Hoppa till innehåll
Anime.se

Rekommenderade inlägg

sUyiQGcTa.png
Titel: K-ON!!
Genre: Komedi, Satir, Slice of Life, Musik
Sändes: 2010-04-07 till ?
Studio: Kyoto Animation
Regissör: Yamada Naoko
Längd: 2 cours (exakt antal avsnitt okänt)
Relaterat: K-ON! (föregångare)


W7Gm3.png 3mJft.png
fofyo.png ScOF5.png


370 dagar efter premiären av K-ON! rullade K-ON!! igång. Detta är en direkt uppföljare till första säsongen och i dagsläget kan antalet utropstecken i titeln ses som en angivelse för vilken säsong det rör sig om.

Yui, Mio, Ritsu och Tsumugi är nu inne på sitt sista år som high school-elever och vi får än en gång följa med i bandmedlemmarnas vardag i denna avspända Slice of Life-komedi. Temat är musik men fokus ligger precis som tidigare på komiken och seriens Slice of Life-aspekt. Musiken agerar knutpunkt utan att hamna i förgrunden. På det stora hela är det väldigt lite som skiljer säsongerna åt, mer än utgivningsdatumen vill säga. Det är samma studio, samma upplägg, samma regissör och samma adaptionsanda - mer av samma vinnande koncept med andra ord.

De som har hängt med under säsong 1 förstår naturligtvis att Azusa då måste vara inne på sitt andra år och eftersom de fyra grundarna bara har ett år kvar i skolan bör man kanske börja se sig om efter nytt blod. Eller ska man bara köra på med samma medlemmar som året innan (eftersom de fungerar så pass bra ihop) och bara njuta av den tid de har kvar? Vågar man hoppas på att det här huvudbryt med nya medlemmar löser sig på ett naturligt sätt innan det blir dags för examen?

Den som vill läsa en riktig introduktion till serien och dess karaktärer vänder sig med fördel till tråden som hör till den första säsongen. Det känns onödigt att skriva någon längre presentation här då man redan har plitat ner det som känns relevant i föregående tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...

Mmmhmmm...eftersom jag tillhör kategorin som vill "slappna av efter jobbet" etc så ser jag på K-on och kommer fortsätta med det.

Dessutom köpa den i fet Blue-ray box så fort det kommer.

Musiken är även helt suverän i K-on och jag hoppas att det släpps ett gäng nya låtar från säsong 2.

Jag har väl inhandlat allt ( tror jag ) från S1.

En annan grej jag gillar med K-on är all "fanservice" på instrumenten :)

Korg Triton är grym ! Å snygga gitarrer !

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En annan grej jag gillar med K-on är all "fanservice" på instrumenten :)

Något jag också riktigt gillar.

Jag visste direkt att Gibson SG-gitarren som tillhörde Sawako i avsnitt 2 skulle vara en av de tidiga modellerna. Det är ju så typiskt K-On att låta våra flickor leka med dyrbara saker.

Konstigt nog så värderades den till bara 500 000 yen, dvs ca 40 000 kr. Men en Gibson SG från 1961 ligger på runt 200 000-300 000 kr i värde :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Killen i affären som dom säljer den i kanske blåser dom ?

 

Är nog snarare så att otakus som köper alla instrumenten de ser i K-ON!! är de som är blåsta (...hehe, brass-skämt). Hade jag varit t ex chef för Fender hade jag också sett till att få in så mycket Fender-gitarrer i bild som möjligt. All reklam är bra reklam säger man ju, och jag tror att de företag som fått sina instrument i händerna på flickorna i den här serien gjort ett smart drag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Killen i affären som dom säljer den i kanske blåser dom ?

 

[...] Hade jag varit t ex chef för Fender hade jag också sett till att få in så mycket Fender-gitarrer i bild som möjligt. [...]

 

Får KyoAni sponsorpengar för att lägga in Gibson-gitarrer Fender-basar? Nu har jag inte läst mangan, men är det inte precis samma instrument i båda formaten, om så är fallet har ju KyoAni inget annat val ;)

 

Om inte annat vill jag minnas att någon på Fender i Japan var glad över att Mio använde en Fender-bas och skrev detta på någon företagsblogg :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Får KyoAni sponsorpengar för att lägga in Gibson-gitarrer Fender-basar? Nu har jag inte läst mangan, men är det inte precis samma instrument i båda formaten, om så är fallet har ju KyoAni inget annat val ;)

 

Om inte annat vill jag minnas att någon på Fender i Japan var glad över att Mio använde en Fender-bas och skrev detta på någon företagsblogg :)

Fender och Gibson är med även i mangan så vitt jag vet. Har inte läst så mycket och det var ett tag sen, så jag minns inte riktigt. Men en anime brukar göra en manga bra mycket populärare, så därför kanske Fender/Gibson/Korg/Yamaha/Marshall etc syns mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om företagen hade sponsrat hade nog alla i bandet köpt nya instrument istället för begagnade.

Snarare tvärtom.

Att visa upp dyra vintage-klenoder från etablerade märken lär sälja mer i slutändan än att visa upp deras senaste årsmodell som ser exakt likadan ut fast egentligen har sämre byggkvalitet.

 

Eller jag vet inte.. visa upp deras senaste modeller vs modellerna från den gyllene rock-eran. Båda lär funka lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Avsnitt fyra överraskade mig.

De var i Kyoto utan att de gick förbi Kyoto Animations kontor? :surprised:

Jag var helt säker på att de, speciellt eftersom man i previewen såg att de kommer gå vilse, skulle av misstag gå förbi där :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

!! 5

Så det här är vad tjejer gör när dom är ensamma. På något sätt är det långt mer attraktivt än att retpetas i underkläder. Är det det som är grejen med K-On? Att få killar att vilja vara lesbiska tjejer? Det verkar fungera i alla fall.

 

Tandkrämsscenen var jobbig. Det har blivit en riktig pet peeve för mig när den inte kläms ut "ordentligt".

 

Jag hade aldrig i mitt liv vågat önska mig se Azusa i hängselbyxor. Jag kanske skulle ha njutit av det också om allt inte var så tråkigt. Nå, lite kul är det kanske, och det var faktiskt rätt trevligt att få se vad som hände på hemmaplan under samma dag. Det fick mig även att uppskatta avsaknaden av... well alla förutom Azusa och Ui egentligen. Det var ett alldeles speciellt lugn över avsnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det mest intressanta i avsnitt 5 var när det någonstans i mitten kom upp ett rullande meddelande som kort och gott sade att det finns många som använder internet för att titta på programmet olagligt, och att det här är hårt upphovsskyddat, så var försiktig. Jag kommer ihåg när sådana meddelanden brukade handla om jordbävningar...

 

!! 5
Så det här är vad tjejer gör när dom är ensamma. På något sätt är det långt mer attraktivt än att retpetas i underkläder. Är det det som är grejen med K-On? Att få killar att vilja vara lesbiska tjejer? Det verkar fungera i alla fall.

 

Tjo, fast...

Jag har inte alls svårt att tänka mig killar göra samma sak. Beror förstås vilket samhälle man tillhör och vad som anses vara "normalt", men gud vet att jag också rullat runt på golvet hos en kompis hus och läst manga i deras soffor.

 

Ingen har för övrigt visat sig lesbisk än, och med tanke på den japanska standardmallen lär vi knappast få reda på om så är fallet heller. De skulle förstås kunna göra en Lucky Star, men då serien verkar vara uppbyggd så att alla potentiellt skulle kunna bli kär i vem som helst verkar det lite överflödigt vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjo, fast...
Jag har inte alls svårt att tänka mig killar göra samma sak.

Men, borde inte du som kille veta hur det är? Eller har jag fått en helt fel uppfattning av dig? :blush:

Inget att oroa sig för, jag försökte bara uttrycka mig könlöst. Jag är knappast någon urtyp av en samhällsmässig "kille", och inte heller är jag särskilt erfaren av övernattningar hos kompisar, så jag menade bara att även killar som inte delar min avsmak för könsklyschor kan tänkas bete sig så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjo, fast...
Jag har inte alls svårt att tänka mig killar göra samma sak. Beror förstås vilket samhälle man tillhör och vad som anses vara "normalt", men gud vet att jag också rullat runt på golvet hos en kompis hus och läst manga i deras soffor.

"Tjejer gör samma sak som dom gjorde i högstadiet, fast med sprit. Varför kan inte killar göra det?" Vi vill väl det, men det måste ju vara macho också. Så K-On kanske snarer är ett sätt att komma i kontakt med sin av samhället nedtryckta 'feminina' sida :)

 

Djupt.

 

Hela lesbiska grejen var bara... well, det är fortfarande söta flickor på skärmen. Om ditt average K-On-fan fick ta en av tjejernas plats, vad skulle hända till slut? Fast kanske inte~

 

Jag är kille.

Ohshit. Jag har misstagit dig för motsatsen hela tiden. Trots allt kallar du väl dig för en fangirl på din blog. Fast folk har misstagit mitt kön förut också på grund av... missvisande avatarer. Feels good, dunnit? :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

oh hi, vad gör ni? Analyserar varför killar ser och gillar K-On eller nåt? Jag har inte sett den, så jag ska inte säga så mycket, men en intressant tanke angående varför otaku gillar den är att... tja, det finns en kulturkritiker som heter Hiroki Azuma som analyserat otaku-kulturen länge (och mycket). En av hans tankegångar är att otaku har byggt upp ett slags "databas" av element relaterat till berättelser, utseende, karaktärsärketyper och så vidare -- som ett slags undermedveten samling klyschor, ungefär -- och att otaku bedömer moderna verk utifrån hur de följer databasen.

 

En bloggare tänkte på K-On ur Azumas synvinkel:

    Det är lätt att se hur nutida "söta flickor som gör söta saker"-serier kom till. Folk kan anklaga K-ON! för att vara "tom" -- men när det kommer till kritan så är tomheten till en del själva poängen. K-ON! representerar en destillation av berättandet till ett rent fordon för figurer, vilka i sin tur är uppbyggda av beprövade moé-element [...], vilket är precis vad nya fans vill åt till att börja med, påstår Azuma.

Det förklarar givetvis inte hela populariteten -- K-On sålde 50 000 enheter i Japan första volymen, och de var knappast alla databas-otaku -- men det är en något intressant tanke.

 

Fast folk har misstagit mitt kön förut också på grund av... missvisande avatarer.

Betyder det att jag inte är den enda killen på forumet!? =:-O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är kille.

Ohshit. Jag har misstagit dig för motsatsen hela tiden. Trots allt kallar du väl dig för en fangirl på din blog. Fast folk har misstagit mitt kön förut också på grund av... missvisande avatarer. Feels good, dunnit? :3

Faktiskt finner jag det högst roande. Det är lite det jag har försökt ådstakomma: en könlös persona som inte associerar sig med några samhällskrav. Begreppet fangirl spelar lite på det, då jag ser det mer som ett fast begrepp som antyder just de karaktärsdragen (fanpipande, fascination för homosexuella par etc.); en kille kan alltså också vara en fangirl, och tvärt om. Inte för att jag gjort särskillt stora försök att verkligen dölja mitt kön; tror till och med jag nämnt det ett antal gånger (exempelvis i tråden om animekvinnor, om jag inte minns fel).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte för att jag gjort särskillt stora försök att verkligen dölja mitt kön

...till polisens förtret. Akta så inte kalsonggubben tar dig!

Spoiler
pantsman.jpg

 

Förlåt, jag kunde inte låta bli. Jag har inte kunnat skriva några bra dåliga ordvitsar och skämt på IRC på ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

tja, det finns en kulturkritiker som heter Hiroki Azuma som analyserat otaku-kulturen länge (och mycket). En av hans tankegångar är att otaku har byggt upp ett slags "databas" av element relaterat till berättelser, utseende, karaktärsärketyper och så vidare -- som ett slags undermedveten samling klyschor, ungefär -- och att otaku bedömer moderna verk utifrån hur de följer databasen.

Jag tycker det låter som de flesta "vardagliga" konsumenter av berättande media (som egentligen inte konsumerar så mycket av det alls). De som nästan bara tittar på dem största filmerna som ofta följer väldigt lika mallar, och skyggar för väldigt annorlunda grejer. Mer påtagligt med "vardagliga" konsumenter av musik. Det kanske bara är min fördom.

 

Betyder det att jag inte är den enda killen på forumet!? icon_eek.gif

Åtminstone enda mannen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...