Hoppa till innehåll

Resultattavla


Populärt innehåll

Visar innehåll med högsta anseende på 04/20/20 inom alla områden

  1. 1 poäng
    Looking for party – jag söker medlemmar till ett sällskap att äventyra med och slåss mot monster! Habitica är namnet på en webbplats där man kan skapa att göra-listor – “torsdag: boka tid hos tandläkaren” – med en knorr: man har en liten avatar som ur ett SNES-/8-bitars-RPG, och när man gör sina sysslor så får man XP (erfarenhetspoäng) som man ökar i nivå med, och guld som man kan använda för att köpa utrustning och hälsodrycker och liknande med – och när man inte gör vad man ska, så tappar man hälsa! Sajten är till för att hjälpa sina medlemmar göra vad de vill göra och behöver göra genom “spelifiering”, metoden att påverka beteende genom dataspelsliknande mikrobelöningar och mikrobestraffningar. För detta finns det fyra huvudsakliga typer av sysslor: Vanor (habits) skapar man när man vill lära sig nyttiga vanor, eller lära bort sig ovanor. En vana kan ha en positiv aspekt, en negativ aspekt, eller både och samtidigt. Vanor har inga tidsgränser, så man får bara belöningar när man klickar på PLUS-knappen, och man får bara bestraffningar när man klickar på MINUS-knappen. Jag använder det för (a) sådant som är bra, men inte viktigt, och för (b) sådant som kan göras gång på gång. Exempel med bara positiv aspekt: jag har ett piano som jag försöker lära mig spela på. Men det är ju inte viktigt, det händer inget illa om jag inte spelar varje dag, så då har jag en vana om att spela en stund: varje gång jag spelat en stund så kan jag klicka på PLUS-knappen och få lite XP och guld. Exempel med bara negativ aspekt: jag har ett sånt där aktivitetsband som räknar steg och kollar puls och sånt. Den har även en inaktivitetsvarning: om man sitter för länge så vibrerar den och säger till på skarpen. Därför har jag i Habitica en negativ vana: varje gång mitt aktivitetsband ger mig en inaktivitetsvarning, så klickar jag på MINUS-knappen på vanan. Alltså, varje gång jag sitter stilla för länge, så tar min spelfigur skada. Exempel med positiv och negativ aspekt: om man har svårt att jobba fokuserat så kan man skapa en “jobba fokuserat”-vana: klicka PLUS varje, säg, 25 minuter du jobbat fokuserat, och MINUS varje gång du misslyckats hålla ditt fokus i 25 minuter. Dagliga uppgifter (dailies) gäller för återkommande sysslor med tidsgränser. Man kan låta en syssla återkomma var X:e dag eller vecka eller månad eller år, eller på specifika veckodagar eller månadsdagar eller datum. En daglig uppgift har en tidsgräns: om man inte bockar för att man gjort uppgiften innan den återkommer, så leder det till en bestraffning, och har man gjort uppgiften i tid så får man en belöning. Ett extremt vanligt exempel är “använd tandtråd”. Det är nyttigt, det är nödvändigt (om man ska tro tandläkare!), det är en daglig vana som är bra att ha – och många har svårt med det. Jag har tre styrketräningsuppgifter: en som återkommer på måndagar, en på onsdagar, och en på fredagar. Ett exempel på en årlig återkommande skulle kunna vara “besikta bilen” eller liknande. Att-göra-uppgifter (to-dos) är engångsuppgifter. Tidsgräns är valfritt. “Boka tid hos tandläkaren” som tidsbundet exempel, som sagt, eller “städa upp i garaget” som tidsoberoende. Belöningar (rewards) är sysslor som man köper sig rätten att göra med det guld man tjänat i Habitica. Man kanske kan se det som en belöning utöver Habiticas inbyggda RPG-element. Exempel: spela dataspel. Alltså, om du inte har guld nog för det i Habitica, så måste du göra tillräckligt många vanor/uppgifter för att spara ihop till det. Jag har bara en belöning, åtminstone just nu: en halvtimme nöje/slöhet. Varje vana och uppgift har fyra svårighetsnivåer – trivialt, lätt, medium, svårt –, eftersom olika göromål kan vara olika krävande och bör därför ge olika belöningar. “Använd tandtråd” är ju inte lika jobbigt som “städa garaget”. Men det är ett tveeggat svärd: en trivial uppgift ger en liten belöning, och en missad trivial uppgift ger bara en liten bestraffning. Men en svår uppgift som genomfört ger stor belöning, ger en stor bestraffning när den missas! Schablonsiffror (jag vet inte hur mycket de kan variera): Trivial belöning: +1 XP, +0,1 guld. Bestraffning: -0,2 HP (hälsopoäng). Lätt belöning: +6 XP, +1 guld. Bestraffning: -2 HP. Medelbelöning: +10 XP, +1,6 guld. Bestraffning: -3 HP. Svår belöning: +13 XP, +2,2 guld. Bestraffning: -4 HP. Belöningar får man prissätta själv. Standardvärdet när man skapar en belöning är 10 guld, så då skulle man kanske behöva göra 4-5 svåra uppgifter (eller 100 triviala, etc.) för att ha råd med en sådan belöning. Det går att spela solo. Man loggar in dagligen och bockar för grejer man gjort och inte gjort, och köper belöningar och prylar man vill ha. Man kan bygga upp sin lilla spelfigur. Men om man spelar i sällskap så tillkommer en viktig del: extern motivation! Jag har inte gjort det själv, men så vitt jag förstår det: sällskapet påverkas av hur väl spelarna själva uppfyller sina privata åtaganden. De som gör sina uppgifter och stärker sina vanor, leder sällskapet till framgång och seger mot ondskans makter! …Och när man inte gör det (åtminstone när man låter bli att göra sina uppgifter med tidsgränser) så tar sällskapet skada. På så sätt får man den här skuldkänslomotivationen. Okej att man inte orkar använda tandtråd varje dag för sin egen skull, men nog får man skämmas om hela gruppen tar skada på grund av det! Slutligen några viktiga punkter: Habitica är gratis. Ofta med gratistjänster och gratisprogram så är det användaren som är kunden (t.ex. att man säljer information om användares sexualiteter eller politiska tillhörigheter till reklambolag), men Habitica är ett projekt med öppen källkod, där serverutgifter täcks av försäljning av “juveler” som kan användas mestadels för kosmetiska tillägg (specialdräkter etc). Dina vanor/uppgifter/belöningar är privata. Även om man spelar i ett sällskap så kan ingen se din “sluta bita på naglarna”-ovana. Det enda man ser är väl HP och utrustning och sånt. Man kan förvisso skapa utmaningar för sina sällskap (t.ex. om sällskapet består av hobbyförfattare kan en utmaning vara “skriv en novell”), men det är en annan sak än dina privata uppgifter. Det går att korrigera sina siffror. Om man på grund av ett misstag tappat en massa XP eller guld, så kan man fort gå in i inställningarna och åtgärda det. Det betyder att det är lätt att fuska, men kom ihåg: den enda man lurar är sig själv. Det handlar ju om att förbättra sitt eget liv. Det finns appar för mobila enheter. Man behöver inte åtkomst till PC. Det är knappt ett spel. Jag var inte säker på om jag skulle posta det i spelforumet eller i övrigt, men det är ju ändå spelelement. Men jag tror att det t.ex. inte är någon animation, så förvänta inget sådant. Det går att kombinera med andra att-göra-lösningar. Kanske inte så mycket direkt inbyggt, men det går att arbeta runt det. Istället för att faktiskt skapa och använda “att-göra-uppgifter” i Habitica, så har jag ett annat program för det, och har vanor för det istället, typ trivial vana “gör något på att-göra-listan som tar 0-5 minuter”, lätt vana “gör något … som tar 5-15 minuter”, medelvana “gör något … som tar 15-45 minuter”, och svår vana “gör något som tar 45+ minuter”. Så, om då någon vill erövra världen – och sig själva – kontakta mig!
Denna resultattavla är inställd på Stockholm/GMT+02:00
×