Hoppa till innehåll
Anime.se

Tenjho Tenge - Censurer är onda!


Puhiceus
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har äntligen fått tag på den efterlängtade Tenjho Tenge mangan.

Jag har läst bitar av den på nätet och har sett fram emot det här ett tag nu!

 

Och nu när jag äntligen har den så upptäcker jag ATT DEN ÄR JU FÖR FAN CENSURERAD! >:(

inte nog med det, den är DÅLIGT censurerad, det syns hur tydligt som helst att det inte ska vara Bh eller något likande ivägen!

 

Liksom WTF, är det så svårt att sätta en 16/18+ gräns på mangan och plasta in en som de har gjort med Negima!

Men nä nä det går inte, nu har de ju tagit bort halva nöjet med mangan :(

Det förekommer en stor del nackenhet i den, vad tänker de göra åt badscenera, som fakiskt har en stor del att göra med storyn ibland!

TÄNKER DE TA BORT DEM HELT ELLER!

 

Ibland blir man bara så jävla lack!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Censorerna, om man skall vara petig.

 

Äh, spela roll. Mycket väsen för ingenting. Värre saker har vi sett. Veckans i-landsproblem.

 

Teh, detta är bara början. Tänk den dagen då vi censurerar allt vad Japansk kultur heter. Ersätter plommonträden med småländska skogar, i händerna byter vi ut pinnarna mot kniv och gaffel samt pillar under en stol under varje karaktär. Skoluniformernas nedgång blir ett tillfäller för olika klädföretag att sponsra olika karaktärer. De som är villiga att punga ut mest till diverse karaktärer, de bestämmer också deras skolkläder. Kanske en nike t-shirt. 50-tals baskern blir även den obligatorisk och fejkade matsalar trycks in i korridorerna. Hemmafruarna blir censurerade med en stooor svart fläck. Dialoger med dessa blir perfekta för t.ex en kommersiell Ericsson-slogan: "Ericsson - the best company in the world"

 

...det känns som om detta drar ner på kvalitén..kanske inte så farligt, mangan är ju den samma.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äh, spela roll. Mycket väsen för ingenting. Värre saker har vi sett. Veckans i-landsproblem.

Tja, kanske det. Men samtidigt tycker jag att TenTen är ett väldigt dåligt val av manga att censurera för att få ner åldersgränsen och kunna sälja till yngre personer. Dels för att den är skriven för en äldre målgrupp, och då är det inte bara nakenheten jag tänker på, utan den är även väldigt våldsam. Vid många tillfällen på ett rått sätt. Vilket de som censurerar sällan tar hänsyn till. Nakenhet och sexuella anspelningar ska bort, men våld, blod och misshandel är helt ok. Alltså har vi en nu manga med våldsscener tänkta för äldre personer som "tack vare" censureringen nu är helt ok för yngre personer att läsa. Någon som vet vad den har för åldersrekomendering? På bilden på förlagets hemsida framgår det inte. Jag tycker det hela känns rätt dumt i alla fall.

 

Och en annan stor anledning till att den inte bör censureras på detta sätt är för att det finns flera händelser längre fram i mangan (inga spoilers) som inte alls KAN censureras på något vettigt sätt. Antagligen kommer de då helt enkelt ta bort hela de scenerna. Vilket gör att man missar viktiga delar av handlingen. Och då kanske det inte räcker med att censurera bort de bilderna, utan att de även måste ändra texten längre fram som återspeglar på dessa händelser, ändra anledningarna till att det och det händer. Helt enkelt ändra själva story. (Här tycker jag gränsen går för vad som borde vara tillåtet när det gäller censur). Och allt detta bara för att kunna sälja några extra exemplar och tjäna lite extra pengar på oss mangafans.

 

Nej! Censurering tycker jag inte alls om, och tenjho tenge är ett praktexempel på en manga som inte alls bör censureras!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis, som jag sade tidigare manga och anime ska ses som det är meningen att de ska ses, alltså inga censurer.

Det blir bara fel om man börjar klottra och ta bort scener ur mangor.

 

Man börjar nästan undra, ska vi gå tillbaka till den gamla idiotiska tiden när det satt en hög gamla gubbar och klippte och ändrade i filmer för att göra dem mer "svensk vänliga".

Liksom WTF! >:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, egentligen stavas det 天上天下.

Tenjho Tenge det sättet som CMX Manga valt att sälja serien som. Varför de gjort så har jag igen aning om.

 

Den vanligaste romaniseringen av stavningen är nog Tenjou Tenge. Det är iaf den som alla fansubbare/motsv använder. Nu är jag inte särskillt insatt i hurvida det finns någon "officiell" romanji stavning, (har hört både det ena och det andra), men båda varianterna låter i princip på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Tycker du lokaliseringen är kass?

Köp originalet då.

 

I teorin är all översatt manga censurerad eftersom de måste ersätta den japanska texten med ett annat språk.

Har man en sådan puristisk inställning som du har (Även jag har det) så är det bara att köpa originalen, precis som de som föredrar att läsa Harry Potter och Sagan om ringen på originalspråket.

En översättning är menad att vara riktad till en sådan stor publik som möjligt utan att den skall kännas främmande.

Precis, som jag sade tidigare manga och anime ska ses som det är meningen att de ska ses, alltså inga censurer.

Självklart, fast då gäller det att man kan läsa japanska också, annars är det omöjligt att 100% läsa den som den var tänkt, oavsett hur bra översättningen är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Må så vara men i mina ögon är censurering av manga och anime en dödsynd!

De som belsutade sig för att göra borde brinna i helvetet!

 

Ok att översättningar alldrig kan bli 100% rätt, det stämmer men att censurera mangor bara för att man ska kunna låta "yngre" läsa dem är bara fel.

 

Speciellt när Tenjou Tenge, som Parn sa innehåller den både massor av blod och nakenhet.

Ta bort nakenheten och så kan barnen få se bara en massa blod, är det sånt vi ska ha va!

Då är det bättre att sätta en åldersgräns på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...