Hoppa till innehåll

Om du vill men inte kan posta statusuppdateringar, gå till din profil, tryck på ”Redigera profil”, och på ”Aktivera statusuppdateringar?”.

Rama

Medlemmar
  • Innehållsräkning

    279
  • Blev medlem

  • Senaste besök

Communityanseende

0 Neutral

Om Rama

  • Rang

Profilinformation

  • Plats
    Enköping
  • Intressen
    Rita, 3d animering, lajva, åka telemarkskidor

Senaste profilbesökare

Blocket för de senaste besökarna är inaktiverat och visas inte för andra användare.

  1. Rama

    Helob Horror Art

    Helob! Tips 1: Krymp bilderna. Som det är nu så tar det ett tag för mig att ladda tråden, och jag sitter på ett någorlunda stabilt smalband. Tänk på de 2 procenten som fortfarande har modem. Nej, men seriöst, skala bilderna. De tar upp alldeles för stor del av skärmen som det är nu, och man får ingen överblick, även med en bred skärm. Som det är nu så får man bara se antingen 25% storlek eller 100%, och ingen av de två ger någon bra bild. Rätt kul att man kan se utvecklingen under veckan. Jag kommer ihåg att du gjorde rosmonstret först, men är resten i ordning efter när du gjorde dem?
  2. Egentligen så ska han skratta hysteriskt och sjunga om att han kan farma överallt. Har faktiskt plockat en kill med ultimate utan att mena det. Hans medspelare behövde ta en paus eftersom de skrattade så mycket. Det visade sig att de hade försökt få honom att gå tillbaka till fontänen, men han menade bestämt att han var säker där han var. Sen kom blixten och tog honom. Och jag blev helt förvirrad och undrade vad som just hade hänt. Tror att jag har replayen nånstans.
  3. Rama

    Lite nya bilder uppdaterad 2012-08-14

    Orkar inte sitta och stirra in i en dialogruta som jobbar. Kan lika gärna hålla mig vaken. :) Måste testa om det funkar i GIMP. Om du vill ha kvar de tunna linjerna så kan du väga upp det med mer detaljerad färgläggning. Dot Woman har platta färger som passar väldigt bra, men tillsammans med så liten linjevariation så blir det lite väl minimalistiskt. Det är alltid en balansgång vad man ska göra.
  4. Rama

    VFX-robot.

    Då har ni lärt er snabbt. La ni till loggon med samma verktyg eller använde ni ett annat program? Okej. Jag trodde att ni använde en dator, så antingen hade ni en löjligt snabb dator, eller kommit på ett nytt sätt att rendera på. Var det krångligt att rendera med flera enheter, eller fanns det något standardiserat sätt? Funderar att använda min gamla burk som en renderingsmaskin på natten, och kanske koppla ihop den med min nya på dagen. Har dock ingen aning om det är värt jobbet. Okej. Jag antar att det gröna huset var markerat eftersom delar av husväggen studsar mot det, eller det kanske var lyktstolpen. Det som skulle kunna ha bidragit till känslan vore nog mer damm och rök. Moderna husväggar, särskilt en sådan som roboten tacklar, innehåller rätt mycket saker som smulas sönder och flyger all världens väg. Så ett stort moln med gipsdamm runt fötterna på den när den stannar hade nog gett mer tyngd åt själva kraschen. Tyvärr är ju rök rätt knepigt att fixa, så jag förstår att ni inte lade in mer. Trots det så tittade jag några gånger på den innan jag märkte av den detaljen. Bra komposition förresten. Det tar tillräckligt lång stund innan roboten tacklar ner väggen för att man ska hinna bygga upp förväntan, men inte nog för att man ska förlora intresse.
  5. Rama

    Lite nya bilder uppdaterad 2012-08-14

    Stroke path finns alltså i photoshop med. Borde ha förstått det. Simulerar den automatiskt eller måste man ställa in områdena där den ska markera hårdare? Linjerna är väldigt rena och prydliga i manteln, men de är nästan lite för jämna i konturerna. Att minska diametrarna på konturlinjerna och lägga till en svag vågrörelse skulle nog hjälpa. Som det är nu ser det nästan ut som att det övre hörnet hålls uppe med en hållare eller liknande. Du skulle nog vinna en del på att göra mer extrema variationer på linjerna. Dot woman skulle bli mycket mer intressant med mer dynamiska linjer. På vissa ställen är variationen tydlig, men du skulle kunna bredda vissa linjer till 3-4 gånger bredden på de tunnaste. Ta t.ex. markeringen vid musklen nära axeln på Shining Force 2. Om du varierar med allt mellan den och de tunna linjerna på dina andra bilder så skulle nog karaktärerna få ett mer personligt utseende. Måste hem snart. Kanske kollar in lite senare ikväll.
  6. Rama

    Lite nya bilder uppdaterad 2012-08-14

    Först lite om rörelseteknik. Har du tänkt på om du rör handleden eller armen mest när du tecknar? Tangenten på arean där man har en mjuk, följsam rörelse med handleden ligger någonstans vid tumnageln, och är väldigt liten. Du har bra kontroll just där, men handleden är inte gjord för långa rörelser i sidled, och den tappar snabbt "flytet" i rörelsen när du tvingar den utanför den här lilla biten. Alltså: du har väldigt precis kontroll i handleden, men bara i en area som är runt 3-4 cm. Är linjen längre så borde du hjälpa till med armen. Om du ritar en stor båge så blir resultatet nästan alltid bäst om du gör det i ett svep, och ganska snabbt. Det tar emot lite att göra så stora rörelser med ett permanent medium, men efter ett tag övar man upp upp precisionen i de stora muskelgrupperna också. Använder du en ritplatta eller en vanlig mus som kontroll? Det går att använda datormöss, men då ska den vara snabb och inte sacka efter, och så måste datorn också hänga med. Använder själv GIMP, och där finns det "path", eller "slinga" på svenska, som går att böja som man vill, och sedan markera efter. Photoshop har en liknande funktion, och jag tror att programmen delar en annan funktion, nämligen "stroke path". Titta upp några guider med de nyckelorden så borde du vara tillbaka till att använda vektorer igen snart.
  7. Rama

    VFX-robot.

    Började ni studera partikelsimulering under projektet? Verkligt imponerande resultat i så fall. Hur länge tog det att rendera och vilket program använde ni? Förresten, en sak till, nu när jag tänker på det: Hur mycket planerade ni redan vid filmningen. Hade ni någon lasermarkör för att skapa ett basplan, eller körde ni ögonmått eller hur gjorde ni?
  8. Rama

    Min Portfolio

    Har du något projekt i 3d och ett bra sätt att visa det på så föreslår jag att du lägger till det med. Mångsidighet är något positivt. När det gäller att ta nya tag så kan jag bara föreslå att du postar bilder här och försöker använda responsen till nästa bild. Kanske göra någon meme? En karaktär i 10 olika stilar? 15 olika kostymer eller liknande. Jag är själv dålig på att arbeta konsekvent, och jag är ännu sämre på att posta nytt material. Det enda jag är sämre på är organiserad feedback. :D
  9. Rama

    Lite nya bilder uppdaterad 2012-08-14

    Alven i Elf painting skelar utåt. Särskilt tydligt är det på det vänstra ögat. Du har säkert redan märkt det, men jag försöker göra samma sak med ögonen när jag tittar på den, så jag behövde anmärka. ;) Linjerna är alltid väldigt rena. Ett bra exempel vore Lexus, där alla linjer är väldigt tydliga. De vinglar däremot lite runt knäskydden. Du verkar ibland vilja skugga med både rena svarta fält och nyanser, och då ser det rätt konstigt ut. Om nu inte dom delarna ska vara helt svarta? Eller krom kanske. Effekten blir i alla fall att man inte uppfattar de svarta fälten som skuggor längre. Jag tycker om när du bara använder svart på vitt och är rätt generös med svarta fält. Det passar väldigt bra med stilen på karaktärerna. Fyller du i dina skisser digitalt eller direkt på papper, eller använder du båda?
  10. Rama

    Fan art Wallpapers

    Jag använder inte photoshop och är inte särskilt bra på färg och komposition i allmänhet, men jag skulle föreslå att du varierar dig lite när det gäller basfärger. Som det är nu så utgår samtliga bilder från en totalt svart bakgrund, vilket gör att färgerna drar uppmärksamhet till sig. Särskilt rubriken i Eyeshield sticker i ögonen pga kontrasten mot bakgrunden. I miniatyren så fungerar färgerna, men när man ser den i originalstorlek så blir detaljerna ganska överväldigande. Du kan experimentera med placering också. Kolla upp och testa gyllene snittet, använd karaktärens rörelse och riktning som utgångspunkt, testa att blanda abstrakta mönster i bakgrunden, framhäv karaktärernas personlighet eller attribut med resten av bakgrunden. Låt karaktären bli en del av bakgrunden istället för en kontrast. Lek med storleken på texten. Testa att inte ha någon text alls. Välj en färg som tema och använd bara nyanser av den till hela bakgrunden. Ursäktar för dålig ordning i texten och oklarheter. Jag skrivet inte bra kritik.
  11. Rama

    VFX-robot.

    Ah, nu förstår jag. Jag trodde att alla grupperna arbetade på samma film. Blev lite intresserad av hur ni organiserat mellan grupperna. Hur mycket arbetstid skulle du säga gick åt till de olika delarna, procentuellt sett?
  12. Rama

    VFX-robot.

    Jag måste säga att det är riktigt imponerande, särskilt med en så liten tidsram. Hur många grupper var ni, och vilken grupp gjorde vad? Gjorde du all animering eller vissa specifika delar? Synd bara att jag inte har någon audiokanal där jag sitter nu. Får lyssna på musiken när jag kommer hem.
×