Hoppa till innehåll
Anime.se

Chobits


Chiia
 Share

Rekommenderade inlägg

Den korrekta översättningen är egentligen att Chii är en "PC", eller "persondator". Det ord som används i serien är "pasokon", alltså precis exakt det ord som japanerna använder för "dator" eller "PC". Personligen tycker jag det är en ganska trist miss i översättningen. Det klingar så vansinnigt galet när världen i Chobits ser ut precis som vår, men att ordet "PC" betyder människoliknande robotdator.

 

Dessutom hade "persondator" låtit så klockrent på svenska också, av ganska uppenbara anledningar. Det är synd att det föreligger en sådan näst intill religiös källspråksfixering i mangaöversättningar. Det gör att vi missar ganska mycket av stämningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Zimeon. Tycker inte våra vänner japanerna att det är konstigt med att pasakon dels är en människoliknande robot och en vanlig PC? Jag bara undrade...

 

Pasokon.

 

Det är ju det som är poängen. De människoliknande datorerna i Chobits kallas inget speciellt, utan bara för "PC". Jag tycker det är skitsmart. Det är mycket ballare än om CLAMP kallat dem för "bioforms", "antroputers" eller någor annat krystat namn. Det är så klockrent att de bara kallas datorer eller "PC" rakt av.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Zimeon. Tycker inte våra vänner japanerna att det är konstigt med att pasakon dels är en människoliknande robot och en vanlig PC? Jag bara undrade...

 

Pasokon.

 

Det är ju det som är poängen. De människoliknande datorerna i Chobits kallas inget speciellt, utan bara för "PC". Jag tycker det är skitsmart. Det är mycket ballare än om CLAMP kallat dem för "bioforms", "antroputers" eller någor annat krystat namn. Det är så klockrent att de bara kallas datorer eller "PC" rakt av.

 

Det är inte bara ballare, det är ju dessutom DET som gör att Chobits budskap faktiskt går hem; "att folk ägnar mer och mer tid med sina datorer och närmast får känslor för dem".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Zimeon. Tycker inte våra vänner japanerna att det är konstigt med att pasakon dels är en människoliknande robot och en vanlig PC? Jag bara undrade...

 

Pasokon.

 

Det är ju det som är poängen. De människoliknande datorerna i Chobits kallas inget speciellt, utan bara för "PC". Jag tycker det är skitsmart. Det är mycket ballare än om CLAMP kallat dem för "bioforms", "antroputers" eller någor annat krystat namn. Det är så klockrent att de bara kallas datorer eller "PC" rakt av.

 

Det är inte bara ballare, det är ju dessutom DET som gör att Chobits budskap faktiskt går hem; "att folk ägnar mer och mer tid med sina datorer och närmast får känslor för dem".

 

Ja men chii är ju väldigt söt om man jämför med en vanlig dator :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...