Hoppa till innehåll
Anime.se

Kimi ni Todoke


Volbla
 Share

Rekommenderade inlägg

Anime.se Anime Awards 2009:

 

GNcBjDrXm.png

 

Anime.se Anime Awards 2010:

 

XZNIM.png 0aFUN.png

 

Hur fasen kan inte Kimi ni Todoke ("Att nå dig") ha nämnts ännu? Såg första avsnittet idag, och nu är jag alldeles trött i ansiktet av att sitta och le för mig själv oavbrutet i 25 minuter. Det är med sannolikhet höstens bästa serie för oss som gillar Bokura ga Ita, Lovely Complex och liknande serier.

F...for real? Tyckte du verkligen den var nåt å ha? =|

 

Karaktärerna var ju fullständiga änglar som bara tänkte på andra, och romansen verkar inte möta några svårigheter alls än så länge förutom att hon är lite blyg. Såg ärligt talat inget speciellt roligt heller.

 

Ah, det där jag sa om Noto Mamiko också. Hon kommer inte kunna växa sig in i den här rollen för mig. Det finns bara så mycket av henne jag kan ta.

 

Den skulle kanske, kanske kunna ta sig i kragen och bli något... alls, men det ser fan inte ljust ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag förstår dig, även om jag inte delar ditt intryck. Många shoujoromansserier har några ganska starka, enskilda faktorer. Färgstarka karaktärer som Lovely Complex' "odd couple" eller Yukino i Kare Kano. Är inte karaktärerna färgstarka som sådant behövs det oftast åtminstone en tydlig konflikt, ett hinder i förhållandet, som i Bokura ga Ita, där huvudpersonerna definieras mer genom vad de varit med om än hur de beter sig. Vi har inte sett något sådant i Kimi ni Todoke (men det kan förstås krävas ett par avsnitt för att presentera en sådan konflikt), så jag förstår att man kan ha problem med serien. Den har -- eller "verkar inte ha", har ju bara sett ett avsnitt -- så att säga inga skarpa kanter.

 

Men vad den har i första avsnittet är en utmärkt känsla för att balansera rodnande ungdomar, superdeformeringshumor och allmän mysighet utan att det blir något annat än alldeles lagomt. Det lyser igenom att det är kapabelt folk som står bakom. :)

 

Inte en serie för alla, men väl värd ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte sett animen till Kimi ni Todoke, så om den förvaltar källmaterialet väl eller ej har jag ingen aning om, men jag tyckte väldigt mycket om mangan den är baserad på när jag recenserade den för nån månad sen. Gissningsvis kan recensionen vara en smula spoilerig för er som bara sett ett avsnitt (om de inte trycker in en volym/avsnitt pga animens korta planerade längd). Men om du undrar vad som gjort den här serien så populär i Japan tror jag att jag har lyckats sätta fingret på detta i den länkade texten ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm. Ser nog färdigt den själv först. Den kan ju trots allt visa sig bli nåt å ha även om första avsnittet inte tilltalade mig :)

 

Låter bra. Att döma en serie efter bara ett avsnitt verkar lite hårt.

Var det inte sen Saya som vägrade se mer Lucky Star efter bara halva första avsnittet? :O

 

(ganska orelaterat, men for the hell of it)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kimi ni Todoke - 01

Jag börjar så här, jag fick tårar redan under första avsnittet. Jag kunde verkligen känna hur ensam Sawako var och hennes smärta att hålla sin ensamhet inom sig.

Jag tvekade till en början om jag skulle kolla på serien då jag var rädd för att den skulle vara för "tjejig" och ha för många klyschor, men som tur var gav jag serien en chans.

 

Kimi ni Todoke kan mycket väl bli en av höstens bästa animes.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är jag den enda som inte fattar vad som är så bra med Kimi ni Todoke? :D

 

För efter två avsnitt

så fattar jag inte riktigt vad som händer. Var dom inte kära trots allt? Handlar det hela om att Sadako är ensam, fast vänta, det är hon inte alls det längre, och att Kazehaya är en ängel?

 

Jag tror den här serien försöker få mig att bry mig aldeles för tidigt. Men jag ska väl sluta bitcha och fortsätta titta. Det luktade ju någorlunda spännande triangel i slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Andra avsnittet av Kimi ni Todoke kom nu med sådana saker som gör att jag har lite svårt för Shoujo-serier.

 

Kimi ni Todoke - 02

Fortfarande riktigt gulligt och Sawako's karaktär är härlig då hon försöker hela tiden. Men trotts motgångarna så ger hon inte upp och förstår att det kan komma att ta lite tid för andra att acceptera henne som hon är. Detta är det goda med serien än så länge, det jobbiga är Kazehaya. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men hans karaktär tilltalar mig inte det minsta och hans sätt att bli generad på är löjligt. Men detta är å andra sidan just saker som jag har problem med när det gäller Shoujo-serier i allmänhet. Jag gillar dock den nya killen som introducerades i slutet av avsnittet. Den tysta men mystiska killen kan man ju inte klara sig utan. Sen har vi även det där potentiella triangel-dramat som Volbla också nämnde som kan komma att bli intressant.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är jag den enda som inte fattar vad som är så bra med Kimi ni Todoke? :D

 

För efter två avsnitt

Spoiler
så fattar jag inte riktigt vad som händer. Var dom inte kära trots allt? Handlar det hela om att Sadako är ensam, fast vänta, det är hon inte alls det längre, och att Kazehaya är en ängel?

 

Jag tror den här serien försöker få mig att bry mig aldeles för tidigt. Men jag ska väl sluta bitcha och fortsätta titta. Det luktade ju någorlunda spännande triangel i slutet.

 

Kimi ni Todoke avsnitt 1-2.

Spoiler
Jag tycker att Sawako inte verkar lida av ensamhet, hon verkar liksom inte ha något emot att vara för sig själv, och hon verkar inte heller se sig som speciellt utfryst eller mobbad, om än det kan kännas lite tungt att höra att folk inte ens vill sitta nära -- hon tänker väl snarast att de egentligen är snälla människor som bara missförstår henne. Men även om hon inte lider av det, så vill hon verkligen bara ha vanliga vänner att ha roligt tillsammans med.

 

Hennes utanförskap kommer av att folk har fördomar om hur hon är på grund av hur hon ser ut och vilka intryck hon avger. Hon klandrar dem inte för att de har sina fördomar, utan tycker att det är lika mycket hennes fel eftersom hon inte kan rätta deras missförstånd. För att göra det vill hon ha lika lätt att samtala med folk och göra dem glada som Kazehaya, och hon ser upp till honom ganska platoniskt för hans förmåga. Hon verkade inte ha funderat över den romantiska aspekten förrän i slutet på andra avsnittet, medan Kazehaya har varit förtjust i henne sedan de träffades första gången.

 

Det kanske kan kännas som att Kazehaya inte är en hel karaktär, att han är för enkel, att han bara är där för att han behövs för att hjälpa Sawako ur sitt skal, men det tycker jag blir en orättvis slutsats efter bara två avsnitt. Serien fokuserar ju fortfarande mest på att presentera Sawako och hennes situation, så vi har inte fått hela scoopet angående Kazehaya.

 

Så det hela handlar om att bygga ut deras relation, sätta in några hinder (typ tjejen i slutet på andra avsnittet?), och inte minst att hjälpa Sawako att inte bara bli vän med sin klass, utan även att bli en sådan person som kan få vänner på egen hand utan att ta hjälp av klassens idol.

 

För min del tycker jag inte att det känns som att serien försöker få mig att känna någonting. Som med Aria som Tsukasa-san nämner är det (just nu) en solskenshistoria som funkar för att den verkligen känns ärlig istället för manipulerande. De presenterar karaktärerna som de är, och jag gillar vad jag ser.

 

Sawako e juh urgullig. ^-^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kimi ni Todoke 3

AW MAI GAWD! Kan någonting bli mer perfekt än de scenarion som målas upp i den här serien? "Jag är lycklig" hit och "Kazehaya är en perfekt varelse" dit. What's the point ~_~

 

Triangeln är väl dock riktigt smart uppbyggd än så länge (det lilla som finns av den). Jag hoppas på förtvivlan. Jag vill ha en väldigt arg Sadako och en väldigt ledsen Sadako. Snälla ge mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kimi ni Todoke 4

Var la ett okej avsnitt, men jag tyckte nästan de kunde fått in lite mer i avsnittet. Visst att stämmning och storyn går långsamt men när det verkligen händer något tyckte jag dom kunde ökat tempot lite.

 

Först tänkte jag även påpeka mitt misstycke om hur flickorna går runt situationen och drar förhastade slutsatser. Dock med en snabb snegling bakåt i tiden minns jag allt flick-drama i hög och mellanstadiet och insåg snabbt att situationen kanske inte var så konstig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Kimi ni Todoke 5

snapshot20091106143444.jpg

 

NÄHÄ! TROR DU VERKLIGEN DET?

 

Återigen tycker jag det hände en rätt intressant grej i slutet, men vad hände egentligen med den innan? Jo, hon bruden var väl den som spred ryktena, men var är hon nu nånstans? Hon gick upp i rök =|

 

Jag vet inte. Tjejernas grubblerier på bron fick mig väl att inte se lika hårt på dom grejer jag ogillar med Sadako, men jag tycker fortfarande hennes monologer är rätt störande och utdragna. Vi får väl se hur hon handskas med Team Evil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kimi ni Todoke 5
snapshot20091106143444.jpg

 

NÄHÄ! TROR DU VERKLIGEN DET?

 

Återigen tycker jag det hände en rätt intressant grej i slutet, men vad hände egentligen med den innan? Jo, hon bruden var väl den som spred ryktena, men var är hon nu nånstans? Hon gick upp i rök =|

 

Jag vet inte. Tjejernas grubblerier på bron fick mig väl att inte se lika hårt på dom grejer jag ogillar med Sadako, men jag tycker fortfarande hennes monologer är rätt störande och utdragna. Vi får väl se hur hon handskas med Team Evil.

Hahah

precis vad jag tänkte.

 

Hoppas verkligen att hon vågar ta för sig lite i de nästkommande avsnitten, förstår mig verkligen inte på hennes självdegraderande personlighet. Visserligen är det skönt att allt inte bara är en dans på rosor men att allt sätts på sin spets över att Sadako inte kan vara ärlig mot sig själv kändes lite fånigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

KnT 6

merde-1.png

 

... everything has been rainbows and butterflies.

 

Och vart fan är hennes ögon ó_ò

 

Jag försöker komma på vad som egentligen hände i det här avsnittet, men jag kommer inte fram till nåt.

 

Kimi ni Todoke - 06
Äntligen får man höra Aya Hirano, så jag har längtat! :D

FFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU-

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...