Hoppa till innehåll
Anime.se

Love Hina


dumbom
 Share

Rekommenderade inlägg

Salut.

 

Tänkte att vi skulle diskutera denna serie som bla finns i Manga Mania.

Själv tycker jag att den är lite smått pervers men ändå rätt skön.

 

 

(insert bra avslutningsfras häråt)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Det enda som är riktigt synd medserien är att Storyn inte riktigt är densamma som i orginalet.

 

Om man läser den japanska versionen av serien och sedan den svenska (i Manga Mania) så uppstår känslan som att det inte är samma sak. :S

 

 

Skulle vara intressant att få veta i vilka steg serien översats, som Ranma ½ som blivit översatt från den Engelska verionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker den svenska översättningen är härlig..

inte bara i den men även den senaste manga vi har fått här i sverige.

Precis den typ av översättning jag vill ha i framtida svensk manga.

 

Keitaro får spö hela tiden, men det förklarars ju i mangan att han är odödlig, så det är ju lugnt..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

han kanske menar att den kom först ut på engelska, det kanske är det han menar

 

Nja, först kom den nog ut på japanska =D

 

Jag måste dock hålla med Zimeon och fråga varför den engelska översättningen skulle vara mer "äkta" än den svenska?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

han kanske menar att den kom först ut på engelska, det kanske är det han menar

 

Nja, först kom den nog ut på japanska =D

 

Jag måste dock hålla med Zimeon och fråga varför den engelska översättningen skulle vara mer "äkta" än den svenska?

 

troligen för att det är mera normalt med engelsk översättning än svenska skulle jag tro

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja det är mera vanlgit i mangor/animer att det är översatt på engelska än till svenska.. tillexempel, vad har du sett flest av? engelska eller svenska översättningar på mangor och animer?

 

Självklart är det så, eftersom den engelsktalande marknaden är betydligt större än den svensktalande. Skulle det vara en anledning att föredra den engelska översättningen skulle vi ju egentligen alla läsa de japanska originalen, eftersom de förekommer ännu fler sådana än engelsköversatta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker animen var hyffsat mycket bättre.

Det hoppas lite för mycket i mangan, iaf får man den känslan när man sett animen först.

Såg dock inte hela animen, så jag funderar på att snatta flickans Manga Mania och läsa hela serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ja det är mera vanlgit i mangor/animer att det är översatt på engelska än till svenska.. tillexempel, vad har du sett flest av? engelska eller svenska översättningar på mangor och animer?

 

Självklart är det så, eftersom den engelsktalande marknaden är betydligt större än den svensktalande. Skulle det vara en anledning att föredra den engelska översättningen skulle vi ju egentligen alla läsa de japanska originalen, eftersom de förekommer ännu fler sådana än engelsköversatta.

 

om man nu kan japanska språket och kan det utan problem så ja, men jag antar att varken du eller jag kan det utan till så därför läser iaf jag det på engelska hellre en svenska. dessutom va det inte jag som skrev nått om att det är mera orginal jag skrev bara vad jag trodde han menade

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om man nu kan japanska språket och kan det utan problem så ja, men jag antar att varken du eller jag kan det utan till så därför läser iaf jag det på engelska hellre en svenska.

 

Få se... om man reder ut ditt argument:

 

Eftersom man inte kan japanska, skall man läsa den engelska översättningen hellre än den svenska.

 

Är det bara jag som inte fattar logiken i det resonemanget?

 

Engelskan är lika långt ifrån japanskan som svenskan är; låt er inte förblindas av att engelska låter "coolare". Anledningen att engelskan låter coolare för en svensk än nämligen för att man är mer obekant med det språket än med sitt modersmål. Det man inte kan låter alltid coolt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det bara jag som inte fattar logiken i det resonemanget?

 

Nej du är inte ensam ang. logiken kring det resonemanget.

 

Engelskan är lika långt ifrån japanskan som svenskan är; låt er inte förblindas av att engelska låter "coolare". Anledningen att engelskan låter coolare för en svensk än nämligen för att man är mer obekant med det språket än med sitt modersmål. Det man inte kan låter alltid coolt.

 

Handlar inte detta även om någon form utav behaglighet som man finner i det engelska språket eftersom att det är så 'etablerat' eller hur man nu skall uttrycka det. Personligen så anser jag inte något språk 'coolare' än något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Handlar inte detta även om någon form utav behaglighet som man finner i det engelska språket eftersom att det är så 'etablerat' eller hur man nu skall uttrycka det.

 

Förmodligen. Svenska folket är väl så vant vid att den mesta underhållningen serveras på engelska, vilket gjort engelskan till ett underhållningsspråk. Svenskan förknippas väl mest med barnprogram och Bergmanfilmer. Eller nåt. Jag kan förvisso själv tycka att animé och manga på svenska låter knasigt, men inte mer knasigt än det gör på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förmodligen. Svenska folket är väl så vant vid att den mesta underhållningen serveras på engelska, vilket gjort engelskan till ett underhållningsspråk. Svenskan förknippas väl mest med barnprogram och Bergmanfilmer. Eller nåt. Jag kan förvisso själv tycka att animé och manga på svenska låter knasigt, men inte mer knasigt än det gör på engelska.

 

Håller helt med filmer och serier ska alltid ses på orginal språk det fulaste är ju helt klart svenska filmer som är dubbade till franska eller spanska eller något annat språk. Men jag håller med om att det inte är någon skilldnad med att dubba japansk till svenska eller engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Säg vad ni vill, men jag tycker att det låter mycket bättre när det är på engelska än när det är på svenska.

 

PS. Svenska är inte mitt modersmål, så det har inget med det att göra. Tycker bara att vissa språk låter bättre än andra DS.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...