Hoppa till innehåll

Resultattavla


Populärt innehåll

Visar innehåll med högsta anseende på 06/26/19 inom alla områden

  1. 1 poäng
    Det är väl just det här att jag inte gillade hur de fläskade ut storyn i AO, så jag är skeptisk till deras förmåga att fläska ut den i Hi-Evolution. Men hoppet är det sista som dör etc etc! Jag menar inte att förringa dina känslor kring mecha, men jag tror att man lätt kan få lite fel uppfattning. Det är så att säga skillnad på mecha och mecha. En del handlar till stor del om robotarna, med fokus på jätterobotar som slåss mot jättemonster eller andra jätterobotar, typ en barnmechaserie från 1970-talet eller Pacific Rim: berättelsen var mest en ram för att hålla upp jätterobotactionsekvenser. Om det inte är ens kopp té så är det förstås inget att tvinga sig att se, men andra mechaverk är omvänt konstruerade: de använder jätterobotgrejen som en ram för att hålla upp en karaktärs- eller storyinriktad berättelse. Robotarna blir bara ett scifi- eller fantasy-element. Eureka Seven är ett exempel, Evangelion (en berättelse om depression) och Gundam (en berättelse om krig där robotarna motsvarar stridsvagnar/stridsflygplan) ett annat. Det är klart, om man verkligen inte vill se robotar alls så är det väl bara så det är, men det är synd om man avstår från mecha för att man tror att de uteslutande fokuserar på robotar. Den korta förklaringen av Gundam-djungeln är att det började som en anime som fick några storyuppföljare, men senare kom ju serier som bara hade “Gundam” i namnet: förutom att robotarna var bekant designade så var handlingarna och ibland stilarna helt annorlunda. Det betyder att man kan hoppa in i vilken “tideräkning” man vill: de olika versionerna brukar ofta namnges efter sina respektive tideräkningar. Originalet är Universal Century, UC. Jag tycker att Gundam Unicorn är utmärkt, men jag skulle nog inte rekommendera den som en startpunkt. För mig känns den som en kulmen av 30 år av UC-anime. Om man vill se original-Gundam-sagan så hade nog ett gångbart alternativ varit Gundam the Origin-OAV:n (6 delar, 2015) -> Gundam-filmtrilogin (1980) -> Gundam Z-filmtrilogin (1985/2005) -> läsa på lite om Gundam ZZ (1986) -> Char's Counterattack-filmen (1988) -> Gundam Unicorn (7 delar, 2010), då har man det mesta om den huvudsakliga konflikten som Gundam är känd för: kriget mellan planeten jorden och de frihetssökande rymdkolonierna och den långa konflikten mellan hjälten Amuro Ray och skurken/antihjälten/antiskurken Char. Det är totalt typ 28 timmar speltid, men det kanske känns mindre oöverkomligt om man tänker på att det i princip är 20 filmer på i snitt 86 minuter, som man gott kan se sisådär en i veckan av. (Jag är dock inte helt säker på att börja med Gundam the Origin, serien om Chars uppväxt och upptrappningen till kriget – det är lite som att börja sitt Star Wars-tittande med prequel-trilogin, om prequel-trilogin hade varit bra: vill man börja med att se berättelsen om Darth Vaders uppväxt? Jag tror dock inte att det skadar. Och så kanske det är tryggande att börja med något modernare, om det blir lättare att knyta an.) Annars kan man ju börja med en alternativ tideräkning. Iron-Blooded Orphans ska väl vara bra, tror jag, om man vill se en serie om barnsoldater på Mars. Fast det är ju ändå 50 avsnitt, uppemot en 18-19 timmar; samma med det fristående alternativet Gundam 00, och det fristående alternativet Gundam SEED har fler än 100 avsnitt.
Denna resultattavla är inställd på Stockholm/GMT+02:00
×