Hoppa till innehåll
Anime.se

Blade of the Immortal


Hanaji
 Share

Rekommenderade inlägg

(Jag har sökt men kan inte hitta någon annan tråd, så: )

Är det någon annan som läser/har läst Hiroaki Samuras fantastiska manga Blade of the Immortal?

Jag har bara läst 17 chapters så här långt men den är verkligen fantastisk. Samura har en riktigt häftig, annorlunda stil. Lite mer verklighetstrogen, som jag tycker det sig bör i en sån här manga.

Helsidesbilderna i striderna är nog det bästa jag någonsin sett. Jag sitter och tittar på dem länge, länge...

 

Men det är några sakerjag undrar. Till att börja med, när utspelar boti (förkortar den nu) sig? Jag skulle gissa på 17- eller 1800-talet, men jag är väldigt osäker...

En annan sak är, har det som händer i mangan någon verklighetsanknytning alls? Fanns/finns Itto-Ryu?

Och manji. Vad betyder det egentligen och varför har Manji det på syn rygg? (Om man får reda på det längre fram i serien behöver ni inte spoila)

Och så min sista fråga: Varför använder alla svärd när det finns skjutvapen? När man bara hade ett skott i pistolen så kan jag förstå användningen av ett svärd, men varför inte tillsammans med en pistol? Är det på grund av bushido och såna regler? Itto-Ryu verkar ju inte bry sig så jag förstår inte varför de inte använder pistoler i så fall...

 

Tack på förhand för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och manji. Vad betyder det egentligen och varför har Manji det på syn rygg? (Om man får reda på det längre fram i serien behöver ni inte spoila)

 

Det är en buddhistisk symbol - men jag har för mig att det står en rejäl förklaring om det i varenda bok av den amerikanska mangan, för att folk inte ska tro att han är nazist?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...
Och manji. Vad betyder det egentligen och varför har Manji det på syn rygg? (Om man får reda på det längre fram i serien behöver ni inte spoila)

 

Det är en buddhistisk symbol - men jag har för mig att det står en rejäl förklaring om det i varenda bok av den amerikanska mangan, för att folk inte ska tro att han är nazist?

 

Japp, haha. Typ i början på varje, annars skulle det väl bli bandwagon wars och killen bli lönnmördad eller nåt.

 

Hanaji: Skulle säga att det är runt 1800-talet, skjutvapen är fortfarande sällsynt och många avstår från det eftersom det är utlänningars vapen. Om du tänker dig alla fördommar mot "gaijins" och drar det x1000 så får man väl en idé om vad de i allmänhet tyckte om pistoler. =P

 

Fetbra serie för övrigt, alla bilder är som konstverk, och karaktärerna trevliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Jag har precis upptäckt denna underbara serie, och jag undrar om någon känner till ett bra ställe att köpa mangan på? Det är så att priset är extremt högt på flera ställen, t.ex. tar sf-bokhandeln ca 150:- per bok har jag för mig samtidigt som bokus.com vill ha 309:- för den senaste volymen i skrivandets stund.

 

Det bästa jag har hittat just nu är brittiska amazon. Visserligen är böckerna ca en tia billigare på den amerikanska sidan, men det jämnar ut sig med tullen som tillkommer.

 

Är det någon som sitter inne på ett bra köpställe så dela gärna med dig :).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

1800 tal? mjo kanske det. men samtidigt så fick jag kännslan att dendär världen inte hade samma tidsram som våran. Att de itne hade förändrats så mycke de senaste, säg 800 åren. :rolleyes:

 

men det är bara kännslan jag fick. inte grundat på någon djupgående analys.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...