Hoppa till innehåll
Anime.se

Norr-, Svea-, Götaland.


Zaphod
 Share

Rekommenderade inlägg

Hey.

 

Jag har ett problem. Eller om man nu skall kalla det problem. Men jag har i alla fall en sak jag inte kommer på.

 

Vad är Norrland, Svealand och Götaland?

 

Jag kommer ihåg att man lärde sig vad det var och vad det hette i mellan-, lågstadiet. Men nu har jag helst glömt bort det. Googlat i flera dagar, letat på wikipedier runt om på nätet. Men inte hittat ordet jag söker efter.

Har hittat:

 

Regioner

Landskapsregioner

Landsdel

Landskapsindelning

 

Men ingen av dessa namn är det jag söker.

 

Snälla, hjälp..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm. Det kanske är så det heter då. Skall försöka hitta några gamla papper sedan lågstadiet som jag vet att jag skall ha kvar någonstans. Frågan är bara var.

Men när jag tänker efter låter landsdelar rätt bra ändå. Om man säger det för sig själv väldigt många gånger och riktigt smakar på ordet låter det rätt. Men jag skall som sagt kolla upp det.

 

Och Yrat:

 

Norrland: Allt norr om Dalälven. Består av landskapen Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Lappland, Medelpad, Norrbotten, Västerbotten, Ångermanland.

 

Sverigekarta_med_Norrland_markerat.png

 

Svealand: Består av landskapen Dalarna, Västmanland, Uppland, Värmland, Närke och Södermanland. Tidigare har även Gästrikland ansetts tillhöra Svealand.

 

Sverigekarta_med_Svealand_markerat.png

 

Götaland: Består av landskapen Skåne, Halland, Blekinge, Småland, Öland, Gotland, Västergötland, Östergötland, Dalsland och Bohuslän. Men egentligen räknar man inte med Skåne, Halland och Blekinge eftersom de tillhörde Danmark den tiden på Svealand och Götaland var aktuella.

 

Sverigekarta_med_G%F6taland_markerat.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...