Hoppa till innehåll
Anime.se

Tips för fattiga personer i sthlm som vill få tag i manga


jagvillha
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har nu gått lite halvpank i snart ett år. Inget direkt jobb eller andra inkomskällor. Mina manga-inköp har i stort sett beståt av max två serier jag följer. Men det är ju så trevligt och skoj med manga.

 

De flesta vet säkert om det men jag säger det i alla fall.

Om ni inte har pengar så kan man ju låna manga på "Serieteket". Som då ligger mitt i StorStockholm beläget berevid/vid/i kulturhuset.

Det finns även annan lektyr i serie-format för de som gillar det.

 

Kulturhuset - Sergelstorg

Serietekts öppettider:

 

Mån: stängt

Tis: 11-19

Ons: 11-19

Tor: 11-19

Fre: 11-19

Lör: 11-17

Sön: 11-17

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

när du säger "låna", menar du då att det funkar som ett bibliotek (att man köper ett billigt kort sen är det gratis att låna), eller att man hyr mangorna?

Man kan läsa serier gratis där och jag har för mig att man får låna hem utan kostnad (som på bibliotek). Men jag är itne helt säker, rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Låna är gratis, de följer Stockholms stadsbiblioteks regler, förrutom att de har vissa ex. som har 1-veckaslån (hög efterfrågan), som skiljer sig lite. Är man under 18 så är allt gratis, reservationer, förseningar osv. Annars kostar reservationer 10 kr per bok och försening några kr per påbörjad vecka. Så se till att lämna boken i tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

japanska bokhandeln, sun ai på tegnergatan... där är iofs. allt på japanska men det är i princip samma pris för en Shonen Magazine där som i japan

 

Tyvärr är det inte riktigt så. Priset ligger snarare på 150~170% för vad det kostar i Japan. För en Shonen Jump på 240 yen får man nog betala säkert 30 kronor (som du sa), men det är faktiskt bara 18 kronor i Japan...

 

Billigt i vilket fall som helst, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

japanska bokhandeln, sun ai på tegnergatan... där är iofs. allt på japanska men det är i princip samma pris för en Shonen Magazine där som i japan

 

Tyvärr är det inte riktigt så. Priset ligger snarare på 150~170% för vad det kostar i Japan. För en Shonen Jump på 240 yen får man nog betala säkert 30 kronor (som du sa), men det är faktiskt bara 18 kronor i Japan...

 

Billigt i vilket fall som helst, men ändå.

 

okke ^^;; men lite credit måste dem väl ändå ha för att de importerar ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men ärligt. Man vill ju äga manga liksom. Om man bara var ute efter att läsa manga för läsandet skull så är ju internet det bästa alternativet.

 

Om man gillar manga mycketså vill man ju ha en mangasamling, det är ju som att de som gillar musik mycket vill ju ha en skivsamling.

 

Ja, om man verkligen gillar en serie vill man kanske ofta äga den, så att man kan läsa om den när som helst. Men inte alltid eller nödvändigtvis. Samma sak med böcker: vad är annars bibliotek till för? På Serieteket kan man kolla in åtminstone en del titlar som man inte skulle ha råd att köpa eller inte vill chansa på (fast jag önskar att de hade många fler!). Och inte skulle jag föredra att läsa på internet, även om det vore etiskt och lagligt. Jag vill ha serien i handen och kunna vända på sidorna, inte sitta och stirra på en skärm. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
Men ärligt. Man vill ju äga manga liksom. Om man bara var ute efter att läsa manga för läsandet skull så är ju internet det bästa alternativet.

 

Om man gillar manga mycketså vill man ju ha en mangasamling, det är ju som att de som gillar musik mycket vill ju ha en skivsamling.

 

Håller med. Det är ju fint o se alla bokryggarna uppradade i hyllan :)

 

Har skaffat ett sommarjobb för sommarlovet för att kunna köpa mer.. har nämligen hittat ett riktigt pangjobb, heh.. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Är man under 18 så är allt gratis, reservationer, förseningar osv. Annars kostar reservationer 10 kr per bok och försening några kr per påbörjad vecka. Så se till att lämna boken i tid.

 

 

Men då kan folk under 18 låna böckerna hur länge som hellst? Dom får ju inga böter? :P

 

EDIT: Låna dom tills dom fyller 19 :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...