Hoppa till innehåll
Anime.se

Rebuild of Evangelion


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

YrEVNkOsq.jpg

Anime.se Anime Awards 2008:

KjxKcpolc.pngusGBOuAic.pngLrYUXoxCB.png

Anime.se Anime Awards 2010:

xiFFe.png c3wga.png
XVq3N.png 7IlWR.png
FmLeo.png gO7JN.png
 

Anime.se Anime Awards 2013:

 

h2em.png iCAC.png

kK2z.png

 

Få animéer har varit så omtalade, så omtvistade, så inflytelserika som Neon Genesis Evangelion, en TV-serie som började sändas i oktober 1995. Grundberättelsen är enkel:

År 2000 slår en meteorit ned i Sydpolen, vars smältande is leder till översvämningar och krig som utplånar halva jordens befolkning. När jorden femton år senare har kommit på fötter står de inför ett nytt hot, de mystiska och ostoppbara varelser som kallas för Änglarna. Mänskligheten har enbart ett hopp: de kolossala och övermäktiga Evangelion-robotarna som står i den mystiska organisationen NERV:s regi.

heymQaDKd.jpg

Serien följer Shinji Ikari, en fjortonårig, tillbakadragen pojke som på sin främmande fader Gendo Ikaris anbud anländer till staden Tokyo-3 för att, visar det sig, bli motvillig robotpilot. Väl där blir han omhändertagen av NERV:s utsvävande, sexiga operationsstrateg major Misato Katsuragi. Han träffar sin mystiska pilotkollega Rei Ayanami, en flicka som är till och med mer tillbakadragen än honom själv. Senare ansluter sig även det tyska underbarnet Asuka Soryu Langley, en uppblåst storskrävlare som inte gillar att Shinji tar uppmärksamheten ifrån henne. Tillsammans måste de stå emot varje fiendeangrepp med sina liv på spel.

Vilka är Änglarna, och var kommer de ifrån? Varför anfaller de bara Tokyo-3, och vad är deras mål? Vad händer om de lyckas? Vilka är NERV? Vad är Reis hemlighet? Vad hände egentligen på Sydpolen för femton år sedan? Varför kan bara tonåriga barn vara robotpiloter? Vad är NERV:s plan? Kan verkligen Evangelions fruktansvärda kraft tyglas?

LJrCFYnEf.jpg

Dessa frågor och fler tas upp, och inte alla frågor får svar. Under loppet av 26 avsnitt, och under Hideaki Annos personliga regi, går serien från att bara vara en väl utförd och välbalanserad science fiction-action-serie, till bli ett narrativt experiment som utforskar karaktärernas -- och tittarnas -- psyken, på ett i film sällan skådat vis. För en marginellt mindre abstrakt, surrealistisk tolkning av slutet kom den avslutande apokalyptiska filmen End of Evangelion som grädde på moset. Evangelion var slut...

SsoKVVTeT.jpg

...trodde vi. Lite mer än ett år efter de första ryktena började spridas, utannonserades ett projekt, och ett tag senare, tolv år efter den ursprungliga serien sänts, lät dess skapare Hideaki Anno göra sina avsikter kända. Det här är inte Neon Genesis Evangelion. Det här är Rebuild of Evangelion, en serie filmer där allt du trodde att du visste om Evangelion är fel. En serie filmer som använder Evangelion för att stärka animéns roll bland filmtittare och filmskapare. Ett återberättande för att fånga en ny generation.

vtqalWFIp.jpg

Rebuild of Evangelion kommer att släppas i fyra filmer, vid fyra tillfällen. Den japanska titeln betyder något i stil med "Evangelion, den nya biografversionen". Undertitlarna Jo, Ha och Kyuu är termer från japansk kabukiteater och står för introduktion, exposition (berättande) respektive avslutning.

Evangelion Shin Gekijouban: Jo
Den första filmen, vars internationella titel är Evangelion:1.0 YOU ARE (NOT) ALONE, hade biopremiär september 2007 (en miljon biobesökare), kom ut på DVD i maj 2008 (en av årets största säljare), och kom på BD i maj 2009. Med grundteckningar från den gamla TV-serien återskapas dess första fem avsnitt på en storslagen skala, med stora ändringar i seriens mytologi.

Trailer (27 MB) och promotionvideo (26 MB) finns tillgängliga.

kOEzurYnV.jpg

Evangelion Shin Gekijouban: Ha
Den andra filmen, Evangelion:2.0 YOU CAN (NOT) ADVANCE, markerar de första ordentliga avvikelserna från originalet. Här utlovas nya robotar, nya karaktärer och en ny handling. Filmen hade biopremiär i juli 2009 och kom ut som Evangelion:2.22 i slutet av maj 2010.

Trailer (10 MB) finns tillgänglig.
En till trailer (8 MB) finns också tillgänglig.

dyCXxJeOE.jpg

Evangelion Shin Gekijouban: Q quickening
"Q" i titeln är homonymt med "kyuu", den tredje akten i jo-ha-kyuu-teaterstrukturen. Evangelion:3.0 YOU CAN (NOT) REDO kom november 2012 och fick en hel nation att säga "...vad var det som just hände?".

Evangelion Shin Gekijouban: ||
Den fjärde och avslutande filmen, Evangelion:FINAL, har i nuläget inget släppdatum, men som den musikaliska symbolen i titeln lovar så är det dags för detta repeterade stycke att ta slut.

Och personligen tror jag att vi kan vänta oss något jävligt häftigt.

ZBaRqhyiv.jpg

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mycket bra och väl skrivet Sceleris. Att döma av den nya trailern är du inte ensam om att tro att det kommer bli jävligt häftigt.

 

Ny handling, nya karaktärer, nya robotar, bara de tre grejerna känns som tillräckligt starka argument att det här kommer bli mer än bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Trevligt skrivet! Trevligt dessutom med en tråd för det här projektet.

 

Jag hittade för övrigt en icke-YouTube-länk till LQ-teasern som åtminstone fungerar för tillfället. Den som är sugen på att ta en första flukt på innehållet i teasern behöver bara följa länken nedan.

 

2.0 LQ-teaser

 

I CAN (NOT) WAIT!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar.

 

Evangelion

Spoiler
nZMvvMKIT.jpg

Översättning av texten på postern.

Spoiler
Förstahandsöversättning av RockManBalls på EvaGeeks.org.

Förstörd andrahandsöversättning av mig.

 

Asuka: "Jaså. Jag ler."

 

Den tredje Ängeln

Betaniabasen

Förseglat och bevakat begränsat vapen - Evangelion - lokalspecifikationsmodell 05

EVANGELION PROVISIONAL UNIT-05

TASK-02

Ultimat humanoid universalskiljestridvapen - Evangelion - reguljärbrukmodell 02 (första massproduktionsmodellen)

EVANGELION PRODUCTION MODEL-02

Luftspaningevangelionutrustning av typ S

Den andra flickan - kapten Asuka Shikinami Langley

Chefinspektör Kaji Ryouji

Nebukadnessars nyckel

Internationella miljöbolaget - organet för bevaring av och forskning om Japanska havets ekosystem

Tabghabasen

Träffsäkerhet: 99.9999%

N2-luftsjunkbomb från satellitbana

Undantagsdeklaration D-17

Kvinnlig intuition

Jordens lukt

Ultimat humanoid universalskiljestridvapen - Evangelion - nästa generations testmodell 04

EVANGELION NEXT GEN TESTBED-04

Vatikantraktatet - artikel 13, paragraf 1

Den riktiga Evangelion

En falsk gud

Mari *** *******

Docka

Dummysystemet laddad i entryplug (modell 01 vald)

Kuvning

Testplatsen i Matsuhiro-2 - tillfällig bur

Första pilotstyrda starttestet

Konfidentiella kretsar

Korrosionstyp

Ultimat humanoid universalskiljestridvapen - Evangelion - reguljärbrukmodell 03

EVANGELION PRODUCTION MODEL-03

Behandling

Starkaste förkastningstyp

Villebrådförtäring

Dörr

Third Impact

Evangelion Mark.06

 

Shinji: "Jag kan inte längre vara glad med andra."

Mari: "Om du hela tiden är så hård mot dig själv kommer du aldrig att ha roligt."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

O ja. Absolut något jag ser fram emot, men tror inte jag kommer se det förens det är färdigproducerat, eller åtminstone börjar lida mot slutet. Om jag ska vänta i alla fall kan jag vänta först och få intryck sen istället för att sprida ut det :P

 

Så det blir väl om nåt år eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så det blir väl om nåt år eller så?

 

Första filmen av de tre (eller fyra om man vill se det så) kom 2007 så om de fortsätter i samma tempo kommer den tredje 2011. Rätt lång tid men den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, dessa filmer borde man absolut se på bioduk med bra ljud. Trots att jag hade ståplats längst bak i biosalongen till första filmen så var det upplevelse i sig. Såg om filmen hemma när den hade kommit på DVD, men helhetsupplevelsen var inte alls lika kul. Fast numera har väl de flesta storbilds-TV och åtminståne 5.1-ljud hemma så det går säkert uppnå samma upplevelse även om man inte har möjlighet att gå på bio.

 

Var är Odågorna när man som mest behöver de?! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första filmen av de tre (eller fyra om man vill se det så) kom 2007 så om de fortsätter i samma tempo kommer den tredje 2011. Rätt lång tid men den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge, eller?

Ja, nåt år eller så :)

 

Och den som väntar på något gott väntar alltid för länge, men vad kan man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag funderar ärligt på att resa iväg på pilgrimsfärg i slutet av juni. Väntan efter första filmen slet mitt hjärta i stycken. Hur kan man vänta? Kärleken strömmar ur mig.

 

Men högsta drömmen är förstås en översatt Blue-Ray. Även om det inte är bio duger det gott. Amerikanerna trycker ju också gärna in lite bonusmaterial, och sånt är skoj.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Den nya karaktären Mari är namngiven och skådespelargiven.

Spoiler
RIfWQccJV.jpg

 

Flickans namn är Makinami Mari Illustrious (tilltalsnamn "Mari" -- hon är troligtvis halvjapansk, som Asuka, vilket återspeglas i deras namn: japanska efternamnet, förnamnet, utländska efternamnet) kommer spelas av Maaya Sakamoto. (Yay, Maaya!) Hennes roll i filmen är fortfarande okänd.

 

Asuka har för övrigt fått ett nytt namn: Shikinami Asuka Langley (istället för Sohryuu Asuka Langley).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jasså du? Jag trodde inte skillnaderna skulle bli så stora som helt nya karaktärer. Låter väl smarrigt, men det måste nog göras rätt bra för att dom ska komma undan med det.

 

Såvida det inte är en bakgrundskaraktär som Kensuke och Suzuhara, men det antar jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jasså du? Jag trodde inte skillnaderna skulle bli så stora som helt nya karaktärer.

Det är nya karaktärer, nya robotar, nya änglar, en helt ny mytologi, en ny handling och ett helt nytt slut som utlovas. Någon på Studio Khara har visst sagt att "jösses, det är nästan FÖR annorlunda", vilket får det att vattnas i munnen för mig. :)~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...