Hoppa till innehåll

Sceleris

Administratörer
  • Innehållsräkning

    13229
  • Blev medlem

  • Senaste besök

  • Dagar vunnit

    618

Sceleris vann senast dagen den februari 14

Sceleris hade det mest gillade innehållet!

Communityanseende

1549 Utmärkt

2 följare

Om Sceleris

  • Rang
    Slagpåse

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Plats
    Edo
  • Intressen
    Anime

Kontaktsätt

  • Webbplats
    http://www.sceleris.net/
  • Tumblr
    scellan
  • Twitter
    scellan
  • Skype
    excelled

Anime och manga

  • MyAnimeList
    Sceleris
  • Anime-Planet
    Sceleris
  • Hummingbird
    Sceleris

Spel

  • SteamID
    sceleris

Senaste profilbesökare

Blocket för de senaste besökarna är inaktiverat och visas inte för andra användare.

  1. Sceleris

    Gissa animen

    Jorå!
  2. Sceleris

    Gissa animen

  3. Sceleris

    Gissa animen

  4. Sceleris

    Gissa animen

    Ej!
  5. Sceleris

    Gissa animen

  6. Sceleris

    Gissa animen

    Tatoeba… öh, nåt om att växa upp i byn nära slutbossen? Jag har bara läst lite av mangaversionen.
  7. Några små observationer/tankar/funderingar: När Emilia började frysa ner skogen i S03E06 så såg man sektmedlemmar överraskat bli nedfrysta tillsammans med alver i byn, då Geuses folk hjälpte dem mot Regulus folk. Jag hann precis börja undra över isstatyerna i Emilias prequelfilm – glada, naiva alvfamiljer som står hand i hand – som ju inte alls passade med bilden av en alvby under attack, men man såg de glada bli nedfrysta nu. Det betyder antingen att det var mer än en alvby i skogen, en som inte blev attackerad… …eller så var animeproducenterna tvungna att ta med de glada isstatyerna bara för att de var med i filmen, och att omständigheterna inte var bestämda när filmen skrevs. 😅 Jag tror faktiskt mer på det senare, just för att sektmedlemmarna och alverna under anfall uppmärksammade den annalkande isen, vilket inte de glada alverna gjorde. Lever Pandora och kommer efter Emilia igen, tro? Jag tänkte att häxor hade fått väldigt dåligt rykte de senaste hundratals åren, inte bara Satella, så att hon kanske skulle ha blivit utsatt för en häxjakt, men kanske inte. Kanske hon varit i det fördolda, eller kanske vanligt folk inte vågar befatta sig med mäktiga häxor. Echidna är så irriterad på Emilia. Hon har en bister min och säger att hon är dum och att hennes förhoppningar är omöjliga. Men Echidna säger också att hon inte ska skylla sina förvrängda minnen på sig själv, för att det var Pandoras verk, och vi vet som sagt att Echidna tidigare gjort saker för Emilia, åtminstone indirekt (på Pucks begäran), så hon visar något slags vänlighet också. Vad betyder detta? Kan det vara så att Echidna ogillar i Emilia vad som påminner henne om sina egna brister och misslyckanden? Först att Emilia tagit på sig ansvar för sådant som varit utanför hennes rimliga kontroll (andras handlingar, och hennes handlingar som litet barn), sedan att Emilia accepterar det, men fortfarande har förhoppningar om att göra gott i världen. Observera att Emilia vill tina alverna, “och när de förlåtit mig vill jag visa dem världen och säga att vi inte längre behöver gömma oss”. I och med avsnitt S03E07 så verkar det som att Echidna inte är “Chaotic Neutral”, (en individualist som gör vad som faller henne in, utan vilja att vare sig hjälpa eller stjälpa andra), utan “Chaotic Good” (välvillig men utan hänseende till lagar och regler): det verkar ju som att Echidna uppfört Helgedomen inte som ett experiment, utan som en faktisk helgedom för att skydda halvblod från förföljelse! (Ryuzu Meyer talar om det hårda livet utanför.) Bilden som Echidna verkar vilja ge av sig själv är Chaotic Neutral. Men kanske hon har mer hjärta än så. Bär hon kanske sina egna våndor för vad som hänt? Att hon inte lyckats bättre, att folk tvingats göra uppoffringar, som Ryuzu Meyer. Kanske Emilias situation speglar hennes egen; kanske Echidna vill befria halvbloden, och visa dem världen och säga att de inte längre behöver gömma sig. Så vi kanske har möjlighet för att också Echidna kan genomgå karaktärsutveckling. Att hon likt Emilia behöver sätta sina misslyckanden bakom sig och sluta anklaga sig själv. Det kanske är därför som Prövningen går ut på vad den gör, att ta uti med sin ånger. Kadokawa (bokförlaget) lägger upp Break Time-kortisarna på sin Youtube-kanal. De är “flashanimerade” som Isekai Quartet, och fånigt nog kan de ge ganska relevant information och karakterisering. I Break Time #18 är det Beatrice som tänker tillbaka på Geuse (det är ju kort efter hon fått veta att han dött), och vi får se Beatrice, Geuse och Echidnas relation: platsen är ett slott på en kulle (man ser honom inte där, men jag tänker att det kanske är Roswaals riktiga herrgård; den vi sett i serien är den gamla herrgården); Echidna beklagar att Geuse måste resa så långt, Beatrice säger att det är hans plikt, Geuse håller med. Geuse och hans folk har kommit med böcker, och Beatrice är uppspelt. Geuse till Beatrice: “jag ämnar att leva länge, men en dag när jag har tid, vill jag gärna höra dig berätta om din favoritbok” – nu ett bitterljuvt minne. Så där fick vi se deras förhållande också! I Break Time #20 får man se när Roswaal kommunicerar med “yrkesmördarsystrarna”; Elsa reflekterar sedan över hans sätt att tala – hon ser det som en förklädnad – och säger att hon tidigare anlitats att döda hans “身内 miuchi; fanöversättaren skrev det som familjemedlem(mar), så kanske är hon ännu en i raden av figurer som är 400+ år gamla! Åtminstone om vi antar att Roswaal tog över sin familj genom mord, och att det var Elsa som gjorde det. Miuchi betecknar också vänner och undersåtar, så jag tänkte först att hon menade anfallet på Emilia, men Roswaal anlitade väl Elsa för att bara ta Emilias emblem, inte hennes liv. Elsa avskyr också Roswaals ögon “som inte helgar livet”; det blir en throwback till då hon klagade på Subarus ögon som inte fruktade döden, eller hur det var. Det hörde jag också! Så förmodligen är det något. Kanske är det något slags galenskap som smittat sig. (Jag tycker att situationen påminner en aning om Geuse mot Regulus, och nog är det ju lite intressant att Roswaal och Beatrice var så nära då, och nu anlitar han mördare att mörda henne och andra, bara för att härda Subaru.) Eller kanske det är så att Roswaal anammar Hectors sätt att tala som något av en självhypnos, ett sätt att hålla ut och hålla ett hänsynslöst fokus, trots ett varmare inre hjärta, genom att härma en hänsynslös fiende från sitt förflutna. Att Roswaals sätt att tala är då ett slags förklädnad för sitt vänligare sanna jag. Men en sak jag vill minnas att någon sagt om bokserien är att ett tema är opålitlig historia. Flashbacken vi såg är inte nödvändigtvis händelserna så som de skedde, utan bara så som Ryuzu Meyer minns dem. (Egentligen inte ens det: de är Ryuzu Meyers minnen, återberättade av Ryuzu Cima.) Samma gäller alla flashbackscener, och alla gamla legender och rykten och minnen. Det är en intressant teori! Vi får lägga den i baktanken. Jag kan väl dock inte säga att det är en tillfredsställande teori; jag tycker inte att något som Roswaal har sagt eller gjort har pekat på att han skulle vara intresserad av henne, och det känns som en ganska obetydlig vändning. Det finns liksom ingen merit i det. Det är som att jag säger till dig i flera veckor att "du borde komma och kolla mitt hus, jag har målat det gräsfärgat, det ser jättefint ut!”, och sen när du kommer så är inte huset grönt, utan rött. “Det hade du inte väntat dig, va!” säger jag, “jag målade huset i samma färg som japanskt blodgräs, som är rött gräs!”, och du bara tänker “jaha, ja, nä, det väntade jag mig inte, men jag brydde mig inte heller”. Känns det som, men det är klart, om de kan omkontextualisera det på rätt sätt kanske det fungerar. 🙂
  8. Där kom Hugos storhetsvansinnesdrivna förräderi! Lustigt att han inte lyckades med något. Och lustigt att fröken nöjer sig med att nerfa honom, en knäppskalle som just hade planerat massmord. “Nu får du gå till ditt rum utan att äta middag”, typ. 🙄 Men kommer Hugo att döda lillasystern eller fröken, eller både och, tro? Ja, fröken är suspekt! Jag tror dock att hon kom till den nya världen lika ovetande som de andra, men hon måste ha gjort något för att ha fått särskild kunskap. Jag tänker mig att hon kanske talar av erfarenhet: hon har “levlat” jättemycket och fått en massa förmågor, och det har dragit in henne i världens hemligheter och maskinerier. (Hon är ju dock bara lika ung i världen som killen och f.d.-killen-nu-tjejen, så när skulle det ha hänt? Å andra sidan kanske alven ljuger om sin ålder. Hon kanske återföddes hundra år före de andra.) Jag tänker som du att hennes förmågor kanske dragit till sig administratörernas uppmärksamhet. Jag tycker att hon själv känns mer som moderator än som administratör. Det är ju tydligt att vi ska koppla det till Kumoko, som laddar upp med förmågor på löpande band (Kumoko har nu parallella tankeförmågor och kan döda med blicken!), och börja oroa oss för henne. Och nu har hon ju bevisligen fått en administratörs uppmärksamhet. Men vad är det som är så dåligt med det? Det är en hård värld, så förmågor förbättrar överlevnadschanser; administratörers uppmärksamhet måste därför vara en tung nackdel för att överväga det. Kanske det medför en ännu högre dödsrisk: admin tar helt enkelt bort “karaktärer” som är för övermäktiga. Eller så kommer administratörer med något slags “faustiskt avtal” (tänk QB i Madoka Magica); man får sälja sin själ och ångra sig bittert. Det skulle kunna vara så att hon bara inte vill att de ska orsaka obalans i världen – 20-30 små supermänniskor, var och en mäktiga nog att utplåna hela nationer. Men jag intresserar mig också över att hon samlar ihop den gamla klassen och håller koll på dem. Det är inte den första isekaiserien med en hel klass plus lärare där läraren försöker hålla kontroll på situationen i egenskap av vuxen – men nu har de ju redan levt i världen i femton år eller så. Det är orimligt att hennes japanska pliktkänsla skulle hålla i sig så starkt att hon skulle hålla koll på dem bara för att det var hennes ansvar. Jag hade väntat mig att hennes attityd skulle vara “detta är vår nya värld, det är här vi får leva som vanligt folk hädanefter”. Men jag tänker att det är en annan femma om hon har fått nys om ett sätt att ta sig tillbaka till Japan…
  9. Sceleris

    Jigen-ryū Hyōhō

    Jag vet inte vad det är för något, men när man börjar googla 示現流 så får man ett sökordförslag 示現流兵法 så det verkar väl stämma?
  10. Sceleris

    Statusuppdatering

    Det finns vissa funktioner som är låsta för nya medlemmar; när man har postat 100 inlägg/kommentarer/statusuppdateringar/... så räknas man som “pålitlig medlem” och får använda mer diskutrymme, skapa blogg etc. Men statusuppdateringar ska inte var låsta för nya medlemmar. Märkligt! Jag prövade att låsa och sedan låsa upp. Jag vet inte om det lagade till problemet, men jag provade att logga in med ett dummy-konto som inte är “pålitlig”, och det fanns en knapp för att skapa statusuppdatering. Så vänligen försök igen!
  11. Sceleris

    Gissa animen

    wilfried kan sina hus!
  12. Sceleris

    Gissa animen

    Någon som känner igen ett hus?
  13. Och nu tycks det som att vi fått de olika synvinklarnas relativa samtidighet åtminstone ungefärligt förtydligade: Kumoko föddes verkligen som spindel typ 15 år efter flera andra klasskamrater. Jag gillar “Demonfurste”! “Furste” låter mäktigt, lite högtidligt eller bibliskt, typ att Satan är “Mörkrets furste”. Det är inte utpräglat manligt (“furstinna” existerar som utpräglat kvinnligt, men “furste” kan användas för båda könen). En gammal fantasybok “The Demon Lord” fick faktiskt svenska titeln “Demonfursten”. Själva japanskan 魔王 “maō” består av 王 “ō” som betyder “kung”, och 魔 “ma” som betecknar demoner, trolldom och sådant djävulskap. Men det är samma 魔 “ma” som i 魔法 “mahō” (“魔-metod”), ordet som används i gulliga “magiska flickor”-serier för småflickor, så 魔 “ma” måste inte vara strikt negativt i sammansättningar. “Trollkung” hade kanske varit en bra översättning om man inte främst läste “troll” som sagoväsendet istället för “trollkonster” – och då heller inte tänkte på “trolleri” främst som scenunderhållning. (Det skulle behöva förstås som “förmågan eller bruket eller verksamheten att med övernaturliga och förborgade medel (och med djävulens eller annan ond makts hjälp) ingripa i naturens gång eller påverka (särskilt: skada eller förgöra) människa eller djur”.) Fast “trollkung” skulle inte gå så bra i berättelser där 魔王 “maō” är regent över 魔族 “mazoku” (“魔-folket”), som brukar vara människor-fast-med-(mer)-magi (och eventuellt horn). På engelska brukar det heta “demon lord” och “demon race”, men “demoner” förstås ju som helt onda väsen, och mazoku är inte nödvändigtvis onda. Så 魔 är svårt att översätta konsekvent och tillfredsställande. 🤔
  14. Sceleris

    Presentationstråden

    Vi ska nog komma gott överens, du. 😎
  15. Sceleris

    Ge mig tips om anime att se

    Yowamushi Pedal är fler än 100 avsnitt om tävlingscykling på gymnasienivå; stilen är “shōnensport”, så cyklarna har i regel särpräglade och överdrivna cyklingsstilar och bakgrunder, men jag tycker nog personligen att den kan kännas långrandig, och den känns påtagligt anpassad för att vara fujoshivänlig, d.v.s. den innehåller många par av pojkar med personkemi som låter BL-älskare (alltså älskare av homoerotik/-romantik) att fantisera om att det är mer än bara vänskap eller rivalitet mellan dem. Det finns några fler utpräglat cyklingorienterade verk, men jag har inte sett dem. Jag länkar till Anime-Planet, som har videolänkar till lagliga streamingsajter. Många går nog inte att se från Sverige, men du kan ju använda en VPN för att se “från USA”. Jag tänker också på Yuru Camp. Det är inte en “cyklinganime”, utan en anime om lägerliv: gymnasieflickor cyklar till campingar och övernattar och njuter av lugn och fin natur… tror jag; jag har bara sett ett avsnitt.
×