet är bara att han fortfarande inte förstår att folk inte vill att han ska lida. Det är vad Subarus andra prövning skulle visa honom, att han lämnade sörjare efter sig, men istället blev han så traumatiserad att Carmilla fick rycka in som Rem. Vad var det som hände? Kanske tog han det som skuld, som att det var hans misstag och att han bara orsakar andras lidande, eller så var han fortfarande så självföraktande att han inte kunde acceptera det. Men sen får han träffa alla häxor: Echidna som vill att han ska fortsätta använda sin död som ett verktyg, Carmilla som vill få honom att förstå att han är älskad, Typhon och Sekhmet som vill respektera Subaru som försöker fly Satellas lektion i självkärlek genom självmord, Minerva som strikt förbjuder självskadebeteende, Daphne som vill se vad Subaru går för (om han klarar besegra odjuren), och Satella som vill få Subaru att vilja rädda sig själv. Så sju häxor bortom mänskligt förstånd hjälpte en tonårspojke få självförtroende, det är ganska kul. Observera att Subarus utveckling under 2nd Season, och Roswaals avslöjanden, gör dem till kontrastkaraktärer: Roswaal arbetar strikt efter “ändamålet helgar medlen”, men Subaru arbetar för att gå i motsatt riktning. Resten Kommer Rem att kunna återställas? Kommer Crusch? Möjligtvis genom att dräpa Frosseriets syndabiskop, då kanske deras existenser kommer tillbaka. Möjligtvis på något annat sätt, för de tycks ju inte helt borta. Ram hade ju ekon av minnen av att ha blivit kastad (av Subaru mot Rem). Lite lustigt, förresten, att ingen tycks undra varför Subaru är den enda som kommer ihåg Rem. Vad är grejen med Lättjans häxfaktor? Beatrice förstår inte varför de bemödade sig döda Petelgeuse (som hade Lättjans häxfaktor) när de inte ens visste vad en häxfaktor är. Varför förstår hon inte? Han var ju ett hot som skulle döda alla, det är som att fråga “varför sköt du tigern som sprang mot dig för att anfalla? Du fick ju inte ens tigerns styrka!”. Echidna säger att häxfaktorn valde Subaru, så vi får se om det ger någon förändring. Kanske han börjar använda osynliga händer! Ååh! Förresten! Echidna säger att det är häxfaktorn som lät Subaru komma in i gravplatsen (templet) oskadd – är det kvalifikationen? Har Garfiel en häxfaktor? Har Emilia? Vad är Elsas överlevnadstrick? Hon blev ju helt förstenad och söndertrasad av Beatrice. Var Subarus föräldrar verkliga? Jag hoppas det. Jag tyckte att de var alldeles hyvens, så jag tycker synd om dem om de lever i en värld där deras son bara försvunnit spårlöst, utan att ha kunnat ta farväl. Prövningen hade kunnat vara det avsked som behövdes. (Jag börjar tänka på en isekaiserie där huvudpersonen dör, men Gud låter henne ta farväl till sina föräldrar och vänner i deras drömmar. (“Förlåt att jag dog, men jag ska till en annan värld och hitta mig en make! Ha det bra!”)) “[Subaru] och Ram är de enda som ger mig hopp” säger Roswaal, men vad är Rams roll i Roswaals plan? Varför ber Ryuzu Subaru fråga varför hon valde sitt namn Bilma “efter imorgon”? Var är Satella förseglad? Hon är inte med de andra häxorna, men på något sätt kunde hon ta sig till Echidnas drömvärld. genom “flera barriärer”. Var barriären runt Helgedomen till för att hålla Satella borta? Varför vill Satella att Subaru ska döda henne? Ja få se, det var nog allt.
  7. Echidna och häxorna Till säsongens centralaste figur, den flinande vithåriga häxan, och hennes vänner! Vad hände när häxorna dog för 400 år sedan? Varför är de där de är nu? Jag blev förvirrad av vad som hände i avsnittet där Subaru sväljs av Satellas skugga, så jag kollade boken: Subaru höll på att tappa sin form, men Echidna hade förtrollat näsduken så att den lyste i mörkret och blev en kniv. Det var det Echidna menade med att hon skulle “lägga sig i”: jag trodde först att hon menade med Petras förälskelse i Subaru, men det var Echidna som visste att Satella skulle komma, och gav Subaru lite hjälp. Hur som helst, när kollade upp det så såg jag stället där Subaru träffar andra häxor för första gången. I animeversionen så förklarar Echidna att deras själar också är där, i “drömslottet”. I romanversionen så säger hon lite mer än så: “För att inte förlora dem samlade jag dem i mitt eget kött innan Volcanica förstörde min kropp och förseglade mig”. Varför bevarade Echidna de andra häxorna? För att de var vänner? För att Echidna drivs av vetgirighet, och deras existens ger underhållning? Eller för att få uppbackning mot något annat hot? Kunde de andra häxorna inte ha bevarat sina egna själar? Om Satella är en häxa som kan manipulera tid, är Echidna kanske en häxa som kan manipulera själar. Hon har ju i och med Ryuzu experimenterat med kloning och överföring och skapande av själar. Det låter alltså som att att Echidna var den sista eller näst sista att dö, eftersom hon hade tillgång till deras själar, så man kan börja fundera på vad som hände. Var det verkligen Satella som dödade de andra häxorna? Echidna beskriver Satella som “Avundets häxa, som dödade de andra häxorna och använde dem som näring medan hon gjorde hela världen till sin fiende” och ger bilden av den superskurk som beskrivs i sagoboken Subaru läste, men när Satella anländer till Echidnas drömvärld så tycks de andra väldigt accepterande: Typhon kallar henne vid smeknamnet “Tella”, Minerva tycker att Subaru är otacksam. Men Echidna såg arg eller frustrerad ut när Satella kom. Varför? En möjlighet är att de andra häxorna dödades men inte minns/vet att det var Satella, medan Echidna vet och är bitter över det. Eller så är det antingen för att hon tänker att det stör hennes planer att lura Subaru, eller att hon är en rival om Subarus uppmärksamhet, vilket leder till frågor i sig. Den officiella storyn är att Satella dödade de andra häxorna, ställde till med elände, och besegrades av draken. Men, som sagt, de andra häxorna hyser inget agg (om än de blir lite nervösa när Satella kommer), och Echidna säger att “Volcanica” förstörde hennes kropp. Namnet “Volcanica” för namnet till eld, och eld för namnet till drakar, så jag tänker att Volcanica är den berömda draken bortom vattenfallet, som Roswaal vill hämnas på. Jag tänker att häxorna och deras undersåtar (Petelgeuse, Roswaal, Puck) och andar (som Beatrice) anfölls, möjligtvis för att häxorna orsakade lidande och fick många fiender, men det är möjligt att häxorna var goda (om än obegripliga) men blev förrådda. Kanske draken var en av dem. Kanske draken manipulerade Satella att anfalla de andra häxorna, eller så var de redan döende och Satella “åt upp” dem för att få styrka att kämpa tillbaka. Det kanske är lite problem med ordningen, för Echidna beskriver Lättjans häxa Sekhmet som den som “drev en drake bortom det stora vattenfallet bara för en chans att få vila”, vilket låter svårt för en död häxa – faaast “att få vila” låter kopplat till lättja, men är kanske vilseledning och avser egentligen själslig vila, för att hon redan tappat sin kropp. Det är möjligt att häxorna var goda. Echidna forskade i odödlighet, Daphne försökte bota hunger, Minerva “beklagade sin krigstärda värld”, Typhon dömde brottslingar, Carmilla gav “känslor till ickemänniskor” och försökte “fylla världen med kärlek”. Kanske var de ungefär som nu, enkelsinnade bortom mänskligt förstånd, så att deras godhet orsakade lidande, men det är också möjligt att de var normala då och att de blivit “galna” i döden. Man fick bilden av att Daphne skapade och släppte ut sin vita val, stora kanin och svarta orm till stort kaos, men kanske de var kontrollerade när hon fortfarande levde, och blev katastrofer efter hennes död. (Viktig fråga: Hur ska stora kaninen stoppas? De måste samlas ihop och förstöras samtidigt.) Vad är Echidnas planer för Subaru? Vad känner hon för Subaru? Kontraktdiskussionen i avsnitt 12-13 var lite oklar. Hon säger att om hon får använda honom till att tillfredsställa sin nyfikenhet, så kan hon använda sin kunskap till att leda honom till framgång och låta honom rädda de han vill rädda. Men vad är nackdelen? Som jag tolkar det skulle Echidnas hjälp innebära att Subaru skulle behöva dö väldigt många gånger, för att pröva olika saker, för att få fram information. Det gör att Subaru är väldigt lockande för henne: förutom att han är oförutsägbar (säger tack istället för att slå henne på käften) så gör hans förmåga att de verkligen kan pröva allt. Men nu har Subaru börjat vilja sluta använda sina extraliv och sitt eget lidande som ett verktyg, så därför kan han inte acceptera. Garfiel och Helgedomen Jag tror att Garfiel är en av de viktigaste figurerna denna säsong, för att jag tror att han är central för lösningen. Låt oss börja med att tänka på halvblod och prövningen. Har Echidna skapat prövningen? Varför kan bara halvblod genomgå prövningen? Varför håller barriären inne halvblod? Det tycks som sagt inte som att Echidna varit specifikt intresserad av Emilia, så det kanske inte har något med halvalver i sig att göra. Betänk att Garfiel beskriver Helgedomen som “bara ett hopkok av [halvhjärtade varelser]” och “ett experiment i dödläge”, och att arterna man ser inuti barriären verkar ovanliga utanför. Ända sedan första avsnittet har man sett djurfolk: hundar, ödlor, sengångare, flodhästar etc. Möjligtvis är det dessa som avsågs när Echidna sa Carmilla gav “känslor till ickemänniskor”, alltså att (teori:) Carmilla skapade djurfolken! Men dessa djurfolk är djur som går på två ben, de har kvar sin päls och svans och nos och allt. Halvbloden inuti barriären är människor med djuröron eller bockhorn och liknande. Teori: Echidna skapade halvbloden! Då kan man fråga sig varför Echidna skapade halvbloden, och varför de inte får komma ut utan att genomgå prövningar. Echidna är den som gav Beatrice ett kontrakt att vänta på en “utvald person” bara för att se vad som skulle hända, så kanske Echidna skapat halvbloden i sitt laboratorium för att se hur de reagerar. Typ, oavsett om de är för fega för att bege sig ut, eller inte, så är det intressant för henne att observera. Möjligtvis, men då känns det lite för specifikt att prövningarna ska tvinga deltagaren att bemöta först sitt förflutna, sedan… vad då andra provet är. (Vad går andra prövningen ut på? Det är ju bara Subaru som har extraliv, så det borde bara vara han som ser hur världen skulle fortsätta utan honom. Kanske andra prövningen är att tvingas bemöta konsekvenserna av sina handlingar?) Det finns väl en möjlighet att prövningarna är till för Garfiel, att Echidna skapat situationen för att se hur Garfiel reagerar (kommer han att leda sitt folk ut?), men Garfiel slår mig som yngre än 400 år, och Garfiel säger att han inte kan (“om jag kunde så skulle jag”). Jag tolkade det som att Garfiel inte har kvalifikationerna, men han kanske menade att han inte är mentalt stark nog? Det skulle förklara empatin med Emilia; när han säger: “Jag såg Emilia-sama genomgå prövningen. Jag såg hur det krossade henne. Och varje gång kommer hon tillbaka alldeles vettskrämd. […] Vill hon verkligen besegra sitt förflutna? När hon gråter över hur rädd hon är, är det inte vad hon verkligen känner?” – talar han då också om sig själv? Han säger att Subaru “vet inte ens vad smärta och lidande är”, så han måste ju tala om något annat än att bara sitta och vänta i en by där inget händer. Han tycks ha försökt genomgå prövningarna. Men förresten: Vilka är kvalifikationerna? Det är alltså uppenbarligen inte halvblod, eftersom ingen gjort det på 400 år. Det tycks frånkopplat det att vara “Girighetens häxas apostel”; Subaru fick specialtillstånd, Garfiel tycks ha tappat sitt, och Emilia är ju inte en apostel (åtminstone inte Echidnas!). Jag tror som sagt att Garfiel är central för lösningen. En möjlighet är att Subaru måste smussla ut Garfiel genom barriären på något sätt, för att hjälpa sin syster Frederica slåss mot Elsa och Maylie, medan Subaru hjälper Emilia klara prövningen (och stora kaninen); detta är kanske vad jag föredrar, för att jag tycker att det är lämpligt att Emilia ska besegra sitt förflutna och bli starkare (det är ju praktiskt taget hennes uttalade mål för säsongen, hon säger till Crusch att “nästa gång vi möts ska jag inte vara den som bara behöver räddas, utan en som kan hjälpa andra”!). En annan möjlighet är dock att Garfiel först måste genomföra prövningen och sedan hjälpa värja attacken; det passar med hans empati för Emilia. Jag tror åtminstone inte att lösningen bara handlar om att kringgå Garfiel. Echidna ger ju sin ledtråd om att Garfiel är rädd för världen utanför barriären, och då låter det ju som något som Subaru ska “bota”. Att Subaru ska göra en fiende till en vän, som han gjort förut. Men vad driver Garfiel? Vad vet vi om honom? Han är som sagt rädd för omvärlden. Han är osams med sin syster som han klandrar för att hon lämnade barriären 10 år tidigare, hon “övergav det här stället”. Han tycks vara bitter över att sitta fast i ett gammalt experiment. Fler frågor: Finns det verkligen konservativa? Ram varnade Subaru för de konservativa: “Bara [folk som Garfiel och Ryuzu] strävar efter befrielse. Det finns en konservativ falang som inte vill bli fria.” Frederica förstod inte alls vad Subaru menade, så det kanske var en lögn från Roswaal genom Ram. Vad är Fredericas roll? Till vem har hon svurit en ed? Vad är den blå stenen? Hon undanhåller information p.g.a. en “ed” (som hon gärna tvingas bryta!), men till vem? Roswaal? Det känns lite fel; hon agerade enligt ett brev som Roswaal hade lämnat, men jag tror inte att eden var till honom. Kanske någon som hon träffat under tiden hon var ifrån herrgården. Vad gjorde hon under den tiden? I säsongens början misstänktes Frederica ha särskilda planer, som när den blå stenen transporterade Subaru. Men hon visste inte vad han menade när han förhörde henne. När Subaru först träffar Echidna i boken så säger hon att hon inte har något med kristallen att göra. Kanske det är Roswaal som hade gillrat en “fälla” enligt sin profetiska bok, och förmått Frederica att ge den åt gänget när de skulle resa till Helgedomen? Man ser aldrig Frederica besegras av Elsa och Maylie, så det är möjligt att hon är med dem eller på annat sätt drar sig undan enligt anvisningar – men hon verkar vara för godhjärtad för att låta Petra m.fl. mördas, och Roswaal var ju inte där för att gillra transportfällan. Så kanske det var någon annan. Stenens funktion är väldigt oklar. Varför skickar Garfiel sin sten med Ram? Ram och Subaru kan väl resa in och ut ur barriären utan problem? Varför skickar Frederica sin sten, om det inte var för transportfällan? Kanske den skulle hålla Emilia från att svimma, eftersom hon är halvalv. Stenarna fungerar också som en nyckel till Ryuzus klonrum, men dörren såg ut att ha “nyckelhål” på båda sidorna, så vad skulle hända om man öppnade den med båda stenarna samtidigt? Varför har Garfiel och Frederica stenar som öppnar Ryuzus klonrum? Vilket är det tredje provet? Första handlar om det förflutna, andra handlar om nutiden som hade kunnat vara, tredje handlar om framtiden?
  8. Jag såg ikapp 2nd Season för ett par veckor sedan – och sen såg jag säsongen igen. Jag är lite kluven. Just innan så såg jag om första seriens “director's cut”, och jag fick faktiskt ökad respekt för serien jämfört med fyra år sedan – den gör ju faktiskt en hel del rätt. Det viktigaste: utsätter Subaru för prövningar som tvingar svåra val och karaktärsutveckling. Det finns så många serier, i allra synnerhet i isekai-genren, där huvudpersonen mest liksom glider igenom världen utan mer motstånd än vad som orsakar en svettning. Subaru å sin sida sätts öga mot öga med sina mardrömmar på löpande band, med knappt någon förmåga till andrum eller ens förståelse, och han tvingas konfrontera sina svagheter och undertryckta känslor. Det är engagerande och intressant att titta på. Jag t.o.m. gillade den avsnittslånga terapisessionen mellan Subaru och Rem, där Subaru håller på att spricka sönder av självförakt efter att ha tvingats konfrontera sin maktlöshet, men får en lektion i villkorslös kärlek av Rem: han har räddat någon, och även han förtjänar kärlek. Vad han lär sig är att det är okej att söka stöd hos andra. 2nd Season känns som ett återbesök i Subarus utveckling. Återigen spelar självförakt och mindervärdeskänslor stor tematisk roll, och återigen handlar lärdomarna om att söka stöd och att förtjäna kärlek. Infallsvinklarna är förvisso annorlunda, och man kan förstås ge argumentet att självförakt inte tillintetgörs av bara en diskussion och att det är rimligt att han inte blev “botad” i första serien – men det kändes även som att den beträder gammal mark. En annan sak jag uppskattade med första Re:Zero var att den känns ärlig, att den tar sig själv på allvar. Inte med en snustorr “LEENDEN FÖRBJUDNA”-inställning – serien har ju gott om uppkäftig dialog och “gags” – men till skillnad från en del verk som tycks misstro sin egen förmåga att ha fångat publikens känslor, så vågar Re:Zero ha riktiga tunga, dramatiska stunder, utan ironi eller punktering av stämningen med komisk lättnad. Det fortsätter med 2nd Season, men det kändes som att fortsättningen tappade i allvarskänsla, för att det kändes som att den gick in ännu hårdare på “animu”-faktorn; här tänker jag nog främst på Frosseriets syndabiskop som med sina “cartoon”-tänder äter upp Rem, Minerva som är en gråtmild magisk flicka som slår folk så att det flyger hjärtsymboler överallt, och Daphne som är instängd i en järnjungfru som trissar runt på spindelben (samt att hon också har “cartoon”-tänder). Alltså, det är roliga, excentriska designer och karaktärsdrag, och serien har ju aldrig varit “seriös fantasy” typ Berserk, så det känns lite orättvist att säga, men det fick mig att tappa respekt för Re:Zero. Jag har dock fortfarande respekt för serien när jag tänker på hur mycket karaktärisering Subaru får jämfört med andra isekai-serier! Och det var faktiskt kul en kul säsong. Jag gillade häxorna! Särskilt Echidna var ju charmant. Säsongen motverkade också en av svagheterna med serien fram till det: att Subaru får “göra om, göra rätt”. Det är rimligt att Subaru blir uppriven av att se när och kära dö fruktansvärt, och jag empatiserar, men idén att han får försöka tills saker går bra har förtagit en del av spänningen. Nu så har vi däremot en situation där, ja, Subaru har förmodligen oändligt med extraliv, men hans “savepoint” kan flyttas efter oavsett hans önskningar, och göra vissa val och uppoffringar oföränderliga. Jag tvivlar väl på att serien skulle göra något riktigt drastiskt – t.ex. Rem är ju inte död (tack och lov, det! Jag började verkligen tycka om Rem när jag såg om serien – hon är ju så himla rar!) – men det blir en starkare illusion av att saker kan gå permanent illa. Säsongen i ett nötskal: efter en smärre pyrrhusseger mot Lättjans syndabiskop har ingen återvänt från Helgedomen, som visar sig vara en by invid Girighetens häxa Echidnas dödsplats, inuti en barriär som förhindrar alla halvblod från att ta sig ut – inklusive halvalver som Emilia. Medan Emilia tvingas genomgå svåra rituella prövningar för att avlägsna barriären, anfalls byn och herrgården (Petra, Frederica, och en komatös Rem) av lönnmördarna Elsa och Maylie. Helgedomen har en egen deadline: inom dagar kommer ett av Frosseriets odjur att äta upp alla inuti barriären. Om Subaru lämnar för att rädda folket i herrgården kommer Emilia att mentalt krossas av provet, och alla inuti barriären att ätas levande – men om han stannar så kommer flera av Subarus viktigaste närstående att bli brutalt mördade. Säsongen har väckt många frågor, som jag tänkte ta upp. Beatrice När jag tänker tillbaka på säsongen i helhet finns det några figurer som känns mer centrala än andra: Echidna, Beatrice, och Garfiel. Jag tänkte börja med Beatrice, som av dem har varit med längst, och kanske mest förtjänade karaktärsutveckling. Den nya säsongen sätter hennes tidigare uppträdande i ett nytt ljus. Fram till nu har hon varit lite svårläslig. Hon har varit en småkul liten brysk sidofigur som Subaru har gått på nerverna, men som har reagerat på ett oväntat sätt på vissa situationer. Varför har det verkat som att hon velat skydda Subaru, men till synes ignorerat de andra? Efter 2nd Season vet vi att Beatrice är en ande som ingått ett kontrakt att vänta i ett magiskt bibliotek tills “en [utvald] person” kommer och befriar henne – och hon har nu väntat i 400 år, med sin profetiska bok som slutat säga framtiden, och väntan tär på henne och får henne att längta efter ett slut. Det sätter hennes samröre med Subaru i ett nytt ljus. Hennes attityd har varit distanstagande, för att hon antagit att han bara är ännu en i raden av alla personer som kommer och går genom århundradena. Men en del av henne har känt något mer för Subaru, kanske omedvetet hopp att han är den utvalde, men kanske ännu starkare känslor. Så när deras samröre har berört döden har det stuckit dubbelt för henne; när Subaru ber henne döda honom säger hon: “Att be mig döda dig, det är bara för grymt. Du förstår ingenting.” Han ber henne döda sitt eget hopp om befrielse. Fler observationer och frågor: Skapades Beatrice av Echidna? Beatrice talar om sin “mor” (okāsama), som vi kan anta är Echidna, eftersom Echidna är den som kontrakterade med anden. På ordvalet låter det ju dock som att Echidna gjorde mer än bara kontrakterade henne. Echidna forskade i kroppar och överförande av själar, så kanske hon skapade Beatrices kropp och personlighet med en enklare ande som bas? Vad är kopplingen mellan Beatrice och Petelgeuse? När hon hör att han är död säger hon “så du har också lämnat mig, Geuse” (d.v.s. dött före henne, hon som vill dö). En möjlighet är att hon kände honom enbart genom sin profetiska bok, likt hur man kan fästa sig vid fiktiva karaktärer. En annan möjlighet är att Petelgeuse var frisk för många, många år sedan, och att de kände varandra då. Kanske de båda var vid häxornas sida för 400 år sedan. Petelgeuse hade Lättjans häxfaktor, så kanske han var en följeslagare åt Sekhmet (den som låg på backen och suckade). Varför har häxsekten en “degraderad [version]” av Beatrices bok? Är det Echidna som skrivit Beatrices bok? Var hon så profetisk, eller var det kanske mer att Echidna kunde räkna ut hur vad som skulle ske i framtiden? Vad känner Beatrice för Subaru? Är hon en kandidat till hans harem? Hon säger att om han vill rädda henne (utan att döda henne) ska han “sätta [henne] först”, “dra [henne] till [sig], håll[a] om [henne]”. Är det specifik kärlek för Subaru, för att han lyckats komma henne nära? Eller för att hon längtat romantiskt efter sin “utvalde” i 400 år, vem det må vara? Eller är det något slags desperation för att hon saknat närhet under all den tiden? Hur kan Subaru hjälpa Beatrice? Han kan inte döda henne, men han kan ju inte sätta henne över Emilia. Puck Apropå Beatrice – Puck. Betänk att Beatrice (slarvigt) kallar Puck för “bror” ([o]nīcha[n]). Jag vill också minnas att Puck är 400 år gammal, men jag hittar inte att han faktiskt sagt det. Re:Zero-filmen Frusna band är en del av Emilias backstory: hon väcktes av Puck i en nedfryst alvby (byborna är nu isstatyer), och levde sedan där ensam förutom Puck, och förutom tillfälliga besök för provianter i en skräckslagen människoby. Filmen börjar med en röst, spelad av Maaya Sakamoto (är jag övertygad om; tror inte hon stod i rollistan), som spelar Echidna i 2nd Season. Och Echidna beskriver vad som är Pucks ed till henne: “Att skydda henne [= Emilia] är skälet till din existens, ditt enda mål. Men du förbjuds påverka hennes liv för mycket; att se över henne från fjärran är kompromissen mellan din existens och din önskan. Skulle du påverka för mycket i hennes liv kommer du att tappa dina minnen, känslor, och mål, allt som gör dig till dig. Du kommer sluta att vara du.” Med andra ord, Puck tycks ha “skapats” på samma sätt som Beatrice, fast med det specifika uppdraget att vakta över Emilia. I filmen ser man när Emilia vaknar ur isen; Puck gråter och ber om förlåtelse: “För att jag lämnade dig ensam. För att jag inte kunde hitta dig under hela den här tiden. […] Mitt namn är… Jag är Puck. Fram till nu och hädanefter är jag en ande bara för dig.” (Observera hur Puck ger sitt namn.) I filmen beskriver Puck sina känslor för Emilia: “Du är kär för mig, och jag vill skydda dig för alltid. Du föddes för att vara lycklig, och jag vill hjälpa dig bli det. […] Jag tror inte att du kommer hitta många som kommer att älska dig för alltid på samma sätt som jag.” Jag kommer tillbaka till punkterna ovan, men en fråga för säsongen: Var håller Puck hus? Emilia säger att hon känner av honom i sin ädelsten. I filmen hände det att Puck lämnade henne, mest för att hålla henne gömd från andra andar som vill bli av med henne. Antingen är han frånvarande för att han gör något, eller så har han manats till det av någon. Roswaal? En annan fråga: Puck har kallats för Slutets odjur, och i boken där Subaru först läser om Satella ser häxan ut som ett stort monster – som fick mig att tänka på Pucks stora form. Kan Puck ha orsakat en del av Satellas onda rykte? En sista Puck-fråga: Hur stark är Puck? Han har i första säsongen talat om att förgöra världen efter Emilias död, men har han verkligen den kraften? När han slåss mot Elsa får han slut mana, han misslyckas ju skydda Emilia när häxsekten anfaller, och senare i Subarus vision ser man att hjälten Reinhard slåss mot honom. Det känns inte som att han kan förgöra världen, ens genom att frysa den. Emilia och Satella Apropå Puck – Emilia. Echidna har alltså skapat en ande för att skydda Emilia från fjärran, och hon vaknade ur is i en by där alla bybor blivit isstatyer. Det är något slags koppling till Avundets häxa Satella. Så vad är Emilia? Är hon Satella med minnesförlust? En intressant grej som hennes film visar, är när hon får höra att hon är en halvalv. Då blixtrar det förbi två bilder: Det antyds alltså att det där är Emilias föräldrar. Hon har sin mors hårsmycke (om det inte är Emilia, före minnesförlust). Observera att den gråtande fadern är klädd som en häxsektmedlem. Hans hårfärg är som Petelgeuses och Roswaals, och hårstilen något som Roswaals. Låt oss kalla honom för person P. Här är en idé: för 400 år sedan fanns en grupp icke-galna undersåtar åt häxorna, där Petelgeuse och Roswaal ingick, samt denna P. Alvkvinnan och P hade ett förhållande, och Emilia blev resultatet – men något hände som fryste ner hela alvbyn. P dog, kanske frånskilt alvbyns öde, men kanske hans själ fick en ny chans av Echidna; ja, precis! Teori: Puck är Emilias verkliga pappa! Av någon anledning kunde han inte finna henne nedfryst på länge, kanske några hundra år, så han kände stor skuld. Det förklarar en hel del, som Pucks pappamotiv (bland det första Emilia frågar Puck är om han är hennes pappa; Subaru kallar honom för “[Emilias] pappa”) och att Puck säger hur mycket han älskar Emilia fast det inte verkar romantiskt. P gråter på bilden, och Puck gråter när han tar Emilias hand för första gången. Jag har också undrat varför Echidna skapade en ande för att skydda Emilia, men i 2nd Season tycks Echidna inte alls vara särskilt intresserad av Emilia. Den svurna eden som jag citerade där uppe är kanske den motbalans som krävdes; kom ihåg när Echidna “smakade” Petras näsduksönskan som betalning? Echidna kan så att säga arbeta med känslor. Då känns det inte orimligt att trolleriet som förkroppsligade P till Puck bara fungerade om han höll avstånd. Han bröt eden, så kanske minns han inte längre själv att han är hennes far. Besläktat är en av säsongens återkommande frågor: Vilket är Emilias förflutna som hon inte lyckas bemästra? Hennes reaktion är “det var inte jag, jag säger ju att det inte var jag”; är det skuldkänslor, eller rädsla för att bli övergiven genom att få skulden för något hon inte gjort? Den naturliga kandidaten är att hon orsakade alvbyns nedfrysning. I filmen så har hon dock inget sådant minne, och 2nd Season tycktes antyda att hon kom ihåg sitt prov när hon vaknade (fast det kan betyda att hon numera kommer ihåg det). Alternativa förslag: Emilia minns fördomar hon mött för sitt utseende; eller så är hennes koppling till Satella något starkare än slumpen, och det är Satellas illdåd som hon minns – om Satella verkligen utförde illdåd. Följdfrågan är sedan: Ska Emilia klara provet, och isåfall hur? Hon tycks få styrka av Subarus uppmuntran, och av möjligheten att hjälpa honom, och misslyckas när han inte är där, särskilt när han försvinner utan ens ett brev. (Vad hände med breven Subaru lämnade? Hon fick inget, Roswaal kände inte till det.) Hon saknar också Puck, och Roswaal fick det att snöa så att hon skulle bli ännu mer misstänkliggjord av byborna och isolerad. Vad kan Subaru göra, särskilt om han måste hindra ett massmord? Vad är det som händer när Emilia misslyckas? Hennes sinne tycks gå sönder, vilket öppnar för… något. Jag hade en teori om att Emilia = Satella med minnesförlust, så jag tänkte att hennes riktiga personlighet kom fram. Men Puck-teorin känns dock mer sannolik (fast de kanske inte säger emot varandra?), och Satellas själ tycks frånskild Emilia. Häxsektens mål med Emilia var ju för övrigt att finna ett kärl för Satellas själ, men de hade inget till övers för henne i sig. Men om Emilia inte är Satella, varför är då Emilia och Satella så lika? De har samma röstskådis, det brukar betyda något. Jag har en teori. Tänk på Ryuzu, lolitanten i 2nd Season. Echidna sades ha skapat Ryuzu-klonerna som ett kärl att föra över sin själ till, en form av odödlighet, men kärlet kunde inte rymma Echidna. Ryuzu är en klon med alvöron. Kanske är alla alver skapade, kanske inte, men teori: Emilias mor var en klon av Satella, som Echidna skapat för att husera Satella. Fast det för med sig egna problem, som frågan: Varför är Satella så förtjust i Subaru? “Jag har älskat dig, bara dig, så länge. […] Jag älskar dig, för att du gav mig mitt allt. […] Du är den som räddade mig” säger hon. Satella levde för 400 år sedan, så om det inte gäller att hon tagit fel person, så får vi ta i beaktning att Subarus tillbakaspolningsförmåga är Satellas, d.v.s. att Satella har något slags kontroll över tiden. Teori: Subaru är inblandad i något slags tidsloop. Han har inte räddat Satella… ännu! Det ger en följdteori: Satella är Emilia i en tidsloop. Det är alltså inte Emilia som är Satella, utan Satella som är Emilia. När Emilia misslyckas provet är det inte Satella som kommer fram, utan Emilias inre yandere, orsakad av ensamhet och övergivenhetskänslor. Hon kommer att räddas av Subaru och bli förälskad, och Subaru kommer att dö, och hon kommer att bli galen och resa bakåt i tiden och bli Satella. Observera att Satella är klädd som en änka. Minifråga (i sammanhanget): Varför beger sig Satella mot Roswaals herrgård? Åtminstone om Subaru har rätt; för att döda sina kärleksrivaler? Det får nog räcka för inatt, men jag har mer att skriva.
  9. MathJuice

    Gissa animen

  10. MathJuice

    Gissa animen

  11. MathJuice

    Gissa animen

  12. MathJuice

    Gissa animen

  13. Sceleris

    Gissa animen

    Isekai Shokudō eller Restaurant to Another World är rätt! Bollen till MathSauce!
  14. MathJuice

    Gissa animen

    Åh, det är...Something something isekai demon café...
  15. Sceleris

    Gissa animen

    “Vad är detta? En… …ledtråd? Mitt i tråden?”
  16. Hej! Mitt namn är Jesper och håller just nu på att skriva ett examensarbete om hemmasittande. Vi letar efter unga vuxna som är 18 år eller äldre som inte är i arbete eller studier under en sexmånadersperiod. Om du som läser detta känner att du passar för studien, eller känner någon som passar in skulle vi skulle vara oerhört tacksamma om ni skulle kunna tänka er ställa upp på en intervju. Hur intervjun går tillväga står i informationsbrevet, men kort och gott kommer den hållas online eller via telefon. Med vänliga hälsningar Jesper och Simon. Informationsbrev..docx
  17. Sceleris

    Gissa animen

    “Hallååå bibblan! Hur är läägeeet!”
  18. Sceleris

    Gissa animen

  19. Tidigare
  20. Sceleris

    Gissa animen

    Obligatorisk halvextrem närbild Jag gillar förresten inte såna närbilder. Det stör mig att munnen hamnar bakom undertexterna!
  21. Klona

    Gissa animen

    Tror det är hon men något jag är helt säker på är serien är Watamote!
  22. Sceleris

    Gissa animen

    Hm, är det Kii-chan från Watamote?
  23. Klona

    Gissa animen

  24. Klona

    Gissa animen

    Där fick du mig nästan, höll på att välta bordet innan jag läste all din text.
  25. Sceleris

    Gissa animen

    FEL! Det är Cencoroll! Oj, nej, nä, vänta, det var ju det du skrev. Ja, jo, rätt svar, bollen till Klomega!
  26. Klona

    Gissa animen

    Jag gissar på Cencoroll.
  27. Sceleris

    Gissa animen

    “Ja, då står man här igen… Väntar på gissningar…”
  28. wilfried

    Gissa animen

    Rätt!
  1. Ladda mer aktivitet
×