Hoppa till innehåll
Anime.se

Shaman King


kakan
 Share

Rekommenderade inlägg

Shaman King

  • -är 285 kapitel lång (32 volymer) och är skapad av Hiroyuki Takei. Mangan startades 1998 och avslutades 2004, för tillfället finns det 9 volymer släppta på engelska.

 

Genré: äventyr - action - humor - övernaturligt

 

Handling: Shaman King handlar om Asakura Yoh som strävar efter att bli shamankungen så han kan ta det lugnt och softa dagen lång (och för att förhindra att någon galning förstör världen). Serien tar fart när stjärnan Lago visar sig på himlavalvet för att meddela alla shamaner om att utagningarna för den stora shamanfighten snart ska starta. Själva shamanfighten tar en ganska stor plats i serien men den är fylld med en del andra händelser och är enligt mig väldigt bra skapad, hela serien avslutas rätt oväntat ändå och den blev inte riktigt som jag tänkt mig när jag först började spana in Shaman King. Till sin hjälp har Yoh (förutom sina vänner) sin spökkompanjon Amidamaru som han integrerar med för att kunna utnyttja sina krafter i den hårda kampen mot tronen.

 

Självklart skaffar sig Yoh en hel del nya vänner under seriens gång och dem har alla färgglada personligheter som uppskattas:

 

Asakura Yoh:

yoh.jpg

Kyouyama Anna:

anna.jpg

Oyamada Manta:

manta4qu.jpg

Tao Ren:

ren.jpg

Horo Horo:

Shaman%20King-Horo2.jpeg

Amidamaru:

amidamaru.jpg

 

Givetvis är dessa inte alla karaktärer som dyker upp men det blir en hel del bilder om jag skulle ta med alla så ni får nöja er med dessa.

 

Betyg: Shaman King får av mig 10/10 då jag dels fastnat för Takeis enkla tecknarstil och dels för att det är en sån underbar serie. Den har många härliga karaktärer som verkligen passar in och får en att skratta vid många tillfällen, detta kan liknas med Eiichiro Odas "One Piece" men det är kanske inte så konstigt då Takei är bekant med Oda och har kanske därigenom snappat upp lite av honom. Serien är enligt mig lagom lång och väldigt underhållande, förutom det så kan den vara väldigt sorglig och ohyggligt spännande!

 

//mallen är saxad (och smått redigerad) från Dreads Tokko recension för att få något att gå efter, hoppas det var ok med dig Dread ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jäkla bra skrivit Kakan! Mer sådant gott folk!

 

Bara läst lite av serien men jag tycker absolut att det är en skön serie när man bara vill koppla av och slöläsa lite, ungefär som One Piece. Trodde att det hade kommit ut fler än nio volymer på engelska dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag älskar Shaman King jag med! Anna, Ryu med träsvärdet och Tao Ren är mina personliga favoriter. Har den kommit i pocket ännu på svenska? Jag blev helt plötsligt så sugen på att börja läsa om den... Jag fick en bunt nummer av Shonen Jump för ett tag sen men de hänger inte ihop i rätt läsordning.

 

Hihi jag skulle kunna skriva en lång uppsats om hur bra Ryu med träsvärdet är. *dyrkar*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inga problem kakan, det är inte så att ja har patent på det lr nåt :P

f.ö. så var det trevlig läsning. följer Shaman king plus övriga serier i Min lillebrorsas Shonen Jump :D

 

är egentligen bara en sak som jag skulle vilja veta, och det är ifall mangan fortsätter länge än animen, är så himla besviken på slutet av animen!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

är egentligen bara en sak som jag skulle vilja veta, och det är ifall mangan fortsätter länge än animen, är så himla besviken på slutet av animen!

 

Tyvär kan jag inte svara på det (otroligt nog, som det fan av SK jag är -__-), letade lite om angående din fråga på nätet men kunde inte hitta något som verkade besvara frågan. Har ju inte läst hela mangan då hela inte finns utgiven på engelska så din fråga förblir obesvarad om det inte finns någon annan här som kan svara på den.

 

Själv tycker jag att slutet i animen är helt ok även om det fortfarande finns några obesvarade frågor, men som i så många andra serier så får man väl knåpa på frågorna själv antar jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mangan fortsatte många år efter att animen tog slut. Jag tror att de lämnade slutet så pass öppet utifall man skulle göra lite fler säsonger men så blev det inte så tyvärr.

 

Själv gillar jag vissa saker bättre i animen och i vissa fall föredrar jag mangan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...