Hoppa till innehåll

All aktivitet

Denna ström uppdateras automatiskt     

  1. Senaste timmen
  2. Gissa animen

  3. Igår
  4. Anime hösten 2017

    Kujira no Kora wa Sajou ni Utau: Inte extremt rafflande, men intressant början på fantasyanime. Grundhandlingen känns lite som Shinsekai yori (fast med annan stämning): en by med starka traditioner och ungdomar med övernaturliga krafter (de med krafter dör innan medelåldern) är isolerad, men byledarna verkar ha begravda hemligheter. Här så består deras lilla "värld" av en stor klippa i ett hav av typ kvicksand (dvs de kan inte gå på sanden). De lever där, de odlar mat där, de dör där. Ibland kommer det andra klippor farandes i sandhavet inom räckhåll för dem, och då skickar de dit folk som hämtar nyttigheter om det finns några. I detta avsnitt hittar de för första gången en levande människa, en flicka, vilket sporrar byns "upprorsmakare" till handling. De vill lämna byn och utforska världen, men byledarna fruktar att det kan få ödesdigra konsekvenser. Tilltalande produktion! Tunna linjer i förgrund, medan bakgrunden har skissartade linjer och jordtonad färgläggning och papperstexturer; skillnaden i linjetjocklek mellan för- och bakgrund gör att det blir lite ointegrerat, men överlag ser det ut som en fin bilderbok. Karaktärer och musik och allt känns kapabelt och passande för ett hyfsat fantasyäventyr. Känns som typ manus 6/10, produktion 7/10, överlag 7/10. Kommer att följa. Nedan: kollage av avsnitt 1. Anime-Gataris: Ännu en anime med nördtema. Här är det några söta gymnasietjejer som startar en animeklubb på sin skola. Men det är otroligt nog inte en "söta tjejer gör söta saker"-serie; dels är det tydligt att den faktiskt kommer att ha en blandning av kvinnliga och manliga karaktärer, och dels har den övernaturliga inslag. (Tydligen "baseras" den på en kortfilm som visades före animebiofilmer för ett par år sedan, fast där var det en universitetsklubb.) Känns ganska ljummet, men faktiskt inte odrägligt, och jag kan tänka mig att se mer. Nedan: kollage av avsnitt 1.
  5. Gissa animen

  6. Senaste veckan
  7. Gissa animen

    Nä, jag är en charlatan, jag har ju inte ens sett King Gainer! :( :( :( "Morfar, berätta igen om hur det var när du var ung?" "Ha ha, ni blir minsann aldrig trötta på mina gamla sagor, barn… Ja, året var 2004. Det var en annan tid då. Ungdomar pratade på något som kallades för 'MSN', Ruffy och Stråhattspiraternas fiende hette Enel, och Hare Hare Yukai-dansen var inte ens en glimt i sin koreografs öga. Det var då som Sveriges mysigaste animecommunity öppnade portarna, till folkets förtjusning. Pilgrimer från hela landet reste långväga över Internet för att gå med, och varje dag var ett äventyr. Man pratade om varför Kenshin sa 'oro', man debatterade huruvida Full Metal Panic Fumoffu var bra eller inte, man pratade om nyheten om att den ryska popgruppen Tatu skulle bli anime, man undrade över hur många avsnitt Naruto skulle få… Om de bara visste då, vad vi vet nu!"
  8. Gissa animen

    Sceleris kan än.
  9. Gissa animen

    Ja, alltså, det är ju uppenbarligen Eureka Seven-karaktärsdesignern Kenichi Yoshidas verk, men det är inte E7 och det är för gammalt för att vara Gundam Reconguista, så då måste det väl vara Overman King Gainer? Vet dock inte inget annat om den än att det är en Tomino-anime.
  10. Gissa animen

    Sista bilden får mig att tänka på Bounen no Xamdou.
  11. Gissa animen

  12. Köptips, byten och bortskänkningar

    har en 50% coupon för civilization 6 deluxe edition, som går ut den 30/10 Så snabba ryckar, tror det går för 35-40 euro med kupongen. alla DLC och extra content som hittills kommit ut. Poka mig på steam eller discord.
  13. Här är en sammanfattning av vad som skedde i helgen. GG everyone!
  14. En samling av det bästa från senaste spelhelgen. 

     

  15. Gissa animen

  16. Mangaköp

  17. Gissa animen

  18. Tidigare
  19. Av allt regn att döma de senaste veckorna så börjar jag fundera på om jag redan lever i en framtidsdystopi.

  20. Dina senaste animeintryck

    Nu blir det här mestadels ett planlöst skrivande, men jag har sett ganska mycket Tenchi Muyō på sistone. Jag såg OAV 1 (1992-1993) och OAV 2 (1994-1995) runt år 2000. Det är en harem-ecchi-romcom-rymdactionserie: en vanlig ungdom Tenchi råkar väcka en sovande demon som egentligen är en rymdpiratkvinna; i samma veva kommer ett par rymdprinsessor på en 700-årig jakt efter sin bror, som visar sig vara Tenchis morfar. (Morfar är alltså inte en 70-årig shintopräst, utan en 700-årig rymdprins.) Med ytterligare (kvinnliga) tillskott så är det laddat för näsblod i onsen-bad och laserstrider i rymden mot en stor rymdskurk, där räddningen kommer i form av en mystisk kraft. Inget konstigt, alltså. Det är lättsamt och fånigt, lite som en Star Wars Episode IV fast anime (eller snarare "animu!"), och det är helt och hållet begripligt att en del avskyr det; många skyller exempelvis på serien för att ha populariserat haremgenren. Jag såg OAV 3 när den kom 2003-2005. Den var lite speciell. Först börjar den med ett haremtillskott och ett rymdäventyr, sen plötsligt slår 10 års uppladdning till och skiten träffar fläkten: Med bara OAV 1 och 2 och första halvan av OAV 3 under bältet så var berättelsens vändning av oväntade proportioner. OAV 3 blev allmänt ganska sågad, men jag tyckte att den var kul, jag tycker om när berättelser tar ut svängarna ordentligt! Efter det där så kändes epilogen till OAV 3 också ganska oväntad. Det är exposition och en familjehistoria, om Tenchis föräldrar samt om hans senaste nya haremmedlem. OAV 4 kom 2016-2017, och men rymdäventyren är som bortblåsta. OAV 4 i helhet är inte som OAV 1-3 alls, utan bara som epilogen till OAV 3: exposition och familjeaffärer! Och de pratar väldigt mycket om karaktärer som man inte ens har sett i OAV 1-3. Flera av dem har betydande roller i Tenchi Muyō GXP, en rymdactionharemkomediserie från 2002. I den är det Tenchis yngre vän och avlägsna släkting Seina som blir rymdpolis. Med sin enorma otur/tur löser han fall efter fall och får ett eget harem, ett eget supermäktigt rymdskepp, och en egen supermäktig superrobot. GXP innehåller mycket rymdgalenskaper, vilket är ganska fånigt och kul, men den innehåller också mycket familjeaffärer. Den innehåller till och med avsnitt där Seina hälsar på Tenchi och pratar om vem som är släkt med vem. OAV 4 fungerar också som en prequel till Isekai no Seikishi Monogatari, en OAV-serie från 2009 om Tenchis halvbror Kenshi som transporteras till ett parallellt universum. I OAV 4 pratar seriens stora karaktärsgalleri om hur de ska förbereda Kenshi för sin förestående resa. Jag har inte sett Seikishi Monogatari, men den kommer härnäst. Poängen med detta inlägg är egentligen inte att prata om specificiteter om vad som händer i varje verk. Vad jag vill säga är detta: jag hade fel! Tenchi Muyō är inte en franchise som går ut på lättsam rymdactionromcom. Nej, det går till betydande del också ut på seriens egen "backstory"/"lore"! Det handlar inte bara om en sexuellt herbivor ung man som halkar in på bananskal för att bli typ universums medelpunkt, utan också om hans släktträd. Släktträd blir jävligt dålig film, men jag kan ändå inte låta bli att på sätt och vis charmas av det. Tenchi Muyō är en skapelse av animeutvecklaren Masaki Kajishima, som inte bara låg i spetsen för OAV:erna, utan också skriver Tenchi Muyō-böcker publicerade både professionellt och i hobbyutsträckning. Som varje god skräp-SF-författare har Kajishima byggt upp ett stort universum. Mycket kretsar kring planeten Jurai som 150 000 år tidigare blev ett kejsardöme och rymdstormakt, stöttade av fantastiska träd som ger sina ägare enorm makt och evig(?) ungdom. Till och med jordens befolkning är släkt med Jurais kejsarfamilj: 150 000 år f.n. kraschade dåvarande kejsarens lillasyster Masaki här och spridde sina gener; 730 år f.n. kraschade nuvarande kejsaren här och tog en fru (en ättling till Masaki) med sig hem; och 700 år f.n. kraschade nuvarande kejsarens son, Tenchis morfar, här och bosatte sig och lyckades gifta sig med sin kusin (en jordbo, systerdotter till hans mor) och bildade ätten Masaki. Igen, poängen är inte så mycket vad som händer specifikt (och det ovan är egentligen bara ett litet, litet smakprov), utan att det är en jäkla massa släktskapsinvecklingar och händelser under tusentals år. Släktträdet som Masaki Kajishima (ja, han lät sin skapelses superklan Masaki få ett efternamn homonymt med hans eget förnamn) målar upp i sina animeserier och sina böcker är inte bara stort, det är till och med cykliskt, en möjlighet tack vare juraiadelns eviga ungdom, tidsresor, och påverkan från högre makter. Tenchi Muyō har som franchise så att säga sitt eget huvud kört långt upp sitt eget arsle med all backstory, men även om jag har behövt referera till ett släktträd för att påminna mig om vilka alla karaktärer är, så belyser det en annan sak jag faktiskt gillar med allt detta: evig ungdom. Jämför med Star Trek, vars skapare Gene Roddenberry ville visa en framtid utan kapitalism, utan religion, utan rasism, där mänskligheten var förenad och tillägnad självförbättring och utforskning och vetenskap. Ganska utopiskt! Men det är en sak som inte riktigt känns rimligt: de använder inte föryngringsteknologi för att leva längre. Istället nöjer de sig med att bota cancer och sjukdomar och nå åldrar kring 120-140 år eller liknande. Det är ju trams! Varför skulle man vilja nöja sig med det? Deras teknologi borde vara mer än tillräcklig! Omständigheterna i Tenchi Muyō har en ganska kul följd: en person kan vara lika ungdomlig som (om än yngre än) sina föräldrar, som kan vara lika ungdomliga som sina föräldrar, som kan vara lika ungdomliga som sina föräldrar, och så vidare. Tenchi är 18 år, hans syster är 80 år, hans far är 120 år, hans mor blev 250 år, hans morfar är 730 år, hans gammelmorfar är kanske 750 år, hans gammelmorfars svärmor är 5000+ år… och (nästan) alla lever samtidigt, med ungdomliga utseenden, och kan träffas. Ibland tänker jag på hur det kommer att bli för oss verkliga människor, när vi väl botat åldrandet. (Om inte mänskligheten dör ut så kommer det att ske, förr eller senare. Förhoppningsvis inom vår livstid!) Tänk (se ut att) vara runt 25 år och t.ex. gå på hårdrockskonsert med sin morfar som också ser ut att vara runt 25 år. Står där och headbangar bredvid en tjej som kan vara 250 år gammal, men det vet man inte för hon ser ut att vara runt 25 år. Det är ungefär vad som sker i Tenchi Muyō. Och det är något man inte riktigt ser i andra verk med långlivade varelser. Alver i (dussin)fantasyanimanga brukar ju inte göra så. Det brukar bara vara någon alvkaraktär som säger "hej, jag är 700 år gammal" och sen är det slut med det. På sin höjd har jag väl sett berättelser med alvkaraktärer som bor med sina föräldrar och behandlas som tonåringar, fastän de (barnen) är runt 50-150 år gamla (t.ex. Gate och Kekkon Yubiwa Monogatari) – men de drar det inte till sin spets och visar att de har kontakten med fler av sina släktingar fastän de ännu borde leva. Så släktträffarna i Tenchi Muyō gör mig liksom glad. Själva tanken om att kunna upprätthålla familjerelationer genom flera generationer och hundratals år. Kontentan: jag trodde att Tenchi Muyō bara var haremromcom och fånig rymdaction – men det är haremromcom och fånig rymdaction och en massa jävla släktträd!
  21. Anime hösten 2017

    Än så länge har jag bara tittat på Shokugeki no Soma säsong 3 som hittills har varit väldigt lik de tidigare säsongerna men den här gången är det dags för skolans årliga matmässa. Skön att titta på när man känner att man vill ha lite action. Några andra som jag har tänkt titta på men inte börjat med än är: Kekkai Sansen & beyond: Första säsongen var rätt ball även om jag inte blev lika frälst av den som en del andra blev. Jag har inte läst någon premiss men om den är som första säsongen så¨är jag nöjd. 3-gatsu no Lion 2nd season: Även om den var lite seg på sina håll så var den ändå underhållande att se och dramat kändes inte helt tillgjort. The Ancient Magus' Bride : Jag hade tänkt att se OVA:n först men sen när jag läste om en TV-serie så väntade jag med att titta på den. Jag har inte läst om den så mycket men jag har sett namnet lite här och där och det verkar som att den är en del som gillar den. Juuni Taisen: Lät spännande så den ska jag åtminstone ge något avsnitt (vem lurar jag, jag ser klart på nästan alla serier jag börjar titta på). Jag vet inte varför men jag känner en viss fascination till just King of the hill -stilen. Just Beacause!: Fastnade för namnet och när jag läste premissen så tänkte jag "varför inte?". Recovery of an MMO Junkie: Efter att själv har spelat MMO-rpg i flera år så vet jag hur det är att dras med det beroendet så igenkänningsfaktorn brukar vara rätt så stor när sånt är inblandat. Hoppas på något i stil med Welcome to the NHK men kanske lite mer realistiskt. Inuyashiki: jag blev intresserad när jag läste att det är en gubbe som får superkrafter och ska bli superhjälte. Behöver man veta mer?
  22. Sverige och svenska i manga

    Raisekamika är en övernaturlig actionserie från skaparen av Ga-rei och Tokyo ESP. Hjältinnan är en heljapansk flicka som bott i Sverige men nu återvänt till Japan.
  23. Det var fullkomligt kaos i går...på ett bra vis. Vi körde tre timmar av olika partyspel innan vi droppade in som ett team och rensade aliens till höger och vänster! Nobdoy survived! =3 Jag behöver nog fixa en highlight reel över dessa, fanns några guldkorn där inne worth sharing.
  24. Ola! Vi kör nu, häng med på Discord!

  25. Jag vill vara med!
  26. Alla remakefilmer är inte dåliga! Exempelvis här finns en lista på "förslag". Men man märker att många av dem är äldre filmer. Hollywoodekonomi är ett problem. Sedan åren runt senaste sekelskiftet har ju filmbudgetar ökat i storlek massvis. Storbolagen gör hellre en 250-miljonerdollarsfilm och tjänar 1000 miljoner dollar globalt (fyra gånger insatsen), än en film för 10 miljoner dollar som tjänar in 100 miljoner (tio gånger insatsen). De tänker att filmer måste ha megastjärnskådisar och 3DCG-explosioner, och en jävla massa marknadsföring, och då blir det höga budgetar. Men då börjar de också vilja se till att filmerna är lämpliga för en global marknad. De ska t.ex. inte vara för kulturellt specifika. Till investeringsbetänkandet och till marknadsföringen så hör frågan om det är något som är känt sedan tidigare. Något som redan är delvis känt har en inbakad fanbase som kan göra projektet till en snackis, vilket är gratis marknadsföring, och om det har kända kvaliteter så kan man också göra en bedömning av huruvida man tror att det kommer att kunna slå som remake/adaption. Därför blir det högbudgetserietidningsfilmer, -leksaksfilmer, och -remakefilmer. Det kan också finnas filmkonstnärliga ambitioner bakom remakefilmer. En regissör kanske fastnar för en film och tänker att "den här vill jag göra en tolkning av!". Men jag tror att det var lättare att få pengar till en sån film förr, innan storbudgettiden. Och frågan om att lansera befintliga filmer istället då? Ekonomerna på storbolagen räknar med att en importerad film inte kan slå lika stort som en egenproducerad film, även om de skulle ha globala rättigheter. Liksom, alla i världen ser ju Hollywood-filmer, det är nästan den kulturellt minsta gemensamma nämnaren. Och även om de skulle återlansera någon annans film, hur mycket pengar skulle de kunna tjäna? Jag tror att de räknar kallt med att en film måste ha vita, otecknade, snygga skådisar som pratar engelska för att ses av en ansenlig publik. Och även om det blir en hit så drar en egenproducerad film för 200 miljoner dollar som drar in 1000 miljoner dollar in mer pengar än en importfilm för 10 miljoner dollar som drar in 100 miljoner dollar. Jag tror att även de mer konstnärliga producenterna, som har filmernas kvalitet i åtanke, också tänker något i stil med att "den stora filmpubliken går miste om en bra story genom att försumma [filmer utan vita, otecknade, snygga skådisar som pratar engelska], så om jag vill att de ska se den så måste jag göra om den åt dem". Kimi no Na wa är konstnärligt "nog", men den har redan gått på bio, visad av andra mindre bolag i olika länder inklusive USA (där den enligt mina uppskattningar setts på bio av 500k-700k personer), och har i och med kritikeromdömen, sin fanbase och sina framförallt asiatiska besökssiffror visat sig ha stor marknadspotential. Så det är inte obegripligt att producenterna på Bad Robot tänker att "om vi vill att massvis med folk ska se den, och om vi vill tjäna massvis med pengar, så måste vi göra den som Hollywood-film". Frågan som återstår är: kommer det att bli skit? Att Arrival-författaren är med är betryggande, för det var en intelligent och rörande film, men det var ju då också Denis Villeneuve som regisserade. Jag hoppas att J.J. Abrams varken kommer att regissera eller som producent ha mycket kreativ påverkan på Your Name. Jag har inte mycket till övers för J.J. Abrams, hans filmer är som bäst tomma spektakel. Och blir det skit så finns fortfarande originalet kvar. Mamoru Oshiis Ghost in the Shell finns kvar fastän Hollywood-filmen blev kass.
  27. Ikväll är det månadens största happening: Spelhelg! Häng med oss vetja!

    1. Ninio

      Ninio

      hype! :D 

       

  28. Jag är lätt på! :D
  1. Ladda mer aktivitet
×