Hoppa till innehåll

Sceleris

Administratörer
  • Innehållsräkning

    13190
  • Blev medlem

  • Senaste besök

  • Dagar vunnit

    614

Sceleris vann senast dagen den december 23 2020

Sceleris hade det mest gillade innehållet!

Communityanseende

1544 Utmärkt

2 följare

Om Sceleris

  • Rang
    Slagpåse

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Plats
    Edo
  • Intressen
    Anime

Kontaktsätt

  • Webbplats
    http://www.sceleris.net/
  • Tumblr
    scellan
  • Twitter
    scellan
  • Skype
    excelled

Anime och manga

  • MyAnimeList
    Sceleris
  • Anime-Planet
    Sceleris
  • Hummingbird
    Sceleris

Spel

  • SteamID
    sceleris

Senaste profilbesökare

Blocket för de senaste besökarna är inaktiverat och visas inte för andra användare.

  1. Ja få se. Jag började göra uppskattningar men hittade en karta och lite information. Tydligen springer jorddrakarna väldigt fort – men säkert, för att de har en välsignelse som tydligen även gäller vagnarna de drar. (Så att resenärerna inte skakar ihjäl på de ojämna jordvägarna.) Och Emilia och Subaru ska ursprungligen ha tagit sig från Roswaals herrgård till huvudstaden på fyra timmar. Baserat på kartan är Flugels träd mellanpunkten, och Helgedomen typ 45 minuter från Roswaals herrgård. Så först besegrades Petelgeuse (jag använder romanstavningen), sen rusade Otto och Subaru till Emilia (vid stora trädet) på ett par timmar. Sen åkte de vagn till Cruschs herrgård i huvudstaden, så ett par timmar. De övernattade (+1 natt) hos Crusch och åkte till Roswaals territorium, ett par timmar. Sen stannade de vid herrgården och övernattade (+1 natt), sen till Helgedomen. De lär sig om läget och på kvällen rusar Subaru efter Emilia in i templet. Det är väl här som Subaru respawnar efter att ha blivit uppäten av kaniner (när han vaknar träffar han alla häxor tillsammans); när han tar sig ut är det fortfarande natt, och Otto konfronterar honom och säsongen slutar. (+1 natt.) På dagen börjar deras plan, på natten håller han Emilias hand tills hon somnat (+1 natt), på dagen har Emilia rymt och alla letar, och vid striden mot Garfiel är det solnedgång igen. Så jag får det till att 4 nätter har passerat sedan Petelgeuse dog, om drakarna verkligen är så snabba som bilar även när de fraktar en skadad armé och evakuerade bybor, annars får vi lägga till en natt eller två. Sen är det förstås inte säkert att Subaru respawnade samma kväll som han och Emilia kom till Helgedomen. På hennes beteende de senaste avsnitten så kändes det snarare som att hon försökt genomgå prövningen flera gånger, vilket skulle innebära att 1-3 extra nätter hann passera. Men de har ju inte heller så mycket tid på sig – Roswaal sa att anfallen sker om tre dagar, alltså två dagar efter (senaste) striden med Garfiel. Så det har gått typ 4½ dygn i normaltid. Subarus upplevda tid orkar jag inte beräkna! Kanske – jag tror istället att han får använda många händer! En hand för varje kanin! 😁
  2. Säsong 2½, avsnitt 3: Garfiel är något av en spegelkaraktär för Subaru: “Jag kan skydda alla! Bara jag kan! Ingen annan behöver veta något!” Och han tvingades lära sig samma läxa: det finns styrka i antal. Jag förstår inte hur Garfiel är skriven. I början snackade han skit om Helgedomen och folket där, hans offentliga inställning verkar vara att han vill ut (åtminstone verkade Ram tro det), och han sa själv att om han kunde [genomgå prövningarna och befria sitt folk] så skulle han. Men nu så ville han alltså förhindra upplösandet av barriären (genom att förstöra ingången). Han verkade väl aldrig ha försökt hindra Emilia från att klara prövningarna förut, eller? De blå stenarna är fortsatt mystiska. Garfiel och Fredrica fick dem av sin mor, men i avsnittet så verkade Puck ha börjat husera i Fredricas sten (och avbrutit Garfiels förvandling – eftersom Subaru kallade Puck för en “hungrig katt” så tänker jag att Puck absorberade något slags magisk energi hos Garfiel som drev förvandlingen). Kom också ihåg att stenarna öppnar Ryuzus klonrum, så Garfiels och Fredricas mamma kan ju i så fall ha varit högt uppsatt i driften av Echidnas gamla klonexperiment. Subaru har äntligen en (till) förmåga! Lättjans häxfaktors osynliga händer! Man får väl hoppas att det inte gör honom galen, som Petelgeuse. 😁 Emilias prövning: det är väl fortfarande första prövningen för henne? Det att möta sitt förflutna. Tidigare har de varit som mardrömmar för henne (“nej, det var inte jag!”), men nu träffar hon Echidna istället? Det gjorde Subaru också, men först vid första prövningens slut. Kanske Emilia redan har accepterat sitt förflutna utanför Helgedomen, så hon warpar direkt till slutbossen? Echidna: “Skamlösa dåre som gång på gång besudlar den värld som är bara för mig” – antar att hon menar prövningens drömvärld. Och hon är ganska hård med Emilia, men på något sätt måste hon ju värna om henne, med tanke på att hon verkar ha skapat Puck för att hålla henne säker. Echidna kallar Emilia för en “majo no musume”, vilket översattes till “witch's daughter”. Den första tanken… tar vi sist. Först vill jag bara påminna om att orden kan tolkas som “[inte någon särskild] häxas dotter” så väl som “dotter som är en häxa” så väl som bara “flicka som är en häxa”. Men med tanke på hennes utseende så är förstås den naturliga slutledningen att Emilia är Satellas biologiska dotter! “Dotter” kan också vara symboliskt, så det är inte helt uteslutet att Emilia är i någon mån tillverkad. Men idén om att Satella skulle ha haft en man har ju stöd i Satellas utseende: hon är ju en änka. Hon kan ha blivit galen genom att ha förlorat sin käresta. Men detta väcker ju en ny fråga: varför är Satella då så förtjust i Subaru? Jag tänkte mig ju att det kanske var en tidsloopgrej på gång, men jag kom på en annan möjlighet: kanske Subaru är lik någon? Kanske Subaru har en anfader som kommer från den andra världen? Subarus pappa verkade ju ha hjälteblod, så att säga, så kanske de har det i släkten. Det skulle till och med kunna vara Subarus pappa själv, som t.ex. dött i den andra världen och återfötts i Japan (fast då borde väl Satella ha hämtat honom, inte Subaru). Det är ett genomgående föräldratema i 2nd Season! Subarus föräldrar, Garfiel och Fredricas föräldrar, Emilias föräldrar (riktiga(?) och adoptiv-). Så det är något att hålla i åtanke. Och då frågan om hur kommer allt att lösa sig? Garfiel har blivit en frände. Kanske Garfiel måste till herrgården och hjälpa sin storasyster bekämpa mördarna, medan Subaru kan använda sina osynliga händer för att stoppa kaninerna – eller så kanske Emilia kan vara till nytta, för en gångs skull!
  3. Säsong 2½, avsnitt 1-2: Vad har Subaru berättat om sitt tillstånd för Otto? Han börjar med ett "du kommer inte att tro mig, men", och då tänker man ju lätt att "när jag dör spolas tiden tillbaka" följer. Repliken som översattes "Unlike Garfiel, I don't have to worry about dying" tycks stödja det. Men kanske Subaru har pratat med Otto omkring sin förmåga, och repliken betyder "jag som ska ta uti med Emilia behöver inte oroa mig för att dö, till skillnad från du som måste hantera Garfiel". Och det är väl kanske rimligare, för vad skulle det annars betyda? Att Garfiel går omkring och är rädd för döden? Det känns inte igen. Jag vill påpeka att Roswaal inte i ord accepterar Subarus utmaning, utan bara ler som svar, så om det är en föraning om senare förräderi kan vi lämna som en öppen möjlighet. Ryuze Bilma gav Subaru en liten ledtråd: "fråga mig om mitt efternamn imorgon". Det var alltså för att det var nästa Ryuzes tur då. Emilia och Fortuna: Emilia säger att hennes familj inte var i skogen, men att en där var som en mamma, sen börjar hon komma ihåg något. "Va? Varför? Mamma?" Fortuna är alltså namnet på kvinnan på bilden jag postade förut, och hon verkar inte vara Emilias biologiska mor. Men jag tycker att hennes röstskådis påminde väldigt mycket om Yumi Uchiyama som spelar Puck, så kanske Puck är Fortuna? Jag tyckte ju annars att Puck hade ett pappamotiv, men det kan ha varit ett villospår. Min provisoriska teori just nu: Emilia är Satellas klon eller reinkarnation eller släkting (fienden i Frusna band-filmen säger "du, häxa, ättling") eller något sådant, och har därför Satellas potential i någon form, av Häxdyrkarna att döma kan hennes kropp husera Satellas själ. Kroppen är dock ett oskyldigt barn, som fick uppfostras av Fortuna. Men Fortuna dog (kanske mannen på bilden jag postade förut håller en döende Fortunas hand?) och chocken fick Emilia att frysa hela byn. Echidna skapade efter sin egen död(!) Puck och Beatrice för att ta hand om lösa trådar. Basen för Puck var Fortunas själ, och Puck skapades för att hålla Emilia säker på avstånd utan att påverka: det är Pucks ed till Echidna, och bryter han eden så tappar han sin existens. Men i filmen så ingår han ett kontrakt med Emilia; "jag vill skydda dig för evigt" och "jag ska alltid vara med dig" kan tolkas som villkor. Det väcker dock ett par frågor. Echidna måste alltså kunna skapa andar efter sin död. Och det är lustigt att Puck skulle ha varit känd som "Slutets odjur" om han bara skapades som en skyddsande bara för Emilia. Och han visste inte var Emilia var, utan kom hundratals år för sent (Fortuna borde väl ha vetat var byn låg, om Puck är Fortuna). Hm, det skulle kunna förklaras av att Emilia är född/skapad medan Echidna och Satella fortfarande var vid liv och aktiva. Så vad är det som händer med Puck? Först är han frånvarande, sen återställer han Emilias minnen och försvinner. Jag tänkte först att det var på grund av kontraktet med Emilia, men det kanske snarare kom i andra hand. Alltså, det är den långa eden om att inte hjälpa Emilia för direkt som har luckrats upp och gör att han försvinner, och då bryts också hans kontrakt med Emilia om att alltid vara med henne. Så kanske han bara höll sig undan under säsong 2 för att han var rädd att om han hjälpte för mycket så skulle han försvinna – vilket alltså var korrekt. Vad är Subarus och Ottos plan, och varför? Otto skulle hålla Garfiel borta från Emilia? Varför det? Vad skulle annars hända? Jag tycker inte att Garfiel verkar ha gjort så mycket för att förhindra att någon skulle klara av prövningarna förut, så det var förvirrande. Jag trodde ju också att Garfiel strävade efter befrielse. 🤔 Jag tänkte att det hade med hennes horn att göra, eftersom hon blödde ur mitten av pannan. Att ha tappat sitt oni-horn har väl begränsat väl hennes förmågor, så kanske det var en överansträngningssymbol: det är inte att Garfiel faktiskt gav henne ett sår i pannan direkt, utan att hon tvingades använda så mycket magi att platsen där det magiska hornet skulle ha kommit ut började blöda. Kanske.
  4. Var hon? Minns inte att hon sa det, jag minns bara att hon pratade om att (typ) få uppleva tonårslivet igen med sina elever, så i och med det plus att de går i samma klass(?) så tänkte jag att de var jämnåriga. Det är ju inte så att en alv måste vara gammal. 😁
  5. Jag undrade också det härom vecka, så jag kollade originalet. I romanversionen, redan i hans första kapitel i första boken, beskriver Shunsuke (“huvudpersonen” i parallellhandlingen) sin förvirring: “With no idea what was going on, I suddenly woke up as a baby”. Det innebär alltså antingen: att “Spindelina” (fans brukar kalla henne “Kumospindelkotjej”) reinkarnerats sisådär 15 år efter flera andra, eller att spindelhandlingen utspelar sig 15 år före. Jag har ingen aning om vilket som gäller. Jag gissar på den första, som innebär att klasskamrater kan reinkarneras olika år. Det känns inte orimligt, när man tänker på flickan som blev en drake – man tänker ju att en så pass liten drake inte är 15 år. Avsnitt 2 kändes lite dumt för mig, med avseende på hur de talade så högt om reinkarnation och allt sånt i klassrummet, men när jag hämtade citatet ovan såg jag ett textstycke där Shunsuke och tjejen-som-var-kille träffades första gången och pratade japanska för att bekräfta sina misstankar, så troligtvis använder alla reinkarnerade japanska som ett hemligt språk. Också nytt för mig: huvudpersonen heter Wakaba. Minns inte att det dyker upp i mangaversionen.
  6. Sceleris

    Gissa animen

    Rätt!
  7. Sceleris

    Gissa animen

    (På händerna: “Shinbō” och “Akiyuki”.)
  8. Sceleris

    Gissa animen

    “Vi beklagar att informera er om att er gissning i Gissa animen-tråden var felaktig. För att anmäla en ny gissning, fyll i bifogat formulär och posta till Anime.se, Forumgatan 24, 101 57 Stockholm.”
  9. Sceleris

    Gissa animen

    “Er ledtråd är serverad! Goshujinsama!!”
  10. Sceleris

    Gissa animen

    “STOPP! PÅ MED ANSIKTSMASKEN, DIN SKURK!”
  11. Sceleris

    Gissa animen

    Fan, jag borde ha skrivit typ “moéblobbar” istället för “ben”, det hade varit fyndigare. Nåja, det är i vilket fall inte Gudstornet. “Va! Sitt inte bara där! Det har ju kommit en gissning i Gissa animen-tråden!”
  12. Om du menar den här trailern så tycker jag det verkar rättvist, åtminstone så vitt det gäller spindeln. (Parallellhandlingen är som sagt ett mysterium för mig.) Jag gör en försiktig gissning och säger att man kanske vill ge serien en chans om… …man verkligen gillar Aoi Yūki (som spelar huvudrollen); …man verkligen gillar powerfantasy – serien följer hennes styrkeutveckling till väldigt höga nivåer; …man gillar strider mot svåra fiender – för varje strid får hon fler förmågor och blir skickligare på att använda dem, och kan ta sig an ännu svårare motståndare. Första avsnittets action var inget vidare, men det kanske blir bättre. Förutom det vet jag inte riktigt varför någon skulle vilja se den, särskilt inte om man inte läst boken eller mangaversionen. Jag håller med om spindeldesignen. Den är trogen lättromanen, men jag föredrar mangaversionen; den saknar mangapupiller, och munnen är sicksackformad istället för ett streck med två huggtänder. Sen är det nog fördelaktigt att inte se pastellfärgerna. (På mangaomslagen är hon helrosa.)
  13. Sceleris

    Gissa animen

    “Först måste du besvara min gåta: Vad är det för anime som har fyra ben på morgonen, två ben på dagen, och tre ben på kvällen?” “…Jag ville bara veta vad klockan var.”
  14. Nu är det banne mig på tiden att återuppliva animeserietrådar!

    1. Klona

      Klona

      Bra initiativ! Ska försöka skriva i dem.

    2. Sceleris

      Sceleris

      Jag menar, vi måste ju inte skriva kulturkritik, det räcker ju gott med “fan vad cool snubben med svärdet var, hoppas vi får se mer av honom”.

  15. Skoltjej återföds som spindel i fantasyvärld och måste använda all sin list för att överleva i monsterfyllda grottor – medan hennes klasskamrater fått desto lindrigare reinkarnationer. Vad tycker folk? Personligen är jag skeptisk (jag tycker att det är ganska oengagerande och otilltalande), men jag har följt mangaversionen i några år, och det är tillräckliga skillnader för att väcka mitt intresse. Kollade upp originallättromanen och det är tydligen bara mangaversionen som helt skippar hennes klasskamraters perspektiv; vet inte riktigt vad jag tycker om det, vilket som är bättre. Jag har alltså läst i några år, mer än 9 volymer, och alla de där människorna (och alven) som introducerades var helt nya för mig. Det är lite intressant för mig att se hur det utvecklas, ur ett berättartekniskt perspektiv.
×