Hoppa till innehåll

Resultattavla


Populärt innehåll

Visar innehåll med högsta anseende sedan 2020-09-18 inom alla områden

  1. 2 poäng
    Tittade i lite skolkataloger och insåg att när jag gick i 8:an så levde jag en animefantasi. Var nämligen den enda killen i elevrådet då.
  2. 2 poäng
    Tio år idag. Här är en karl som berättar om när han fick identifiera sin dotter och sin fru.
  3. 2 poäng
  4. 2 poäng
    Det finns många sätt man kan sammanfatta vad som hänt under ett år, det finns flera sätt även om vi begränsar det till anime. Man kan till exempel lista favoritserier som man sätt under året eller de bästa intro- och avslutningssångerna, men jag har något annat att sammanfatta. Jag gillar siffror så jag har under hela 2020 fört anteckningar över hur mycket anime jag sett varje dag och nu sammanställt lite statistik. Kallar mig siffer-snille eller nummer-nörd om ni vill, men detta är sant! Jag började faktiskt föra denna statistiken redan i början av 2019 och för ett år sedan postade jag en statusuppdatering med lite statistik för 2019. Nu har jag en blogg så då tänkte jag att jag kan posta statistiken här denna gången. Datan som kommer presenteras är för perioden måndag vecka 1, 2020 till söndag vecka 53, 2020 och innehåller därför ett par dagar av både 2019 och 2021. Med det förtydligandet avklarat, låt oss börja med att titta på hur det sett ut vecka för vecka: Ovan ser vi tre toppar, två stycken vid årsskiften 2019/2020 och 2020/2021 samt en som inträffade under semestern. Inte så konstigt att det finns mer tid för anime när man är ledig. I min marginal har jag även en anteckning för den bottennoterade vecka 10 som förklarar att jag den veckan såg många avsnitt av en serie som inte är anime vilket gjorde att det fanns mindre tid kvar för just anime den veckan. Låt oss näst titta på när under veckan det blev som mest och minst anime: Ovan kan vi se att fredagar är den veckodag jag såg minst anime på under förra året, onsdag och torsdag kommer inte långt ifrån. I snitt mindre än 3 avsnitt per dag dessa veckodagar. Några andra veckodagar som ligger nära varandra är måndag, tisdag och lördag då det blev i snitt ca 3,5 avsnitt/dag. Söndag sticker ensamt upp och då blev medelvärdet över 4 avsnitt per dag, närmare 4,5. Låt oss ta en snabb titt på några största, minsta och medel-/medianvärden: - Flest avsnitt sedda på en dag: 20 stycken (4 januari / lördag vecka 1) - Antal dagar utan någon anime: 31 dagar - Flest sedda avsnitt på en vecka: 60 stycken (vecka 31) - Minst sedda avsnitt på en vecka: 9 stycken (vecka 10) - Medel (avsnitt/dag): 3,32 (avrundat till 2 decimaler) - Median (avsnitt/dag): 3 - Medel (avsnitt/vecka): 23,25 (avrundat till 2 decimaler) - Median (avsnitt/vecka): 21 Räknar man ihop alla avsnitt så blir det 1232 stycken under veckorna som tillhör 2020. Räknar man med att varje avsnitt är 25 minuter (det är kanske lite att runda upp) så blir det 21 dagar och 9 timmar med anime, eller ungefär 5,8% av 2020. Innan jag avslutar blogginlägget vill jag göra en snabb jämförelse med 2019. Veckomedlet för 2020 är ca 3 avsnitt lägre än det var 2019. Fredag tog platsen för veckodagen med minsta anime från torsdag som hade den titeln förra året, söndag håller kvar platsen som veckodagen med mest anime. Hur mycket anime såg du 2020?
  5. 2 poäng
  6. 2 poäng
    This season is going to be lit!
  7. 1 poäng
    Några tankar för avsnitt 8-11, innan avsnitt 12: Beatrice är passiv, lämnar ödet till en bok som är tom, hatappat hopp, övergivadskänslor, rädsla för att bli bortglömd. Subarus tredelade konfrontation med Beatrice är något för mycket (utdragen, överspelad), men jag tycker inte att den är dålig: det är en konstant dragkamp. Som Subaru förlorar första rundan av p.g.a. foten i munnen. Emilia ser i andra prövningen livet som det hade kunnat vara, i utmaningen som går ut på att acceptera spåret man är på: picknick med fostermor och nästan-fosterfar, och hon får vara bara ett barn. Hon speglar sig, men reagerar konstigt. Ser hon inte sin spegelbild? Eller något oväntat? Fortuna har en konstig replik som betonar att Emilia har sin fars ögon, och Emilia svarar att Fortuna har samma färg – kanske funktionen på utbytet är att poängtera att Emilia ser Fortuna som sin riktiga förälder, men det visste vi ju redan. Archi säger att det smärtar honom att Emilia väljer den riktiga världen, där Fortuna är död, Geuse M.I.A., Puck borta, hennes folk isstoder, och Emilia själv förföljd. Archi försvinner och Echidna tar hans plats, men när Emilia tackar henne för denna lyckliga värld som hon fick se säger Echidna bara tårögt och föga övertygande att hon avskyr Emilia, och försvinner. Ordet “nikui” som hon använder får mig att tänka på ett japanskt ordspråk, “可愛さ余って憎さ百倍”, som betyder typ “ömhet i övermått, avsky i hundrafald” – alltså att om man börjar ogilla någon som man gillade, blir känslorna lika starka (eller starkare) men åt det andra hållet. Jag blir helt enkelt inte klok på vad Echidna har för tankar om Emilia. Hon säger avsky, men jag kan bara se ömhet, eller skuldkänslor. Kanske var känslorna som Archi uttalade Echidnas? Kanske Echidna önskar att hon kunde erbjuda Emilia en sån naiv lycka. Emilia tänker igen på när hon sågs som ett monster p.g.a. sitt utseende, och när Puck försvann, och anmärker att hon beskyddats. Vad betyder det i denna scen? Menar hon att hon har beskyddats hela sitt liv – fastän hon just tänkt på tillfällen där hon mottagit spott och spe? Eller menar hon att Echidna beskyddat henne just då, genom lyckodrömmen? Emilia dyker mot vattnet och ser sin spegelbild igen och anmärker att hon inte är så lik Fortuna trots allt, och tänker ett ironiskt(?) "så synd". Vad betyder det? Är det ledtrådar om Emilias föräldrar, eller Emilia som undrar om dem? (Kommenterar att hon inte är blodsdotter.) Det går tillbaka till tidigare i prövningen. Det är något som handlar om hennes bild av sitt eget utseende. Jag förstår inte… Emilia ser och hör framtiden som kan bli, i sista prövningen. Slottet som är förstört känns väldigt Game of Thrones, där det var Daenarys som hade en vision. Och vem är det som Emilia säger att hon hatar? Röster man hör: Subaru som säger till Reinhard: “You're a hero. A hero is all you can be.” – och det är ju nästan precis vad gigantiska Puck säger till Reinhard efter Lias död, i Subarus andra prövning! “You are a true hero. And a hero is all you can be.” Wilhelm som konfronterar en “tjuv” som inte kan “hålla ett svärd” utan “det”. Petra som ber om förlåtelse för att belasta trötta Subaru och Emilia. Rom som säger att hans flicka (Felt) vuxit upp till en dam – var inte det med i första säsongen, typ då Rom bröt sig in i slottet, eller i närheten? Otto som hade föredragit att ha dött i grottan. Al (Priscillas gladiator) som ber om förlåtelse över att inte ha kunnat döda “dig” – jag tänker att den som han inte kunde döda är Subaru. Al tycker väl om Subaru, eller minns jag fel? De är väl båda isekaiare från jorden. Crusch som vägrar dö för en förbannelse. Priscilla som “vinner igen”. Hennes förmåga var ju att allt gick i hennes fördel. Ram som upptäcker att någon hon ville döda var snäll. Julius som inte finner någon mening i att ge upp sitt svärd – förmodligen menar han sitt riddarskap för sin dam Anastasia. Kanske Anastasia är död eller oskadliggjord och utslagen ur tronkampen. Anastasia som säger att man får säga “jag vill inte vara ensam”. Garfiel som säger att han ska döda Subaru. Roswaal som säger att han inte är ensam trots allt – jag tänker att vi får se honom säga det när han inser att han hade Rams kärlek hela tiden. Frederica som säger att “vi” får sona med “vårt” blod. Felt som säger att hon ska fortsätta kämpa mot “trollkonst, drakar, allt i min väg” – är det den berömda draken!? Felis som inte får en själ att fästa sig – jag började tänka på Subarus prövning igen, men vad Felis sa där var “It's too late. His soul is already gone”. Jag tänker mig att visionen visar en framtid där Priscilla vinner tronkampen, över de andras lidanden, och att höga makter har någon påverkan. En skugg-Rem säger räddande att man ska be för förlåtelse, inte för tjänster. Menar hon ungefär “det är bättre att ångra vad man har gjort än att ångra det som aldrig blev gjort”? Är hon en del av framtidsvisionen (räddad från glömskan), eller är det typ hennes själ, var den då är? Förmodligen det första eftersom skugg-Subaru står bredvid. Är det en vision av en enda framtid, eller flera olika möjligheter? Emilia: “I saw lots of very sad worlds.” Minerva: “It was a possible one.” Emilia kommer till tebjudningen, men Echidna är inte där. Istället bemöts hon av Minerva. Emilia blir hindrad av Minerva från att äta något. Vi påminns om att Subaru blev lurad att dricka te; då sa Echidna “It stimulates your Sloth Witch Factor and strengthens your resistance. Now you and I can speak at leisure.”. Jag tänker också på att det i shintoismen (det finns i grekisk och annan mytologi också) finns en idé om att den som besöker de dödas land (Yomi) inte ska äta något där, för att man då blir fast. Minerva undviker att visa sig för Emilia. Hon pratar med Emilia som om Emilia vore ett litet barn (snäll flicka, stygg flicka). Hon drar moderligt Emilia till sin barm. Är Minerva Emilias mor? Hon är väl människa, de har runda ansikten, lite lika ögon… Det finns argument emot, t.ex. Satellas oförklarade likhet med Emilia, och Minerva som tårfyllt säger att hon känner (nutid! Inte “kände”!) Emilias mor men lovade att inte berätta. Minerva har en personlig koppling till Emilia och hennes mor. Kanske blir hon så berörd för att Emilia är hennes dotter hon aldrig fick ta hand om, eller kanske för att Minerva är så närstående Emilias mor att det är ren empati med modern som aldrig fick ta hand om Emilia – eller, tänker jag, kanske hon blir så berörd för att hon har ett slags skuldkänslor. Typ att Minervas situation (liv och död) är direkt kopplad med Emilias mor. “Jag har inte rätt att gråta” säger Minerva. Minerva säger att Emilia är stark, till skillnad från sin mor. Det är en replik som sticker ut i en scen där den vanliga gästmottagaren Echidna har flytt undan Emilia. Är Echidna Emilias mor? Minerva är ju närstående med Echidna, så sympati eller skuldkänslor skulle fungera. Och Echidna tycks ju känna något för Emilia, både gott och ont. “Min mor är Fortuna” säger Emilia, och Minerva snyftar att “den flickans ränksmideri gör nytta ibland”. “Den flickan” om Fortuna får det också att låta som om hon kände Fortuna personligen, vilket kanske inte är konstigt om hon också känner Emilias mor. Echidna “hade det svårt i prövningen” – varför? (Emilia själv tror att hon sårade Echidna… genom att säga tack?) Och varför tycker Echidna illa om Emilia? För att hon påminner henne om sina egna brister och misstag, eller kanske om en hemsk framtid? För att Echidna och Emilias mor var närstående, och Emilias födsel orsakade en händelsekaskad som ledde till moderns och häxornas och Echidnas död? För att Echidna råkat orsaka moderns död och Emilias liv (igen, hon skickade ju Puck att vakta över henne) och hon känner djupa skuldkänslor? Minerva säger att den hemska framtidsvisionen var Echidnas sätt att mobba Emilia, men Emilia är inte det minsta upprörd, för att hon har hopp om att det inte blir som i visionen. På Minerva verkar det som om häxorna är desto mer övertygade om att den framtiden är på väg. Echidnas kraft är ju kopplad till den där “Visdomens bok” som verkar beskriva framtiden, vars kopior Roswaal och Beatrice fått. Kanske det är länkat till varför hon byggde barriären etc. Kanske hon kämpar mot ödet. I efterföljande miniavsnitt ser man häxorna träffas efteråt: “Wait, where did Tella go?” “I told you, that wasn't Satella!” “[…] Now that you mention it, Tella had a more gloomy face.” “That girl tried her best to do something she didn't have to do.” “I'm really sorry she had to go through that.” “She wanted to have a tea party if we met again.” “That time will never come.” “We can't say that for sure just yet. Echidna, you, of all people, should know that.” “Echidna-chan, what are you thinking about?” “Probably about escaping reality. It's a bad habit of hers.” “You see, while harbouring all those complex feelings, my head is full of all the possibilities that might take place from here on out.” “Echidna-chan, what do you plan on doing this time? […] Are you planning something bad?” “Nothing bad. It's a very good thing.” Echidna har planer~! Varför känner inte Emilia igen Echidnas kropp i graven? Är det någon annans kropp? Är det Echidnas kropp men hennes utseende är annorlunda från vad Emilia såg i prövningarna? Eller är det bara grejen att man tappar minnet av sina visioner från prövningarna, så hon minns inte Echidnas ansikte och hade förväntat sig att Echidnas kropp var 400 år förmultnad? (Det låter mest sannolikt – Echidna hade ju samma kläder på sig.) Vad händer när trollformeln bryts? Kommer häxorna att försvinna? Elsa mot Garfiel var på ett sätt en kamp mellan en ung man som äntligen börjat röra sig framåt, och en gammal vampyrinna som är fast i ett gammalt trauma. I extraavsnittet efteråt minns Maylie när Elsa berättade om sin odödlighet: hon beskrev det som en förbannelse som gjorde de flesta tokiga. Maylie frågade Elsa om hon ville dö. (Det blev ju faktiskt lite fint där mellan dem, att även tokiga mördare kunde visa ömhet mot varandra. Elsa skyddar Maylie och liksom lovar sitt sällskap, och gillar att bli kallade för “systrar”; efter striden, i extraavsnittet, gråter Maylie. “Finns ingen som skulle klandra dig”, säger Garfiel.) Men vad är det som låter Garfiel vinna? Kanske halvblodens egenskaper, samma som möjliggjorde barriären? Garfiel biter hennes hals och hon biter tillbaka, och hon slutar läka. Kanske hans halvblod i hennes kropp bryter förbannelser? Det är också en uppenbar sexuell anspelning i dödskampen: han ligger på henne, hand i hand, vätskor (blodet) flödar, hans kropp mellan hennes höjda ben. Men vad är det hon tittar på när hon ser Garfiels hals? Att hans sår läkt men inte hennes? Har han tagit över hennes odödlighetsförbannelse? Eller är det bara att Garfiels blodiga kropp påminner henne om sitt trauma? En av häxorna var vampyr, sa Garfiel. Någon av dem man sett? “Before heading for the Sanctuary. Doctoring the contract between you [Puck] and Emilia-sama” säger Roswaal. Vad innebar det? Var det detta som gjorde att Puck inte kunde ta sig ut ur kristallen? Puck till Roswaal: “As far as I know, there's no human alive as skilled as you. But no matter how far you go, you're still a human. You'll never be like that devil.” Menar han Hector? Ordet han använder är 魔人, “majin”. Det är intressant att när Emilia föreslår att frakta bort kristallen med Ryuzu hör man Echidna: “Unbelievable. You see this, and that's the first thing you think of?” Man ser inte att klonen rör läpparna, men det antyds att Echidna är där, i klonen. Flashback: Echidna ger Beatrice hennes uppdrag, att skydda biblioteket. Varför? För att skydda biblioteket, eller sin kunskap? Nja, på Echidna lät det improviserat, och “du är inte till någon hjälp mot en fiende inte Roswaal kan hantera”. Så det kan ha varit för att hålla henne säker. Och hon visste redan att Beatrice gillade böcker. “Väx upp med hälsa.” Vilken snäll ond häxa, Echidna! Hur är det egentligen som Subaru vinner över Beatrice? Genom att få henne att välja att bryta sitt löfte med Echidna, genom att hjälpa istället för bli hjälpt, och acceptera flyktig lycka: “Jag kommer att dö, men du kommer att ha lyckliga minnen!” Det påminner lite om prövningarna. Så, det var mina tankar, nu är jag redo för sista avsnittet.
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    Avsnitt 45 Vi får reda på lite mer. Roswaal nämnde sina föräldrar bara några minuter in i avsnittet när han i tillbakablicken pratade om hur Echidna räddade honom. "Instead, I bested my parents and siblings to overtake the Mathers family, all thanks to her." Interaktionen Roswaal <--> Echidna och Roswaal <--> Subaru krossar teorin om att Roswaal i tillbakablicken inte är samma som i nutiden. Senare säger Roswaal dessutom till Subaru "I didn't come through these 400 years only to bend to a change of this degree". Vi fick dock inte reda på något om hur han tillbringat de senaste 400 åren och om man har behövt några magiska trick för att kunna leva så länge eller om han är naturligt långlivad. När Roswaal ligger nertryckt på marken under fighten med Hector, the Devil of Melancholy (ytterligare en ny mystisk karaktär som är mycket stark, tillräckligt stark för att oroa Echidna) så hör jag något från Hector som är så typiskt Roswaal, en replik med utdragna vokaler. Jag vet inte om jag försöker hitta detaljer som inte betyder något eller om jag har en ledtråd till något som kommer. Men, när Hector drog i vokalerna slogs jag av tanken att jag inte tror jag har hört Roswaal dra ut sina vokaler någon gång i tillbakablicken Vi får inte se hur fighten slutar i detta avsnittet efter att Echidna lägger sig men Roswaal är slagen. Om Hectors beskrivning om hur slagen han är korrekt (krossade ben, mosade inre organ och punkterat hjärta) så behövs det ett mindre under för att rädda honom. Kan det finnas en länk mellan nuvarande Roswaal och Hector från tillbakablicken? Innan Hector anländer till helgedomen föreslår Beatrice att de kan fly med hennes dörrmagi. Kan hon i nutid öppna en dörr mellan Roswaals herrgård och helgedomen? Ja/Nej eller endast efter att barriären rivits? Roswaal berättar mer i avsnittet, även lite om vem Emilia är: "Born with the curse of sharing the same lineage as the Witch of Envy, it's inevitable that she will be scorned as a witch!" En U-sväng i handlingen: De kanske vill vi ska tro att Roswaal älskar Echidna. Med allt prat om att vara svag får mig att vilja kasta fram en teori. Den han älskar är egentligen Ryuzu som i hela tillbakablicken framställs som svag. Det har tidigare berättats om att Roswaal brukar besöka helgedomen där Ryuzu-originalet är instängd i barriärens kärna. Instängd sedan den dagens hans hjärta var punkterat. Jag citerar Roswaal: "And even after being without her for so long, her image is forever burnt into me. It never stops burning my soul! My heart is still in pieces, as it has been since the day we parted. Nothing has changed for me!" --- Men just nu är detta bara en vild teori.
  10. 1 poäng
    Tja! Kille på 43 vårar här och som har gillat det mesta som har med Japan att göra sedan barnsben då jag och en barndomsvän satt och kollade in anime på tv. På den tiden blev det serier som t.ex. The Mysterious Cities of Gold, Around the World with Willy Fog, Once Upon the Time... Space, m.fl. Mitt intresse för anime fick sedan ett enormt uppsving genom så kallad mangafilm när denna började att släppas på brittisk vhs och som sedan importerades till allehanda butiker runt om i vårat land. Min lokala spelbutik tog alltid hem ett gäng nya filmer varje månad och på det sättet kunde jag se klassiker som Akira, Venus Wars, Urotsukidōji: Legend of the Overfiend, Fist of the North Star, m.fl. Det är svårt för att inte säga rätt onödigt att räkna upp vad man gillar mest, men jag kan nämna något. Jag gillar allt Satoshi Kon skapade och jag är även svag för filmerna som Mamoru Hosoda gör. Ett par av mina favoritserier är Princess Tutu och Haré+Guu. När det gäller manga så tycker jag t.ex. om Genshiken, Akira och Lone Wolf and Cub. Spel är ännu klurigare men några favoriter är Final Fantasy VII, Final Fantasy IX, Chrono Cross, Parasite Eve II, The Legend of Zelda: A Link to the Past och The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Manga minns jag faktiskt inte när jag först kom i kontakt med, mer än att det var långt senare än anime. En gissning är när jag upptäckt dom svenska serietidningarna Samurai och Cobra som gavs ut av Epix. Jag fick mitt första tv-spel 1989, ett NES och har sedan dess inte bara älskat Nintendo villkorslöst utan också varit en gamer utav rang. Jag gillar det mesta men är speciellt svag för episka rollspel som tar minst 80+ timmar att klara av. För ett antal år sedan, 3 närmare bestämt, så beslutade jag mig för att utforska Steam och kom då även i kontakt med mina första staplande steg inom genren visuella romaner, något som kan vara fantastiskt kul att sänka sina tänder i. I tonåren och en bit fram tills jag var kanske 25 så tränade jag mycket kampsport. Jag testade det mesta men det som jag fastnade mest för var Kendo och Iaido. Något som jag skulle vilja återuppta framöver. En dag skulle jag vilja besöka Japan för att verkligen kunna få uppleva allt som landet har att erbjuda på plats. Om så blir fallet låter jag vara osagt. Men det är aldrig fel att ha drömmar. I övrigt så är jag lite av en ensamvarg och har både frivilligt och ofrivilligt valt att inte ha så många vänner i det verkliga livet. Jag är nog mera aktiv och har lättare att hänga med folk över nätet. Jag är för tillfället arbetslös men är annars utbildad inom vården och har behörighet att arbeta både som skötare inom psykiatrin och som undersköterska. Intressen är att vara ute och röra på mig, går minst en mil om dagen. Gillar att cykla eller att gå året runt, åker ogärna kommunala färdmedel. Gillar att se på film, serier samt att läsa både serietidningar och litteratur. Gillar främst fantasy, sci-fi samt deckare när jag läser en bok. Jag spelar mycket spel, Jag spelar inte bara digitala sådana utan också analoga bräd och kortspel. Jag gillar djur och natur. Är det något mera som ni undrar över så är det nog lättare att fråga så ska jag försöka att svara efter bästa förmåga.
  11. 1 poäng
    Internet har blivit mer toxic på senare tid. Allt från Facebook och MAGA-anhängare till gamers som klagar på Cyberpunk 2077. En annan del av internet som vuxit på senare tid är livestreaming...som också blivit toxic. Det startade som en blygsam väg att streama dig själv när du spelar spel, men har vuxit till något mer. Normen har dock blivit den så kallade IRL-streamingen där du är din egna dokusåpa. Självfallet har det dragit till sig kritik både på grund av kreatörer som inte tar ansvar eller tänker längre än sin näsa, dels på grund av tittarna för vi kan inte ha vackra saker här i världen... Vi har nu kommit till en ny milstolpe inom streaming - Vtubers, eller Virtual YouTubers. En Vtuber är en streamer som använder en avatar istället för sitt egna utseende. Denna avatar är en 2D- eller 3D-modell som via motiontrackingprogram läser av dina rörelser i realtime och speglar det i avataren. Detta är inget nytt koncept, men vi kan enkelt peka ut vilka som populariserade genren. Kizuna AI var en av de första i denna trend som rullade likt en snöboll nerför Konsumbacken och fortsatte med det extremt populära Hololive. Du kanske har hört talas om Inugami Korone, Kiryu Coco, Houshou Marine, Gawr Gura eller Amelia Watson sådär i förbifarten. Vtubers avatarer brukar vara animébaserade skapelser (en standard inom Hololive) och har därför skapat stort intresse från både Japan, Hololives och Kizunas startpunkt, till weebs här i västvärlden. Detta har skapat en annan typ av bubbla jämfört med vanliga streamers, där främsta orsaken är att majoriteten av dessa streamers är kvinnor och att de spelar en karaktär de skapat. Kvinnor på internet har varit ett väldigt..."känsligt" ämne i och med att den ordinarie internetanvändaren inte kan bete sig och saknar hyfs. När en kvinna är i rampljuset brukar en av två saker ske: Hot och trakasserier. Deras åsikt är inte önskvärd och istället för att bara ignorera och vända kinden till så måste användaren slå tillbaka med hot om att döda eller våldta. Upphetsning. De ser en kvinna och vill därför se deras hud för att tillfredsställa sig själva, oberoende om kvinnan vill det eller inte. Vtubers har i största allmänhet inte stöt på detta problem. Främsta orsaken är just för att de skyddat sin riktiga identitet bakom en karaktär och just för att de lockar en publik som är mer underkastande och avgudande till sina "Waifu Overlords" som "kommit liv". Så har augmented reality skapat ett fenomen som gjort internet mer wholesome? Kanske, men det kan också vara mer som ett plåster på ett ganska stort ärr som du borde använda stygn istället. Till att börja med så pekar det på det uppenbara problemet att kvinnor som vistas på internet måste vara helt anonyma för att kunna känna sig någorlunda säkra bland en mansdominerad användarbas. Avataren är också den enda riktiga skillnaden mot traditionella streamers, så beteenden och mönster är densamma. En kategori kallad Just Chatting på Twitch är ett praktexempel på vad som vanligen sker i IRL-streaming: Oftast sittande framför kameran. Ganska oskyldigt tänker man, men ack så tråkigt om det är en dålig personlighet. Kvinnliga streamers har även utnyttjat detta till att visa lite extra hud för att locka mer av sina följare att donera pengar, "Simping" i internettermer. Ett ganska grått område och verkligen omdiskuterat ämne. Reaktionsvideor. Igen väldigt beroende på personligheten i sig men ofta så visas copyrightskyddat material i streamen. Också ett väldigt kontroversiellt ämne och, i min mening, extremt tråkigt och idéfattigt. Filma ute på gatan. Beroende på land kan regler för filmning på allmän plats se olika ut, men det är också allmän hyfs att inte trycka en kamera i ansiktet på folk som inte vill bli sedda av främlingar på nätet. Mycket kaos har hänt under denna kategori. Vtubers kanske inte är lika kontroversiella i denna kategori just för att de är bara ett program och är under kontrakt under ett stort produktionsbolag som modererar deras arbete. Men det är fortfarande en form av "flörtande" med sin publik för att få deras pengar. Jag kanske överreagerar på denna punkt, men simping är fortfarande simping oavsett om det är en fejk person eller inte. Gör allt med lite måtta och återhållsamhet och det är inte ett problem. Men tyvärr så är internet internet och det funkar inte alls så i verkligheten... Sen så kommer vi till om vem som helst kan bli en Vtuber. I teorin? Ja. I folkopinion? Nja. Streamern Pokimane, en ganska kontroversiell kvinnlig IRL-streamer, skapade sin egna avatar för ett tag sen och fick motreaktion från netizens. Vissa antyder att hon hoppar på en trend för att tjäna mer pengar (kanske), andra anser att hon är inte "lämpad" att bli en Vtuber och kommer "smutsa ner" dess anseende. Allas vår största export PewDiePie gjorde också sin Vtuber debut ganska nyligen, men han gjorde det medvetet för att provocera Vtuber-fandomen. Självfallet fick han samma reaktion som Pokimane, men han gillar deras patetiska försök till att "cancela" han och hur hypokritiska fansen är. Så vi kanske inte är framme än. Vi kanske aldrig får ett wholesome internet där folk kan bete sig som folk. Kanske så är Vtubers inte svaret. Det har också växt så mycket på så kort tid att det är svårt att inte bli utmattad av alla digitala animékaraktärer. I slutändan handlar allt om folkvett, vilket betyder att vi är redan fördömda för internet kan inte ens stava till folkvett. Fråga bara Brezals. Han dödade sin sömnrytm för att se en waifu i hajpyjamas klockan två på morgonen...
  12. 1 poäng
    “Hiskeligt monster? Kallade du mig just för ett hiskeligt monster? Vi har aldrig ens träffats förut, varför ska jag behöva höra sånt från främlingar? Du vet väl om att ord kan såra? Jag tycker att det riktiga monstret här är du.” “Släpp det, Billy, vissa människor bara är såna.”
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    I runda slängar: Utveckla en idé: vad ska det handla om, vilka karaktärer, vilken värld etc. Skriv ett manus: nedteckna i textform, med begränsade händelsebeskrivningar, alla scener och repliker. Typisk omfattning är ungefär 1 sida/minut speltid. Designa dina karaktärer: hitta på hur de ska se ut, både i grundutförande och med olika ansiktsuttryck. (Detta blir referensmaterial till själva animationen.) Bestäm färger (som referensmaterial till den senare färgläggningen). Utveckla ditt manus till ett bildmanus: bestäm hur scenerna ska se ut grovkornigt, och exakt hur de ska flyta tidmässigt. Teckna layouter: ta varje vinkel från ditt bildmanus och teckna finkornigt hur scenerna ska se ut, inklusive bakgrunder. Animera layouterna: rita med blyerts på papper på ljuslåda så att du får ett lämpligt antal teckningar, något mellan 1-24 teckningar per sekund, för varje vinkel. Anteckna teckningarnas ordning och tider så att du inte glömmer bort dem. Måla bakgrunder: titta på bakgrunden från layouten och måla den i önskad stil. Scanna in dem om du målade dem traditionellt. Digitalisera animationsteckningarna: scanna in dem i datorn och måla linjerna. Det kan du göra i t.ex. OpenToonz. Färglägg de digitala animationsteckningarna. Går också att göra i OpenToonz. Sätt samman de färglagda animationsteckningarna i ett animations-/klippningsprogram, tillsammans med bakgrunderna. Adobe After Effects verkar vara vanligt. Jag tror att man arbetar på vinkel- eller scennivå, så att varje vinkel (eller scen) ger en egen resultatvideofil. Sätt in specialeffekter. Många effekter kan du skapa direkt i kompositionsprogrammet, men exempelvis 3D-animationer måste du nog göra i andra program (och sedan importera). Sätt in alla resultatvideofiler i ett klippningsprogram, typ Adobe Premiere, i ordning enligt bildmanuset. Välj eller skapa ljudeffekter och musik och mixa in. Spela in röster och mixa in. Exportera projektet från klippningsprogrammet. Att animera en video på en minut med samma kvalitet som professionell anime kommer nog att kosta dig tusentals arbetstimmar och tiotusentals kronor, så lycka till!
  15. 1 poäng
    Avsnitt 3 På spindelsidan: Två nya förmågor, trådkontroll och lättare kunna upptäcka faror. Den senare avfärdade hon snabbt som trasig, och tillbringar resten av avsnittet från att springa från fiender mycket starkare än henne själv. Jag tror den förmågan liknar klassifieringsförmågan genom att börja hemskt dålig men bli bättre och bättre över tid med att den går upp i nivå. På människosidan: Under magiträningen tyckte jag det verkade som att samtliga reinkarnerade var flera steg över resten av klassen i skicklighet, vad kan det bero på? Är det en bonus för att ha kommit från en annan värld? Som jag sett det är alla kungliga eller landade i andra fina familjer. (Har inte sett någon replik i stil med "Varför hamnade ni i fina familjer medan mina föräldrar är fattiga bönder?", det närmsta är draken) Är det likt hur det är i Black Clover att adliga och kungligheter har en större medfödd magisk förmåga? Tror inte det, passar inte riktigt in i level-baserad värld om inte adliga är en annan underart av människa. Troligare i så fall att de kunnat få specialundervisning eftersom de är från rika familjer och därför är bättre. Eller så har jag missat något och detta stämmer inte alls. Det kanske är på väg att börja hända lite mer i människodelen av historian. Efter bråket om vem som skulle vara den som besegrade det attackerande monstret och få äran är det tydligt att en av dem är missnöjd, min känsla är att det är början till något större.
  16. 1 poäng
    Många uppföljare från kända serier denna säsong. De serier jag har bestämt mig för att följa är: Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu 2nd Season Part 2 Yakusoku no Neverland 2nd Season Dr. Stone: Stone Wars Vi får se om jag tittar på någon annan, beror lite på hur mycket tid jag har och om jag får lust.
  17. 1 poäng
    Vissa kanske kommer ihåg den inofficiella podcasten som jag höll i. Och vissa kanske även kommer ihåg det årliga programmet där vi rankade det bästa från året som gått. Nu när podcasten lagts på is så vill jag fortsätta traditionen i den form jag kan: blogg. Så här kommer nu best of 2020...enligt mig då, förstås. Ni får hitta på era egna favoriter och stoppa i denna lista om ni vill. Kriterier: Deltagare ska välja den serie som (enligt dig) passar bäst i namngivna kategorin, därefter ska det motiveras varför du tycker att serien förtjänar det. Helst utan spoilers självfallet. En serie kan nomineras i flera kategorier. Endast serier omnämns då filmer är mer glest mellan utgivningar och alla kanske inte har sett mycket långfilmer. Serien ska HA STARTAT under 2020 för att kunna nomineras. Serier som fortsätter in till 2021 är godkända så länge de började under 2020. Serier som började 2019 räknas inte. Du behöver inte sett klart en serie för att nominera den. Kategorier: Bästa action: Fire Force Säsong 2 Äntligen har Shinra fått svar på sina farhågor och ingjuter hopp om att han kan rädda sitt förflutna. Men det kvarstår många mysterier om Evangelisterna och deras radikala plan att förgöra världen i ännu ett eldhav. Och vad behöver dom Adolla Burst till för något? Ännu en gång slängs kompani åtta in i hetluften för att bena ut mysteriet och förhoppningsvis stoppa Evangelisternas domedagsplan. En av de bättre shounen serierna just nu, och det kommer från en som har extremt svårt för den genren. Likt första säsongen bjuds vi på ögongodis i form av martial arts och mycket eldbändande. Actionen ligger på tätare nu under andra säsongen och man känner pulsen hela tiden. Plus att Tamaki har inte varit lika irriterande, så det tar vi som en vinst. En frisk fläkt och mycket humor blandat med mycket kul action som riktigt imponerar även på icke-shounen tittare. Bästa äventyr: Strike Witches: Road to Berlin Efter 501:as succé i både Gallia och Romagna har de Allierade ett nytt sikte: Berlin, ground zero för Neurois invasion med det största nästet i Karlsland. Men de stöter på förhinder titt som tätt som försinkar invasionsplanerna, och utan sin magi får Strike Witches klara sig utan major Sakamoto i täten. Kommer Yoshika och gänget ta sig till Berlin? Strike Witches lägger ribban högre för varje säsong/film/OVA dom gör. Denna tar priset med toppanimation och unika uppdrag med mycket som står på spel. Mycket familjära inslag gör att tittaren känner sig bekväm när man sedan tar nästa steg ut i det okända. Gänget håller samma höga klass, speciellt de tyska häxorna som kliver fram mer i år. Kan man som tittare acceptera fanservicen så finns det en diamant till serie att följa här. Bästa drama: Fruits Basket Säsong 2 Tooru har nu levt med Soumas i ett år och känt sig välkommen hos zodiakmedlemmarna. Nu nalkas sommar och det nalkas ploj vid sommarstugan, men kanske även någonting mer. Yukis och Kyous tankar om deras unika situationer dansar runt som en ovisshet om deras framtid och deras relation med Tooru. Samtidigt så börjar Akito bli mer och mer intresserad av hur Tooru påverkar sina "favoritsläktningar", väldigt intresserad... Säsong 2 fortsätter i samma takt som ettan men med lite mer kött på benen då detta är helt ny mark för oss som bara följt animén från 2001. Den var genast svårare att följa p.g.a. Corona faktiskt, då den är snäppet tyngre än föregångaren och det var kanske inte något man ville älta sig med under pågående pandemi. Men det går inte att ignorera kvalitén bakom denna uppföljare som ger oss mera kärlek och drama än någonsin förr. Kanske det bäst skrivna manuset under detta år med extra tyngd i deras framförande. Bästa komedi: Kaguya-sama: Love is War Säsong 2 Slut på det roliga! Hösten börjar ta slut och det är dags för elevrådet att träda åt sidan. Men vänta...Shirogane planerar ett omval?! Och deras farligaste motståndare är...Miko Iino från moralstyrelsen!! OCH SHIROGANE FYLLER ÅR SNART!!??!! Ojojoj, hur ska Kaguya lösa detta? Fun fact: Jag har inte sett klart första säsongen innan jag började med denna. Jämförelsevis kan man säga att denna är mycket roligare och intensivare än föregångaren. Varje vecka kunde man hitta en ny meme att ha kul med. Fujiwara och Hayasaka är fortfarande lysande, men de nya karaktärerna är också värda sin tid i rampljuset och hjälper till att driva komeditåget framåt. Bästa ROFLMAO:t i år utan tvekan! Bästa thriller: The Irregular at Magic High School: Visitor Arc USNA:s armé har ett problem med desertörer och en handfull av dom har smitit in i Japan. Dessa individer visar på udda symptom där "individen stjäl blod från sitt offer likt en psykisk vampyr". Som motdrag i att stoppa dom skickar dom in deras starkaste magiker under täckmantel som utbytesstudent till First High School: Angelina Kudou Shields. Självfallet så undgår det inte Tatsuya att en främmande agent har något fuffens på gång. Men ligger fokuset på desertörerna eller Tatsuya, den mest misstänkt för incidenten under Schorched Halloween? Först en PSA: Filmen utspelar sig efter episod 11 av denna säsong, så om du sett den så förstår jag om du är lite förvirrad när du ser denna. Med mycket (personlig) hype för denna uppföljare till en science fiction darling så känns det skönt att träffa på mina favoritmagiker igen. Med det sagt så är den faktiskt sämre i alla kategorier jämfört med föregångaren. Jag skulle kunna säga att jag faktiskt är lite besviken och att nostalgi är vad som drev det mesta av denna säsong. Trots detta så finns det ljusglimtar att ta från denna och Angelina har sina stunder. Gå bara inte in och förvänta er ett mästerverk då det inte går att övertrumfa originalet. Bästa romans: My Next Life as a Villainess: All routes Lead to Doom! En ung introvert skolflicka går bort alltför tidigt men återföds i en visual novel som hon spelat- Fortune Lover. Problemet är bara att hon återuppstått som Katarina Claes, spelets antagonist. Med sina minnen från sitt förra liv vet hon att Katarinas öde som väntar är antingen landsförvisning eller döden. Som tur är kan hennes kunskap från spelet förhoppningsvis låta henne kringgå dessa slut och överleva hela hennes skolgång i denna magiska värld. En unik romcom med reverse harem blandat in i mixen gör detta till en unik serie. Den lutar mera åt komedihållet och har en frisk fläkt i Katarina, även om hon likt andra protagonister i genren är lite trög. Men på något vis funkar det här och visar att om man går mot strömmen så kan man faktiskt hitta en guldklimp. Väldigt lättsam och uppfriskande serie som förtjänar en titt. Bästa science fiction: Ghost in the Shell: Stand Alone Complex 2045 År 2040 förstördes all valuta i hela världen, digital som analog. För att kickstarta ekonomin igen används krig och konflikt som lösningen, så kallade "Sustainable Wars". Major Kusanagi och andra ex-medlemmar från Sektion 9 har under denna tid gått och blivit legoknektar i USA då deras förra arbetsgivare inte gett något skäl att återinföra deras grupp för Public Safety Bureau. Men sen kommer ett unikt erbjudande som Kusanagi med vänner inte kan avböja och som kan ha svåra konsekvenser om jobbet inte går i lås... Den så kallade "Netflix Adapation" av en klassisk serie, SAC_2045 är nog mest omtalad för sin 3D- stil om inget annat. Första halvan är mera actionorienterad och överlag är serien lite enklare än sina föregångare, men ärligt talat gör det inte så mycket. Animationen är inte top notch och lider lite av väldigt udda loopar men kan man bortse från det så är detta en kompetent serie för vad det är. Förvänta er bara ingenting i stil med filmen eller originalserien så tror jag det finns ett värde i denna strömlinjeformade release. Bästa fantasy: Majo no Tabitabi Elainas favoritbok som barn var den om häxan Nike som reste runt och såg sig om i världen. Detta sporrar henne till att ta häxexamen och själv göra en resa likt Nike gjorde. Vi följer hennes äventyr genom olika länder och städer där hon går i Nikes fotspår och ibland hittar nya historier att uppleva. En fantastisk saga med så många olika intryck. Överlag kan det beskrivas som en semi- slice of life i dess utförande som mixar drama, komedi och tokigheter. Det finns också ett fåtal riktigt mörka kapitel som kan chocka om man inte är redo för det, och med tanke på dess huvudsakliga riktning så drar det ner helhetsintrycket tyvärr. Men utöver det så anser jag att denna är ett måste att se. Miljöerna, effekterna, de olika mötena och den vackra öppningslåten är alla fullträffar. Bästa slice of life: Is the Order a Rabbit? Bloom Livet hos det lilla caféet Rabbit House verkar vara som vanligt, men under hösten nalkas frågan om vilken skola Chino ska välja att gå under gymnasiet. Sen väntar en stor julrush och följderna av Aoyamas nya succé Phantom Thief Lapin. Så extra livat som vanligt då... Jag förväntade mig allt och inget av tredje säsongen av denna pärla. Men oj vad överraskad jag blev när den svingade mig upp direkt från start med sån energi jag inte visste fanns. Kanske var det just för att den var en ljusglimt under ett deprimerande år men det fanns fortfarande gott om konkurrens från färska serier. Detta till trots visar att gänget kan fortfarande leverera även om dom vart i gamet så länge. Har man sett tidigare säsonger får man inte missa denna, och har du inte sett de andra tidigare så se den här ändå för den är fortfarande extremt skön. Bästa soundtrack: Koisuru Asteroid Lekfullt och lågmält är temat för dessa låtar. En slice of life darling som glänser med dess sköna stil och som förankrats i detta underbara soundtrack. Det får en att smälta i stolen och bara flyta med i serien och bara ha en skön känsla inombords. Bästa OP: Literature (Majo no Tabitabi) Sätter direkt riktningen för serien och visar ett spektrum av möjligheter som finns i resan vi ger oss ut på. Trots seriens intryck av slice of life får denna dänga en att verkligen känna att det finns något större att utforska över horisonten. Refrängen är helt klart styckets starkaste punkt. Bästa ED: Kokoro Knock (Uzaki-chan wa Asobitai!) Den mest kontroversiella serien i år är egentligen en okej komediserie...som råkar ha ett riktigt skönt sluttema. Helt orepresenterat av vad som egentligen sker i serien, denna melodi trallar på i sin egna takt och är riktigt skön att lyssna i bakgrunden. Trallvänlig också. Bästa animation: Strike Witches: Road to Berlin Strike Witches har alltid haft en solid animation. Kanske inte världsklass, men ändå bra. Varje iteration har också byggt på detta arv med vidsträckta miljöer, olika unika designs av Neuroi- tefaten och de imponerande effekterna under striderna. Sen så har dom förbättrat 3D- häxorna som var alltför hårda och mönsterbrytande i tvåan. Kort sagt så är allting bättre med råge helt enkelt. En eldstrid i denna show är svår att slå effektmässigt. Årets besvikelse: Princess Connect! Re:Dive I det främmande landet Astraea vaknar Yuuki upp utan något minne bortsett från sitt namn. Där möter han Kokkoro, en älva som säger sig vara utvald till att tjäna honom. Tillsammans försöker de lära sig de magiska under som finns i denna magiska värld, och på vägen möter de luftskallen och vapendragaren Pecorine samt tsundere kattflickan Karyl. Denna grupp av extremt udda personligheter utan någon koll på vad Astraea har att erbjuda ska nu ut på en episk resa... Vid första anblick ett försök att vara nästa Konosuba, och flera korta klipp visar på att det finns roliga tillfällen. Men som helhet är den extremt svår att gå igenom. Det finns inget som driver mig till att se den, jag får ingen motivation av karaktärerna kanske just för att det finns inget som direkt driver deras ambitioner. Och detta kommer från någon som har en kandidatexamen i slice of life! Tyvärr är det mera en snarkfest som kanske belönar de som verkligen kämpar sig genom de tunga partierna. Men bara kanske. Årets sämsta: Nekopara Bageriet La Soleil och dess kattflickor knegar på som vanligt. En dag träffar katten Chocola en herrelös kisse helt ensam i en park. Impulsiv som hon är tar hon med den hem, och efter lite om och men blir den adopterad. Nu följer vi dessa katters liv som nyblivna faddrar och deras nya kisse: Cacao. Visual novel serien var imponerande. OVA:n var helt okej om än imponerande produktionsmässigt. Denna...var inget vidare. Det känns direkt att stilen är helt ur led med originalet och i viss budgetutförande, för att inte tala om en handling som bara står och stampar på samma ställe känns det som. Återigen klagomål från en som ser tonvis av slice of life men även dom har nånting som driver serien framåt. Detta saknade skäl och jag borde inte ha varit så chockad som jag var över hur lågprioriterad denna var. Undvik! Årets värsta karaktär: Standard (Ghost in the Shell: Stand Alone Complex 2045) Bästa beskrivningen skulle vara Chris Tucker från Rush Hour, fast med mindre energi. Standard är plus ett i Makotos gäng och enda medlemmen som inte är från Japan eller Sektion 9. Han är helt värdelöst i allt han gör och är för det mesta inte ens med i striderna. Det enda han gör är att klaga och dölja det som en framing device så att vi inte ska känna oss dumma. En komisk avlösning som inte får en att skratta alls. Årets kvinnliga karaktär: Saphentite Neikes (Monster Girl Doctor) Doktor Glenns kollega, klasskamrat och den som älskar honom mest (hennes ord). Hon är en rättfram lamia med vass tunga, blir lätt svartsjuk när doktorn klämmer på sina kvinnliga patienter och trots allt detta extremt tålmodig och vis. Hon kan också kampsport och kan hålla sin sprit. Saphentite kan kortfattat beskrivas som en mer raffinerad Mia från Monster Musume. Lite mer exotisk också då hon är albino. Ett riktigt kap för Glenn som sagt! Årets manliga karaktär: Kyou Souma (Fruits Basket Säsong 2) Det bästa ögonblicken i dramaserier är när tuffingen ska visa känslor. I säsong 2 får vi se en helt ny Kyou. Vi ser mognad och i viss grad förtvivlan och rädsla, något som var mindre förekommande i första säsongen. Detta är karaktärsutveckling på hög nivå. Om det inte är det kanske det är en simpel teknik att få oss tittare att relatera mer till honom...men i så fall så kan jag meddela att det funkar faktiskt. Årets överraskning: Houkago Teibou Nisshi Hina flyttar till en liten kuststad och det är värsta möjliga scenariot för henne. Hon hatar insekter och stora äckliga saker så hon försöker undvika naturen så mycket så möjligt. Men en dag så stöter hon på Yuuki från hennes nya skola som fiskar på en pir. Yuuki "övertalar" då Hina att gå med i deras fiskeklubb, vilket hon självfallet stretar emot. Men bitvis då hon provar på fiskets ädla konst så mjuknar hon för hobbyn. Följ med på en fiskeresa utöver det vanliga där man äter det man fiskar upp! Var inte direkt på hugget först på denna, men den unika och varma animationen fick mig att prova på den. Och det var det värt. Riktigt tillbakalutad serie som lär ut lite om havsfiske samtidigt. En mera smålustig än varmmysig en som gillar att spela spratt på de olika karaktärerna. Lite Yuru Camp möter fiske, helt enkelt. Årets darling: Koisuru Asteroid Som liten träffades Mira och Ao under en campingtripp. Ao hade en dröm om att hitta en asteroid och döpa den efter sig själv. Mira lovar då att hjälpa hennes dröm gå i uppfyllelse. Spola framåt till gymnasiet där båda möts igen när de försöker bli medlemmar i skolans astronomiklubb...men de får också reda på att klubben slagit sig ihop med markforskningsklubben, så att kunna upptäcka en ny asteroid kan bli svårare än man trodde... En liten mysig pärla som smög sig in i början av året. Den lyser upp med små yurivibbar och en sån där varm känsla man får av varm choklad. Den är också ovanligt pigg i svängarna, men utan att överdriva och tappa den där sköna känslan. Vackert inramat med dess fina animation och du har en serie som flög under radarn för flera. Ett måste för fans av slice of life. Best of 2020: Strike Witches: Road to Berlin Det finns en viss partiskhet här, men när man ser Barkhorn med ett sexpack och en landsättning via ett bombplan plus tidigare nämnda förbättringar i animationen så är det svårt att säga nej. Strike Witches kommer alltid vara det missförstådda lilla mästerverket i mina ögon. Med episka nya strider, ett mer fokuserat mål (Berlin i detta fall) som hjälper till att driva handlingen framåt, samt det jobb som röstskådespelarna lägger ner i sina karaktärer var det värt mödan att ha denna kronjuvel som ett sista farväl till detta hemska år. Det fanns gott om konkurrenter för top spot (Majo no Tabitabi var nog närmast) och speciellt den sista säsongen på året. Men just nu kändes det som att tryggheten av något familjärt triumferade i slutänden. Varför ändra på ett vinnande koncept?
  18. 1 poäng
    Första bilden påminner om Amaama to Inazuma.
  19. 1 poäng
    Jag tror inte att de svenska anime/manga entusiasterna gömmer sig, de är bara inte på samma plattform. Många sitter nog engelska eller andra utländska forum då de är större och mer aktiva medan andra kanske enbart vill konsumera och sedan är de nöjda. Det är otroligt svårt att nå ut till alla i dagens läge då man är så överstimulerad av all reklam för alla diverse sidor. För att komma i kontakt med andra så finns det en del olika sätt, skapa ett medium där kan folk kan samlas eller söka runt och leta efter dem själv. Du skrev att du inte var så sugen på att skapa en sida då du kände att du inte är professionell nog men om alla tänker så så kommer ingen skapa en. Man kan starta litet och sen om man träffar någon som delar samma intresse så kan man jobba tillsammans och lära sig en ny sak. Jag har inte själv gjort det men man kan åka på konvent (kanske inte i år eller nästa år) då det ändå finns ett par runtom i Sverige. Som jag har förstått det så är folk väldigt öppna där så vågar man gå runt och prata med främmande personer så tror jag inte att det är svårt att hitta nya vänner som delar samma intresse. Du skriver " En webbsida som är mycket mer modern än den här sidan (inget illa till modds anime.se) ". Har du några idéer vad som skulle göra den mer modern? Det kan vara som så att de som underhåller sidan inte har just tänkt på den delen och jag tror de är tacksamma för alla förslag de skulle få in. Sen om det fungerar att implementera eller inte är en helt annan fråga.
  20. 1 poäng
    Roswaal Roswaal då, den gamla clownen. Vad vet vi om Roswaal? Hans mål är att döda draken, säger han i första säsongen. För att döda draken vill han vinna tronkampen, alltså göra Emilia till “drakens prästinna”. Kanske vinnande prästinnan får träffa draken, och han vill på något sätt använda den träffen för att anfalla. Men varför just Emilia? Han borde kunna nästla sig in med någon annan av kandidaterna, men i snöfestivalfilmen ser man när slåss mot Puck efter att ha flygit till Emilias skog för att hämta henne. Kanske för att det står i hans profetiska bok att det måste vara hon, eller så är det hennes koppling till Satella som möjliggör en attack, t.ex. att manipulera henne så att hon blir galen när hon möter draken. (I så fall är det ju inte i Subarus intresse att låta henne vinna, åtminstone inte med Roswaal i närheten.) Han “förtrollades” av någons ögon för 400 år sedan. Vems? Min första tanke var på Echidna, för att han är herre över marken där hennes grav ligger, och går till hennes försvar (“Kalla henne inte för Girighetens häxa, det får henne att låta så ond” – fast han säger aldrig “Echidna-sama”, utan kallar henne vid namn direkt). Satella är också en kandidat: han vill döda draken som enligt historien besegrade Satella. Men kanske vill han döda draken Vulcanica som förstörde Echidnas kropp. Om det var Satella som förtrollat honom så tänker jag att han kanske skulle ha velat att Satella tog över Emilias kropp – men kanske det är något med draken som förhindrar det. Kanske det är draken som gör häxorna galna. Draken måste dö, sen kan Satella förkroppsligas igen. Eller Echidna och de andra. Vad är Roswaals ed? “Nå, i enlighet med min ed, ska vi talas vid, Natsuki Subaru?” säger Roswaal efter att ha dödat Garfiel, och “jag kan inte säga [varför jag gör så här], jag har svurit min egen ed”. Till vem har han svurit en ed? Det kan dock vara så att istället för “jag och en annan person har ett kontrakt”, kanske han menar “jag blev förälskad men den jag blev förälskad i råkade illa ut och jag svor en ed för mig själv att hjälpa den personen genom att döda draken”. Roswaal är 400 år gammal, alltså. I snöfestivalfilmen säger Ram att hon hört att Roswaals farmor var förtjust i sprit (de hittade spritflaskor under golvet); kanske det är en täckmantel. Han har låtsats att det är en långlivad ätt, Mathers, men det var bara han hela tiden. Vad är Roswaals plan för Subaru? För att döda draken måste Emilia vinna. För att Emilia ska vinna behövs Subaru. För att Subaru ska kunna leda Emilia till seger anser Roswaal att Subaru måste lära sig att kunna offra allt som inte är Emilia, och därför orsakar han omöjliga val för Subaru. Roswaal vet att Subaru kan “göra om, göra rätt”, men för Roswaal spelar det ingen roll att hans “olika jag”, alltså personligheter i olika möjligheter, inte lever vidare. Roswaal är den sortens person som i det filosofiska teleporteringsdilemmat (teleporteringsmaskin bryter ner dig i atomer på avsändarplatsen, och bygger upp dig på atomnivå på mottagarplatsen – men är det fortfarande “du” som kommer fram?) inte skulle bry sig alls. Subaru Det märks egentligen genom 2nd Season att Subaru inte är helad. Han rackar ned på sig själv, säger att han är patetisk, och skräp, och ska vara Emilias “köttsköld”. Men 2nd Season gör en stor poäng av att ändamålet inte helgar medlen. Subarus mamma säger: “Så länge du kan le efteråt så går allt bra. Det viktiga är inte hur du börjar eller vad som händer i mitten, utan hur det slutar.” “Du menar att så länge allt går väl så spelar inget annat någon roll?” “Det är inte så jag ville att du ta det. Du får det som hemläxa.” Det låter som “ändamålet helgar medlen”, och det är så Subaru fortsätter förstå sin situation – att det är okej att använda sitt eget liv hur som helst – men hon menade (som jag förstår det) att man inte ska haka upp sig på sina felsteg så länge man kan korrigera och komma rätt, men man ska inte korrigera på ett destruktivt sätt. Subaru börjar delvis internalisera detta. Han lämnar brev åt Emilia (vad hände med breven? Emilia fick dem inte, Roswaal tog dem inte – Garfiel? Varför?), även när han vet att tidslinjen är dömd (“Även om världen kommer att försvinna […] vill jag inte att Emilia ska vara ledsen.”), och vägrar låta Elsa döda Rem (“Även om världen inte kommer hålla, låter jag henne inte skada Rem!”). Problemet är bara att han fortfarande inte förstår att folk inte vill att han ska lida. Det är vad Subarus andra prövning skulle visa honom, att han lämnade sörjare efter sig, men istället blev han så traumatiserad att Carmilla fick rycka in som Rem. Vad var det som hände? Kanske tog han det som skuld, som att det var hans misstag och att han bara orsakar andras lidande, eller så var han fortfarande så självföraktande att han inte kunde acceptera det. Men sen får han träffa alla häxor: Echidna som vill att han ska fortsätta använda sin död som ett verktyg, Carmilla som vill få honom att förstå att han är älskad, Typhon och Sekhmet som vill respektera Subaru som försöker fly Satellas lektion i självkärlek genom självmord, Minerva som strikt förbjuder självskadebeteende, Daphne som vill se vad Subaru går för (om han klarar besegra odjuren), och Satella som vill få Subaru att vilja rädda sig själv. Så sju häxor bortom mänskligt förstånd hjälpte en tonårspojke få självförtroende, det är ganska kul. Observera att Subarus utveckling under 2nd Season, och Roswaals avslöjanden, gör dem till kontrastkaraktärer: Roswaal arbetar strikt efter “ändamålet helgar medlen”, men Subaru arbetar för att gå i motsatt riktning. Resten Kommer Rem att kunna återställas? Kommer Crusch? Möjligtvis genom att dräpa Frosseriets syndabiskop, då kanske deras existenser kommer tillbaka. Möjligtvis på något annat sätt, för de tycks ju inte helt borta. Ram hade ju ekon av minnen av att ha blivit kastad (av Subaru mot Rem). Lite lustigt, förresten, att ingen tycks undra varför Subaru är den enda som kommer ihåg Rem. Vad är grejen med Lättjans häxfaktor? Beatrice förstår inte varför de bemödade sig döda Petelgeuse (som hade Lättjans häxfaktor) när de inte ens visste vad en häxfaktor är. Varför förstår hon inte? Han var ju ett hot som skulle döda alla, det är som att fråga “varför sköt du tigern som sprang mot dig för att anfalla? Du fick ju inte ens tigerns styrka!”. Echidna säger att häxfaktorn valde Subaru, så vi får se om det ger någon förändring. Kanske han börjar använda osynliga händer! Ååh! Förresten! Echidna säger att det är häxfaktorn som lät Subaru komma in i gravplatsen (templet) oskadd – är det kvalifikationen? Har Garfiel en häxfaktor? Har Emilia? Vad är Elsas överlevnadstrick? Hon blev ju helt förstenad och söndertrasad av Beatrice. Var Subarus föräldrar verkliga? Jag hoppas det. Jag tyckte att de var alldeles hyvens, så jag tycker synd om dem om de lever i en värld där deras son bara försvunnit spårlöst, utan att ha kunnat ta farväl. Prövningen hade kunnat vara det avsked som behövdes. (Jag börjar tänka på en isekaiserie där huvudpersonen dör, men Gud låter henne ta farväl till sina föräldrar och vänner i deras drömmar. (“Förlåt att jag dog, men jag ska till en annan värld och hitta mig en make! Ha det bra!”)) “[Subaru] och Ram är de enda som ger mig hopp” säger Roswaal, men vad är Rams roll i Roswaals plan? Varför ber Ryuzu Subaru fråga varför hon valde sitt namn Bilma “efter imorgon”? Var är Satella förseglad? Hon är inte med de andra häxorna, men på något sätt kunde hon ta sig till Echidnas drömvärld. genom “flera barriärer”. Var barriären runt Helgedomen till för att hålla Satella borta? Varför vill Satella att Subaru ska döda henne? Ja få se, det var nog allt.
  21. 1 poäng
    Vad är Kandagawa Jet Girls? Ett sidoprojekt från skaparna bakom Senran Kagura, Kandagawa Jet Girls är ett racingspel där man mixar vattenskotrar med Mario Kart. Varje jetski är för två personer: en förare och en skytt. Skytten har en vattenpistol att skjuta mot sina motståndare, och träffar man deras skotrar nog mycket "skadas" dom och de tappar fart. En animé gick under vintersäsongen 2019 innan spelet släppte i Japan. Vi i väst fick vänta till augusti i år. Story Rin Namikis mamma var ett jetrace proffs och såg upp till henne. Nu när mamma är borta reser hon till Tokyo för att följa hennes dröm. Som av en slump stöter hon på Misa Aoi, en före detta skytt inom sporten. Rin vill börja tävla tillsammans men Aoi är motvillig, där båda är helt varandras motsatser. Mitt i allt så dyker deras framtida rival upp; Kaguya Shijyuin. En utmaning kungörs och de båda är nu på jetskin, deras framtid oviss... Varje lag har sitt egna story mode, men man måste börja med Rin/Aoi för att låsa upp dom andra. Första akten är baserad till stora delar av animén med några helt andra tvister. Likt Senran Kagura presenteras den via visual novel formatet. Gameplay Kandagawa Jet Girls är en frisk fläkt racingmässigt. Kanalerna i Tokyo har tighta kurvor och din jetskis manöverbarhet är beroende hur hårt du lutar din kroppsmassa. Bakåtlutad har du högsta toppfarten, men du har det svårare att svänga och vice versa framåtlutad. Du kan även drifta genom kurvorna och gör du det nog länge bygger du upp en boost som kickar in när du rätar upp dig. Du har även en EPD-mätare som laddas över loppets gång som dels kan användas för en kort boost eller ladda hela mätaren för att använda specialattacker. Dessa kan vara en boost till din...öh, boost, eller övermäktiga attacker som missiler eller en satellitvattenstråle som kör genom banan ända fram till den som leder. Det finns gott om genvägar, hopp och boostpads att utnyttja genom hela banan. Dess skjutardel kan vara lite mer klumpig. Alla skyttar startar med ett standardgevär med 14 skott. Du trycker på B så skjuts hela magasinet framåt. Runt banorna finns power ups som kan innehålla nya vapen som ändrar attacktypen och dess styrka mot skotrarnas sköldar. Får du ner skölden på en skoter så spinner den ur och tappar extremt med fart. Kruxet med upplockade vapen är att de antingen aktiveras med X där datorn siktar mot närmaste motståndare, eller bakåt och X för att vända kameran till skytten. Du kan nu skjuta bakåt men det enda du gör är att sikta och hoppas att datorn skjuter av en salva. Ett intressant koncept men väldigt klumpigt som det är just nu. Själva racingdelen är kul, men det finns ingen balans för AI:n och heller ingen mekanik som tillåter spelare att hinna ikapp den i första plats. Detta leder till att spelet lider av alltför enkla matcher där du kan vinna med en halv minut tillgodo och större delen av tiden så händer ingenting då du är så överlägset långt fram. Enda utmaningen är från hårdaste AI:n in frispelsläget, och där är det tvärtom där du inte kan vinna alls. Så hela spelets värdegrund fallerar på grund av extremt dåligt balanserad dator. Utöver racing så finns olika klubbaktiviteter att utföra om du vill tjäna extra cash till nya skoterdelar eller kostymer. Du kan tvätta jetskin, skura bryggan, ta en tur på löpbandet eller göra ramptrick. Såna där små pärlor som trots att de är korta är ändå roliga sätt att tjäna in extra pengar. Otroligt nog är det mer utmanande än själva racen! En snabb fotnot - det finns karaktärer från Senran Kagura som DLC. Ryoubi/Ryouna medföljer och de resterande fyra paren kan köpas...för 100 kronor styck. Eller 300 för alla fyra. Väldigt lågt att locka med en huvudfranchise bara för att ta hutlöst betalt för dom. Grafik Kandagawa Jet Girls är byggt i Unity Engine förvånansvärt nog. Det ser imponerande ut, speciellt karaktärerna och munanimationerna. Motorn har dock sina begränsningar när det kommer till effekter och kan upplevas som grötigt när mycket händer på skärmen. PC har stöd för 144hz men känns som att det inte kör i den frameraten. Överlag riktigt färgglatt och coola cellshadade modeller. Ljud Musiken är så upbeat och riktigt klämmig. Kanske det bästa med hela spelet. Karaktärerna har samma skådisar från animén och överlag gör dom ett solitt jobb. Det kan bli lite uttjatat när dom kacklar på under racet. Det mesta du hör dock är motorljudet från alla jetskis och en massa plaskande. Plus en massa pip och bloops från alla boosts och varningar kan irritera i trånga situationer där mycket händer. Sammanfattning Kandagawa Jet Girls har potential att vara ett roligt och kompetent spel, men faller platt i det faktum att det inte finns någon utmaning. Skyttedelen är klumpig men själva racingkomponenten är extremt rolig. Deras försök att tjäna extra på att sälja dyra karaktärer från Senran Kagura känns riktigt cyniskt. Musiken är rätt najs i alla fall. Omdöme: Blött/10
  22. 1 poäng
    Jag följer inte Dumbbell Nan-kilo Moteru?, men fick ett infall och läste kapitel 83. Replikskifte i en amatöröversatt version, ungefär: “Det finns en fotbollsspelare som heter Хорошо.” (Uttal “khorosho”.) “Tänker du inte på Larsson? F.d. svensk landslagsspelare.”
  23. 1 poäng
    Som ni kanske vet är alla mässor närmaste tiden inställda, vilket betyder en ansenlig intäktsförlust för Ordbilder (och förlust av redan inbetalda monterkostnader som vi kanske inte får tillbaka). Därför kör vi vår egen mässa online i Ordbilders nätbutik med 15% rabatt på allting t.o.m. söndag 29 mars. Använd rabattkoden "ORDBILDERMASSA" i kassan: https://shop.ordbilder.se
  24. 1 poäng
  25. 1 poäng
    Tycker det är oerhört fel att sånt här ens ska hända, och sorgligt att de pekar ut det som just "manga-bilder". Jag har personligen ALDRIG sett några mangabilder som verklighetstrogna, och därmed så har jag oerhört svårt att förstå varför de skulle säga att bilderna var det i detta fall. Om de bara hade sagt att han var misstänkt för övergrepp på barn och att han hade REALISTISKT TECKNADE BILDER på datorn så hade det varit mer korrekt enligt mig, men som de sagt det nu så känns det nästan som att de FÖRSÖKER förstöra de redan nerklottrade rykten som anime- och mangafans har :(
Denna resultattavla är inställd på Stockholm/GMT+02:00
×