Hoppa till innehåll
Anime.se

Durarara!!


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

c20090709_durarara_01_cs1w1_528x640.png

 

Dags att spänna fast säkerhetsbältet igen. Brains Base tar sig ann en ny serie från skaparen av Baccano!. Durarara!! kör upp tempot från start och visar vilken riktning man ska ta.

 

ScOF5.png

 

Narita Ryōgo

Prisbelönta Baccano! skaparen gillar tydligen när det går snabbt och likheterna mellan Baccano! och Durarara!! är mer än en. Den stora skara rollista som man kunde skåda i Baccano! återfinns även i denna historia. Brains Base är även själva med på noterna och skapar en levande och rytmiskvärld där man hela tiden tvingar en att vara med för att inte gå miste om något. Ingen pauser här inte.

 

Handlingen

Mycket likt sin föregångare kommer det inte direkt handla om en specifik person utan man kommer ha ett antal viktiga personer för handlingen. Mest vikt baserat på första avsnittet verkar dock Mikado Ryuugamine få. Mikado har precis flyttat till Ikebukuro distriktet i Tokyo, där han möts upp av sin barndomskamrat Masaomi Kida. På vägen hem så berättar Kida om en hel del saker som Mikado bör veta och komma ihåg. Bland annat berättar han om vilka man skall hålla sig undan från samt en legend.

eTfkliBcJ.png

Narita Ryōgo verkar ha en slags förkärlek till spökhistorier. I Baccano hade vi Rail Tracer, i Durarara!! Huvudlösa Ryttaren fast på en motorcykel denna gång.

 

Produktionen

Det går inte mista sig på att det är Brains Base som producerar den här historian. Redan vid öppningslåten går tankarna direkt till Baccano!. Man väljer där att presentera den stora skara rollista som tidigare till en riktigt passande låt i min mening. Musiken i övrigt var faktiskt riktigt bra och man hade verkligen lagt ner lite extra energi på den i avsnittet. Soundtracket med andra ord står verkligen ut redan nu och det här känns riktigt bra efter bara ett avsnitt.

 

Vinterns, kanske , mest efterlängtade serie ser inte ut att svika. Ett avsnitt är absolut inte mycket att gå på, men efter ett sådant här första avsnitt går det inte annat än att hoppas att det kommer att hålla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Avsnitt 1

Första avsnittet bjöd på uppbyggnad av serien och en lätt introduktion av en skara karaktärer, en del fortfarande ej visuellt uppvisade. Det lade en del fokus på prat i början och avslutade med en viss mystisk ryttares lie, vilket var riktigt ballt. Jag vill veta varför snubbarna kidnappade flickan, och om kvinnan med ärret runt halsen; är hon relaterad till den svarta, huvudlösa motorcyklisten? Bra första avsnitt.

Jag satsar mina pengar på att detta är den bättre serien från vintersäsongen 2010 och lägger mina förhoppningar, samt förväntningar, här.

 

Konkurrensen är ju inte precis stor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är den första av fem serier från denna säsongen jag sett som inte verkar vara medioker / bottennapp. Jag gillar att de har samma karaktärsdesigner som till Yozakura Quartet.

 

Jag tycker om konceptet med att de har mycket dialoger och att karaktärerna snackar med varandra över en chatt på internet, och sedan får man se vad de snackar om mellan chattsekvenserna.

 

Lade ni märke till likheten mellan Durarara OP och Baccano OP? I Baccano OP skickar de omkring en vinflaska, i Durarara skickar de runt en colaburk. Kanske finns fler likheter som jag inte sett :).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är den första av fem serier från denna säsongen jag sett som inte verkar vara medioker / bottennapp.

Dito. Avsaknaden av enorma bröst och kameravinklar fokuserade på trosor är alltid ett gott tecken. Både animationen och tecknarstilen föll mig okså i smaken, vilket är första gången på tre animesäsonger. Det här har chansen att bli något kvalitativt, och kanske är ett tecken på att industrin är på bättringsväg.

 

Att den finns på Crunchyroll -- utan regionsblockering i sverige -- är ju också trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsaknaden av enorma bröst och kameravinklar fokuserade på trosor är alltid ett gott tecken.

[Klipp]

Det här har chansen att bli något kvalitativt, och kanske är ett tecken på att industrin är på bättringsväg.

 

Att den finns på Crunchyroll -- utan regionsblockering i sverige -- är ju också trevligt.

Åhå, tre mycket bra argument för att även jag ska ta mig en titt på serien. :) Får se om jag hinner innan helgen är över.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är den första av fem serier från denna säsongen jag sett som inte verkar vara medioker / bottennapp.

Dito. Avsaknaden av enorma bröst och kameravinklar fokuserade på trosor är alltid ett gott tecken.

Och DÄR blev jag intresserad.

Kanske skulle ge denhär en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ooooookej... såg första avsnittet igår och måste nog erkänna att jag inte alls riktigt verkar hänga med om exakt vad den handlar om...

 

En lant-kille flyttar in till stora staden i vilken hans kompis berättar om vilka han bör hålla sig borta ifrån? Visst ser serien lovande ut (främst för att den är lite putslustig) och den kommer säkerligen sluta som ganska bra, men en lite bättre introduktion hade ju inte skadat.

 

Dessutom, någon annan än jag som gillade chatt-programmet som de använde? Såg ju otroligt snyggt ut! Även om jag kanske inte riktigt hängde med om vad det var till för, eller när de där sessionerna skulle utspela sig <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2

Mycket riktigt som jag själv hade trott så fokuserade andra avsnittet på en helt annan karaktär och kopplade samtidigt samman några frågor till första avsnittet. Jag gillar den här slags Guy Ritchie stilen som man kör på där man hela tiden får svar genom att hela tiden få olika slags scener uppspelade för sig från olika synvinklar, precis som man valde att göra i Baccano!.

 

Lite fler intressanta karaktärer presenterades och jag tror att åtminstone de närmsta 2-3 avsnitten kommer att fortsätta i samma stuk, turen är väl här att serien inte är lika kort som Baccano! och att man har tid till att verkligen presentera de flesta så här. Spökmotorcyklisten eller vad man vill kalla henne vart lite för snabbt introducerad känns det dock som, hade vart skoj om de byggt upp lite mer mystik (finns givetvis kvar en hel del) kring denna. Är det ett experiment eller vad? Killen i labbrocken gav ifrån sig några frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ball.

 

4 och allmänt

Mm, jag håller nog med Blå om att mysteriet med Dullahan avslöjades något för snabbt. Men det beror väl på hur dom hanterar storyn kring henne härifrån, så det kan säkert fungera i slutändan.

 

Även om serien och utformningen i allmänhet är vacker än så länge så är jag nog inte så intresserad. Det ahr ju inte hänt något än. Men förväntar mig rätt mycket över 24 avsnitt. Föresten, han som hittade bruden med hägningsärr är samma kille som bara kom till första skoldagen? Och Booby lady (Sunohara eller nåt) har något med honom att göra?

 

Jo, lite intressant är det nog :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nog dom flesta tänkt

Det jag funderar över om det är så simpelt som att Sejis blivande flickvän (hon med ärret runt halsen) är Seltis huvud?

 

Jag har inte riktigt fattat handlingen riktigt än så jag vill inte spekulera allt för mycket men några tankar har man ju iaf om dom flesta karaktärer osv

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nog dom flesta tänkt
Det jag funderar över om det är så simpelt som att Sejis blivande flickvän (hon med ärret runt halsen) är Seltis huvud?

 

Jag har inte riktigt fattat handlingen riktigt än så jag vill inte spekulera allt för mycket men några tankar har man ju iaf om dom flesta karaktärer osv

Va??? Har totalt missat det där ;)

 

Hursomhelst, 5:e avsnittet var bra, tycker handlingen har rätt mycket potential, hitintills har ju trots allt inte så mycket hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 6 och huvudet.

Spoiler
Det verkar alltså som att de onda forskarna på något sätt fick tag på Celtys huvud på Irland, och har använt det i onda människoexperiment som nu fortsätter även utan huvudet sedan chefsforskarens lillebror Seiji kom och hälsade på henne på jobbet, blev kär i Celtys huvud och gav det en kropp som flydde. Nu gömmer de sig från henne. Det är i alla fall ett händelseförlopp jag kan bygga upp baserat på avsnittet.

 

Jag har inte direkt några frågor som jag känner att jag måste få besvarade, utan är mer nyfiken på hur långt berättelsen kommer att gå, med tanke på hur mycket som till synes är avslöjat redan nu, en fjärdedel in. I den här takten känns det lite som att handlingen om Celtys huvud och om människoexperimenten kommer att avslutas inom första couren (första ~13 avsnitten), men det beror väl förstås på hur mycket tid de kommer att ägna åt andra berättelser.

 

Lite väl mycket flörtande med nördgrejer, dock. Dotachins lösenord var "baccano", och när de visar Dokuro-chan och Ladies vs Butlers och Cencoroll och en massa annat känns det mindre som de bilder man skulle förvänta sig se i verkligheten och mer som att de klappar sig själva på ryggen lite för att de är så hippa och coola som har med såna referenser.

 

Men allt som allt var det ett rätt kul avsnitt.

 

BzdhVGcsP.jpg

"Får jag lov att erbjuda er lite japantecknat?"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6

Det verkar alltså som att de onda forskarna på något sätt fick tag på Celtys huvud på Irland, och har använt det i onda människoexperiment som nu fortsätter även utan huvudet sedan chefsforskarens lillebror Seiji kom och hälsade på henne på jobbet, blev kär i Celtys huvud och gav det en kropp som flydde. Nu gömmer de sig från henne. Det är i alla fall ett händelseförlopp jag kan bygga upp baserat på avsnittet.

Mayhaps. Förutom det att gömma sig från systern. Det lät inte som något sånt på telefonsamtalet dom hade i slutet.

 

-Använd hur mycket av pengarna du vill, när du vill.

-Tack, söstra mi.

-Hare, Seiji.

 

Hon kanske förråder forskningen för sin brors skull. Eller nåt. Eller menar du att hon inte vet om att han har huvudet? Pjaa~

 

Jag har inte direkt några frågor som jag känner att jag måste få besvarade

Jag kan komma på ett par. Vad är prof Shinras roll i dom onda experimenten? Inte bara att han har en labbrock (!) men han verkar stå nära den elaka systern (det är jäklar vad många karaktärer det är att hålla reda på) i slutvinjetten. Eller ha något med henne att göra i alla fall.

 

Nu blev jag också intresserad av vad Dollars är. Säg att du är med så är du med? Är det någon stor hjärntvätt som planeras? :D

Jag kan inte riktigt se syftet annars. Om det finns något syfte. Får mig att tänka på The Wave.

 

Och kommer alla avsnitt börja med en "det här händer om 17 minuter"grej? Jag vet inte om jag gillar dom så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

6
Spoiler
Mayhaps. Förutom det att gömma sig från systern. Det lät inte som något sånt på telefonsamtalet dom hade i slutet.

Ajuste, haha, det hann jag glömma lika fort som jag hade sett det.

 

Avsnitt 6.

Spoiler
Antingen så vet hon väl inte att han är med huvudet (hon verkade ensam och vilsen i första avsnittet, och när de träffades så verkade de inte ha sett varandra på ett tag) eller så är mina tankar uppåt väggarna fel.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Annars råkade jag se i slutet på första avsnittet frågar Mikado på chatten vem Dotachin är. Kallades inte killen med mössan för Dotachin? :O

Det kan ju bara betyda att Mikado har chattat med nån av dom fyra, men jag vene~

 

Tycker sättet en av chattmedlemmarna "pratade" på lät väldigt mycket som Walker (den flummiga av de fyra). Men vad vet man, egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...