Hoppa till innehåll

Sceleris

Administratörer
  • Innehållsräkning

    13 274
  • Blev medlem

  • Senaste besök

  • Dagar vunnit

    625

Sceleris vann senast dagen den april 6

Sceleris hade det mest gillade innehållet!

Communityanseende

1 558 Utmärkt

2 följare

Om Sceleris

  • Rang
    Högra hand

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Plats
    Sabaody
  • Intressen
    Anime

Kontaktsätt

  • Webbplats
    http://www.sceleris.net/
  • Tumblr
    scellan
  • Twitter
    scellan
  • Skype
    excelled

Anime och manga

  • MyAnimeList
    Sceleris
  • Anime-Planet
    Sceleris
  • Hummingbird
    Sceleris

Spel

  • SteamID
    sceleris

Senaste profilbesökare

Blocket för de senaste besökarna är inaktiverat och visas inte för andra användare.

  1. Sceleris

    Gissa animen

    Visst är det!
  2. Sceleris

    Skärmdumpskampen

  3. Sceleris

    Gissa animen

    “Har de här barbarerna glömt bort min gudomliga bakdel!?”
  4. Sceleris

    Gissa animen

  5. Sceleris

    Skärmdumpskampen

  6. Sceleris

    Gissa animen

    “Kom med en ny bild då!” “Visa brö–… jag menar, visa ledtråden!”
  7. Sceleris

    Gissa animen

    Det var generöst, för den egentliga titeln är ju Sexy Commando sidoberättelser: Fantastiskt!! Masaru. Obligatorisk fästningsbild
  8. Sceleris

    Gissa animen

    Ah! På skolbilden trodde jag att det var Kodocha (glömde bort att gissa), men det är ju en annan Akitaro Daichi-anime, Sexy Commando!
  9. Det är väl förvisso så man gör för att skriva en mångårig bokserie: besvara en fråga, ställ två nya frågor!
  10. Nu har ni faktiskt missförstått lite, hörni! Dialogen på japanska är typ: — Stark, du [är]. Den delen [av dig], [är] helt olik modern. — Eh? Min mors [förhållande/situation/sak/omständigheter/faktum]…? (私の母様のこと) — Ja, känner till (知ってる) [det] väl, men säger inte. För att den sortens löfte. Från grammatikboken: “こと means a thing which is intangible. […] Nounのこと, whose literal meaning is 'thing of Noun' is often used with such verbs as 知っている 'know', 話す 'talk' and 忘れる 'forget', and means 'know about Noun', 'talk about Noun', etc.” Minerva säger inte att hon är vän med Emilias mor, utan att hon har kunskap om Emilias mor. Det som Emilia frågar och Minerva besvarar är alltså snarare “känner till” än “känner”. Om Minerva är Emilias mor så är det verkligen ingen lögn. :-) Fast jag hade tyckt att det hade varit helt godtagbart att kalla sig själv för sin egen vän också, om hon faktiskt hade gjort det. Om Minerva är Emilias mor så betyder det dock att Minerva har lovat en annan person X att hemlighålla sina egna omständigheter (こと). Det är lite knasigt. Jag tänkte att det hade kunnat vara Echidna som hade sagt att “du får inte säga åt henne att du är hennes morsa, det skulle störa mina planer”, men det är inte vibbarna jag får nu. Just nu är jag nog mer inne på att modern är en helt ovisad karaktär, och att det är hon som begärt löftet. (Jag påminns om Game of Thrones: “Promise me, Ned.”) Jag hade tänkt föreslå att Minerva är typ Emilias moster, men jag kom på en komplikation som jag råkade läsa: Det komplicerar inte bara idén om att Minerva skulle vara släkt med Emilia, utan också att Minerva skulle ha en personlig relation till Emilias mor. Och då faller vi tillbaka till frågan: varför är Minerva så ömhjärtad för Emilia? Kanske för att hon är ömhjärtad rent allmänt och blöder för en tapper flicka med tungt öde som Emilia. Om hon sett Emilia växa upp, som @Klona tänker, så måste hon ha fått den informationen någonstans ifrån; jag tror inte att häxorna kan se vad som händer i världen, så då kanske Echidna skulle behöva berätta för dem med hjälp av sin Visdomsbok, och jag köper nog inte att Echidna skulle göra det. Teori: Emilias mor är en person vi inte sett, som lärt känna Minerva genom att ha kommit till “Windows XP-bakgrunden” (som @Ashaz sa). (Hon måste alltså ha besökt Helgedomen.) Hon spenderade ganska mycket tid bland häxorna – kanske var hon själv en häxa – och blev vän med Minerva och hat-älskad vän med Echidna. Hon hade sitt eget tunga öde som hon vägrade fly ifrån, vilket krossade Minervas hjärta och gjorde även Echidna mycket upprörd. I Emilia ser Echidna den där kvinnan. Också Geuse var upprörd över att inte ha kunnat rädda Emilias mor från sitt öde. Men hon efterlämnade en dotter, och fick alla de bekanta att lova att inte yppa något – kanske hennes självuppoffring skulle hotas om det blev känt vad hon gjort, eller kanske Emilia skulle hotas om det blev känt att hon hade en dotter. Att Emilia såg moster Fortuna som sin riktiga mor kallade Minerva för det goda resultatet av Echidnas planer, så kanske Echidna hade del i självuppoffringen. Typ “jag avskyr att du ska göra det men om du ska göra det kan du göra så här (och skicka ungen till alverna där i skogen)”.
  11. Sceleris

    Habitica: spela bort dina ovanor

    Jag propsade för Habitica igen på IRC och tänkte beskriva lite mitt upplägg. Jag använder Habitica (åtminstone försöker…) för att se till att jag bara får förlusta mig om jag har gjort bra saker. Nytta först, nöje sedan. Annars är jag naturligt den sortens person som äter det goda på tallriken först, och lämnar ärtorna till sist. (Skämt! Jag gillar ärtor.) I Habitica betyder det att jag gör saker för att få GP (guldpoäng), för att “köpa rätten” att göra något roligt eller tidsslöseriaktigt. Det är som principen att spara ihop pengar innan man beställer ett nytt tevespel. (Det hade ju varit dumt att låna pengar för att köpa ett tevespel, eller hur.) Jag har därför behövt räkna ut (1) hur mycket nytta jag vill hinna med, och (2) hur mycket nöje jag ska få köpa för guldet. För mina beräkningar arbetar jag med sessioner på 25 minuter. 25 minuter nytta tycker jag är en ganska rimlig tid på att arbeta med något, och då har man tid med bensträckare också. 25 minuter för nöje är också ganska rimligt: det är ju ungefärligen längden på ett animeavsnitt! Jag har skapat ett bifogat kalkylblad med min beräkningsmetod: Man anger vilken nivå man ligger på (det påverkar hur mycket GP man får). Man anger hur många minuter en EASY-syssla ska ta (jag kör på 12,5 minuter, så att min HARD-syssla är 25 minuter). Man anger hur mycket nytta man vill få gjort för varje dag. Det är sånt man klickar på grejer i Habitica för. Man anger hur mycket nöje och förströelse man vill lyxa till det med för varje dag. Jag siktar på 2 timmar per vardag, mer på helgen. Man anger hur mycket tid som inte hamnar under Habitica. Här tänker jag på sovtid, matlagning, måltider, och annat som varken ska belönas eller bestraffas eftersom man måste göra dem oavsett. Man anger slutligen grundtiden för en belöning, som jag alltså har satt på 25 minuter. Kalkylbladet anger hur mycket en “lekstund” ska få kosta, för att man ska uppnå sitt mål. På “HABITS”-delen har jag prioritetsordnade återkommande nyttosysslor – sånt jag bör göra, men inte måste. Det är sånt som “plugga kanji”, “öva teckning”, “studera historia”. Jag har olika klasser av viktighet: S, A, B, C, D. T.ex. har jag pianoövning i klass C och gitarrövning i klass D, för att jag prioriterar piano över gitarr. Jag har tomma “habits” (enkelt mellanrum som titel) som separatorer. Varje “habit” har en associerad tid: om jag studerar historia förväntar jag mig att jag ska göra det i 25 minuter, men om jag kör tangentbordsträningsprogrammet så kommer jag bara göra det halva tiden (25/2 = 12½ minuter). En syssla i klass S, A eller B på 25 minuter har jag satt som HARD, lägre klassade sysslor på 25 minuter är MEDIUM, för att sporra mig själv till de viktigare sysslorna. På “DAILIES” har jag sådant som jag måste göra, med fasta mellanrum, och om jag inte gör dem ska jag ha ett straff. (Man tappar hälsa.) Okej, inte MÅSTE-måste göra – ingen kommer säga till på skarpen om jag inte gör dem – men det är grejer som är bra för livet. Regelbunden träning är liksom bra på ett annat sätt än hur det är bra att kunna japanska eller världshistoria. Alla “dailies” som tar mindre än ~10 minuter har jag satt som TRIVIAL. En del “dailies” har jag på 25 minuter, alltså HARD i mitt schema. En del “dailies” kan ta mer än 25 minuter att genomföra, och för dem har jag några extra “habits” att klicka på tills jag “tjänat in tiden”. Jag har ordnat mina “dailies” i tidsordning: morgongrejer före kvällsgrejer. På “TO DO'S” har jag bara tillfälliga grejer som jag har tänkt sätta in i Habitica. På “REWARDS” har jag alltså 5-minuters- och 25-minuterssessioner. Jag har nollkostande tomma “rewards” som separatorer. Jag har flera i listan med pris 9999. Det är för att jag inte tänkt klicka på dem. De är bara där för att jag ska komma ihåg möjligheterna. Hur jag alltså går tillväga: På morgonen öppnar jag Habitica på min mobiltelefon. Om jag missat några DAILIES dagen innan så får jag en sista chans att markera dem gjorda, annars får jag bestraffning. Jag kollar DAILIES från toppen och gör de som är aktuella. Under dagen så betar jag av DAILIES då och då. Det gäller att kolla in programmet ibland för att påminna sig om vad man har ogjort. När jag gör nyttogrejer använder jag en pomodoro-app. “Pomodoro” betyder “tomat” och syftar på tomatformade äggklockor: tanken är att man ska vrida äggklockan på x minuter och fokusera sig på en uppgift; först efteråt får man kolla mejlen eller vad man då ska göra. Jag har ställt in min app så att den ringer var 50:e minut: först efter jag gjort nytta så klickar jag på rätt HABIT i Habitica. När jag ska förlusta mig med lite anime eller dyligt så betalar jag först. Eventuellt använder jag samma pomodoro-app. Nedan är kalkylbladet, i ODS-format. Använd LibreOffice eller dylikt; man kan nog också importera det till Google Docs. Habitica.ods
  12. Sceleris

    Gissa animen

    Haha, det var en felskrivning det! Ja, jag tänkte att det skulle krävas en @wilfried för att få rätt svar där. Rätt! Rätt! Rätt!
  13. Sceleris

    Gissa animen

    “Om du inte klarar det nu så klarar du det nog inte alls.”
  14. Sceleris

    Gissa animen

    “Vänta, va? Jag kunde ha svurit på att det fanns några andra inlägg här…”
  15. Sceleris

    Gissa animen

    “Shit, jag måste ju posta en ny ledtråd i Gissa animen-tråden!”
×