Hoppa till innehåll

Rekommenderade inlägg

Sceleris    1 342

Two Car: Moébrudar på motorcykel med sidovagn. Moémotorsport alltså. Har ju kommit en del på sistone. Det är en sån där serie där alla karaktärer är moébrudar med moéröster. Skalar man bort motorsporten så finns det ingenting kvar annat än halvhjärtad "paint-by-numbers"-moé med medelmåttiga produktionsvärden. Värre har jag sett, men jag blev trött i själen av att pina mig igenom första avsnittet.

Nedan: kollage av avsnitt 1.

Spoiler

Two Car - 01 [www][HorribleSubs][%CRC]_s.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
Sceleris    1 342

Hōseki no Kuni: Halv-3DCG-anime om ett par dussin levande ädelstenar och mineraler med könlös mänsklig form (men väldigt feminin; extrem svank) bor på en ö(?), ledda av en buddhistmunk, som lever under hotet att bli tagna av tennyo-liknande (tänk "japanbuddhistiska kvinnliga änglar") varelser från månen. Bortsett från pixelering och den sedvanliga låga bildfrekvensen så är det snyggt. Färgstarkt och väldesignat.

Storyn är av en sort jag har svårt för. Det känns som att det är en fantasy med… begränsad världsmekanik, skulle man kanske kunna säga. Tänk till exempel en fantasyvärld med en kontinent omgiven av ett oändligt världshav. Den världens (verkliga) skapare vill förstås koncentrera sig på vad som händer på den kontinenten, resten är irrelevant. Men jag kan ändå aldrig riktigt låta bli att tänka på mekaniken bakom det. Vad betyder det att ha ett oändligt hav? Hur djupt är det? Vad sitter kontinenten på? Vad finns under havsbottnen? Hur djupt är det? Hur hög är himlen? Vad finns ovanför? Det är irrelevant för handlingen, men jag börjar alltid fundera, och det är så inkonsekvent med vår värld att det sticker ut. Som animeexempel: Kaiba, som verkar utspela sig i ett universum med andningsbar luft och omöjligt små planeter som ligger väldigt nära varandra. Jag kan gå med på det med barnsagor, men om det är vuxensagor så blir det en käpp i hjulet för mig när jag ska försöka ta resten på allvar. I Hōseki no Kuni så börjar jag ju undra om det finns människor, vad som finns bortom havet, ädelstenarnas biologiska och fysiologiska funktioner, och andra frågor som jag har en känsla av är helt irrelevanta för handlingen. Men jag kan inte sluta tänka på dem.

Men det är inte dåligt. Det är en berättelse som har plats för olika känslor. Huvudpersonen är en kavat bit järnzinkfosfat, villig men för svag för att slåss, och det finns lite mer känsla med den lidande kvicksilversulfiden. Andra mineraler kan vara övermodiga, visa saknad, omtanke. Jag kan inte säga att jag är – eller tror att jag kommer att bli – fängslad, men jag kommer nog att följa den ändå.

Spoiler

Houseki no Kuni (2017) - 01 [www][HorribleSubs][%CRC]_s.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
Klona    267

Än så länge har jag bara tittat på Shokugeki no Soma säsong 3 som hittills har varit väldigt lik de tidigare säsongerna men den här gången är det dags för skolans årliga matmässa. Skön att titta på när man känner att man vill ha lite action.

Några andra som jag har tänkt titta på men inte börjat med än är:

Kekkai Sansen & beyondFörsta säsongen var rätt ball även om jag inte blev lika frälst av den som en del andra blev. Jag har inte läst någon premiss men om den är som första säsongen så¨är jag nöjd.

3-gatsu no Lion 2nd season: Även om den var lite seg på sina håll så var den ändå underhållande att se och dramat kändes inte helt tillgjort.

The Ancient Magus' Bride : Jag hade tänkt att se OVA:n först men sen när jag läste om en TV-serie så väntade jag med att titta på den. Jag har inte läst om den så mycket men jag har sett namnet lite här och där och det verkar som att den är en del som gillar den.

Juuni Taisen:  Lät spännande så den ska jag åtminstone ge något avsnitt (vem lurar jag, jag ser klart på nästan alla serier jag börjar titta på). Jag vet inte varför men jag känner en viss fascination till just King of the hill -stilen.

Just Beacause!: Fastnade för namnet och när jag läste premissen så tänkte jag "varför inte?".

Recovery of an MMO Junkie: Efter att själv har spelat MMO-rpg i flera år så vet jag hur det är att dras med det beroendet så igenkänningsfaktorn brukar vara rätt så stor när sånt är inblandat. Hoppas på något i stil med Welcome to the NHK men kanske lite mer realistiskt.

Inuyashiki: jag blev intresserad när jag läste att det är en gubbe som får superkrafter och ska bli superhjälte. Behöver man veta mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter
Sceleris    1 342

Kujira no Kora wa Sajou ni Utau: Inte extremt rafflande, men intressant början på fantasyanime. Grundhandlingen känns lite som Shinsekai yori (fast med annan stämning): en by med starka traditioner och ungdomar med övernaturliga krafter (de med krafter dör innan medelåldern) är isolerad, men byledarna verkar ha begravda hemligheter. Här så består deras lilla "värld" av en stor klippa i ett hav av typ kvicksand (dvs de kan inte gå på sanden). De lever där, de odlar mat där, de dör där. Ibland kommer det andra klippor farandes i sandhavet inom räckhåll för dem, och då skickar de dit folk som hämtar nyttigheter om det finns några. I detta avsnitt hittar de för första gången en levande människa, en flicka, vilket sporrar byns "upprorsmakare" till handling. De vill lämna byn och utforska världen, men byledarna fruktar att det kan få ödesdigra konsekvenser.

Tilltalande produktion! Tunna linjer i förgrund, medan bakgrunden har skissartade linjer och jordtonad färgläggning och papperstexturer; skillnaden i linjetjocklek mellan för- och bakgrund gör att det blir lite ointegrerat, men överlag ser det ut som en fin bilderbok. Karaktärer och musik och allt känns kapabelt och passande för ett hyfsat fantasyäventyr. Känns som typ manus 6/10, produktion 7/10, överlag 7/10. Kommer att följa.

cap_Kujira no Kora wa Sajou ni Utau - 01 [www][Asenshi][1068F6DD]_00_09_10_02.jpg

Spoiler

Kujira no Kora wa Sajou ni Utau - 01 [www][Asenshi][1068F6DD]_s.jpg

Anime-Gataris: Ännu en anime med nördtema. Här är det några söta gymnasietjejer som startar en animeklubb på sin skola. Men det är otroligt nog inte en "söta tjejer gör söta saker"-serie; dels är det tydligt att den faktiskt kommer att ha en blandning av kvinnliga och manliga karaktärer, och dels har den övernaturliga inslag. (Tydligen "baseras" den på en kortfilm som visades före animebiofilmer för ett par år sedan, fast där var det en universitetsklubb.) Känns ganska ljummet, men faktiskt inte odrägligt, och jag kan tänka mig att se mer.

Spoiler

Anime-Gataris - 01 [www][HorribleSubs][C9400A6E]_s.jpg

• Gillar 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra sajter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt community. Det är enkelt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu