Hoppa till innehåll
Anime.se

någon som gör sin egen manga?


tetsuo-shima
 Share

Rekommenderade inlägg

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Jag håller på att göra en egen manga... fast just nu är jag precis klar med hur storyn ska vara i stora drag, och så håller jag på att designa karaktärerna. Vet inte ännu vad den ska heta men har "Mahou no Ai" som projekt-namn. ^^

http://ainokami.com/other/ainokami-sama2.jpg

Det där är en väldigt gammal bild på huvudrollen. Fast jag ritar bättre nu, tack och lov för det. :P Men hon ser ut ungefär så där iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar namnet.. Djupt och filosofisk sa du...

 

Min är mest samhällskritisk action.... Plus det faktum att huvudpersonerrna är paranomala varelser

 

Jojo, men det finns filosofi. Mycket handlar om moral. Om det inte finns någon gud, högre makt eller straffare så får inget straff. Om det inte finns någon gud borde det inte heller finnas några naturligt motaliska regler, alltså är inget fel. Lägg till att du inte har något att leva för och inte bryr dig om du dör så..., har du inga regler.

 

Lite sånt är det med, och så den djupa tragedin i hur huvudpersonen har blivit så här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gillar namnet.. Djupt och filosofisk sa du...

 

Min är mest samhällskritisk action.... Plus det faktum att huvudpersonerrna är paranomala varelser

 

Jojo, men det finns filosofi. Mycket handlar om moral. Om det inte finns någon gud, högre makt eller straffare så får inget straff. Om det inte finns någon gud borde det inte heller finnas några naturligt motaliska regler, alltså är inget fel. Lägg till att du inte har något att leva för och inte bryr dig om du dör så..., har du inga regler.

 

Lite sånt är det med, och så den djupa tragedin i hur huvudpersonen har blivit så här.

 

Ahh! Mycket bra grepp.... En inte din perfekta hjälte berrätelse alltså....

 

Lite samma sak hos mig... Har en full odöd revolverman, en mordisk lönmördare och en religös demon som hjältar...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ruskigt många det är som gör eget då, mycket skoj ^^

 

själv har jag precis kommit igång med min. Den heter Out of Order och man kan läsa den på outoforder.protoculturex.com

Den handlar om Luke som är en författare som försöker få sin bok publicerad.. Det går inte så bra, men en dag dyker en gammal kompis till Luke upp och saker börjar hända.

 

Just nu har jag bara gjort 3 sidor klara än så länge, men det kommer mera! B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
ruskigt många det är som gör eget då, mycket skoj ^^

 

själv har jag precis kommit igång med min. Den heter Out of Order och man kan läsa den på outoforder.protoculturex.com

Den handlar om Luke som är en författare som försöker få sin bok publicerad.. Det går inte så bra, men en dag dyker en gammal kompis till Luke upp och saker börjar hända.

 

Just nu har jag bara gjort 3 sidor klara än så länge, men det kommer mera! B)

Den var snygg, jag läste.

 

Jag är inte så himla bra på att rita, jag borde träna. Jag har två idéer om två olika mangor, den ena lite mer DB-inspirerad (inte DBZ) och den andra lite DB och lite One Piece. Det är ju bara det jag har läst, så tyvärr.

Jag har inte ritat något än, men jag har bilder i huvudet om hur jag vill att det ska se ut. Jo, jag har tränat lite på att rita huvudfiguren till den ena mangan, men han ska nog göras om lite grann, han är en robot med ett "lakan" över sig, ser oerhört tråkig ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Point taken, elwin. Den riktiga betydelsen av manga är serie på japanska, och för att det skall vara en manga måste den vara ifrån japan men du förstår väl vad som menas? Manga har ju blivit sätt att göra serier på med olika stilar som man kännetecknar med manga så när man säger att man gör sin egen manga menar man ju att man gör en serie enligt den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför i *CENSUR* översätts Toriyamas bok "Teckna Manga!" till svenska, om vi nu inte skulle kunna teckna manga? Jag ser på direkten om en serie är en manga. Hur gör jag det? Stilen, inte namnet på författaren som står under titeln. Så jag tycker ni ska ge er, jag läste lite ur en diskution om det här, och där påstod folk att "manga" betydde en jädrans massa grejer, t.ex. "Japansk Tecknad Serie" eller "Skämtteckning". Om "manga" nu betyder "Japansk Tecknad Serie", kan ju ja rita en manga(enligt mig) och säga att det inte är en manga, utan en "Swansk Tech-nad Seerya (engelskt utal)". Och skulle "manga" nu betyda "Skämtteckning" kan väl vem som helst rita en, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gigashun, sorry men ursprungligen betyder manga faktiskt precis vad som skrevs i den diskussionen. Det jag ville påpeka var att det man menar i det här forumet syftar på vad som oftast främst kännetecknar serier ifrån japan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför i *CENSUR* översätts Toriyamas bok "Teckna Manga!" till svenska, om vi nu inte skulle kunna teckna manga?

 

För att a) ordet "manga" säljer och ;) översättaren var kass?

 

Jag ser på direkten om en serie är en manga.

 

Du kanske känner igen din definition av manga, ja. Men om alla springer omkring med varsin definition blir ingen glad. Då blir det bara tjafs hit och dit om "det där är ingen manga", "jo, det är det visst det".

 

Hur gör jag det? Stilen, inte namnet på författaren som står under titeln.

 

Lycka till att beskriva stilen i termer om ord.

 

jag läste lite ur en diskution om det här, och där påstod folk att "manga" betydde en jädrans massa grejer, t.ex. "Japansk Tecknad Serie" eller "Skämtteckning".

 

Ordet "manga" betyder i Japan "tecknad serie" eller ursprungligen "skämtteckning". I västvärlden betyder dock ordet "tecknad serie från Japan". Det är så det använts i ungefär trettio år.

 

Om "manga" nu betyder "Japansk Tecknad Serie", kan ju ja rita en manga(enligt mig) och säga att det inte är en manga, utan en "Swansk Tech-nad Seerya (engelskt utal)"

 

Mycket riktigt. Om du ritar din egna serie är det inte tvättäkta manga hur mycket du än ritar stora ögon och pricknäsor. Det kan vara likt, och det kan vara jättebra och hur läsvärt som helst. Men eftersom manga betyder "tecknad serie från Japan" så kommer det du ritar inte vara manga. Serier i manga-stil tecknade av icke-japaner brukar kallas "pseudo-manga". Detta för att västerlänningar i stort sett aldrig lyckats verkligen fånga det som är så specifikt med japanska serier. Det finns många som försöker imitera tecknarstilen, och till och med några som försöker sig på layouten, men extremt få har lyckats med narrativen som japanerna kör med. Det är svårare att imitera än man kan tro.

 

Om "manga" bara betyder "stora ögon och liten näsa" måste vi hitta på ett annat ord som betyder "japanska serier". För jag är banne mig ingen "stora ögon och liten näsa"-nörd. Jag är en nörd som gillar serier från Japan, och det är förbanne mig mycket mer bevänt med dem än tecknarstilen. Att hitta på ett nytt ord när det redan finns ett etablerat sådant är bara dumt. Då är det bättre att kalla de som imiterar manga-stilen för något annat. Exempelvis för vad de är: serier i manga-stil. Varken mer eller mindre.

 

Punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det så farligt att kalla det man ritar för "svensk serie". Kan inte manga få fortsätta vara "serier från Japan"? Istället för att kopiera manga så borde serieintresserade vara mer nyskapande och utgå från sig själv.

Självklart, det är ingenting fel med inspiration. Tezukas tecknarstil var ju väldigt inspirerad av Disneyfigurer och det bildupplägg som förekom i franska och tyska spelfilmer, fast istället för att kopiera rakt av kombinerade han det med en massa annat han tyckt varit vackert och gjorde någonting helt revolutionerande för de japanska serierna.

 

Som sagt, visst kan man rita stora ögon och liten näsa, fast går man bara på det så blir det ingenting annat än ett skal utan liv.

 

Därför säger jag, fram för nyskapande svenska serier och bort med tama mangakopior. Kommer Sverige någonsin få en egen Osamu Tezuka? Det kan bara framtiden svara på.

 

Jin-Roh är lika mycket manga som Rayearth, trots de olika stilarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tecknar min webbserie Mondo Mecho, ett långt pågående arbete, 64 sidor hittills... En science-fiction-historia om två flickor på Mars i framtiden, som söker jobb och identitet i en myllrande storstad...

 

MONDO MECHO

 

Senaste sidan:

 

jnmm064.jpg

 

Jag jobbar på att komma in i Manga Mania... min konkurrent/fellow artist Åsa kommer in i nästa nummer... hehe.. hon ska knäckas ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tecknar min webbserie Mondo Mecho, ett långt pågående arbete, 64 sidor hittills... En science-fiction-historia om två flickor på Mars i framtiden, som söker jobb och identitet i en myllrande storstad...

 

MONDO MECHO

 

Senaste sidan:

 

*BILD*

 

Jag jobbar på att komma in i Manga Mania... min konkurrent/fellow artist Åsa kommer in i nästa nummer... hehe.. hon ska knäckas ;)

Oh, ser att du är skaparen av Mascartropolis!

Helt underbart språkbruk i den. "Är du klumpigt vaggad, din knölföding!" måste vara favoriten ^^

 

Ser fram emot att läsa Mondo Mecho också, så fort arkiven kommer tillbaks upp...

Kommer den även att finnas på svenska? Även fast din engelska är klanderfri uppskattade jag den svenska versionen av Mascartropolis mer än den engelska ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heh, tackar :)

 

Mondo Mecho finns inte på svenska (förutom på One Piece Sverige, men de är nollor som har misslyckats med sitt uppdrag *ahem* ), men arkiven är uppe..?

 

Jag jobbar på att få upp resten av sidan och de olika serierna inom kort, bland annat Mascartropolis på både svenska och engelska + en ny mascar, småserier med Jemma och Gehenna, barnserie mm...

 

Kolla tillbaka! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Heh, tackar ^_^

 

Mondo Mecho finns inte på svenska (förutom på One Piece Sverige, men de är nollor som har misslyckats med sitt uppdrag *ahem* ), men arkiven är uppe..?

 

Jag jobbar på att få upp resten av sidan och de olika serierna inom kort, bland annat Mascartropolis på både svenska och engelska + en ny mascar, småserier med Jemma och Gehenna, barnserie mm...

 

Kolla tillbaka! ^_^

Ah, jag missade den vita texten på ljusgrå bakgrund som löd "< Latest>>". Undrar varför :P (kanske för att jag sitter på en bärbar dator ^^)

Istället gick jag in under "Comic Archive", och dom länkarna funkade inte.

 

Mascartropolis finns väl uppe på både svenska och engelska. Jag hittar iaf bägge.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fick inspiration till en en ny serie när jag tecknade lite... Har inget namn ännu..

 

Den utspelar sig i en värld fylld med jättelika svampar (du hörde rätt)

Huvud personena är Rascal och dennes tama ekorre :O.... Jag återkommer med mer material...

 

Vet inte varifrån jag fick dessa ideér... De bara dök upp...

 

*Edit* Serien heter MUSHROM POWER!.. Samt så heter ekorren Scat

 

(Kolla min signatur.. min serie kommer vara åt det hållet...)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har plannerat i 1½ års tid nu att Göra en webcomic baserat på

mig och mina närmaste vänner (gjort som fan jag vet), som råkar ut för lite alla möjliga äventyr!

var plannerat att jag skulle börja förra sommaren, men jag ville utveckla

storyn och min tecknar stil lite till!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...