Hoppa till innehåll
Anime.se

Japansk politik,låt oss snacka om den


Yrat
 Share

Rekommenderade inlägg

Vad kan ni om den? Så som jag ser så har Japan efter 1947 gått över till västerländsk politik (demkokrater?) och att deras riksdag har dom 512 stycken och vi 349. Men någon som vet hur den fungerar och vad snälla och kom på så många ord som helst som typ Chuji.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japans största parti är liberaldemokratiska partiet (Jiyn Minshu-to), partiet har nästan hela efterkrigstiden innehaft regeringsmakten.

 

Japan är en enhetsstat, med 47 prefekturer (todofuken), varje prefekt leds av en vald prefekt (chiji). Prefekterna är ungefär som våra län.

 

Varje prefekt delas in i olika sorters kommuner. Städer (shi), Mindre orter(machi), landsbygd (mura). Jag är lite osäker på hur det är med kommunerna, jag vågar inte säga att det är säkert så.

 

Japan parlamentariskt utsedd regering och en folkrepresentation med två kamrar, ett överhus (regering) och underhus (riksdag). Japan är mest influerat från Storbrittanien vad det gäller deras parlamentarism men man har ett maktdelningssystem som liknar USA.

 

Underhuset (kokkai) anses vara den avdelning med mest politiskt makt. Man har en mandat period på 4 år. Man hade 512 ledamöter, men det ändrades till 500 ledamöter 1993.

 

Underhuset väljs genom majoritets val i enmans valkretsar (ungefär som USA) och 40% genom proportionella val i flermans valkretsar (som i t.ex. Sverige). Det är ett system man haft från 1997, innan hade man bara majoritetsval tror jag.

 

Överhuset (vet jag inte vad det heter), men trots att det har mindre makt än underhuset, så har det i jämnförelse mer makt än överhuset i Storbrittanien (House of Lords).

 

House of Lords genomför bara House of Commoners förslag, så det enda dom kan göra är att fördröja beslut som dom inte gillar. Jag vet dock inte vad som skulle ge överhuset i Japan mer makt, men det stod att det var så och då är det nog så.

 

Man väljer hälften av ledamöterna var tredje år, så det innebär att det är en mandat tid på 6 år. Man har 252 ledamöter och 152 väljs i majoritets val i enmansvalkretsar och 100 i proportionella val där man räknar hela landet som en valkrets.

 

Det är typ det jag vet, det tål att nämnas att jag hade en bok uppslagen när jag skrev dock... Jag kan ge lite mer exempel på partier i Japan och så om det skulle intressera, men jag hinner inte nu. Jag är inte heller helt bomsäker på att allt stämmer som jag skrev.

 

//Alothor

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japaner använder:

familjenamn tilltalsnamn

(vilket INTE är samma sak som "efternamn förnamn")

 

medans vi i väst heter:

tilltalsnamn efternamn

 

och man bör inte byta plats på japanska namnen till "förnamn efternamn". trots att man använder dem i västerländska sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

alltså heter jag Linder Anton?

Nej, för du är inte japan som skriver ditt namn på japanska. Möjligtvis heter du så om du har råkat hamna på en namnlista där de sorterar personerna under efternamn. Utöver det så nej. Inte ens om du skulle skriva ditt namn på japanska.

 

och man bör inte byta plats på japanska namnen till "förnamn efternamn". trots att man använder dem i västerländska sammanhang.

Det bör man visst göra, eftersom massmedia använder den ordningen. Alla gånger jag har sett de nämna den japanske premiärministern i media så har det varit För och efter. Samma standard är det i övrig litteratur som uppslagsverk och liknande. Tyvärr har det växt fram en mer japanskaintresserad ungdom som glömt vända på namnen, vilket har gjort det väldigt förvirrande, eftersom de som inte är så insatta i Japan börjar tro att han heter Koizumi i förnamn.

Till skillnad från i Japan där de lär sig att västlänningar stavar sina namn FÖRNAMN och EFTERNAMN så lär vi inte oss i väst att japanerna stavar EFTERNAMN FÖRNAMN. Dessutom använder faktiskt japanerna sig av ordningen Förnamn Efternamn när de skriver sina namn med latinska bokstäver. Det är bara att kolla på vilket skivomslag som helst.

Detta huxflux är ju till och med ännu värre än Anglicism.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok gott folk, det finns en PrideFC fighter som heter då Kazushi Sakuraba. Hur har dom då gjort med namnet? Heter han Sakuraba i förnamn eller?

 

För oftast brukar presentatörerna säga västerländska namn som dom är men är de då japaner är de tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ok gott folk, det finns en PrideFC fighter som heter då Kazushi Sakuraba. Hur har dom då gjort med namnet? Heter han Sakuraba i förnamn eller?

 

För oftast brukar presentatörerna säga västerländska namn som dom är men är de då japaner är de tvärtom.

Nej, eftersom man brukar stava namnen i rätt ordning efter västerländska normer i spel så är det samma sak där. Kazushi är förnamn och Sakuraba är efternamn. Det är ignoranta amatöröversättare som glömmer vända på namnen så att det bli motsatt mot vad vi är vana vid i väst.

I så gott som alla officiellt översatta spel har de använt sig av den västerländska ordningen för japanska namn skrivna med latinska bokstäver, och som jag tidigare nämt - Även japanerna gör det när de skriver sina namn i latinska bokstäver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Äh, inte såg jag några kortkorta uniformer när jag var där nu.

Om du tittar i almanackan så ser du varför det inte riktigt är så.

Beror ju helt på hur revolutionär man är

Revolutionär? :surprised: . Det har ingenting med det att göra. Det japanska skönhetsidéalet för en flicka är ju att vara söt och gullig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...