Hoppa till innehåll
Anime.se

Nausicaä från vindarnas dal


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

naus.jpg

 

Vill ta tillfället i akt och rekommendera denna otroligt suveräna manga som jag upptäckte ganska nyligen. Mangan är tecknad av mästaren själv, Hayao Miyazaki. Det här är nog den bästa mangan jag har läst om inte den bästa (i hård kamp med Miura, Kentaros Berserk/Bärsärk). Kan inte rekommendera den här mangan nog, köp den och läs den! För annars missar ni något sagolikt. Kan också nämna att det tog Miyazaki 12 år att färdigställa serien vilket man kan förstå när man kolla på de otroligt välritade, detaljerade teckningarna och den intressanta historien.

 

Handlingen i kort

Ett stort krig för längesedan har förstört världen och människorna upplever en ekologisk katastrof. Nästan alla spår av industrier och fabriker försvinner från jordens yta och enbart några få farkoster finns kvar efter kriget. En giftig svampskog bredder ut sig överallt och muterar insekter till gigantiska monster och inte nog med det, de släpper ut stora mängder av giftgas som förintar hela städer, till och med hela kungariken. Ett litet kungadöme vid havet har dock klarat sig än så länge från svampskogen, riket går under namnet vindens dal som knappt har 500 invånare. Det lilla kungariket har klarat sig från svampskogen enbart tack vare de stora vindarna som blåser genom dalen. Här bor mangans huvudkaraktär, prinsessan Nausicaä som kan kommunicera med alla sortens djur, till och med de skräckinjagande Ohmus (stora larvliknande varelser). Hon kämpar också förgäves för tolerans och förståelse för svampskogen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte annat än att hålla med. Det var den första mangan jag köpte och den är fortfarande på en delad förstaplats när det gäller favoritmanga (den och Akira). Enda nackdelen med mangan är att animen inte känns lika rolig efteråt då man vet vad man missar... :(

 

Kan också nämna att det tog Miyazaki 12 år att färdigställa serien vilket man kan förstå när man kolla på de otroligt välritade, detaljerade teckningarna och den intressanta historien.

 

 

Miyazaki tog långa pauser i sitt tecknande varje gång någon av hans filmer var under produktion, och det var ju nästan hela tiden. I slutet var han mycket trött på sin manga och var inte ens säker på ifall han skulle orka att göra klar den... Fast av detta märks ingenting på slutresultatet; Hela mangan håller en jämn hög kvalitet till skillnad på många andra serier där det märks när tecknaren tappat lusten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nausicaä är en av det fåtal serier som har hamnat på min lista över fullkomliga mästerverk. Finns inget ont om serien att säga. Det skulle vara att det bara är de fyra första böckerna som har en helt gudomlig översättning som är bättre än originalet. De andra böckerna har en översättning som bara är helt perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tackar för tipset. När så många här verkar ha den på sin topplista kunde jag inte göra annat än att beställa Mangaboxen från Staffars serier.

Ni gör mig fattig. Den här gången 990:- fattigare. Men det är lugnt jag ser fram emot en härlig läsning.

 

Åhh... Jag vill också ha en omslagslåda till mina volymer. De står så ojämnt i hyllan nu :(...

 

En gratis låda borde skickas ut till alla som köpte volymerna allt efter att de kom ut ifall de kan visa upp kvitton. Fusk!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Till de som ännu inte köpt den äldre utgåvan vill jag passa på att rekommendera nyutgåvan som säljs i A4 format. Visserligen är den indelad i fler små delar, 7 har släppts än så länge om jag inte minns fel. (Originalet var på 4 volymer).

Det är en hel del text i mangorna och ibland tyckte jag den blev lite väl liten. Dessutom är det här deffinitivt en manga värd att uppleva i större format, (även om det kanske blir lite dyrare). :)

 

Även jag har denna manga på min topplista. Känner inte någon som läst den och sedan sagt att de inte tycker om den. :) Är även en av de första mangorna jag brukar rekommendera/låna ut till någon som är nyfiken på manga. (Förutsatt att de inte är för unga).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Till de som ännu inte köpt den äldre utgåvan vill jag passa på att rekommendera nyutgåvan som säljs i A4 format. Visserligen är den indelad i fler små delar, 7 har släppts än så länge om jag inte minns fel. (Originalet var på 4 volymer).

 

Det var nog "perfect edition" som var i fyra volymer. Originalutgåvan var i sju volymer och en toksnygg sådan dessutom. Men men.

 

I Japan är den på sju volymer. Tryckta i brunt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, jag tycker OCKSÅ att den första amerikanska är vrålsnygg (för det är den JAG har). Kan dock inte jämföra med den japanska, för den har jag inte sett.

 

Oavsett edition så är iaf Nausicaä en tokbra manga som borde ingå i varje nörds samling.

 

Och nej, den har inte kommit på svenska. Än i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Nausicaä är en av de få manga jag funderat på att köpa ännu en uppsättning av...

Jag har Perfect Collection och i den är översättningen + ljudeffektsredigeringen sjukt bra gjord, så jag ångrar defintivt inte köpet. Men jag vill gärna ha den i originalstorlek och brunt tryck för att kunna beundra alla detaljer lite mer... Kanske köper den på tyska, deras utgåva ska vara mkt likt det japanska originalet

 

Handlingen i Nausicaä är helt enkelt, whoa, så bra. Varje gång man läser den upptäcker man något mer, och den lämnar en verkligen med så mycket tankar.

 

Rekommenderar den också skarp att ge till alla skeptiska föräldrar och liknande som tror att manga är bara för småbarn el. porr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...