Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime.se Anime Awards 2010: Nomineringsfas


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

aaa-forumlogo.png

 

 

Gott nytt år!

 

Vi har lagt ännu ett år bakom oss och det har därmed än en gång blivit dags att utvärdera det gångna årets animeskörd. Det är med andra ord hög tid att dra igång Anime.se Anime Awards 2010.

 

Först ut är nomineringsfasen som bjuder på en ny regel i år. Fasen pågår under hela januari månad och den här tråden är inte bara till för att man ska kunna nominera titlar som fallit en i smaken utan även för att man ska kunna få tips om serier, filmer och OVAs som man har missat under 2010.

 

Hur gör man då för att nominera sina favoriter?

 

Det hela är mycket enkelt, man skriver namnen på de serier man vill nominera i ett inlägg och postar det i tråden. Nytt för i år är att en anime behöver nomineras av minst två personer för att gå vidare till omröstningsfasen. Tillhörande karaktärer, japanska röstskådespelare och produktionsbolag hänger automatiskt med när en anime väl är nominerad och man kommer därmed kunna rösta på dessa i kategorier som Bästa Manliga/Kvinnliga Karaktär, Bästa Röstskådespelare och Bästa Studio.

 

Det räcker att man nämner animens namn, man behöver alltså inte nominera till en specifik kategori. Om man dock väljer att säga något i stil med att "jag nominerar [namn på anime] på grund av dess fantastiska actionscener" är det naturligtvis fritt fram. Det kanske till och med kan få någon actionsugen användare att ge serien en chans inför omröstningsfasen. Nominering i dialogform är att föredra med andra ord.

 

Nedan följer en lista över de aktuella kategorierna. Den kanske kan få just dig att minnas något du gillade med en viss serie och kanske kan just detta vara avgörande för om serien i fråga får vara med och tävla?

 


  • Bästa Komik
  • Bästa Action
  • Bästa Drama/Romantik
  • Bästa Handling
  • Bästa Manliga Karaktär
  • Bästa Kvinnliga Karaktär
  • Bästa Röstskådespelare
  • Bästa OP/ED
  • Bästa Ljudspår
  • Bästa Visuella Prestation
  • Bästa Produktion & Regi
  • Bästa Studio
  • Bästa Karaktärsdesign
  • Bästa Nykomling
  • Bästa Anime

 

Kom ihåg att ni inte behöver nominera specifika titlar till specifika kategorier. Är en anime nämnd två gånger i tråden innebär det att den kommer ligga i databasen när det blir dags för omröstning.

 

Vilka titlar får vara med och tävla då?

 

Reglerna är tämligen enkla. Det som krävs för att en titel ska få vara med och tävla i A3 2010 är att den kom till sitt slut någon gång under aktuellt år. Det spelar ingen roll vilket år utgivningen inleddes. Kom det sista avsnittet under 2010? Bra, då får den vara med.

 

  • Om det rör sig om en TV-sänd serie gäller det att sista avsnittet verkligen gick i TV under 2010.
     
  • Rör det sig om en OVA gäller det att den avslutande DVD/BD-volymen släpptes under 2010.
     
  • Rör det sig om en webbdistribuerad titel gäller det att sista avsnittet gjordes tillgängligt under 2010.
     
  • Rör det sig om en biofilm gäller datumet då filmen lanserades på DVD och Blu-Ray då det är först i det stadiet som vi generellt sett kan ta del av materialet. Detta är ett svenskt community och extremt få av oss är så pass lyckligt lottade att vi har möjlighet att se någon av dessa filmer i en japansk biosalong.
     
  • För kategorin Bästa Nykomling gäller det dock att utgivningen inletts under 2010 och att serien inte avslutades under samma år.

 

Jag hoppas att reglerna uppfattas som klara och tydliga. Om ni har några frågor går det bra att ställa dem här i tråden. Ni kan även kontakta mig eller Sceleris via MSN, IRC (#anime.se @ Rizon) eller PM-funktionen här på anime.se. Tänk dock på att andra personer kan gå i samma tankar som just du och därför kan det vara bäst att ställa frågan direkt i tråden varpå svaret blir tillgängligt för alla.

 

Mycket nöje!

 

Att registrera sig på forumet är lika lätt som det är snabbt avklarat. Både du och dina åsikter om animeåret 2010 är hjärtligt välkomna.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tegami Bachi

Kimi ni Todoke

Nodame Cantabile Finale

Durarara!!

Ookiku Furikabutte: Natsu no Taikai Hen

Saraiya Goyou

Yojouhan Shinwa Taikei

Shiki

Kuragehime

Shinryaku! Ika Musume

Cross Game

Kaichou wa Maid-sama!

Kuroshitsuji II

Hidamari Sketch x ☆☆☆

Yumeiro Pâtissière SP Professional

 

Summer Wars

Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance

Suzumiya Haruhi no Shoushitsu

 

Tegami Bachi Reverse

Redigerad av wilfried
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm... jag plockar det jag minns.

 

Ika Musume

K-ON!!

Soranowoto

Angel Beats

Major

Seitokai Yakuindomo

Soredemo Machi wa Mawatteiru

Cross Game

 

Haruhi-filmen

Summer Wars

Eden of the East Movie II: Paradise Lost

 

-- Nykomlingar:

 

Bakuman

 

-- Uppdateringar:

13 jan: La till Cross Game.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det är något som inte stämmer, påpeka eller rätta gärna.

 

TV-serie

Angel Beats!

Bakemonogatari

Cross Game

Darker than Black: Ryuusei no Gemini

Durarara!!

Fullmetal Aclhemist: Brotherhood

Gintama

Kaichou wa Maid-sama!

Kami nomi zo Shiru Sekai

Katanagatari

Kimi ni Todoke

Kuragehime

Kuroshitsuji II

InuYasha: Kanketsu-hen

Major S6

Nodame Cantabile Finale

Ookiku Furikabutte: Natsu no Taikai Hen

Otome Youkai Zakuro

Panty & Stocking with Garterbelt

Rainbow

Saraiya Goyou

Seitokai Yakuindomo

Sora no Woto

Soredemo Machi wa Mawatteiru

Tegami Bachi

Winter Sonata

Working!!

Yojouhan Shinwa Taikei

 

 

Film/OVA

Bungaku Shoujo

Evangelion 2.0

Eve no Jikan (film)

Fate/stay night: Unlimited Blade Works

Higashi no Eden: Gekijouban II Paradise Lost

Hiyokoi

Summer Wars

Suzumiya Haruhi no Shoushitsu

Tamayura

Trigun: Badlands Rumble

 

Nykomling

Break Blade (räknar alla som en.)

Bakuman

Tegami Bachi Reverse

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tummen upp för Bläckiskflickan (Shinryaku! Ika Musume), den första bra (i dagens mått mätt) vardagsserie på flera år, helt utan tsundere. Sedan tycker jag, trotts hård kritik från min sida, att Himmelens Melodier (So-Ra-No-Wo-To) förtjänar en nominering, om inte annat för sitt unika upplägg (och ett riktigt lyckat bonusavsnitt). Heroman förtjänar också en hedersutnämning för att vara go' kvalitet rakt igenom, om än inte särskilt originell. Milky Holmes också, för sitt semi-kvalitativa fluff och helvrickade premiss.

 

(När man bara listar fyra titlar måste man väl fylla ut det med nånting. Fler titlar kan komma att läggas till i detta inlägg.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag har missat hela sommar- och höstsäsongen mer eller mindre så där har jag inga kandidater ifrån. Men annars ska det väl gå, kanske. Tycker inte det kom så många bra serier förra året faktiskt, men kan lista det lilla jag såg.

 

[/url]Baka to Test to Shoukanjuu

Ladies versus Butlers!

Nodame Cantabile Finale

Durarara!!

Sora no Woto

Ookami Kakushi

Hanamaru Youchien

Bakemonogatari (om den nu får vara med)

Katanagatari

Cross Game

Isekai no Seikishi Monogatari

Fullmetal Alchemist: Brotherhood

Working!!

House of Five Leaves

Angel Beats!

Yojouhan Shinwa Taikei

B Gata H Kei

Shiki

Sora no Otoshimono: Forte

Astro Fighter Sunred 2

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här är nog ungefär de jag kan räkna med kan få en röst av mig.

 

Cross Game

Durarara!!

Evangelion Shin Gekijouban: Ha

Gekijouban Tengen Toppa Gurren Lagann: Lagann-hen

Gekijouban Macross F: Itsuwari no Utahime

Gintama

Kimi ni Todoke

Kuragehime

Panty & Stocking with Garterbelt

Shinryaku! Ika Musume

Soranowoto

Summer Wars

Suzumiya Haruhi no Shoushitsu

Working!!

Yojouhan Shinwa Taikei

 

Har inte sett dessa, men de kanske kan överraska och få någon röst, så lika bra att nominera dem också.

 

Isekai no Seikishi Monogatari

Katanagatari

Mahou Shoujo Lyrical Nanoha The Movie 1st

Shiki

 

Åsså några nykomlingar.

 

Bakuman

Kidou Senshi Gundam Unicorn

Star Driver

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att folk är i full färd med nomineringsarbetet. Lite information:

 

Jag har nu börjat föra en lista över samtliga nomineringar som kommer in och det vore därför kanon om man från och med nu använder sig av ett nytt inlägg om man känner för att nominera fler titlar. Man får posta hur ofta man vill i tråden och ni behöver därför inte uppdatera era befintliga inlägg.

 

Själv har jag inte kastat ur mig några nomineringar än men jag ska ta mig en funderare inom kort.

 

Blå: Jo Bakemonogatari får hemskt gärna vara med. Då de tre sista avsnitten kom under 2010 räknas den som en 2010-serie. Förra året fick den således endast tävla i kategorin för bästa nykomling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först och främst vill jag verkligen rekommendera att flera kollar på Kaitou Reinya. Det är inte den roligaste serien jag sett, men eftersom avsnitten bara är tre minuter långa känns varje väldigt mycket värt tiden man investerat. För nog var den rolig.

 

Resten av mina nomineringar:

 

Panty and Stocking with Garterbelt

Soredemo Machi wa Mawatteiru

Tantei Opera Milkey Holmes

Shinryaku! Ika Musume

Shakugan no Shana S specials (shana-tan)

Mitsudomoe

Seitokai Yakuindomo

Black Rock Shooter

Bakemonogatari

Angel Beats

Baka to Test to Shoukanjuu

Hanamaru Kindergarten

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kimi ni Todoke

Nodame Cantabile Finale

Shinryaku! Ika Musume

Yumeiro Pâtissière SP Professional

Suzumiya Haruhi no Shoushitsu

Angel Beats!

Yosuga no Sora

K-ON!!

Sora no woto

Kami nomi zo Shiru Sekai

Working!!

Hanamaru Youchien

Mitsudomoe

Shakugan no shana s + specials (shana-tan)

 

nykomling

to aru majutsu no index 2

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tänkte bara passa på att påminna folk om att nomineringsfasen avslutas i och med det att vi vänder blad från januari till februari i almanackan. För de som inte har nominerat några serier än (och för de som inte tycker att de har nominerat klart) kan det vara värt att ta sig en funderare under helgen då tråden låses natten mellan måndag och tisdag.

 

Eftersom jag har suttit och räknat nomineringar har jag lite insikt i hur olika serier ligger till. Det ser ut som om de serier som jag kan tänka mig att rösta på i omröstningsfasen redan har uppfyllt nomineringskraven (2 nomineringar eller fler) och därför kanske jag nöjer mig med att luta mig tillbaka och bara iaktta spektaklet. ┐( ̄ー ̄)┌

 

Tag dock det säkra före det osäkra och posta era nomineringar. Det tar betydligt mindre tid än att sitta och räkna igenom nomineringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bakemonogatari

Cross Game

Darker than Black: Ryuusei no Gemini

Durarara

Eden of the East Movie II: Paradise Lost

Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance

Fate/stay night: Unlimited Blade Works

Full metal alchemist: Brotherhood

Gekijouban Tengen Toppa Gurren Lagann: Lagann-hen

House of Five Leaves

Summer Wars

 

Nykomling:

Bakuman

Star driver

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Summer Wars

Gintama

Soredemo Machi wa Mawatte Iru

Nodame Cantabile: Finale

K-ON!!

Trigun: Badlands Rumble

Evangelion Shin Gekijouban: Ha

Tengen Toppa Gurren Lagann: Lagann-hen

Katanagatari

Durarara!!

RAINBOW

Sarai-ya Goyou

Cross Game

Kimi ni Todoke

Yojouhan Shinwa Taikei

Shiki

Ookiku Furikabutte: Natsu no Taikai-hen

Seikimatsu Occult Gakuin

Hanamaru Youchien

Kuragehime

Panty & Stocking with Garterbelt

Angel Beats!

Bungaku Shoujo

Highschool of the Dead

Tegami Bachi

Hagane no Renkinjutsushi (2009)

Hottarake no Shima: Haruka to Mahou no Kagami

 

Black Lagoon: Roberta's Blood Trail

Bakuman

Break Blade

Kidou Senshi Gundam Unicorn

Star Driver: Kagayaki no Takuto

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share

×
×
  • Skapa nytt...