Hoppa till innehåll
Anime.se

Appleseed på bio!


Ragathol
 Share

Rekommenderade inlägg

Den nya Appleseed-filmen går nu på Filmfestivalen i Stockholm!

Jag såg den igår, och här är min lilla recension.

 

Hm, Appleseed var sannerligen... annorlunda... men icke desto mindre intressant. Jag är nog Sveriges kanske största Shirow-fan, och Appleseed är den manga som har inspirerat och uppmuntrat mig mest i mitt eget arbete, så jag har sett fram emot den här filmen med skräckblandad förtjusning. Och den var... helt ok, faktiskt.

Den skilde sig förstås väldigt mycket från originalet, något som alltid uppstår när man försöker pressa ner ca 1000 sidor välskrivet material i en 90-minuters film. Den största skillnaden var nog ändå att man faktiskt fick veta ursprung, mål och mening med projekt Appleseed, något som faktiskt inte alls framgår i mangan... De hade lagt till lite extra snyfthistorier, men inget som egentligen avvek, eller skulle vara osannolikt i originalberättelsen. Man får tänka på att Appleseed-mangan egentligen inte är avslutad, trots att den avbröts 1995, och kommer nog aldrig att bli det. Bok 5 skulle handla om bakgrunden till projekt Appleseed, men blev aldrig färdig, då stora delar av Shirows studio förstördes under jordbävningen i Kobe 1995.

 

Tekniskt sett är den natuligtvis ett underverk, vilket alla som har sett trailern vet, men det är stor variation på intrycken. Actionscenerna är riktigt läckra, med hög puls och vacker motion capture. Mycket mycket bra. De mer stillsamma scenerna blir dock för det mesta ganska tjatiga och ser mycket tristare ut. Här ser det också mer ut som programmerad animation. Hela filmen är ju helt datoranimerad, och mycket välgjord överlag. Huvudpersonernas design är mycket bra, möjligen med undantag för Athena, som ser stel och konstig ut. Det finns också ett par helt nya karaktärer, militärerna Hades och Uranos.

 

Musiken är inget att hoppa av glädje över. Det funkar bra medan man tittar, men är inget speciellt egentligen. Det som är mer ovanligt är att man har satsat på riktiga band och kända artister, företrädelsevis från väst, som Paul Oakenfold och Basement Jaxx.

 

För den som önskar se den och befinner sig i stan, är sista chansen nu ikväll (söndag) kl 23.45.

Amerikansk DVD planeras till mars 2005.

 

http://www.filmfestivalen.se/2004/index_kalender.php?page=1120

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har längtat efter filmen ett bra tag, så jag ska väl ta och se den.

Något som är trist med dessa typer av filmer är att de oftast saknar story helt och hållet, eller att alla mellansekvenser(det som inte är actionscener) oftast brukar vara extremt långdragna och inte det minsta underhålland(det första som kommer upp är Final Fantasy - The spirits within... eller Macross Zero för den delen, även om den klarar sig ganska bra).

 

För mycket tid verkar läggas på att göra det så snyggt och "coolt" som möjligt, men jag lär få se om detta är ett undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg den också på filmfestivalen, och håller med dig i det mesta du skriver. Fick nästan ståfräs av vapenplattformarna.

 

Reagerade på hur de stavade Athenas familjenamn i textningen. Det är ju ändå mitt familjenamn, som togs av min farfar och endast innehas av nio personer i världen. Ett tecken på att min släkt går mot en framgångsrik framtid?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var uppenbart att de koncentrerat sig på stridsscenerna och robotdesignen, vilket ju var synd. Själv tycker jag Appleseed är som bäst när det är politiska intriger och inte action. Striden i början när Deunan slåss mot fyrahundrasjuttioelva superavancerade cyborger kände lite väl galen, men det var snyggt.

 

Det som de ändrat till filmen var egentligen inte så dumt. Shirow gav dem ganska fria händer att göra lite vad de ville. Det jag reagerade mest på var att De äldste var människor! De var ju en av de beslutande instanserna, och de var ju bioroider i mangan.

 

Sen hade jag svårt att vänja mig vid Hitomis utseendeförändring. Jag tyckte hon var så bedårande söt, åtminstone i de första numren av Appleseed. Men samtidigt förstår jag helt och hållet Aramakis argument; det skulle bara sett helt vansinnigt ut med en sådan fjollig liten flicka mitt i alltihopa. Till och med Deunan såg ganska mycket vuxnare ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte tyvärr filmen var riktigt, riktigt dålig. Eftersom ursprungsmaterialet är ganska gammalt kanske det inte var så när det skrevs, men nu så kändes det som en klyschkavalkad utan dess like. Dessutom med så lite tid till ett uppbyggande av handlingen så var det en parad av deus ex machina rakt igenom. Stridsscenerna var hyfsat coola, men annars var det inte så mycket att hänga i julgranen. Förutom att Briaeros lät så väldigt ond (Akio Ohtoris röstskådis).

Att de dessutom behövde ägna en timme åt att förklara premissen för publiken leder mig att tro att en film inte var en så bra idé överhuvudtaget.

 

Klart sämst av de filmer jag sett på festivalen hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var uppenbart att de koncentrerat sig på stridsscenerna och robotdesignen, vilket ju var synd. Själv tycker jag Appleseed är som bäst när det är politiska intriger och inte action. Striden i början när Deunan slåss mot fyrahundrasjuttioelva superavancerade cyborger kände lite väl galen, men det var snyggt.

 

Jo... men hon tog ut dem med sin Gong :P

Jag tyckte scenen i slutet när hon med en arm håller Bri hängandes från Spindelplattformen var i underligaste laget också... Grabben väger ju ändå en sisådär 3-400 kg :P

 

Det som de ändrat till filmen var egentligen inte så dumt. Shirow gav dem ganska fria händer att göra lite vad de ville. Det jag reagerade mest på var att De äldste var människor! De var ju en av de beslutande instanserna, och de var ju bioroider i mangan.

 

Det var många intressanta avslöjanden... Men det var uppenbart att den var gjord mest för att fylla i för fansen.. inte för att jag klagar på det.. ^^

Jo.. de äldste ska ju mer har karaktären av att "vi offrar människorna, bioroids är bättre" än "vi offrar oss för mänskligheten"...

 

Sen hade jag svårt att vänja mig vid Hitomis utseendeförändring. Jag tyckte hon var så bedårande söt, åtminstone i de första numren av Appleseed. Men samtidigt förstår jag helt och hållet Aramakis argument; det skulle bara sett helt vansinnigt ut med en sådan fjollig liten flicka mitt i alltihopa. Till och med Deunan såg ganska mycket vuxnare ut.

 

Hehe.. Hitomi ser ju ut som 14 i mangan... fast hon är 52 eller nåt ^^

Fast hon har ju den rollen i originalet, att vara en liten fjollig flicka mitt i alltihop. Jag tyckte nästan Deunan såg yngre ut här.. om den utspelar sig 2131 ska hon vara 26... Bri hade rätt karaktär i alla fall, och hans knarrande läderjacka! Mys ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte tyvärr filmen var riktigt, riktigt dålig. Eftersom ursprungsmaterialet är ganska gammalt kanske det inte var så när det skrevs, men nu så kändes det som en klyschkavalkad utan dess like.

 

Kan hända att jag är lite jävig för att jag gillar Appleseed. Men jag håller med att tjatet med vad som är människa och maskin och ombyggda bioroider kändes lite "vafasen vad klyschigt det här känns nu..." trots att jg tycker Appleseed tar upp det mycket bättre än Spöket i skalet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Zimeon, jag var där med några kompisar då herr Aramaki var där och ni hade en liten frågestund efter Appleseed. Var det bara vid första visningen som han närvarade?

 

Dessutom var det ju synd att det sjabblades lite med ljudet i början av filmen. I början var det ju näst intill mono-ljud som lite senare i filmen övergick till bättre ljud med ett klick.

 

Lite synd tyckte jag, med det var ändå ett privilegium att få se filmen på Bio.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...