Hoppa till innehåll
Anime.se

baklänges?


lf
 Share

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har precis registrerat mig för att ställa en säkert uuuuurdum fråga... Jag har köpt lite böcker i julklapp till pojkar i släkten och när jag kom hem såg jag ju att man ska läsa dem baklänges, alltså sid 1 är längst bak. Är det så med alla dessa manga-serier? Hoppas på svar till ett blåbär... :blush:

 

 

lf

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förlagen orkar inte satsa pengar på att spegelvända seriesidorna, eftersom det kostar en massa pengar att göra så. Särskilt inte då när det är en "innegrej" med att läsa från höger till vänster.

 

Svenska utgåvan av Ranma läses däremot från vänster till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äldre översättningar till engelska (och andra språk, tror jag) är däremot nästan alltid spegelvända, och de långkörare som har börjat publiceras på det sättet har i de flesta fall fortsatt att vara västerländska. Några få serier är inte spegelvända utan hopklippta, så att nästan varje enskild ruta är samma som i originalet, men den är inte på samma ställe på seriesidan. ("Blade of the Immortal" på engelska ser ut så, enligt serieskaparens önskan. Även de första volymerna av "Barefoot Gen" gjordes på det sättet, fast jag är inte säker på om det också gäller nyutgåvorna.) Men detta var innan det blev inne med japansk läsriktning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur gör man för det mesta i andra länder där det finns mycket manga som Tyskland, USA eller Frankrike, spegelvänder de eller behåller de från höger till vänster som original? Någon som vet?

Jag är i alla fall tacksam att det som det sägs är en innegrej i Sverige att man behåller det från det hållet som är i original så man slipper spegelvända sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur gör man för det mesta i andra länder där det finns mycket manga som Tyskland, USA eller Frankrike, spegelvänder de eller behåller de från höger till vänster som original? Någon som vet?

 

Man spegelvände förr men gör det normalt inte mer. Av den enkla anledningen att det är billigare och i de flesta lägen faktiskt också bättre att inte spegelvända. Framförallt samurajserier blir ganska besvärliga när alla helt plötsligt håller svärdet i fel hand.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja den där bakvändhets effekten är ju en anledning att man inte gillar spegelvändning. Känns som ett för grovt ingrepp på originalet.

Bra att man släpper den mesta mangan på original hållet från början så att de nytillkomna svenska mangaläsarna får vänja sig på direkten. Om de inte dissar det helt som bakåtvända mysko serier istället vill säga. =/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om de inte dissar det helt som bakåtvända mysko serier istället vill säga. =/

 

Det är ju det som är problemet - det kan tänkas att många gör det, särskilt äldre läsare.

 

Keiji Nakazawa har för övrigt sagt i en intervju att han inte har något emot att hans serie ("Gen -pojken från Hiroshima") spegelvänds, så länge den kan nå ut till så många läsare så möjligt. Honom gör det inget att alla hans figurer blir vänsterhänta. :)

Men så är han ju också ovanligt inriktad på budskapet och inte så fixerad vid att det ska vara snygga bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...