Hoppa till innehåll

Resultattavla


Populärt innehåll

Visar innehåll med högsta anseende på 10/01/18 inom alla områden

  1. 1 poäng
    Vild chansning på One Piece. Motivering: Alla har hört talas om skatten One Piece men få vet vad det är. En del av ordspråken stämmer in i serien om man vinklar dem lite, t.ex är hjältarna pirater som oftast är elaka men de hjälper andra om de känner för det. One som kl 13:00 som är mitt på dagen? Serien har så många avsnitt så om op och ed är ca 3 min så kan jag tänka mig att de tillsammans har längre speltid än många serier.
  2. 1 poäng
    Eller hur! Det hade ju kunnat vara ett till lager på berättelsen om han våndades internt över sin spelade ondska, men som det är är det mest “jahopp, människor, ha ha, vem bryr sig”. Det finns alternativ. Jag läste en kort prequel-berättelse om hur deras spelgille fick tag på Nazaricks grav som högkvarter till att börja med (dvs åratal innan animeserien började) och jag tror att det var där som man fick en bättre bild av hur jorden ser ut år 2100-nånting då serien börjar. Det är typ smutsigt och superkapitalistiskt och orättvist. Storföretag utnyttjar folk och förorenar miljön till den grad att ingen kan vistas utomhus utan att använda gasmasker. En karaktär berättar att familjemedlemmar dött i arbetsolycka men att kompensationen var obefintlig och att bolaget inte ens stoppade fabriken, och Momonga själv berättar att hans egen mor arbetade ihjäl sig. Momongas lägenhet är nästan helt tom, VR-internet är det enda han gör som inte är jobb. Men det var några extraberättelser som följde med de japanska Blu-ray-skivorna. Serien hade kunnat integrera sådan information mer och visa att han verkligen inte bryr sig om människor, därför att han kommer från ett riktigt skitsamhälle – det enda som han bryr sig om är vännerna från sitt dataspel (om jag nu förstår honom rätt). Då hade vi förstått hur han kan vara så kall. Hade de velat göra en snäll historia hade de sedan kunnat låta honom lära sig tycka om människor genom goda erfarenheter i den nya världen, men oavsett så hade de kunnat bygga upp honom som karaktär mer. Ett annat alternativ kommer från en annan isekai-dataspelshistoria vars mangaversion jag följer, En vild slutboss uppenbarar sig. Den handlar om en MMORPG-gamer som blev mäktig i dataspelet tillsammans med några onlinekompisar, men han bestämde sig för att sluta spela, och då valde gruppen att göra det till ett litet “event” där hans karaktär, kvinnliga ängeln Ruphas, blev förrådd av de andra. En tid senare sugs han in i spelet och hamnar i sin dataspelskaraktär Ruphas kropp, av olycka “återuppväckt” i en magisk ritual 200 år efter “förräderiet”. Mysterier uppstår: datorstyrda supportkaraktärer har fått liv (som i Overlord), saker verkar mycket mer ifyllda än i spelet, och karaktärerna tillhörande de kompisar som han spelade med förut verkar inte vara desamma. En delvis intressant infallsvinkel är att gränsen mellan Ruphas och dataspelaren bakom Ruphas börjar suddas ut. I början handlar det om att rollspela som i Overlord, men beteendet kommer allt mer självklart, och h@n börjar minnas Ruphas “backstory” som ju inte borde finnas. (Risken är förstås att om han blir Ruphas helt och hållet och utan särskilda konsekvenser så var det ju helt meningslöst att göra det som en “gamer fast i dataspelet fast på riktigt”-berättelse, då hade de kunnat göra en ren fantasy. Det ligger något i att de flesta isekai-berättelser hade kunnat skrivas om utan isekai, som @Truly påpekade på Discord.) Ainz hade kunnat ha en liknande grej på gång, där hans mänskliga och medmänskliga inre jag håller på att tas över av ett människoföraktande Undead-yttre. Det är bara två förslag, och det finns ju andra grejer som de hade kunnat göra. Något bör de då göra.
Denna resultattavla är inställd på Stockholm/GMT+02:00
×