Hoppa till innehåll

Om du vill men inte kan posta statusuppdateringar, gå till din profil, tryck på ”Redigera profil”, och på ”Aktivera statusuppdateringar?”.

Stealther

Medlemmar
  • Innehållsräkning

    34
  • Blev medlem

  • Senaste besök

Communityanseende

1 Neutral

Om Stealther

  • Rang

  1. Stealther

    Månadens anime: Now and Then, Here and There

    Lugn, känn inget krav. Ska göras för att man tycker det är roligt trots allt. Verkade som det fanns ett litet intresse för någon månad sen så därför vi gjorde ett försök i juli.
  2. Stealther

    Månadens anime: Now and Then, Here and There

    Nå, då var det dags för de första nedskrivna tankarna om Now and Then, Here and There. Alla reflektioner och kommentarer är bra, och det är tänkt att diskussionen ska kunna fortsätta i de spår vi tycker är intressanta. Enligt mig behandlade denna anime ämnet krig och dess konsekvenser. Det var ingen försköning av ämnet, och jag kan tänka mig att vissa upfattar en del sekvenser som rent av stötande. Detta tror jag är ett medvetet drag för att det enligt mig är en antikrigsfilm. Krig ska upfattas som något dåligt och avstötande. Denna symbolism tyckte jag var väldigt uppenbar i första halvan. De visar också hur människorna förändras i krig, hur omständigheterna ändras för överlevnad, och framför allt vilken stor roll rädsla har i krig för att få människor att göra sådant de inte skulle ha gjort normalt. Likaså gör man onda ting under goda förevändningar, och att information inom krigstider är inskränkt. Jag tenderar att gilla starka huvudpersoner som är envist kämpar för "rättvisa" och det gjorde jag väl här också. I ett avsnitt ser man också hur allt glas splittras kring the onde ledaren Hamdo i hans avskilda rum, och om man vill kan man se det symboliskt som att han inte är förankrad till den riktiga världen. Tempot i animen är bra och det är inte mycket tid som spenderas åt vardagliga sysslor, något som översvämmar dagens marknad av animeer. Animationen är typisk AIC barnvänlig. Man kan diskutera för- och nackdelar med detta också. Själv tyckte jag att en mer verklighetstrogen animation som i Monster kanske skulle ha gjort den mer seriös och bättre, men å andra sidan är den befintliga tilltalande för den breda massan och utan att distrahera. Själv tyckte jag det var en mycket bra anime värd 8/10, men jag hade väl hoppats den skulle vara mer dramatisk. Antingen det eller så är jag för avtrubbad. Något som jag inte förstod var texten i början av varje avsnitt. Vad var budskapet där? Har ni några funderingar om animen eller det jag har skrivit så är det bara att spinna vidare.
  3. Stealther

    Fate/stay night

    Jag förstår exakt vad Volbla menar; tyckte också att transitionen mellan allvar och komedi är dåligt gjord. Reagerade också negativt på att medan de försökte döda varandra på en viss tid om dygnet så umgicks de en annan tid nästan som vänner. "Trosscenen" var helt opassande i seriens tempo. För att inte tala om att huvudpersonen är hur ointressant som helst. Trots allt jag nämnt så tyckte jag ändå om första halvan, även om det inte var något jättebra. Mycket bättre än andra halvan i alla fall.
  4. Stealther

    Månadens anime: Now and Then, Here and There

    Bara en liten påminelse för de som är intresserade av att deltaga i Månadens anime.
  5. Stealther

    Gissa animen

    Kunde visserligen det också, men orkar inte ta skärmdumpar så skippar såna här typer av spel.
  6. Stealther

    Ge mig tips om anime att se

    Frågan är om du specifikt vill ha shoujo (yngre) och drar en gräns vid josei (äldre). För i så fall försvinner verk som exempelvis Honey and Clover och Nana (som för övrigt är bra animeer). Ett verk som jag tycker passar bra in på din beskrivning och som inte nämnts än är Bokura ga Ita. Annars vill jag betona Fruits Basket, Princess Tutu och Full Moon wo Sagashite som redan har nämnts. Itazura na Kiss och Lovely Complex med mer betoning på komediaspekten också. Nodame Cantabile där väl nästan bara komedi/drama med en liten gnutta romantik, men jag inbillar mig att den är ganska universal och de flesta gillar den, om än bara för det bästa paret huvudrollskaraktärer på senare tid.
  7. Stealther

    Månadens anime: Now and Then, Here and There

    Om man absolut vill vara med men inte hinner köpa och se den på den återstående tiden kan man överväga att ladda ner den först, och köpa den när den är tillgänglig.
  8. Då det verkar finnas ett sug i att återstarta denna tråd gör vi ett försök. Now and Then, Here and There Juli månads anime faller på denna relativt kända titel med 13 avsnitt, men som många kanske ändå inte sett om man först kommit in i animeträsket de senaste åren. Huvudpersonen Shu, som utövar kendo, hamnar i en annan värld. Denna värld har sin egen struktur och sina egna regler. Mer än så vill jag nog inte säga, för jag tycker att man ska gå in i ett verk utan särskilda förväntningar och vara öppen för allt, och reflektera under och efter animen, inte före. Personligen föredrar jag egentligen att man inte har frågeställningar förrän man har sett verket, för annars finns risken att man riktar in alla på samma spår, men exempel på vad som kan komma att diskuteras är: Kretsar animen kring något huvudämne? Har den ett budskap eller är det bara en historia enligt dig? Upplevde du den som stötande? Vad vill texten i början av varje avsnitt säga? Några funderingar kring teckningsstilen? Tyckte du om animen eller inte? Varför? Poäng på en skala av 10? etc men allt som folk lägger märke till eller funderar på efter att ha sett animen är bra startskott för diskussioner eller bara allmänna kommentarer och konstateranden. Det är planerat att den 23 juli ska vi börja diskutera till månadens slut, och ni har tills dess att införskaffa och se verket.
  9. Stealther

    Månadens anime: Yokohama handelsdagbok

    Kan säkert delta i diskussionen om du inte väljer nån mindre känd anime.
  10. Stealther

    Experimentalism, surrealism och symbolism

    Ursprungligen var frågan nog mer "varför har vissa animeer medvetet förvirrande komponenter som vi inte förstår". Som sagt måste man börja med avsiktligheten. Om det är oavsiktligt och dess enda poäng är att addera en udda stil/originell touch (som iofs har en reell effekt som jag nämde tidigare) för att skapa mindfuck-känslan, så har vi väl hamnat till Sceleris första undran, weirdness for weirdness sake. Jag kan personligen inte komma på någon annan orsak varför man gör det om det inte tillhör historien. Om det är avsiktligt däremot, att de medvetet är lite luddiga i sitt budskap, och vi inte förstår, så kanske vi brister i kunnande (eller skaparna för den delen). Det svåra är ju att säga om det är avsiktligt eller oavsiktligt. Personligen bryr jag mig inte om det är avsiktligt eller inte, det är vad jag får ut av det som spelar roll. Därför är det svårt att diskutera detta i generella drag utan något fäste i något verk. Om vi tar Kaiba så tycker jag det gav en fantastisk (som i fantasy) känsla och där var det visuella en stor bidragande faktor, utan att dess världs inbördes logik förstördes, även om slutet var lite abstraktare. Weirdness här är inte weirdness enligt mig utan har ett syfte. Weirdness i Cat Soup tycker jag att den gav en surrealistisk och ibland direkt stötande känsla, och så tolkar jag dess weirdness. Negativ känsla, har det nån mening? Om vi ska vara riktigt filosofiska kan vi fråga oss om surrealism är mindre värt än realism och logik. Personligen tycker jag så då jag är mer den sortens person, men varför skulle inte andra kunna tycka tvärtom? En del har säkert en förkärlek för mindfuck-känslan och surrealismstilen.
  11. Stealther

    Experimentalism, surrealism och symbolism

    Poängen om avsiktlighet är mycket bra. Man hittar ju alltid mer saker ju mer man analyserar, och just lite "konstigare verk" kan man ju hitta hur mycket som helst på grund av dess ambivalens. Därmed är det inte sagt att det har mindre betydelse på grund av att det inte har en avsiktlighet från skaparen. Om du inte är tvungen att absolut förstå författaren och endast fokuserar på verket är det du som ger det mening, även om den inte fanns där från början. Annars håller jag ju med i sig att de olika teman i Kaiba knappast är originella, spekulationer om minnen och allt vad det var, finns i varannan sci-fi bok. Det som skiljer är just det narrativa, däri inkluderad den speciella teckningsstilen och underbara musiken i Kaiba. Själv tyckte jag att öppningssången med animation är en underbar historia i sig, hur de visar barnliknande figurer i olika skepnader/liv som är lite ihopkrupna till att räcka sig mot varandra av längtan och kärlek. Narrativen är stark och annorlunda, framför allt på det visuella planet. Det känns kraftfullare, om än bara för att det är originellt, att man inte blivit avtrubbad mot det. Precis som vad som helst inom anime kändes originellt i början. Detta är kanske tydligast i Mind Game. Viljan som skildras där är exceptionell, och jag tror inte för en sekund att en "vanlig animation" hade kunnat göra den till vad den är. Det visuella är en del av narrativet, och för min del tycker jag att han använder det på ett bra sätt. Det jag gillar med Yuasas senare verk, och verk som exempelvis Arete Hime, är att det tänjer på min imaginära gräns utan att passera den, som exempelvis Cat Soup gör. Eller som exempelvis Boogiepop Phantom och Kino no Tabi som jag till större delen förstår, men som jag ändå tycker är överskattade (av de "elitister" jag normalt hänger med), för även om de är originella, intressanta och spekulativa (något som jag älskar) så tycker jag att de brister i underhållningsvärde, värde i att personligen gripa mig. "Weirdness for weirdness sake" behöver inte har ett symboliskt värde, men det har ett effektivt värde om än bara för att originalitet gör att vi tar oss an ett verk annorlunda. Liknande används till exempel placebo-medicin, som har ett reell funktion i att den triggar kroppens interna system om du bara tror att den fungerar. Iblard Jikan och 5 cm per second är två andra verk som i mycket hög grad är beroende av det visuella som ett verktyg till det narrativa, på två vitt skilda sätt. Har du problem med dessa, trots att det fundamentalt är samma sak att använda ett annorlunda teckningssätt i Kaiba som en del av historien?
  12. Stealther

    Experimentalism, surrealism och symbolism

    Gillar Mind Game, Kemonozume samt Kaiba, men avskyr Cat Soup. Den var alldeles för konstig bara, gick över min gräns. Om det är konst så hoppas jag att jag aldrig kommer gilla sånt.
  13. Stealther

    Vilken anime såg du klart senast?

    Gissar på att du kan gilla Gankutsuou också, även om det inte är samma regissör.
  14. Stealther

    Ge mig tips om anime att se

    Kino no Tabi är episodisk men betydligt mer dement än Mushishi som kanske är mer sympatisk. Bartender passar nog dig som handsken. Gillar du Natsume Yuujinchou kanske du ska testa ARIA The Animation och efterföljarna.
×